33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 1] – הלכות נטילת ידיים שחרית

 

הלכות נטילת ידיים שחרית

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונה של נטילת ידיים

 

 

א. אדם בקומו ממטתו בבוקר צריך ליטול ידיו. ונאמרו בזה מספר טעמים: מפני שנהיה כבריה חדשה [רשב"א]. או מפני שידיים עסקניות, וחישינן שמא נגע במקומות המכוסים [רא"ש]. או משום שיבתא ובת מלך, שזה סוג של רוח רעה ששורה על הידיים [אורחות חיים וזוהר].

ב. למעשה אנו מברכים ברכת "על נטילת ידיים" בבוקר, אף אם אין את כל הטעמים, כגון שישן עם כפפות ואין את הטעם שידים עסקניות. או ישן אחר חצות לילה ואין את הטעם של רוח רעה. ורק במקרים שלא ישן כלל בלילה, או אם ישן וקם קודם חצות לילה, נוטל ידיו ולא מברך. והמברך יש לו על מי לסמוך [ה"ע ח"א לד'].

ג. מערה על ידיו שלוש פעמים לסרוגין, תחילה על יד ימין, ואחר כך על יד שמאל [או"ח סימן ד' ו' וכפה"ח ס"ק יב']. וכתב מרן שטוב לכתחילה להזהר בנטילת ידים שחרית, כמו בדיני נטילת ידים של סעודה. שצריך כלי, כח גברא, מים הראויים לשתיה, ולא נעשתה בהם מלאכה [שם סעיף ו'] ומכל מקום אף על פי שנוטל ידיו גם ללא דברים אלו, לא יברך "על נטילת ידיים" משום ספק ברכות להקל [סימן ד' כפה"ח סק"י].

ד. בזוהר מובא שאסור לאדם ללכת ארבע אמות בקומו ממיטתו ללא נטילת ידיים, ולכך כתבו הפוסקים שראוי לאדם להניח קערה עם מים סמוך למיטתו. אמנם הר' עובדיה יוסף זצוק"ל הביא, שמכיון שאין הרוח רעה חזקה כיום, ומפני עוד טעמים נוספים, יכול ליטול ידיו בכיור שבמטבח. וכן גם יכול להתלבש קודם נטילת ידיים. ואם הלך לישון אחר חצות לילה יכול להקל בזה בפשיטות [יב"א ח"א או"ח א'-ה"ע ח"א לב'].

ה. אסור לשפוך מי נטילת ידיים שחרית על גבי קרקע, במקום שעוברים ושבים. וכן אין להשתמש בהם, כגון להשקיה, כביסה וכדומה [או"ח סי' ד' ט'].

ו. קודם נטילת ידיים לא יגע בכל דבר מאכל כדי שלא תדבק בו רוח רעה. ומכל מקום במקרה שנגע בדבר מאכל, אם זה דבר שאפשר לשטפו, ישטפהו שלוש פעמים ויהא מותר באכילה. ואם הוא דבר שנמאס אם ישטפהו, כגון עוגות לחם וכדומה. על פי הזוהר אסור לאכלו, וכיום יש מקום רב להקל בזה כי הרוח רעה נחלשה [יבי"א ח"ט סי' קג' אות א'].

ז. מותר לקנות לחם ממאפיות בהם אין העובדים שומרי תורה ומצוות. ומסתמא אינם זהירים בנטילת ידיים, משום דאמרינן שמסתמא אמנקיותא קפדי (מן הסתם בנקיון מקפידים), ושוטפים פניהם וידיהם בקומם משנתם [ילק"י ח"א עמוד ו'].

ח. נטילת ידים של בוקר, וכן שאר נטילת ידים, אפשר ליטול בחדר אמבטיה שאין בו שרותים. כי אם יש שרותים, צריך נטילה על עצם הכניסה לשם. אך גם בחדר אמבטיה שיכול לפי הדין ליטול שם ידיו, מכל מקום לא יברך עד צאתו משם [שם י']. וכדאי שאת ניגוב הידיים יעשה מחוץ לאמבטיה [ה"ע ח"א עמוד לו'].

ט. צריך לברך ברכת "על נטילת ידיים" אחר הנטילה קודם הניגוב, וזאת משום שכל המצוות מברך עליהם עובר לעשיתן. ולברך קודם הנטילה, אי אפשר, שאין ידיו נקיות, לכך מברכים קודם גמר העשיה. אך גם אם שכח ולא ברך עד אחר שניגב, יכול לברך גם אחר כך. אמנם בנטילת ידיים לסעודה אם כבר ניגב ידיו, שוב אין יכול לברך על נטילת ידיים [ילק"י ח"א טז'].

י. אם שכח ולא ברך על נטילת ידיים בבוקר, יכול לברך כל עוד לא התפלל שחרית, אבל אחר התפילה כדאי שיכוון בברכת "על נטילת ידים" של סעודה. ואם ישן בערב, וקם קודם חצות לילה יטול ללא ברכה, והמברך יש לו על מי לסמוך [ה"ע ח"א עמוד לד'].

יא. אדם שתוך כדי שנתו שמע קול רעמים, ועד שיקום ויטול ידיו כבר יעבור זמן של תוך כדי דיבור, ולא יוכל לברך. וכן אדם מבוגר שמתעורר משנתו, ורוצה לשתות מדי פעם אך קשה עליו כל פעם ליטול ידיו כדי לשתות. יכולים לשפשף ידיהם בשמיכה, ולברך את הברכות הנצרכות, ודי בזה. ובלבד שיזהרו לא לגעת בשתיה בידם [ילק"י ח"א יד'-טו'].

יב. אדם שקם בבוקר ומרגיש צורך גדול להתפנות, יכול תחילה להתפנות ואחר כך ליטול את ידיו. ואם אין זה צורך גדול, כדאי ליטול ידיו תחילה, יתפנה ואחר כך יטול ידיו שוב ויברך "על נטילת ידים" ו"אשר יצר" [ה"ב ח"א ד'].

יג. אדם שידו אחת עם תחבושת או גבס, נוטל רק את ידו השניה. ומכל מקום מברך "על נטילת ידים" ואינו משנה את נוסח הברכה ל"על נטילת יד" [ילק"י ח"א עמוד טו']. ואפילו הגבס מכסה חלק מאצבעותיו בשתי ידיו, מכל מקום מברך.

יד. הנוגע ברגליו, אף אם הם נקיות, ראוי להחמיר שיטול את ידיו [ה"ע ח"א לו'].

 

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונה של נטילת ידיים

בעה"י בשיעור הבא נלמד "הלכות ברכת אשר יצר". 

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי נשמת ______________ בת/בן_____________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

     יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת