33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 73] – ט"ז סיון תשע"ו – הלכות שבת

הלכות שבת

 

 

א. יש מלאכות שמותר לעשותם בשבת ע:י גוי וזה כונת המושג "גוי של שבת", דהיינו שגוי יעשה ליהודי מלאכות בשבת, ולדעת מרן הדבר מותר רק בהסרת נזק או דבר מפריע כגון כבוי אור שמפריע לו לישון וכן שלא יתבזבז חשמל. אך הדלקת חשמל ועשית מלאכה כגון חימום מים או אוכל לכבוד שבת, אסור [ה"ע ח"ג עמוד קעה].

ב. לדעת מרן אסור לעשות סעודת נשואין בימי שישי, לכך גם אם מוזמנים אצל אשכנזים הסומכים להקל, אסור לספרדי להשתתף בסעודה זו באכילת פת [ח"ע שבת ח"א עמוד לב].

ג. אשה שמברכת "להדליק נר של שבת" לאחר הדלקת הנרות, אסור לענות אחריה אמן מכיון שהיא ברכה לבטלה. וכן ההלכה היא בכל הברכות שלדעת מרן אין לברכן, אף אם שומע ברכה ממי שפוסק כדעת רמ"א ואחרים שאומרים לברך, מכל מקום לפוסקים כדעת מרן שזאת ברכה לבטלה, אסור לענות אמן [ה"ע ח"א עמוד קצד].

ד. בימות הקיץ, זמן שיש רבים המתפללים ערבית של שבת בפלג המנחה, צריכים להזהיר את הבאים להתפלל אחריהם שלא יענו "ברכו" בתפילת ערבית של פלג המנחה, הן בברכו שלפני תפילת ערבית והן בברכו שלפני עלינו לשבח [מעין אומר ח"ב פ"א סימן נד].  ואם טעו וענו, חלה עליהם קדושת שבת ואינם יכולים להתפלל מנחה ויתפללו ערבית שתיים [ח"ע שבת ח"א עמוד רצה].

ה. בזמן הקדוש בשבת, הלחם צריך להיות מונח על מפה ומכוסה במפה, זאת גם כאשר רבים המסובים ושמים לכל אחד לחמניה בצלחת, כל הלחם שמונח על השולחן צריך להיות מכוסה. וכדאי להקפיד בזה גם כאשר עושים "קדוש" בבית הכנסת שכל העוגות יהיו מכוסות [ח"ע שבת ח"ב עמוד טו בהערה].

ו. סעודה שלישית בשבת, חובה לעשותם בפת [או"ח סימן רצא ה]. ומכל מקום אינו חייב לצער עצמו כדי לאוכלה. לכך החכם עיניו בראשו שלא ימלא כרסו, כדי שיאכל לאכלה [או"ח סימן רצא א]. וגם נשים חייבות בה [ח"ע ח"ב עמוד קעב].

ז. "הבדלה" נעשית על היין, ואם אין לו יין אפשר לעשותה על שכר מדינה. הגדרתו של שכר מדינה היא כל משקה שיש בו אלכוהול שדרך בני המדינה לשתותו, אך אי אפשר בתה או קפה [ח"ע שבת ח"ב עמוד תח].

ח. דלת וחלון, בין אם הן נתונות בצירים או במסילה, הוצאתם בשבת ממקומם או החזרתם בשבת אסורה מכיון שיש בזה חשש בונה וסוחר מדאורייתא [ילק"י חלק ד/ב עמוד שע ועמוד תפט].

ט. הנוהגים לשים אוכל שאינו מבושל לגמרי על הפלטה בערב שבת, צריכים להזהר שלא לכסותו או להוסיף עליו בשבת כסוי. כמו כן אם נמצאת הפלטה בתוך מבנה סגור, אסור לסגור את הדלת בשבת כל עוד שלא ברור לנו שכל האוכל הנמצא בסירים מבושל לגמרי.

י. הנוהגים בשבת לחלק בבית הכנסת סוכריות בזמן של שמחה ויש שם סוגים שונים של סוכריות, אסור ללוקחים לבחור את הסוג הרצוי להם מכיון שאין זה בורר לאלתר. לכך רצוי לא להביא תערובת של סוכריות אלא כל סוג בנפרד [או"ח סימן שיט ב].

יא. מותר להתרחץ בשבת במים קרים. אבל אסור לרחוץ במים חמים אפילו מדוד שמש, אלא אם כן רוחץ חלק קטן מגופו [או"ח סימן שכו א]. ומותר להשתמש בסבון נוזלי, ויש המתירים אף בסבון מוצק וכן להלכה [שו"ת יחוה דעת ח"ב סימן נ]. ואין להשתמש בכל ספוג רחצה וכן צריך להזהר שלא לשפשף בשערותיו ולנגבם בנחת. [ולכך] אשה שחל זמן טבילתה בליל שבת ואינה יכולה לטבול במים קרים, תטבול לכתחילה בזמן בין השמשות, אפילו במים חמים, ובדיעבד במידה ולא הספיקה, יכולה לטבול אף בלילה [ה"ע ח"ד עמוד רט].

יב. מי שנולד בנתוח קסרי, אין ברית מילה שלו דוחה את השבת. כמו כן אין עושים ברית מילה שלא בזמנה בשבת [או"ח סימן שלא ה]. ומנהג הספרדים אף לא בחמישי ושישי. ואם נולד בבין השמשות, עושים את הברית בימי חמישי ושישי [ה"ע ח"ג עמוד סד].

יג. אין לתת מתנה בשבת אלא אם כן דברי מאכל [שו"ת יחוה דעת ח"ג סימן כא]. לכך צריכים להזהר בחברות תהלים שלא לתן פרסים בשבת. ויש אפשרות לתת מתנה כגון שמדגישים למקבל שאין נותנים לו זאת במתנה אלא לשמירה, ורק במוצאי שבת יקנה זאת [מעין-אומר ח"ב פ"ב סימן לח].

יד. אין להתיר נדרים בשבת אלא אם כן יש בזה צורך השבת, כגון שנדר שלא לאכול בשר ורוצה לאכול בשבת. אבל בעל המפר נדרי אשתו, מפר אפילו בשבת בליבו, ואומר לה טלי ואכלי טלי ושתי וכדומה [או"ח סימן שמא א].

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}      

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת