33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 28] – ד' ניסן תשע"ו – מוסר ואמונה "מסילת ישרים / הרמח"ל

 

המשך פרק ד' - בדרך קנית הזהירות

 

"ובפרק הכל חייבין [חגיגה ה, א], אמרו: "רבי יוחנן כד הוה מטי להאי קרא הוה בכי [בכל פעם שרבי יוחנן היה מגיע לזה המקרא היה בוכה]: "וקרבתי אליכם למשפט והייתי עד ממהר" וגו' [מלאי ג, ה] ["והייתי עד ממהר במכשפים ובמנאפים ובנשבעים לשקר ובעשקי שכר-שכיר, אלמנה ויתום ומטי-גר ולא יראוני אמר ה' צבאות" (מלאכי ג, ה) – עבד, שרבו מקרבו לדונו וממהר להעידו, תקנה יש לו, אמר רבי יוחנן בן זכאי: אוי לנו ששקל עלינו הכתוב קלות כחמורות, עכ"ל הגמרא. וברש"י שם מפרש, שהשוה הכתוב עושק שכר שכיר, שהוא עבירה קלה, למכשפים ולמנאפים, שהן עבירות חמורות], "עבד ששוקלים עליו קלות [עושקי שכר שכיר] כחמורות [מכשפים, מנאפים, נשבעים לשקר], תקנה יש לו?" ובודאי שאין כונת המאמר שיהיה העונש על שתיהן אחד, כי הקב"ה אינו משלם אלא מידה כנגד מידה. אמנם הענין הוא, שלענין משקל המעשים [שקילת המעשים] כך עולות בכף [המאזנים] הקלות [העברות הקלות] כמו החמורות, כי לא ישכיחו החמורות את הקלות, ולא יעלים הדין עינו מהם כלל, כאשר לא יעלים מהחמורות, אלא על כולם ישגיח [כשנעשו] ויפקח [להביאם לדין ולהעניש עבורם] בהשואה אחת [ללא הבדל] לדון כל אחד מהם ולהעניש אחר כך על כל אחד כפי מה שהוא, והוא מה ששלמה המלך עליו השלום אומר [קהלת יב, יד]: "כי את כל מעשה יביא במשפט" וגו. כי כאשר אין הקב"ה מניח [שוכח, עוזב] מלשכוח כל מעשה טוב קטן כמות שהוא, כן לא יניח מלשפוט ולהוכיח כל מעשה רע קטן כמות שהוא, ולהוציא מלב הרוצים להתפתות ולחשוב שלא יעלה האדון ברוך הוא בדיניו [במשפטיו] הדברים הקלים ולא יקח חשבון עליהם [לגבות, דהיינו להעניש], אלא כללא [כלל] הוא [בבא קמא נ, א]: "כל האומר הקדוש ברוך הוא ותרן הוא, יותרו מעוהי" [מעיו], [ובמסכת ב"ק נ' א', הנוסח הוא יוותרו חייו, ופירש רש"י ז"ל, יופקרו חייו וגופו, שמורה אל הבריות לחטוא]. וכן אמרו [חגיגה טז, א]: "אם אומר לך יצר הרע: חטא, והקב"ה מוחל לך – אל תשמע לו". וזה דבר פשוט ומבורר, כי הנה אל אמת ה', והוא מה שאמר משה רבנו עליו השלום [דברים לב, ד]: "הצור תמים פעולו, כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עול" וגו', כי כיון שהקב"ה רוצה במשפט הנה כך הוא עובר על המשפט המעלים את העין מן החובה כמו מן הזכות, על כן אם משפט הוא רוצה, צריך, שיתן לכל איש כדרכיו וכפרי מעלליו בתכלית הדקדוק בין לטוב בין למוטב [לרע], והינו: "אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא", שפרשו ז"ל: "לצדיקים ולרשעים", כי כך היא המידה [שורת הדין] , ועל הכל [על כל המעשים] הוא דן ועל כל חטא [שנמצא חייב בדין] הוא מעניש ואין להמלט [כמו שכתוב (תהלים): "אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הנך"]". עכ"ל.

 

 

בחסדי השם יתברך, נלמד את דברי הרמח"ל הקדוש, בעזרת התורה הקדושה ולומדיה:

 

"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא" (דברים לב', ד'). אומר בעל החפץ חיים: פסוק זה מהווה את אחד מהיסודות החשובים של אמונה בה'.

בעולם הזה הקב"ה מיסרנו כאב אוהב, נוהג עימנו במידת החסד, ולא כגודל עווננו – כפי שמבאר רבינו יונה – "וחייב האדם להתבונן ולדעת. כי אין התלאה אשר מצאתהו והיסורין הבאין עליו לפי גודל עונו ורוב חטאיו. אך השם יתברך מייסרו דרך מוסר האב את בנו בחמלת ה' עליו. שנאמר (דברים ח) וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה לבך יודע מעשים שעשית ויסורים שהבאתי עליך, כי לא לפי מעשיך יסרתיך. ונאמר (איוב יא) ודע כי ישה לך אלוה מעונך. ונאמר (עזרא ט) כי אתה אלהינו חשכת למטה מעוננו" ["שערי תשובה", שער רביעי, יג].  אך, ביום הדין, מזהיר הרמח"ל - "אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא", שפרשו ז"ל: "לצדיקים ולרשעים", כי כך היא המידה, ועל הכל הוא דן ועל כל חטא הוא מעניש ואין להמלט".

 

"כי לא ישכיחו החמורות את הקלות, ולא יעלים הדין עינו מהם כלל, כאשר לא יעלים מהחמורות, אלא על כולם ישגיח [כשנעשו] ויפקח [להביאם לדין ולהעניש עבורם] בהשואה אחת [ללא הבדל] לדון כל אחד מהם ולהעניש אחר כך על כל אחד כפי מה שהוא, והוא מה ששלמה המלך עליו השלום אומר [קהלת יב, יד]: "כי את כל מעשה יביא במשפט" וגו. כי כאשר אין הקב"ה מניח [שוכח, עוזב] מלשכוח כל מעשה טוב קטן כמות שהוא" – דברי מוסר נוקבים אלו, הם אחד מששה דרכי-סיבות, שיתעורר האדם בהם, לשוב מדרכיו הרעים. ובכל אחד מהם למדנו דעת את האדם איך יתחלק בחקר תבונתו. ויאזין עד תכונתו. ונעיר להם אוזן לשמוע. השכל וידוע. הדרך השלישית אותה מונה רבינו יונה היא, כאשר ישמע מוסר החכמים והמוכיחים יקשיב וישמע ויכנע ויחזור בתשובה. ויקבל בלבו כל דברי התוכחות ושלא יגרע דבר מדבריהם. והנה האיש הזה ברגע קטן יצא מאפלה לאור גדול. כי עת אשר יאזין ויסכית ולבבו יבין ושב ויקבל ביום שמעו דברי המוכיח. וקיים עליו להיותו עושה ככל אשר יורוהו תופשי התורה מן היום ההוא ומעלה להזהר כאשר יזהירוהו יודעי בינה לעתים. עלתה בידו התשובה ונהפך לאיש אחר. ומעת אשר קבל כזאת במחשבתו וגמר עליו ככה בלבבו קנה לנפשו זכות ושכר על כל המצות והמוסרים ואשרי כי צדק נפשו בשעה קלה. וכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה (שמות יב) וילכו ויעשו בני ישראל וכי מיד עשו והלא לא עשו עד י"ד לחדש. אלא כיון שקבלו עליהם לעשות מעלה עליהם [הכתוב] כאלו עשו מיד. ואמר באבות של רבי נתן כל שמעשיו מרובים מחכמתו חכמתו מתקיימת שנאמר (שמות כד) נעשה ונשמע. ביאור הדבר כי האיש אשר קבל על נפשו בלב נאמן לשמור ולעשות על פי התורה אשר יורוהו ועל המשפט אשר יאמרו לו היושבים על המשפט. יש בידו מן היום הזה שכר על כל המצות על אשר שמעה אזנו מדברי התורה ותבן להם. ועל הדברים אשר לא גלו אזנו עליהם עדנה. וצדק לבש וקנה זכות על הנגלות אליו ועל כל נעלם מעיניו. ואחרי זאת יום יום ידרוש וישקוד על דלתות מוכיחיו וישכיל מכל מלמדיו – [בחסדי השם יתברך הלימוד היומי באתר "תורת חסד על לשונה" והשינון בספר מוסר חשוב, כמו ספר "מסילת ישרים", כפי שאנו עושים, מועיל לתיקון ותשובה]. ונמצא האיש הזה מעשיו מרובין מחכמתו כי לא ידע את הדבר והנה שכרו אתו (עליו) וכענין מה שאמרו ישראל בסיני נעשה ונשמע שהקדימו קבלת המעשה על נפשם לפני השמיעה. ובענין אחר לא יתכן שיהיו מעשי האדם מרובין ממה שהוא יודע: [מעובד מתוך: שערי תשובה, שער שני, י].

 

"על כן אם משפט הוא רוצה, צריך, שיתן לכל איש כדרכיו וכפרי מעלליו בתכלית הדקדוק בין לטוב בין למוטב" – אדם חייב בעולם הזה לשים לב למעשיו ולדקדק בהם, כי בבא היום יעמוד למשפט עליהם בדקדוק רב. על כן מזהיר אותנו הרמח"ל לבל נשכח את יום הדין, ולכן, מן הדברים שאדם חייב לזכור בעבורם הוא יום המות. כדי שלא יתבטל ואל תרפינה ידיו מעבודת הש"י. ותדד שנתו מעיניו לעמול בתורה. ולהתבונן ביראת ה' ולתקן מדות נפשו והשיג מעלות היראה והאהבה ולשוב מחשבות איך יגדיל ויאדיר מצות להיות לנפשו סגולה ואוצר כענין שנאמר (משלי י) חכם לב יקח מצות. כי ידע ויזכור שהימים קצרים כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה היום קצר והמלאכה מרובה והפועלים עצלים ובעל הבית דוחק: [שערי תשובה, שער שני, כב].

 

"אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא", שפרשו ז"ל: "לצדיקים ולרשעים", כי כך היא המידה, ועל הכל הוא דן ועל כל חטא הוא מעניש ואין להמלט" -  ז"ל המהר"ל בספר באר הגולה (הבאר השני):  וזהו שאמרו בפרק הפרה (ב"ק ג, א): אמר רב חנינא כל האומר הקב"ה וותרן יוותרו חייו, שנאמר: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט", הרי שכל בעל דת חייב להאמין זה, כי אין ראוי לומר שהוא יתברך מוותר דבר, שאם כן לא היה דרכיו שכל, כי השכל נוהג במשפט ובחיוב, שכן השכל מחייב הדבר, והדברים האפשרים ואינם דין – אינם מושכלים כלל, ולהיפך האומר הקב"ה וותרן ואם כן יהיה הנהגתו יוצא מן השכל, וח"ו לומר כך- לכך יוותרו לו חייו.

שפרשו ז"ל: "לצדיקים ולרשעים" – בתענית י"א: אל אמונה – כשם שנפרעין מן הרשעים לעולם הבא אפילו על עבירה קלה שעושין, כך נפרעין מן הצדיקים בעולם הזה על עבירה קלה שעושין.

ואין עול – כשם שמשלמים שכר לצדיקים בעולם הבא אפילו על מצוה קלה שעושין, כך משלמין שכר לרשעים בעולם הזה אפילו על מצווה קלה שעושין.

 

הקב"ה הפקיד בגופינו נשמה טהורה וזכה, לזמן קצוב. עלינו לתת דעתינו שלא נקלקל, כי על הכל נבוא במשפט. מלמד הרב עוזרי שליט"א, מתוך הבריתא:  "תנו רבנן: והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה. הבריתא אומרת, מה זה תנה לו, תנה והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה, אומרים חז"ל נתנה לו כמו נתנה לך, תשיב בחזרה את הנשמה כמו שהוא נתן לך אותה. פירוש: בטהרה!  אף אתה בטהרה. כמו שהוא יתברך נתן לך אותה בטהרה, כך אתה תחזיר לו אותה בטהרה. משל למלך בשר ודם, שחילק בגדי מלכות לעבדיו, פקחים שבהם שמרו את בגדי המלכות בקופסא שלא יתלכלכו, אלא שישארו בנקיותם, בנקיונם ובגיהוצם. אבל, טפשים שבהם, הלכו ועשו בהם מלאכה. [הבגדים זה הנשמה של בן האדם, נתן לך הקב"ה את הדברים, שהם בגדר בגדי מלכות, את החלק הרוחני שבך. אם אתה משמר בטהרה כמו הפקחים, מה טוב. משתמש בזה רק לצורך עבודת השם, אבל הטפשים לוקחים את הנשמה גם למקומות המטונפים, גם למקומות שאסור שיהיה שמה]. לימים, ביקש המלך את כליו, לאחר זמן, המלך מבקש את בגדיו בחזרה, פקחים שבהם החזירוהום לו כשהם מגוהצים [מחזירים את הנשמה כשהיא נקיה לגמרי], הטפשים שבהם, מחזירים לו כשהם מלוכלכים. שמח המלך לקראת פקחים, וכעס לקראת הטפשים.  על פקחים אמר ינתנו כלי לאוצר והם ילכו לבתיהם לשלום, הבגדים שהשארתי להם ילכו לשמירה באוצר, שהרי נקיים הם. ואילו על הטפשים אמר, ינתנו הבגדים לכובס, [בגדי המלכות הללו, שהם אותם החלקים הרוחניים שבאדם, ינתנו לכובס שינקה וילבן אותם] והם יחבשו בבית האסורים. וזה צריך לדעת, שאם האדם שומר את נשמתו בטהרה, אז גם הגוף נח על מקומו בשלום, כמו שכתוב: והם ילכו לבתיהם בשלום. והכלים הללו שזו הנשמה, הולכת לאוצר, ששמה זה המקום המיוחד לאוצר הנשמות. אך, חלילה הטפשים, הגוף נחבש בבית האסורים, ביסורים גדולים בקבר, ובנוסף, גם נשמתו, הולכים לנקותה ולזככה, עם כל מיני סוגי ניקוי וכיבוס וזה מתבטא כמובן בהרבה צער, עד שמחזירים את הנשמה להיות נקיה". [מתוך שעור של הרב עוזרי שליט"א: שיעור גמרא/מסכת שבת].

יהי רצון, שנלמד מן החכמים והמוכיחים, ונשתמש בעוה"ז לענין התשובה ופעולת המצוה והשגת מעלות הנפש והוא הבטחון הנמצא לאשר יחובר אל החיים, אמן! 

 

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות

יקובל ברצון,אמן!   

 

 

                                                                                              

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת