33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 4] – הלכות ברכות התורה

 

הלכות ברכות התורה

 

 

תמונה קשורה

 

 

א. ברכות התורה יש מחלוקת בפוסקים אם ברכות התורה הם מדאורייתא או מדרבנן, ומרן פסק כדעת הרמב"ם שהוי מדרבנן. ויש בזה נפקא מינה להלכה באדם שמסופק אם ברך "ברכות התורה". אם זה מדרבנן, אמרינן ספיקא דרבנן לקולא ולא חוזר ומברך. אך מחמת שיש רבים הסוברים שברכות התורה הם מדאוריתא, כדאי שיבקש מחברו המברך ברכות התורה שיכון להוציאו ידי חובה, או שיכון לצאת ידי חובה בברכת "אהבת עולם" [ילק"י ח"א נד'].

ב. גם נשים תברכנה ברכות התורה מכיון שחייבות ללמוד את ההלכות השיכות להם [או"ח סימן מז' יד'].

ג. אסור לאדם לעסוק בתורה קודם שברך "ברכות התורה", וזה כולל את כל חלקי התורה [שם ב']. והברכה תופסת לכל היום וכל הלילה שאחריו, כל עוד שלא הלך לישון על מיטתו [שם יב']. ואם הלך לישון ביום, יש מחלוקת אם יברך, ופסק מרן שלא לברך [שם יא'].

 

ד. הגדרת עוסק בתורה שחייב בברכה:

א. כאשר הוא לומד ומוציא המילים בפיו, לכולי עלמא חייב לברך.

ב. להרהר בדברי תורה יש מחלוקת אם צריך לברך, ודעת מרן שמותר ללא ברכה [שם ד'].

ג. לגבי כתיבת דברי תורה יש מחלוקת אם צריך לברך, ולהלכה חייב. אך כדאי שאחר שמברך ברכות התורה יאמר פסוקי "ברכת כוהנים" לצאת לכולי עלמא [שם ט'].

ד.  הקורא בעיניו ישנה מחלוקת אם צריך לברך, ולצאת מידי המחלוקת יאמר בפיו [ילק"י ח"א נז'].

ה.  פסיקת הלכה ללא טעם, אמנם דעת הרמ"א שאינו צריך לברך, אך הרבה פוסקים חולקים, ולכך כדאי להחמיר ולברך עם פסוקי ברכת כוהנים, כי כך משמע בדעת מרן [שם].

 

ה. כשאדם רוצה לומר פסוקים דרך תחנונים כגון סליחות או פסוקי תפילה, יש בזה מחלוקת אם הדבר מותר קודם שיברך ברכות התורה, וכתב מרן שטוב להחמיר [או"ח סי' מו' ט'-וראה ח"ע י"נ עמוד ה במקורות]. ולכך קודם הסליחות יברך ברכות השחר כולל ברכות התורה. אמנם אם בא לבית הכנסת ושמע אומרים קדושה או י"ג מידות, ועדין לא ברך ברכות התורה, יכול לומר עמהם, כי היא מצוה עוברת, ויסמוך על עיקר הדין שמותר [ילק"י ח"א נח'].

ו. אדם ששכח ולא ברך "ברכות התורה", ברכת "אהבת עולם" פוטרת אותו מן ברכות התורה [או"ח מז' ז']. ולכך אם נזכר תוך כדי הרמיזות, יפסיק ויאמר ברכת "אשר בחר בנו", ואת ברכות "והערב נא" ו"אשר קדשנו" יאמר בין ישתבח ליוצר. ואם נזכר לאחר מכן יאמרם לפני ברכת "אהבת עולם" [ילק"י ח"א סב'].

ז. אדם הנשאר ער כל הלילה ולומד תורה, יש מחלוקת אם בעמוד השחר יברך ברכות התורה. ומנהג בני אשכנז לחפש אדם שישן שיברך ברכות התורה ויוציאם ידי חובה, ומנהג בני ספרד לברך בעצמם [ילק"י ח"ה עמוד תמ].

ח. חובה לברך ברכות התורה בזמן שקמים בלילה מהשינה כדי ללמוד אף על פי שהוא מתכון לחזור ולישון, ובבוקר יברך שוב ברכות התורה [ילק"י ח"א סב']. ומכל מקום אם עדין לא התפלל ערבית, לא יברך ויסמוך על ברכת "אהבת עולם" שבתפילת ערבית לצאת ידי חובה של ברכות התורה.

ט. שנת לילה הנ"ל הוי אפילו נרדם האדם עם בגדיו ונעליו עליו, וכן לא משנה אם ישן על מיטתו או על ספסל, ספה, או אפילו על הרצפה. וכשמתעורר ורוצה ללמוד חייב לברך ברכות התורה. ורק אם נרדם בישיבה, הוי שנת ארעי, ולא יברך.

י. בליל היות הילד בר-מצוה שמלאו לו י"ג שנים, יכון בתפילת ערבית בברכת "אהבת עולם" לצאת ידי חובה של ברכות התורה מכיון שיש ספק אם יצא ידי חובה בברכות התורה שברך בבוקר כל עוד היה קטן [ילק"י ח"א כא'].

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של ברכות התורה

בעה"י בשעור הבא נלמד בהלכות ציצית.

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

     יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת