33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 15] – הלכות תפילת תשלומין ונדבה

 

הלכות תפילת תשלומין ונדבה

 

 

×?מ×?× ×? קש×?ר×?

 

 

א. הרוצה להתפלל תפילת עמידה נוספת "נדבה", יכול. וכתב מרן שיעשה זאת רק מי שמכיר בעצמו שהוא זריז וזהיר ואמיד בדעתו, שיוכל לכוון מראש ועד סוף [או"ח קז' ב']. ואי אפשר להתפלל תפילת נדבה בשבת ויום טוב, וכן צבור אינם רשאים להתפלל תפילת נדבה [שם א'-ב'].

ב. טעה או נאנס ולא התפלל שחרית, מתפלל מנחה שתים, ראשונה לשם חובה, ושניה לתשלומין. ואם עשה ראשונה תשלומין ושניה חובה, לא יצא ידי חובה, וחוזר ומתפלל שוב תשלומין [שם קח' א'-ב']. ואפילו הפך רק במחשבה, חוזר. אך מחמת שיש בזה מחלוקת, כדאי שיעשה זאת בתנאי של נדבה [ה"ע ח"א קע'].

ג. אפשר לעשות תשלומין רק בתפילה הסמוכה לה, ודוקא בתוך זמן תפילה ולא אחר זמן התפילה [או"ח קח' ג'-ד']. תשלומי ערבית יכול לעשות בתפילת שחרית אף עד חצות היום, ויעשה בתנאי של נדבה [ה"ע ח"א קעא']. ותפילת מוסף אין לה תשלומין [או"ח קח' ו'].

ד. צריך להפסיק בין תפילת החובה לתפילת התשלומין, זמן של כדי הלוך ד' אמות, ויכול תחילה לענות לקדיש או לגמור התפילה [ילק"י ח"א רכא']. ואם התעסק תחילה בצרכיו ועדין לא עבר זמן תפילה, יתפלל תשלומין בתנאי של נדבה [ה"ע ח"א קעח'].

ה. מי שלא התפלל במזיד, אינו יכול להתפלל תשלומין, אפילו בתנאי של נדבה [ילק"י חא רכז']. ואם לא התפלל מחשש שיפסיד כסף או לא ירוויח, או שאמר שיש עוד זמן, לענין זה נחשב כאנוס [שם ריט']. וטוב שיעשה תשלומין בתנאי של נדבה [ה"ע ח"א קעח'].

ו. אשה הנוהגת להתפלל שלוש תפילות ביום, אף שאינה חייבת אלא תפילה אחת, גם היא יכולה להתפלל תפילת תשלומין [ילק"י ח"א רכא'].

ז. מי שלא התפלל מנחה בערב שבת, מתפלל בליל שבת ערבית שתיים, אף על פי שזאת תפילה שונה. וכן אם היה ראש חודש, ובלילה כבר לא ראש חודש, מתפלל שתי תפילות כמו התפילה הנוכחית. כל זאת מלבד מוצאי שבת שאין צורך לומר בתפילה השניה "אתה חוננתנו" [או"ח קח' ט'-י']. ואם הבדיל בשניה ולא בראשונה, גילה בדעתו שראשונה תשלומין והשניה חובה, וחייב לחזור, אלא אם כן כוון בדעתו מפורש בשניה שהיא לתשלומין [ילק"י ח"א רכו'].

ח. אדם שחייב תשלומין, יכול לומר לחזן שבחזרת השליח צבור, יכוון להוציאו ידי חובה, והוא מועיל רק אם החזן מתפלל מילה במילה [כפה"ח קח' ס"ק י']. ואם מדובר בליל שבת, יכול לסמוך על ברכת "מעין שבע" של השליח צבור, ויאמר לו מפורשות להוציאו ידי חובה [ילק"י ח"א רכו'].

ט. אם במנחה של שבת טעה והתפלל תפילה של חול ושם לבו רק במוצאי שבת. או במנחה בערב שבת טעה ואמר "ברכנו" במקום "ברך עלינו". או שהיה בערב שבת ראש חודש ושכח במנחה "יעלה ויבא", ושם לבו רק בליל שבת. יש מחלוקת אם יעשה תשלומין, כי לכאורה אינו מתקן כלום. ולכן פוסקים שיעשה תשלומין בתנאי של נדבה. ואם זה קרה בשבת, שאין תפילת נדבה בשבת, יסמוך על ברכת "מעין שבע" של השליח צבור, ויאמר לו מפורשות שיכוון להוציאו ידי חובה [שם רלא'-רלו'].

י. מי שמסופק אם התפלל, יחזור ויתפלל תשלומין בתנאי של נדבה. ובשבת שאי אפשר להתפלל נדבה, יסמוך על חזרת השליח צבור [שם קצז']. ואם נסתפק בשבת אם אמר "יעלה ויבא", אף על גב דעלמא אומרים לו שיעשה תנאי נדבה, כאן אי אפשר. ומתפלל כיון שחייב מעיקר הדין, ויחשוב תנאי של נדבה בליבו [שם ר']. אבל במסתפק אם אמר "ברכנו" או "ברך עלינו", או אם לא אמר "מוריד הטל", בגלל שאין ברור לנו דין המסופק שחייב לחזור, לא יחזור בתנאי של נדבה בשבת [שם רא'].

יא. אדם שבאמצע תפילתו נזכר שכבר התפלל, פוסק ואינו יכול להמשיך ויהא נדבה, שאין תפילה יכולה להיות חציה לשם חובה וחציה נדבה [או"ח קז' א']. ואם קרה לו זאת בתפילת ערבית, יכול להמשיך בתנאי של נדבה [ילק"י ח"א רג']. וכן אם טעה בדבר שאינו צריך לחזור עליו מעיקר הדין וחזר, ושם לבו באמצע חזרתו פוסק, חוץ מתפילת ערבית שממשיך על דעת נדבה [שם רה'].

 

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? מ×?×₪לל×?ם ×?×?×?×? ×?נס×?

בעה"י בשעור הבא נלמד בהלכות "ולא יראה בך ערוות דבר".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת