33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 38] – הלכות שמירת לשון - שבעת התנאים

 

הלכות שמירת לשון

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של שמירת לשון

 

הלכה ראשונה

להתרחק מבעלי לשון-הרע.

התרחק מחברתם של בעלי לשון-הרע!

אדם שאתה מכירו כמי שרגיל לדבר לשון-הרע, השתדל תמיד לקצר את שיחותך עמו. אסור לדור בשכנותם של בעלי לשון-הרע – כמאמר חז"ל: "אוי לרשע, אוי לשכנו" [סוכה נו:]. אפילו מי שאין בדעתו לקבל את דבריהם ולהאמין להם, חייב להתרחק מחברתם, משום ששמיעת לשון-הרע כשלעצמה גם היא אסורה.

חייב אדם להזהר גם שלא להתישב בבית הכנסת או בבית המדרש בקרבת בעלי לשון-הרע. מלבד מה שהם מכשילים אותו בדבור או שמיעת לשון-הרע ומרגילים אותו במידתם הרעה, הם גם יפריעוהו מתפילה ולימוד תורה.

 

הלכה שניה

שנה את נושא השיחה!

בשעה שמישהו מנסה לספר לך לשון-הרע ואינך יכול להוכיחו על כך, הדרך הטובה והיעילה לעצור את לשונו הרעה היא לשנות את נושא השיחה. קח את היוזמה בידיך ועבור לנושאי שיחה מותרים.

 

הלכה שלישית

חינוך הילדים לשמירת הלשון.

על ההורים להדריך את ילדיהם כבר בצעירותם להימנע מלשון הרע. ההרגל הוא הגורם העקרי לכך שאנשים אינם נשמרים מעוון לשון-הרע. אדם המתרגל מילדותו לדבר ככל העולה על רוחו באין מונע, קשה לו יותר מאוחר לשנות טבעו והרגלו. ככל שיקדימו ההורים לחנך את בניהם שלא לדבר לשון-הרע [וכן שאר דבורים אסורים, כמו לקלל ולשקר], כן יהא קל להם להמנע מלשון הרע כאשר יגדלו.

 

הלכה רביעית

לספר על מישהו כי עשה עוול לזולתו.

[שבעה תנאים]

הרואה אדם שעשה עוול לחברו – גנב ממנו, רימהו, הזיקו, ציערו, או ביישו וכדומה – וידוע לו בברור שהאיש לא תיקן את העוול [כלומר, לא השיב את הגנבה או לא שילם תמורת הנזק], רשאי לספר את הדבר לאחרים, אם ישיג בכך -

אחת משתי המטרות הבאות:

א. סיפורו יסייע ביד הניזוק לקבל את התמורה על ההפסד, או ימנע ממנו נזק נוסף.

ב. סיפור המעשה ישפיע על אנשים אחרים שלא ילמדו ממעשיו וילכו בדרכיו הרעים, או שיביא לכך, שעושה העוול בעצמו ייטיב דרכו הרעה בעקבות הבושה שתיגרם לו מפרסום מעשהו.

בענין זה יש לציין, כי הבא לסייע לניזוק לקבל את המגיע לו [מטרה א'], רשאי לספר על העוול אפילו כשהניזוק עדיין לא יודע כי גנבו ממנו או רימוהו. לעומת זאת, המספר על מעשה העוול מתוך כוונה להניא אחרים ממעשים דומים [מטרה ב'], רשאי לעשות זאת רק בתנאי שהניזוק כבר יודע על העוול או הנזק שנגרם לו [כאן מדובר במקרה שסיפורו אינו יכול לסייע לניזוק לקבל את המגיע לו]. אם הניזוק עדיין אינו יודע על כך, יחשבו דברי המספר כדברי רכילות [הלכות רכילות ג, ג].

דין זה, המתיר לספר על עוול שעשה אדם לחברו לשם אחת משתי המטרות דלעיל, אמור אך ורק -

לפי שבעת התנאים הבאים:

א. אמיתת המעשה אינה עומדת בספק:

על המספר לדעת ללא ספק כי אדם זה הוא שעשה את מעשה העוול – אם שהוא עצמו ראה את הדבר, או ששמע על כך מאחרים ואחר כך נתבררה לו אמיתות הדבר ללא צל של ספק.

ב. לא קיים ספק בדבר היות המעשה אמנם מעשה עוול:

אין להחליט מיד עם ראיית המעשה שהוא מעשה רע ולא צודק. במקרים רבים, כשבוחנים מעשה מסויים על כל צדדיו, מתברר כי לפי הנסיבות שבהן נעשה היה זה מעשה מותר. לכן, לפני שאדם מספר לאחרים על פלוני שעשה עוולה לחברו, עליו לשקול ולבחון היטב אם זהו באמת מעשה רע כפי שנדמה לו, או אולי נעשה דוקא כדין.

ג. יש להוכיח את עושה העוול לפני שמפרסמים את מעשיו:

א. חובה להוכיח את עושה העוולה לפני שמגנים אותו ברבים. רק לאחר שסרב לקבל את התוכחה ולתקן את קלקלתו, מותר לפרסם את הדבר ברבים.

ב. אם האיש ידוע כמי שאינו מוכן להישמע לתוכחה, אין צורך להוכיחו כלל, אולם במקרה כזה חייב המספר לספר את הדבר בנוכחות שלושה אנשים לפחות. טעמו של דין זה הוא, כי אם יספר לאדם אחד או לשניים בלבד, הם עשויים לחשוב כי הוא מספר להם זאת בצינעה, משום שדבריו אינם אמת ואין הוא רוצה שיגיעו לאזני האיש שעליו הוא מספר. ולכן, לא רק שהוא יחשב בעיניהם כמדבר לשון-הרע, אלא גם לא יאמינו לו כדי לחוש לדברים ולבדוק את נכונותם וכל תועלת לא תצמח מסיפורו.

ג. החושש לספר בפני שלושה פן יתגלה הדבר לעושה העוול, שהוא איש אלים או שבידו להרע לו, רשאי לספר אפילו שלא בפני שלושה.

ד. אם הרואה מעשה העוול הוא אדם המוחזק ברבים כמי שאינו נושא פנים לאיש וכדובר אמת, שאינו חושש לומר את דבריו אפילו בפני החוטא עצמו, הוא רשאי לספר את המעשה אפילו שלא בפני שלושה.

ד. לדייק בסיפור המעשה ולא להגדיל את העוול יותר ממה שהוא:

אין להגזים או לסלף אפילו פרט אחד מפרטי המעשה. סיפור המעשה חייב להיות מדוייק כדי שמעשה העוול לא יראה גדול יותר ממה שהוא באמת. לכן, אם נמצא איזה פרט לזכותו של עושה העוול, יש להזכיר גם אותו.

ה. כונת המספר תהיה לתועלת בלבד:

א. כונת המספר חייבת להיות אך ורק לשם תועלת העשויה לצמוח מסיפורו. אסור לו להפיק הנאה כלשהי מגנותו של עושה העוול, וכן אסור לו לספר על המעשה מתוך שנאה אישית.

ב. לא כל אדם רשאי לספר על מעשה עוול של זולתו. מי שבעצמו אינו טוב מעושה העוול כמותו באותם מעשים רעים, אינו רשאי לגנותו על מעשיו בפני אחרים. אדם זה בודאי אין כונתו אלא לבזות ולהשפיל את זולתו.

ג. אין לספר על מעשה העוול לאנשים רשעים או העושים מעשים דומים. גם במקרה זה לא יביא הדבר כל תועלת, מפני שבעיני אנשים אלה אין מעשים אלו נחשבים לעבירה, ואין משום כך לצפות מהם שיוכיחו את עושה הרעה, או יסיעו בתקון קלקלתו.

ו. לכתחילה יש לנסות דרך אחרת:

אם ביכולתו להפיק אותה תועלת בדרך אחרת, מבלי לספר לשון-הרע, אין רשאי לדבר בגנותו של עושה העוול.

ז. אין לפגוע בעושה העוול יותר מהמגיע לו על-פי ההלכה:

אסור שסיפור הדברים יגרום לעושה העוול הפסד ונזק יותר ממה שהוא חייב בו על פי הלכה.

 

הנזהר בלשונו – כמה שכרו עצום!

 

לסיום תפילה לשמירת לשון:

רבונו של עולם,יהי רצון מלפניך, אל רחום וחנון, שתזכינו היום ובכל יום לשמור פינו ולשונינו מלשון-הרע ורכילות ומקבלתם. ונזהר מלדבר אפילו על איש יחידי, וכל שכן מלדבר על כלל ישראל או על חלק מהם. וכל שכן מלהתרעם על מדותיו של הקדוש ברוך הוא. וניזהר מלדבר דברי שקר, חנופה, ליצנות, מחלוקת, כעס, גאווה, אונאת-דברים, הלבנת-פנים, וכל דברים אסורים. וזכינו שלא לדבר כי-אם דבר הצריך לעינייני גופינו או נפשינו. ושיהיו כל מעשינו לשם שמיםאמן!

 

 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

      יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת