33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 16] – הלכות "ולא יראה בך ערוות דבר"

 

הלכות "ולא יראה בך ערוות דבר"

 

 

 

 

א. כאשר אדם מתפלל, מברך או לומד תורה, אסור לו לעשות זאת מול ערווה.

ודין זה מתחלק לכמה סוגים:

א. כאשר רואה את ערוות חברו.

ב. לבו רואה את הערווה.

ג. ערוותו גלויה, אפילו אינו רואה.

בנוסף לכך יש מחלוקת מה נקרא ערווה, ואם איסור זה מדאורייתא, או מדרבנן. ונפקא מינה בכל זה מה הדין בדיעבד אם קרא מול ערווה [כפה"ח עד' ס"ק ז'].

 

ב. אדם שהוא ערום בין אם רואה ערוותו ובין אם לא, אסור לו לברך או ללמוד תורה מדאורייתא, שנאמר "ולא יראה בך ערוות דבר", והוא הדין אם רואה ערוות חברו [עד' א']. ומכל מקום מותר להרהר בדברי תורה שדרשה הגמרא [שבת קנ' ע"ב] "ולא יראה בך ערוות דבר", דיבור-אסור, הרהור-מותר. לכך העומד במקלחת ושומע דברי תורה ברדיו, מותר, שאין כאן אלא הרהור, וזה בתנאי שאין שם שרותים [ילק"י ח"א קכד'].

ג. אסור לאדם שלבוש חלוק ללא לבנים, לברך, כי אמנם ערוותו מכוסה, אך לבו רואה הערווה, ולכך צריך לחגור חגורה כדי שתפסיק בין לבו לערווה [או"ח עד' ד'].

ובאשה שלובשת חלוק מן הדין אין צריכה הפסק, אך כדאי שגם היא תחמיר בכך [טהרת הבית ח"ב תקכא']. ואם לבושים לבנים או מכנסים שהם צמודות לגוף, וכן אם יצמידו את החלוק בידם לגופם, הדבר מועיל כמו חגורה.

ד. אדם הלבוש לבנים לבד או מכנסיים קצרות, יכול לברך וללמוד תורה מעיקר הדין. ורק לגבי תפילה וברכת המזון שהם מדאורייתא, צריך שיהא לבוש. וכן הדין כשמניח תפילין או קורא קריאת שמע [ה"ב ח"ה י"ט].

ה. שאר אבריו רואים את הערווה מותר. אבל אם אבריו נוגעים בין בערוותו בין בערוות חברו, אסור [או"ח עד' ה']. ובברית מילה שהמוהל אוחז בערלה ומברך, נאמרו בזה מספר טעמים שונים: לרבינו יונה – בקטן אין זה ערווה, להרא"ש – כיון שעוסק במצוה, היפה ללב – כתב כיון שאוחז רק בערלה, והוי כמו כיס. והרדב"ז – מחלק בין קריאת שמע למילה, ולפי דבריו כל הברכות מותר [כפה"ח עה' ס"ק לא'].

ו. טפח מגולה באשה, במקום שדרכה לכסותו, אסור לקרות קריאת שמע כנגדו, ואפילו היא אשתו. וטפח הוי שמונה ס"מ על שמונה ס"מ. והרמ"א כתב שאם מדובר באשה אחרת, אפילו פחות מטפח אסור, אך מרן לא חילק [או"ח עה' א']. וערווה באשה זה כל גופה, חוץ מפניה וידיה עד המרפק, צוארה וכן כפות הרגלים, אבל הרגלים הוי ערוה [ה"ב ח"ה כה'-לא'].

והוא הדין בכל זה גם אם מדובר בתמונה לא צנועה, או באשה שלבושה דק שהכל נראה דרכו [ילק"י ח"א קכו'].

ז. אם יש מולו ערווה והוא עוצם עיניו, או מביט לתוך הספר וכדומה, לדעת מרן, מותר שהרי אינו רואה. ויש אחרונים שמחמירים שגם את גופו צריך להטות, באופן שאילו יפנה עיניו, לא יראה. והעיקר להלכה כדעת מרן, ובפרט שברוב הדברים מדובר בערווה דרבנן, וספקו להקל [שם קכז'].

ח. טפח באשה הוי ערווה רק ביחס לאיש, אבל לגבי עצמה מותר [חוץ ממקום התורף]. ולגבי אשה אחרת, לדעת מרן מותר, והרמ"א אוסר [שם].

ט. שיער של אשה נשואה שחייבת לכסותו, הוי ערווה, ואפילו לבעלה. ואין נפקא מינה אם מכסה תמיד או לא. אך שיער של בתולות אינו ערווה [או"ח עה' ב'].

י. צריך להזהר משמיעת קול שיר של אשה בשעת קריאת שמע ותפילה, ואפילו היא אשתו. אבל אם שומע דרך הרדיו והוא אינו מכירה, אין צריך להיזהר בזה. ואם מכירה על ידי תמונות ולא במציאות, יש מתירים גם בזה [ה"ע ח"א קכד'].

יא. בנות פחות מגיל תשע שלבושות לא צנוע, מעיקר הדין יש להקל בזה לגבי קריאת שמע ותפילה, ומכל מקום ראוי לעצום עיניו או להסתכל לצדדים. וראוי לכל אדם לחנך בנותיו להתלבש בצניעות מגיל שלוש שנים [ילק"י ח"א קכו'].

יב. עבר והתפלל מול ערווה, אם זה בית התורף שלכולי עלמא זה מדאורייתא, חייב לחזור ולהתפלל. אבל מול טפח באשה שזה במחלוקת, לגבי קריאת שמע יחזור ויקרא. לגבי ברכות, לא יחזור מספק. ולגבי עמידה, יחזור בתנאי של נדבה. ובדין שיער באשה ערווה וקול באשה, בדיעבד יש להקל [שם קכז']. 

 

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של מים

בשעור הבא נלמד בהלכות "והיה מחניך קדוש".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת