33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 42] - שמירת לשון – ביאור 9 התנאים המגבילים את ההיתר של "בפני שלושה"

 

הלכות שמירת לשון – ביאור 9 התנאים המגבילים את ההיתר של "בפני שלושה"

 

 

 

 

בהמשך ללמוד מהשעור הקודם [שעור 41], מסביר ומפרט החפץ חיים את תנאי ההתר של "בפני שלושה" – מתי ובאיזה מקרה הוא אמור, כדלהלן:

 

האם מותר לחזור ולספר דברי גנאי שנאמרו בנוכחות שלושה אנשים?

 

א. אין לפרסם במזיד לשון-הרע שנאמר בפני שלשה.

שלושה אנשים השומעים לשון-הרע, אינם רשאים לספר לאחרים את אשר שמעו, מתוך כונה לפרסם את הדברים. ההתר לספר לשון-הרע שנאמר בנוכחות שלושה אנשים [לדעה המקלה] ניתן רק למי שמספר את דברי הגנאי באקראי ולא מתוך כונה לפרסמם.

 

ב. השומע לשון-הרע מאדם האומר כי הוא שמע זאת בנוכחות שלושה אנשים.

ההגדרה "בפני שלושה" מתיחסת אך ורק למי שהוא עצמו שמע את דברי הגנאי בנוכחות שלושה אנשים. אבל השומע את הדברים שלא בנוכחות שלושה – אפילו אם המספר מעיד בפניו כי הוא שמע אותם בנוכחות שלושה – אינו רשאי לחזור ולספרם לאחרים. ואם יספר, יעבור על איסור לשון-הרע אליבא דכל הדעות.

 

ג. לשון-הרע שנאמר בפני שלושה אנשים, שחזקה עליהם או על אחד מהם שלא יספרו לאחרים.

אם שלושת השומעים הם אנשים יראי אלקים הנזהרים מאיסור לשון-הרע, אסור אז לספר לאחרים את דברי הגנאי, וזאת, למרות ההתר של "בפני שלושה". הטעם להתר זה הוא, כאמור לעיל, שדבר הידוע לשלושה אנשים עשוי ממילא להתגלות. לפיכך, אם השומעים הם אנשים שחזקה עליהם שלא יגלו את הדברים, אין עוד מקום לטעם זה כי אז אין ודאות שהדברים אכן יתגלו. משום כך, עובר המספר אותם על איסור לשון-הרע. יתרה מזאת, אפילו אם רק אחד משלושת השומעים הוא אדם כזה שלא יספר את דברי הגנאי, שוב אין הם נחשבים כדברים העשויים להתגלות ממילא. ההנחה כי הדברים עשויים להתגלות ממילא נאמרה רק לגבי לשון-הרע הנאמר בפני שלושה. במקום שחזקה על אחד מהם שלא יספר, הרי שאין הוא נכלל בחשבון זה, כך שנשארו רק שני שומעים, ובשנים לא נאמר דין זה. לכן אסור במקרה כזה גם לשני השומעים האחרים לחזור ולספר את דברי הגנאי.

דין זה אמור גם כשאחד משלושת השומעים הוא ידיד או קרוב משפחה של האיש שמספרים בגנותו. מאחר וחזקה עליו שלא יעביר הלאה את דברי הגנאי על קרובו או ידידו, אין הוא נכלל בין שלושת השומעים. לפיכך אין גם כאן ההתר של "בפני שלושה" ואסור לשני השומעים האחרים לספר את דברי הגנאי.

 

ד. רק באותה העיר.

גם לדעה המקלה, המתירה לחזור ולספר לשון-הרע שנאמר בנוכחות שלושה אנשים, אין התר זה אמור אלא במי שמספר את דברי הגנאי באותה עיר שבה הם נאמרו. ההנחה שדברים שנאמרו בפני שלושה עשויים ממילא להתגלות, נכונה לגבי העיר שבה הם נאמרו ולא לגבי עיר אחרת. על כן אסור לספר את דברי הגנאי הללו בעיר אחרת אפילו אם מצויה תנועת עוברים ושבים בין שתי הערים. גם שתי שכונות בעיר גדולה נחשבות לשתי ערים לענין זה.

 

ה. המספר לשון-הרע בפני שלושה ומבקשם לא לפרסם את דבריו.

המספר לשון-הרע בפני שלושה אנשים ומבקש מהם – אם בפרוש ואם בכל צורה אחרת – לא לספר את דבריו לאחרים, אין הם רשאים לספר. הסיבה היא, שיש להניח כי לפחות אחד משלושת השומעים יענה לבקשת המספר ולא יגלה את דבריו, כך שנשארים רק שנים העשויים לגלות. יש לציין עוד, כי גם אם שניים מהשומעים כבר ספרו לאחרים את דברי הגנאי אין השלישי רשאי לנהוג כמותם.

 

ו. שני אנשים המספרים לשון-הרע לשניים אחרים.

הדין המיוחד של "בפני שלושה" מתיחס אך ורק למקרה בו אדם מספר לשון-הרע בפני שלושה אנשים. אבל, אין הדין כן כאשר שניים מספרים לשון-הרע לשניים אחרים. אף כי בסכומו של דבר ידועים דברי הגנאי לארבעה אנשים אין במקרה זה התר של "בפני שלושה". טעם הדבר הוא, כי המספרים אינם נכללים בחשבון זה, מפני שמצוי מאוד שאנשים המספרים לשון-הרע מתחרטים אחר כך על שהוציאו לעז על פלוני ולכן הם נזהרים לא לספר זאת שוב.

 

ז. אין לקבל את דברי הגנאי כאמת.

השלושה ששמעו יחדו את הלשון הרע אינם רשאים להאמין בה ולקבלה כאמת. יתרה מזו, אסור להם גם לספר את הדברים לאדם הידוע להם כמי שיקבל דבריהם ויאמין בהם. הענין המסופר חייב להשאר בספק, הן בעיניהם והן בעיני השומע מהם.

 

ח. אין להוסיף על הספור.

שלושת שומעי הלשון הרע אינם רשאים להוסיף על הספור אף לא מילה אחת. כמו כן אסור להם להראות בכל צורה שהיא – כשהם מספרים את הספור לאחרים – כי הם מסכימים או מאמינים לדברים. כך הדין גם לגבי השומע מהם את דברי הגנאי, שאין הוא רשאי להוסיף על דבריהם עוד דבר גנאי כלשהו. מטעם זה אסור להם לספר דברים אלו לאדם הידוע להם כמי שעשוי להוסיף דבר גנאי. אם יספרו לאדם כזה, הם יעברו על הלאו "לפני עיוור לא תתן מכשול", מפני שהם גורמים שיעבור על איסור.

 

ט. לספר על חטאי העבר של הזולת הידועים לכל.

גם לדעה זו המתירה לספר דברי גנאי שנאמרו בפני שלושה, אין כל התר לספר על חטאי העבר של הזולת אפילו כשהדברים מפורסמים וידועים לכל. אדם שעשה תשובה על חטאיו ומתנהג עתה כשורה, אין עליו גנאי בשל חטאי העבר, נמצא שדברים הנאמרים עכשו בגנותו, אינם אמת. מטעם זה אסור גם לבזות אדם בשל חטאי אבותיו אפילו שהם מפורסמים וידועים לכל. מאחר והוא עצמו מתנהג כיאות, אין הוא נושא באחריות לחטאי הוריו, והמדבר בגנותו אינו דובר אמת ומבזהו על לא עול בכפו.

 

אל תספר לשון-הרע הידוע ברבים.

אם תבחן נכונה את התנאים הללו המתירים – לשיטת הדעה המקילה – לחזור ולספר לשון-הרע שנאמר "בפני שלושה" [הדבר כולל גם לשון-הרע המפורסם וידוע לכל], תיווכח לדעת כי התר זה בא לידי בטוי מעשי רק במקרים נדירים ביותר. יתרה מזאת, יש לזכור כי החפץ חיים מסתפק אם בכלל אפשר לסמוך על דעה זו מאחר שלפי פוסקים רבים אין לה בסיס הלכתי.

לאור האמור: הימנע מלספר לשון-הרע, גם אם נאמרה "בפני שלושה" או שהיא ידועה ומפורסמת לכל.  

 

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

 

לסיום, תפילה לשמירת הלשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

בעה"י בשעור הבא נתחיל ללמוד בהלכות רכילות.

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת