22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של מר שוק

על ליסינג וחוב

במסגרת ניתוח חברת פלייבי וכתיבת תזת ההשקעה עלה נושא אשר אני רוצה להקדיש לו את הפוסט הנוכחי: ההתחיבות החוץ מאזנית שיש לחברה בגין הסכמי הליסינג של מטוסי החברה.

פלייבי שוכרת חלק גדול מהצי אשר בבעלותה ומשלמת בגינו שכירות, חוזי ליסינג מסוג זה לרב הינם לתקופה ארוכה ולא ניתן לסיימם בקלות טרם המועד המקורי עליו הוסכם בעת חתימת החוזה. המשמעות היא כי הסכם ליסינג מסוג זה מהווה התחייבות חוץ מאזנית אשר מזכירה בהתנהגותה חוב. 

כעקרון החשבונאות מכירה בשני סוגים של ליסינג- מימוני ותפעולי, הליסינג התפעולי במהותו הנו תשלום שכירות בגין שימוש בנכס (משרד, רכב, מטוס וכדומה) ההוצאה הינה הוצאה תפעולית והנכסים המושכרים אינם נמצאים במאזן של החברה.
הליסינג המימוני מטופל חשבונאית בצורה אחרת, הסיכון העסקי בגין בעלות על הנכס (לרב זו התחייבות) מועבר לשוכר והנכס\התחייבות מופיע במאזן. קיימים מגוון מבחנים הקובעים האם הסכם ליסינג הוא מימוני או תפעולי (להרחבה על הנושא ניתן לראות כאן).


חברות מתומרצות לסווג התחיבויות כליסינג תפעולי בין היתר על ידי האפשרות להימנע מהצגתן במאזן כחוב וכך להציג רמות מינוף נמוכות וכתוצאה מכך לשפר את יחסי הנזילות של החברה לפחות ברמת הנראות. על כן כאשר נתקלים בחברה עם התחייבות ליסינג תפעולי משמעותית חשוב לתת את הדעת לכך ולנסות להבין מה המשמעויות.

להמחשת הנושא אשתמש בדוח השנתי האחרון של פלייבי (לשנה ששהסתיימה במרץ 2015) נכון לסוף התקופה לפלייבי היו 66 מטוסים מהם 52 בליסינג תפעולי ו 14 בבעלות החברה.
זהו דוח רווח ההפסד לאותה שנה (עד לרווח התפעולי):

ניתן לראות כי בגין השכרת המטוסים החברה שילמה 80.6 מיליון פאונד.
בדיקה בביאור הרלוונטי מעלה כי התחיבות הליסינג נראית כך:

נסתכל על ההתחייבות בגין המטוסים, הסכום המלא הינו 360.3 מיליון פאונד פרוס על פני מספר שנים, עכשיו נשאלת השאלה כיצד יראה מאזן החברה אם המטוסים היו בבעלות פלייבי ולא בליסינג? אפשר לנסות להוציא נתונים רלוונטיים לעלות רכישה של צי מטוסים כזה (מטוס bombardier Q400 חדש עולה כפי הנראה 27 מיליון דולר) הבעיה שקשה להגיע להערכות לגבי המחיר המדוייק לצי המטוסים הספציפי אשר יש "להחליף" בהתאם לגילו ומחיר של מטוסים "יד שנייה". דרך אחרת היא להשתמש במידע המופיע בדוח ולנסות להבין כיצד המאזן יראה אם ההתחייבות העתידית בגין ליסינג תוחלף בחוב.

סך ההתחייבות העתידית היא 360 מיליון פאונד על מנת להגיע לשווי נוכחי נהוון את החוב, נניח בשיעור של 5%, זה יראה כך:

במאזנה של פלייבי ב 2015 היה חוב בסך 111 מיליון פאונד ולחוב זה מתווסף חוב נוסף בסך 323 מיליון פאונד, ונניח לשם הדיון כי בגלל הגדלת המינוף המשמעותית עלות החוב יקרה יחסית, נניח 6%.

כלומר עלות הריבית הנוספת תהיה 323*6%= 19.38 M

בנוסף לפלייבי יש כעת במאזנה נכס אשר יש לו פחת, בדיקה בביאור הרלוונטי מעלה את המידע הבא:

לשם השמרנות נניח כי הפחת על המטוסים הינו 15% כלומר התווספה לנו הוצאת פחת בסך 323*15% = 48.45.

עכשיו נחזור לדוח רווח הפסד:

 

ראשית נסתכל על המידע בדוח המגיע עד לרווח התפעולי, עלינו להוסיף לרווח התפעולי 80.6 מיליון בגין הוצאות הליסינג אשר אינה קיימת במבנה ההון האלטרנטיבי אשר אנו בוחנים, במקביל עלינו לההפחית 48.45 מיליון בגין עלות פחת נוספת כלומר הרווח התפעולי יהיה מינוס 12.7 + 80 - 48.45= 18.85 .
כעת נסתכל בדוח על Finance costs להוצאה בסך 1.5 מיליון נוסיף הוצאת ריבית אשר התווספה בסך 19.38 וסך הוצאות הריבית יהיו מינוס 20.88.

 

כלומר שורת הרווח לפני מס תציג מינוס 24.13 מיליון פאונד, נתון די דומה לנתון הקיים.
לטעמי המשמעות היא כי התחייבות הליסינג במקרה זה אינה משנה את התמונה משמעותית ואינה פוגעת בתקפות תזת ההשקעה.

 

 

גילוי נאות: מחזיק  FLYB.

אין לראות ברשומה זו המלצה לרכישת נייר ערך כלשהו,אין ברשותי רשיון ליעוץ השקעות ואינני ערב לשלמות המידע או לדיוקו.

לפני ביצוע פעולות בשוק ההון מומלץ למשקיע לבצע מחקר בעצמו ולהגיע למסקנותיו הוא.

להבנתי, במסגרת מגבלות הרשות אין באפשרותי לענות על שאלות במסגרת הבלוג, ניתן לשלוח לי מייל.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מר שוק אלא אם צויין אחרת