33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 52] – הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות - הלכות "דברים הניכרים"

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות - הלכות "דברים הניכרים"

 

 

 

 

הלכה ראשונה

השומע רכילות מפי שני אנשים או יותר.

אל תאמין לרכילות אפילו אם אתה שומע אותה מפי שני אנשים או יותר. גם אם יצא על כך קול בעיר או שאנשים רבים מספרים לך כי פלוני דיבר בגנותך, אינך רשאי להאמין לשמועה.

 

הלכה שניה

השומע רכילות מפי אדם מהימן.

איסור קבלת רכילות חל גם על מי ששומע מפי אדם הנאמן עליו ביותר. אמנם כבר צויין, שאם הדבר נוגע למניעת נזק או הפסד, רשאי השומע לנקוט בצעדי זהירות, אולם פרט לזה, אסור לו לקבל את דברי הרכילות כאמת מוחלטת.

 

הלכה שלישית

המספר רכילות בתום לב, כמשיח לפי תומו.

אסור להאמין לדברי רכילות גם כשאין למספר כל כוונה רעה והוא מספר את סיפורו דרך אגב, בתום לב וכמשיח לפי תומו.

 

הלכה רביעית

"דברים הנכרים" – רכילות שיש עליה הוכחות שהיא אמת.

השומע כי חברו דיבר בגנותו או עשה לו עוול, ויש "דברים הנכרים" המאמתים את החשד נגדו, רשאי הוא להאמין כי אכן נכונה השמועה. "דברים הנכרים" פרושם הוכחות. כלומר, דברים או עובדות המוכיחות בעליל את אמיתות הסיפור.

 

ההתר להאמין ברכילות שיש עליה הוכחות אמור אך ורק לפי התנאים הבאים:

א. אין כל אפשרות לשפוט את הענין לצד זכות. אם קיימת אפשרות כזו, אסור להאמין לסיפור הרכילות אפילו ניכרים הדברים שהם אמת.

ב. הדברים ניכרים ממש והם קשורים באופן ברור לענין המסופר. אם הם רק ניכרים בחלקם, אין כל התר להאמין לסיפור.

ג. דוקא אם השומע עצמו ראה את "הדברים הניכרים", כלומר, שההוכחות נתבררו לו עצמו ללא ספק, אבל אם רק שמע על כך מאחרים, אין הם יכולים לשמש הוכחה לאמיתות הסיפור.

ד. ההתר האמור, להאמין בסיפור שיש עליו דברים הניכרים, הוא רק בתנאי שהדבר עשוי להביא תועלת מעשית. מבלי זה אין להאמין בו אפילו אם ניכרים הדברים שהוא אמת.

ה. גם אם קיימים כל התנאים הללו, רשאי השומע רק להאמין בסיפור ולקבלו, אך בשום פנים לא לספרו לאחרים.

 

הלכה חמישית

רכילות על מלשין.

מי שנגרם לו נזק והפסד בעקבות מלשינות או דברים רעים שספרו עליו, ויש לו סיבות מבוססות [דברים הניכרים] לחשוד ביהודי מסויים כי הוא האיש שהלשין עליו או השחיר את פניו, אינו רשאי להשיב לו כגמולו ולהלשין עליו גם כן.

המקרה היחיד שבו רשאי אדם להלשין על מי שהלשין עליו הוא, כאשר עושה זאת על מנת להינצל מנזק העשוי להיגרם לו שוב על ידי אותו מלשין. מי שמלשין על חברו רק כדי לנקום בו, עובר על איסור גמור. יתר על כן, גם מי שכונתו להציל עצמו מתוצאות מלשינותו של חברו, אינו רשאי להלשין עליו אלא אם ראה בעיניו שאיש זה הלשין עליו, אבל בשום פנים אין הוא רשאי לסמוך על דברים הניכרים. הוכחות של דברים הניכרים ראויות לשמש רק כסיבה להישמר מפני החשוד כמלשין, אך אין בהם להתיר לעשות נגדו מעשה כלשהו.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת