33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 3] – הלכות ברכות השחר

 

הלכות ברכות השחר

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של ברכות השחר

 

א. מעיקר הדין צריך לברך "אלוקי נשמה" מיד כאשר האדם מתעורר משנתו, ולאחר מכן כששומע קול התרנגול, מברך "הנותן לשכוי בינה", וכשמתלבש מברך "מלביש ערומים", וכן הלאה. וכתב מרן שכיום מכיון שאין הידים נקיות, וגם מפני שאין עמי הארץ יודעים לסדר הברכות כראוי, נהגו לסדרם בבית הכנסת [או"ח סי' מו' א'-ב'].

ב. בברכות השחר יש מחלוקת אם החיוב הוא רק אם האדם עשה את הפעולה של הברכה, או שעל מנהגו של עולם מברך. ונפקא מינה (מה יוצא ממנה, מה אפשר ללמוד ממה שנאמר, או ממה שנעשה), האם צריך לברך "הנותן לשכוי בינה" בזמן שלא שמע קול תרנגול, ונהגו כדעה שעל מנהגו של עולם מברך [ילק"י ח"א נ'].

ג. יש לברך ברכת "הנותן ליעף כח" כפי המנהג, וזה שלא כדעת מרן שכתב שלא לברך, ובפרט שכן דעת האר"י [שם].

ד. יש מחלוקת אם אפשר לברך ברכת "שעשה לי כל צרכי" ביום כפור ובתשעה באב. ופסק הרב עובדיה יוסף זצוק"ל לברך, מכיון שנקטינן שעל מנהגו של עולם מברך, ובצרוף שנועלים ביום כפור נעלי גומי, וכן בלילה בצאת הצום נועלים מנעלי עור [שם].

ה. גם הנשים מברכות ברכות השחר, שאין זאת מצוה שהזמן גרמא. ומכל מקום במקום לומר "שלא עשני אשה", יש להן לומר "שעשני כרצונו" [ה"ע ח"א נג']. ותאמרנה זאת ללא שם ומלכות [או"ח סי' מו' ג']. וברכות "שלא עשני עבד", "ושלא עשני גוי" תאמרנה בלשון נקבה: שפחה, גויה. והמנהג שמברכת ברכות אלו בשם ומלכות [כפה"ח שם ס"ק מא'].

ו. סומא, יש מחלוקת אם מברך "פוקח עורים". ולמעשה אם מברך, אין מוחין בידו. ומכל מקום הבא לשאול מורים לו שלא יברך, שספק ברכות להקל. אבל ברכת "הנותן לשכוי בינה", גם על הסומא לברך [ילק"י ח"א נג'].

ז. חרש, יש מחלוקת אם מברך ברכת "הנותן לשכוי בינה", מחמת שאינו שומע, ופסק הרב עובדיה יוסף זצוק"ל שיברך משום שיש אומרים שחוזר על בינת האדם [שם].

ח. אם קדם וברך "זוקף כפופים", לפני ברכת "מתיר אסורים", לא יחזור ויברך, מכיון שברכת מתיר אסורים כבר נכללת בברכת זוקף כפופים [או"ח מו' ה']. וטוב לברך בלא שם ומלכות בגלל הדעות החולקות [ה"ע ח"א נב' בהערה]. ואם קדם וברך "שלא עשני אשה" קודם שברך "שלא עשני גוי" או "שלא עשני עבד" יש בדבר מחלוקת אם חוזר ומברך. ופסק הרב עובדיה יוסף זצוק"ל שמברך ברכות אלו בשם ומלכות [ה"ע א' נד'].

ט. אדם ששכח לברך ברכות השחר ונזכר אחר תפילתו, לא יברך עוד ברכת "אלוקי, נשמה", מכיון שיש אומרים שנפטר על ידי ברכת "מחיה המתים" שבעמידה [ילק"י ח"א נג']. ולכך אם נזכר תוך כדי פסוקי דזמרה, יברך ברכה זאת אחרי ישתבח, קודם יוצר. ואם נזכר רק באמצע ברכות קריאת שמע, יכול לברך בין ברכה לברכה או בין פרשה לפרשה של קריאת שמע, ואת שאר ברכות השחר יאמר אחר התפילה [שם].

י. גר צדק יש מחלוקת אם מברך "שלא עשני גוי", ופסק מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל שלא יברך, וזאת אף אם הורתו שלא בקדושא ולידתו בקדושא [ה"ב ח"ג שנב'].

יא. מי ששכח בבוקר לברך ברכות השחר, יכול לברכם עד שקיעת החמה, ואם מברך עד לכתו לישון בלילה, יש לו על מה לסמוך. ולכן אונן שלא היה יכול לברך ברכות השחר בבוקר, כששב לביתו אחרי הקבורה, יברך ברכות השחר תחילה [ילק"י ח"א נד'].

יב. מי שנשאר ער כל הלילה צריך לברך ברכות השחר, ואת ברכות התורה, יברך בעלות השחר, ולא קודם לכן [ילק"י ח"א נב']. ואף אם ישן קודם חצות לילה לא יברך ברכות השחר, אלא אחר חצות [ה"ב ח"ג שסג'].

יג. ברכת המעביר "חבלי שינה מֵעֵינַי" אומרים בלשון יחיד. והאומר בלשון רבים "המעביר חבלי שינה מעינינו" יש לו על מי שיסמוך [ה"ע ח"א נו'].

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של ברכות השחר

בעה"י בשעור הבא נלמד בהלכות ברכות התורה.

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

     יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת