33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 39] – הלכות שמירת לשון – שבעת התנאים עם הוספות

 

הלכות שמירת לשון

 

×?×?צא×? ×?מ×?× ×? ×¢×?×?ר ×?מ×?× ×?×? שמ×?ר×? לש×?ן

 

 

הלכה ראשונה

כשנעשה עוול לקרובך.

כשנתמלאו שבעת התנאים [המפורטים בשיעור 38, ומופיעים עם תוספות גם בשיעור זה בהלכה הרביעית], מותר לספר על מעשה עוול אף אם המספר לא נתבקש לכך על-ידי האיש שנעשה לו העוול, אבל אם לא נתמלאו כל שבעת התנאים הללו, אסור לרואה המעשה לספר את הדבר אפילו אם נתבקש לעשות זאת.

דין זה חל על כל אדם. אפילו מי שנעשה עוול לקרובו, אין לו כל התר לספר על כך לאחרים כל עוד לא נתקימו שבעת התנאים במלואם. אדרבה, כאשר נעשה עוול לקרוב או בן משפחה יש לבחון ביתר קפדנות אם נתקימו שבעת התנאים, משום שדוקא במקרים אלה נפוץ מאוד המכשול. אנשים השומעים על עוול שנעשה לקרובם ממהרים מיד לגמול לעושה הרעה ולהפרע ממנו על רעתו, לפני ששקלו היטב אם מותר להם לעשות זאת.

 

הלכה שניה

לפרסם את המדבר לשון-הרע.

הרואה אדם המספר לשון-הרע על חברו, רשאי לפרסם ברבים את חטאו של האיש, בתנאי שנתמלאו שבעת התנאים כדלעיל.

התר זה אמור אך ורק בשעה שלנידון כבר ידוע שדברו בגנותו, אולם כל עוד לא נתגלה לו הדבר, אסור לפרסם ברבים את חטאו של מדבר הלשון הרע משום שדבר זה הוא בכלל רכילות.

עם זאת, יש פעמים שמותר לפרסם את מדבר הלשון הרע ולספר על כך לאחרים אף לפני שהגיעו דברי הגנאי שלו לאזני הנידון, זאת במקרה שהדבר מביא תועלת ממשית לנידון.

 

הלכה שלישית

אל תבזה אדם שעשה לך עוול.

אם חברך רימה אותך, בייש אותך או עשה לך עוול אחר, אסור לספר זאת לאחרים. אף על פי שאתה יכול לטעון כי אין לך כל כוונה לנקום בו ומטרת דבריך אינה אלא לגנותו עבור רעתו או לשם תועלת כלשהי, אין בכל אלה התר לדבר בגנותו של זה שעשה לך עוול, נגיעתך האישית בודאי תשפיע שבספורך יתערב רצון לנקמה.

לו היית שומע כי ברח גנב מבית האסורים והוא מסתובב לו חפשי בשכונתך, אין ספק שהיית נועל היטב את דלתות ביתך ונזהר שבעתיים שמא יפגע ברכושך. כך עליך לנהוג בשעה שאתה כועס על זולתך. דוקא באותה שעה אורב היצר הרע למוצא פיך כדי להכשילך, ואז אתה עשוי לבוא בקלות לידי דבור לשון-הרע. לכן מובן, שדוקא במצב כזה עליך לעשות מאמץ גדול מהרגיל כדי לשמור את פיך מרע.

 

הלכה רביעית

המספר על עוול שעשה לו חברו, כדי למנוע נזק או הפסד.

[שבעה תנאים]

על אף הדין האמור בסעיף הקודם, כי מי שנגרם לו נזק או עוול כלשהו על ידי חברו אינו רשאי לספר את הדבר לאחרים – אין אסור זה חל במקרה שבו יכול ספורו לסייע בידו להחזיר את הפסדו או לתקן את העוול שנעשה לו.

בענין זה יש לציין, כי אדם הנפגע באופן אישי נוהג בדרך כלל להגיב במהירות וללא שיקול דעת לגבי המותר והאסור בתגובתו, לכן חשוב לחזור ולהזכיר את שבעת התנאים שפורטו בשיעור 38, עם הוספות קלות. בכל מקרה, לפני שאדם מתיר לעצמו לספר למישהו על עוול שעשה לו חברו, הוא חייב לבחון בקפדנות אם קיימים שבעת התנאים המתירים לו לעשות זאת. אם יחסר פרט אחד מן התנאים הללו הוא יעבור בסיפורו על איסור לשון-הרע.

שבעת התנאים:

א. כוונת המספר חייבת להיות לשם תועלת בלבד:

אם כדי לקבל חזרה את אשר הפסיד, או לתקן את העוול, או כדי למנוע עוול ונזק בעתיד.

ב. עליו לדעת מתוך ראיה אישית:

עליו לדעת מתוך ראיה אישית, כי אדם זה הוא האחראי לעוול או לנזק שנגרם לו. אם שמע על כך רק מאחרים, אין הוא רשאי לגמול לו כל רעה עבור זה.

ג. אל לו להחליט מיד:

אל לו להחליט מיד, כי מעשהו של האיש הוא מעשה עוול, אלא ישקול ויבחן היטב אם על פי דין התורה אמנם כך הדבר. מאחר ואדם משוחד בדרך כלל על ידי נגיעה אישית, ופעמים רבות אין הוא רואה את המעשה באורו הנכון, עליו לברר היטב אם מה שנראה בעיניו מעשה עוול הוא באמת כזה.

ד. אם הוא יכול להשיג אותה תועלת:

אם הוא יכול להשיג אותה תועלת על ידי שיוכיח את עושה העוול באופן אישי, הוא חייב לעשות זאת.

ה. אסור לו לערב בספורו דברי שקר:

אסור לו לערב בספורו דברי שקר או גוזמא בתאור מעשה העוול. עליו לדייק בספור המעשה מבלי להשמיט אפילו אותם הפרטים המעמידים את עושה העוול באור חיובי יותר או המפחיתים מחומרת מעשהו. מי שנגרם לו עוול, נוטה להגזים בספור העוול שנעשה לו, על כן יש הכרח לנקוט משנה זהירות שלא להכשל בעוון זה.

ו. אם ביכולתו להשיג אותה התועלת בדרך אחרת:

אם ביכולתו להשיג אותה התועלת בדרך אחרת מבלי להיזדקק ללשון-הרע, הוא חייב לעשות זאת ואין לו אז כל התר לדבר לשון-הרע. יתר על כן, גם כשהוא מוכרח לספר את המעשה, אך יש באפשרותו להשיג את התועלת המבוקשת בלא לספר את כל הפרטים או בלא לבטא את מלא חומרת העוול, חובה עליו להשמיט את הפרטים הבלתי נחוצים.

ז. עליו להזהר:

עליו להזהר שבספורו לא יגרם לעושה העוול נזק רב יותר ממה שהוא אחראי לו על פי דיני התורה.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום, תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת