33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 17] – הלכות  "והיה מחניך קדוש"

 

הלכות  "והיה מחניך קדוש"

 

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? של שמ×?ם ×?א×?מ×?

 

 

א. אדם צריך בזמן ברכתו שיהא מקומו נקי, לכך, אסור לו לברך אם יש בתוך ארבע אמותיו צואה. ובמקרה שנוסף לזה ריח, מרחיק ממקום שכלה הריח ארבע אמות שהם כשתי מטר. ואם זה נמצא לפניו שרואה זאת, עליו להתרחק עד שלא יראהו, או לפנות לצדדים. ואף אם מדובר בלילה או בסומא, וכן מי שלא מריח, הדין כן [או"ח עט' א'].

ב. שונה דין צואה מדין ערוה, שבערוה רק דבור קודש, אסור, והרהור מותר. וכאן אפילו הרהור בדברי תורה, אסור [פה' ב'].

ג. צואת שאר בהמה חיה ועוף, במידה ואין ריח רע, יכול לברך אפילו לידם, אך במידה ויש ריח, אסור [שם עט' ד']. ויש מחלוקת האם מרחיק רק עד שיכלה הריח, או ארבע אמות ממקום שכלה הריח, וכן פסק מרן [עט' א'-כפה"ח ס"ק כח'].

ד. אסור לברך או להתפלל כנגד אשפה שריחה רע, ופחי האשפה [צפרדעים] המצויים כיום, יש הרוצים להחשיבם כעביט של שופכין, ויותר נראה שדינו כצואה מכוסה, שתלוי רק אם יש ריח או לא, וראוי להחמיר [שאר"י ב' רכ"ז].

ה. אדם שהפיח, אסור לו ללמוד תורה עד שיעבור הריח, אבל לאנשים האחרים המצויים בסביבתו, מותר להמשיך בלימודם. ובזמן התפילה, אסור לכולם עד שיעבור הריח [עט' ט'].

ו. אם הצואה יבשה, מותר לקרות כנגדה. והגדרת יבשה, לדעת מרן היא שאם יזרקנה תתפרק. ולדעת הרמ"א רק אם נפרכת בגלילה בעלמא, היא נקראת יבשה. וכ"ז זה כאשר אין ריח רע [שם פב' א'].

ז. אסור לקרא במקום שיש בו מי רגלים כל עוד שהקרקע רטובה, אפילו שנבלעו בקרקע [שם ב']. אך אם שפך שם רביעית מים, מותר אפילו בלא נבלעו מי הרגלים [שם עז' א']. ואם מדובר בשל מספר אנשים, צריך רביעית מים לכל אדם, ולא משנה אם מי הרגלים מרובים או מעוטים [שם ב']. אבל אם זה בעביט המיוחד למי הרגלים, בכל אופן אסור [פז' א'].

ח. אסור לקרות בשרותים או כנגדו אפילו הוא נקי ומצוחצח. ואם יש לו מחיצות מותר אפילו בסמוך לו [פג' א']. ואם הדלת של השרותים פתוחה ורואה את השרותים, או שאדם עומד בביתו ורואה דרך החלון בחוץ צואה שהוי שתי רשויות, יש מחלוקת בראשונים אם מותר לקרות מכיון שזה שתי רשויות נפרדות [שם עט' ב'].

ט. אסור לקרות גם בבית מרחץ [אמבטיה] דברי תורה. אך כשנמצאים בתהליכי בניה ועדיין לא השתמשו בהם, אם יש באמבטיה שרותים, אסור. ולהתפלל כנגדו, מותר. ובאמבטיה ללא שרותים אפילו בתוכה מותר, כל עוד לא השתמשו בו [שם פד' א'].

י. נאמר בתורה "וכיסית את צאתך", על כן גם אם צואה נמצאת בתוך קופסת זכוכית, אף על פי שהצואה נראית מבחוץ, מותר לקרות כנגדה שהיא מכוסה. ודין זה שונה מדין "ערוה" שאסור בכהאי גונא שנאמר "ולא יראה בך ערות דבר" [שם עו' א'].

יא. צואה בפי הטבעת אפילו היא מכוסה בבשרו, אם כאשר הוא יושב היא נראית, אסור לברך וללמוד תורה. ולכן אדם חולה או משותק, שאינם יכולים לנקות עצמם, אסורים בתפילה, ברכות ולימוד תורה. ודינם כאנוסים ואסור להם להחמיר על עצמם [עו' ה']. ולכך כתב ה"בן איש חי" שראוי לכל אדם שינקה עצמו במים, שאז הוא בטוח שהתנקה היטב.

יב. אדם שנמצא במקום שיש ריח רע, כגון אלו שגרים במושבים שיש לולים ורפתות, אף שכבר התרגלו לריח זה, מכל מקום האיסור להתפלל ולברך בעינו עומד. ויש להם עיצה שיוכלו להתפלל ולברך על ידי שיפזרו ריח טוב ממטהר אויר, או שישרפו איזה בגד בלוי, וריח העשן מבטל את הריח הלא טוב, בצרוף זה שנמצאים ברשות אחרת [ה"ע ח"א קכח'].

יג. דינו של עביט של מי רגלים כצואה עצמה ולא נחשב ככסוי לצואה, וחובה להרחיק ממנו כצואה עצמה. ורק אם הוא לא עשוי מחרס ונקי ומצוחצח, מותר. ויש דנים לפי זה את צנורות הביוב כדין עביט של מי רגלים, ולכך אוסרים לקרא מול צנורות הביוב דברי תורה או לברך כנגדם, וכן ראוי לכתחילה. אך אם רואה אותם מבעד לחלונו, אפשר לצרף שכאן זה רשות אחרת וגם מחובר לקרקע, והוי שני צרופים להקל [שאר"י ח"ב רכד'].

יד. הגדרת ריח רע הוא, ריח שלרוב בני האדם, זה נחשב ריח רע. והינו דוקא באם היה דבר טוב שנתקלקל או התעפש ונהיה ריח רע, אבל דבר שבטבעו יש לו ריח רע, כגון נפט, אין דנים אותו כריח רע [ה"ע ח"א קכח'].

טו. לול של תרנגולים ודיר של בהמות, כיון שריחם רע דנים אותם כצואה ממש, ואסור לברך ולקרות כנגדם. מכל מקום אם התפלל או ברך כנגדם, וידוע לו שלא היה ריח רע, אין מצריכים אותו לחזור ולקרות [שם קכה'].

טז. האיסור לקרות נגד מי הרגלים, מדאוריתא זה רק נגד הקילוח, ומדרבנן, אסור גם כאשר זה בכלי. ולכך אם רואה מים על גבי קרקע ואינו יודע אם הם מי רגלים או משקים אחרים, מותר לקרות כנגדם שספקא דרבנן לקולא [שם קכו'].

יז. חולה שנזקק לקטטר, יכול להתפלל ולברך אתו, שמכיון שהוא מכוסה. אבל בזמן שמרגיש שיוצא ממנו יפסיק מלברך עד שיגמור, ואחר כך ימשיך. וכל זה בתנאי שבגדיו נקיים וללא ריח רע, שאם לא כן תיפוק ליה [תצא לו] מדין ריח רע שאסור [ילק"י ח"א קלב'].

יח. בעל קרי, ואשה בזמן נידתה ואפילו בשעת ויסתה, חייבים בכל המצוות, להתפלל ולברך. שאין דברי תורה מקבלים טומאה. ואף אם נהגו להחמיר, יפסיקו ממנהגם ואין צריכים התרה, שהוי מנהג איסור. וכן מותר לנשים בעת נידתן לבא לבית הכנסת ולהסתכל בספר תורה, ויש שנהגו להחמיר בכך [שם קלד'].

יט. אדם שנמצא במקום שאינו נקי ואין יכול לברך, יש מחלוקת בפוסקים, אם יכול לקיים המצוה ללא ברכה, כגון לנענע לולב ללא ברכה או לא, ונקטינן להלכה שיקיימה ללא ברכה [שם כה' וראה במקורות].

 

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות שמים

בעה"י בשעור הבא נלמד בהלכות נשיאת כפים.

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת