33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 51] – הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות

 

הלכות שמירת לשון – הלכות רכילות

 

 

 

 

הלכה ראשונה

כיצד עושים תשובה על עוון קבלת רכילות.

מי שעבר על איסור קבלת רכילות וחפץ לתקן חטאו, חייב, ראשית דבר, להוציא מלבו את דברי הרכילות ולא להאמין בהם עוד. פעמים הדבר אינו קל, מפני שקשה לו להניח שהמספר בדה את הדברים מלבו. במקרה ינסה להסביר לעצמו, כי המספר הוסיף או גרע פרט מהמעשה או שינה מעט מהדברים שפלוני אמר עליו, או אולי חברו סיפר לו את המעשה בנעימה כזו, שנתנה לו לראות את המעשה מן הצד השלילי.

לאחר שהוציא את דברי הרכילות מלבו, יקבל על עצמו מכאן ולהבא לא להאמין יותר ללשון-הרע ורכילות על כל אדם מישראל. נוסף לכך יתודה בפני ה' יתברך על חטאו. אם יעשה את כל אלה, יתקן את החטא אשר חטא בקבלת רכילות.

 

הלכה שניה

קבלת רכילות הנאמרת ברבים.

אין להאמין לרכילות גם כשהיא נאמרת ברבים [לדוגמא: ראובן מספר לשמעון בנוכחות אנשים רבים כי לוי דיבר בגנותו או עשה נגדו דבר מה]. העובדה שאדם מרשה לעצמו לספר דברי רכילות ברבים, אין בה כדי להתיר לשומע להסיק כי הוא מספר אמת.

לעומת זאת, אם בעקבות דברי הרכילות נראה לשומע כי עשוי להיגרם לו בעתיד נזק על ידי האיש שמדברים עליו, הוא רשאי לשמור עצמו מפניו ולנקוט באמצעים הדרושים למנוע את הנזק הצפוי. אולם, אם אין בידיעת הדברים כדי להביא לו תועלת מעשית, הוא חייב לדחות אותם ולא להאמין בהם כלל.

 

הלכה שלישית

קבלת רכילות שמספרים על מישהו בפניו.

אין להאמין לדברי רכילות על הזולת אפילו כשמספרים את הדבר בפניו [לדוגמא: ראובן מספר לשמעון, בנוכחותו של לוי, כי לוי דיבר בגנותו]. גם אם לוי שותק ואינו מכחיש את האשמה שמיחסים לו, אין בכך כדי להוכיח את אמיתותה. יתכן כי שתיקתו נובעת מאי רצונו להטיל את האשמה על אחרים, או משום שהוא רוצה להימנע מלהיגרר למחלוקת ומריבה.

 

הלכה רביעית

מי שמספרים לו כי פלוני גרם לו הפסד או נזק.

מי שנגרם לו נזק כלשהו [הוא פוטר ממשרתו או שהיו לו הפסדים בעסקיו וכדומה], אינו רשאי לחשוד באדם מישראל כי הוא אחראי לרעה שנעשתה לו. גם אם מישהו יצביע בפניו על אדם מסויים כמי שגרם לו את הנזק או הרעה, אין הוא רשאי להאמין לו. הדבר היחיד שהוא רשאי לעשות הוא, להשמר מפני אותו אדם להבא, כדי שלא ינזק על ידו שנית. יתרה מזו, אפילו אם אנשים רבים גוערים באותו אדם ומטילים עליו את האשם על מעשה העוול והוא שותק ואינו מכחיש את הדבר, גם אז אין בשתיקתו ראיה לאמת את החשד נגדו. אף על פי שמצוה על אדם מישראל, הנחשד במעשה עוול, לעשות הכל כדי להוכיח את נקיון כפיו – כמאמר הפסוק [במדבר לב, כב]: "והייתם נקיים מה' ומישראל" – אין בכל זה כדי לאמת את החשד כלפי מי שאינו נוהג כך. יתכן שהוא שותק מפני שהוא סבור כי לא יאמינו לו או שהוא אינו רוצה להיגרר למריבה.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת