33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 22] - כד' אדר ב' תשע"ו - "מסילת ישרים" / הרמח"ל - פרק ד'-בדרך קנית הזהירות

 

בעה"י נתחיל היום פרק ד' בספר "מסילת ישרים"

פרק ד' - "בדרך קנית הזהירות"

 

"הנה מה שמביא את האדם, על דרך כלל, אל הזהירות, הוא למוד התורה [כי בלי תורה נמשל כבהמות נדמו, כסוס כפרד אין הבין;], והוא מה שאמר רבי פנחס בתחילת הבריתא: "תורה מביאה לידי זהירות" [אמרו חז"ל: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין"]. אמנם על דרך פרט, המביא לזה, הוא ההתבוננות על חומר העבודה [על כל כלליה, פרטיה ודקדוקיה, ומה תלוי בקיום המצוות] אשר חייב בה האדם, ועומק הדין עליה [כלומר, על מה תובעים את האדם וכמה תובעים אותו והעונשים הנוראים בגין ביטול מצוות עשה וכל שכן על עבירות]. ויצא לו זה מן העיון במעשים הכתובים בספרי הקודש [תורה, נביאים כתובים] ומן הלמוד במאמרי החכמים זכרונם לברכה המעוררים על זה. והנה יש בהתבוננות הזה הערות הערות [התעוררויות התעוררויות, כל אחד לפי מצבו] בהדרגה: לשלמי הדעת ולפחותים מהם, ולכל ההמון כולו. לשלמי הדעת [אנשים המסוגלים לחשוב בהגיון עד למסקנה הבלתי נמנעת, ויכולים להשליט את דעתם על רצונותיהם ותשוקותיהם] - תהיה להם ההערה במה שיתברר להם כי רק השלמות הוא הדבר הראוי שיחמד מהם ולא זולת זה. ושאין רע גדול מחסרון השלמות [כי השלמות שקולה כנגד כל המעלות האחרות גם יחד, ולכן חסרונה הוא הרע הגדול ביותר] וההרחקה ממנו [יש לשים לב, שבכללה של "יראת שמים" גם חסרון השכר והשלמות בעולם הבא]. כי הנה אחר שיתבאר זה אצלם, ויתבאר להם כמו כן היות האמצעים אליו, המעשים הטובים [מצוות וגמ"ח] והמידות הטובות [ענווה וכדומה], ודאי הוא שלא יתרצו [יסכימו] מעולם להמעיט [בכמות] באלה האמצעים או להקל בהם [באיכות], כי כבר נתבאר אצלם שאם אמצעים אלה ימעטו להם, או אם האמצעים יהיו חלשים ולא בכל החוזק המצטרך בהם, הנה לא ישיגו בהם שלמות אמיתי אלא יגרע מהם כפי מה שגרעו הם בהשתדלותם, ונמצאים חסרי השלמות, מה שהוא להם צרה גדולה [כי ניכווים מחופת חבריהם] ורעה רבה [מה שהם עצמם מפסידים ולא זוכים]. על כן לא יבחרו אלא להרבות מהם [באמצעים, דהיינו: תורה, מצוות, מעשים טובים ותקון המידות] ולהחמיר בכל תנאיהם [אם הדין מחייב זאת] ולא ינוחו ולא ישקטו מדאגה מדבר, פן יחסר מהם מה שיגיע אותם אל השלמות אשר הם חפצים. והוא מה שאמר שלמה המלך עליו השלום [משלי כח, יד]: "אשרי אדם מפחד תמיד [שמא לא יצא ידי חובתו בקיום המצוות, ושמא נכשל בעבירות, ואם נכשל ועשה תשובה, שמא לא עשה תשובה כראוי, ויענש]  ופרשו זכרונם לברכה [ברכות ס, א]: "ההוא בדברי תורה כתיב" ". עכ"ל.

 

 

בחסדי השם יתברך, נלמד את דברי הרמח"ל הקדוש, בעזרת התורה הקדושה ולומדיה:

 

תורה מביאה לידי זהירות - בלתי לימוד התורה לא יתכן בשום אופן להגיע לידי זהירות, שכשהוא לומד בתורה, בראותו שעל מעשה אחד יש מסכתות שלמות ועיונים בלי סוף, ואף בכמות, ר"ל בריבוי, יתחיל להתבונן מהו מעשה, עד היכן מגיעה ההסתעפות, ויתחיל כבר להזהר במעשים, אף בהיותר קטנים, כי גם על מעשה היותר קטן למלאותו צריך הוא לעיונים נצחיים [רבי ירוחם ממיר זצ"ל].

שלמי הדעת - הם אלה שדעתם מושלמת, ויש להם כח להשיג את הדברים לאמיתם ולעומקם. אנשים אלה מסוגלים לדעת, שהדבר הטוב ביותר הוא שלמות, ושאת השלמות משיגים בראש וראשונה ע"י הזהירות.

לשלמי הדעת - תהיה להם ההערה במה שיתברר להם רק השלמות הוא הדבר הראוי שיחמד מהם ולא זולת זה - כותב הרק קוק זיע"א על ערכם של הרהורי תשובה, ציורה ומחשבתה -  

" א. טבעה של התשובה היא, שהיא נותנת לאדם מנוחה וכבד-ראש כאחד. היא מנחמת אותו גם בהרהור תשובה, בנקודה אחת קטנה מאורה הגדול כבר מונח אושר רם ונשא של עולם מלא, ועם זה היא מצגת לעיני רוחו תמיד חובות של השלמה, המצילות אותו מזחיחות הדעת ונותנות עליו אור מתוק, הנותן ערך גדול וקבוע לחייו. הציור של התשובה מהפך את כל העונות ובהלותיהם, יסוריהם הרוחנים וכעוריהם, למושגים של עדן וקורת רוח, מפני שעל ידם זורח לאדם עומק הדעת של שנאת הרע, ואהבת הטוב מתגברת בו בגבורה אדירה, ולמעלה מכל חשבון ודעת הרי הוא מתענג על אושר הנוחם, שמרגיש כו אותו הנועם האלהי המיוחד לבעלי תשובה, הנעים ביותר עם הטעם המעדן של שבירת הלב ודכאות הנפש, המחוברת עם אמונה עמוקה של הצלה וישועת עולמים. ב. כל מחשבה של תשובה מאגדת את כל העבר אל העתיד, והעתיד הרי הוא מתעלה בעלוי הרצון של התשובה מאהבה. ג. ע"י הרהורי תשובה שומע האדם קול ד' הקורא אליו מתוך התורה, ומתוך כל רגשי הלב, מתוך העולם ומלואו וכל אשר בם, וחשק הטוב הולך ומתגבר בקרבו, והבשר בעצמו הגורם את החטא הולך ומתעדן, עד שאור התשובה חודר בו.  ד. הרהורי תשובה הם הם מגלים את עומק הרצון, והגבורה של הנשמה מתגלה על ידם בכל מלוי הודה, ולפי גדלה של התשובה כך היא מדת החרות שלה. ה. הנני רואה איך העונות הם עומדים כמחיצה נגד האור הבהיר האלהי, הזורח ברב זהרו על כל נשמה, והם מחשיכים ומאפילים את הנשמה. התשובה, אמנם אפילו אותה שהיא מחשבית בעלמא, גם היא פועלת ישועה גדולה, אבל לידי גאולה שלמה באה הנשמה דוקא ע"י ההוצאה לפועל את התשובה שבכח. ומ"מ כיון שהרעיון קשור לקדושה ולחפץ התשובה אין מה לפחד כלל, ודאי יזמין השי"ת את כל הדרכים, שהתשובה הגמורה, המאירה את כל המחשכים באור חייה, היא נקנית על ידם ; וכפי גדל ערכה של התשובה כך התורה מתברכת ויותר היא מתבררת, והלמוד נעשה צח ובהיר, "לב נשבר ונדכא אלהים לא תבזה". ה*. רואים אנו בחוש, איך העוונות הם מחיצות מבדילות בינינו ובין האור של ההשגה הבהירה, ולא עוונות היחיד לבד, אלא גם עוונות הכלל, ומכל-מקום אין כל זה מעכב, ועל-ידי התגברות גדולה זוכים לתשובה ולתקון ולהפוך חשך לאור. ו. צריכים להעמיק מאד באמונת התשובה ולהיות בטוח, שבהרהור תשובה לבד ג"כ מתקנים הרבה את עצמו ואת העולם. ומוכרח הדבר שאחר כל הרהור תשובה יהיה יותר שמח ומרוצה בנפשו ממה שהיה בתחלה. וקל וחומר כשכבר בא ההרהור לידי הסכמה של תשובה, וכשהוא מחובר בתורה וחכמה ויראת שמים, ומה כל שכן, כשהתכונה של האהבה האלהית פועמת בנפשו. וירצה את עצמו וינחם את נפשו הנהלאה [העייפה], ויחזקה בכל מיני חזוקים שבעולם, כי דבר ה' הוא "כאיש אשר אמו תנחמנו, כן אנכי אנחמכם". ואם ימצא בעצמו חטאים שבין אדם לחבירו וכחו חלש מלתקנם, מכל מקום אל יתיאש כלל מהתקנה הגדולה של התשובה, כי הרי העוונות שבין אדם למקום ששב עליהם הרי הם נמחלים, וא"כ יש לדון שהחלקים הנשארים שלא תקן עדיין יהיו בטלים ברוב מאחר שכבר נמחלו חלקים רבים מעונותיו ע"י תשובתו. ומ"מ אל יניח ידו מלהזהר הרבה שלא להכשל בשום חטא שבן אדם לחברו, ולתקן כל מה שיוכל מהעבר בדרך חכמה ואומץ רוח מאד, "הנצל כצבי מיד וכצפור מיד יקוש": אבל אל יפול לבו עליו על החלקים שלא ספקה ידו לתקנם, כ"א יחזיק במעוז התורה ועבודת ד' בכל לב בשמחה ביראה ובאהבה. ז*. להעמיק הרבה צריכים ביסוד התשובה, עד שאורה יאיר כל-כך עד שזכרון כל חטא יעורר בו רגש שמחה עצומה, מפני הידיעה של הזכות הגדולה שמאירה בהם על ידי קדושת התשובה, שהיא אור ד' הפועל בתקון העולם, יסוד הבריאה".["אורות התשובה,פרק ז'].

כי הנה אחר שיתבאר זה אצלם,... המעשים הטובים והמידות הטובות... ודאי הוא שלא יתרצו מעולם להמעיט באלה האמצעים או להקל בהם - "ומשלו על זה מענין המלך אשר אמר לעבדיו לנטוע בפרדסו כל עץ נחמד, ושכר אמר לתת להם, ולא הודיעם שכר מטע כל אילן, כי חפץ המלך אשר לא יחסר כל בפרדסו, על כן יטעו רב מינים נטעי נעמנים, ואילו ידעו עבדיו שכר נטיעות כל עץ מעצי הפרדס, אז יתנו את כל עמלם בנצרי מטעיו אשר שכרם רב מן השאר, להרבות השכר. כן ענין המצוות, כי הואיל השם לזכות את ישראל בקיום כל המצוות להנחילם חיי עולם, ולהיות כל המצוות יחדו לוית חן לראשם, כי בהשלים חוק מלאכתם תהי משכורתם שלמה עמו" [רבינו יונה,"שערי תשובה", שער שלישי,י'].

ואין רע גדול מחסרון השלימות- כל הסוד של הצד השני [הרע] הוא העדר וחסרון, וממילא פשוט הוא, שאם יש חסרון בשלימות, הנה הוא בתוך העדר וחסרון, ולהיות במציאות ההעדר, הלוא ודאי היא באמת צרה גדולה ורעה רבה. כל סוד העולם הזה הוא "כלי ריקן", היינו מציאות ממש, אבל מציאות של העדר וחסרון. כן יש לדעת בצד השני בצד הטוב, ושם להיפך, ישנה מציאות של שלימות, ואין להבין במציאות של שלימות, שיש בה חלקים רבים, אלא סוד השלימות שהוא שלם, ואין בו כל חסר, כל טיפה ממנה בה היא סוד השלימות, אשר אינו חסר כלום. אין בו כל מציאות של חסרון [רבי ירוחם ממיר זצ"ל].

אשרי אדם מפחד תמיד - על כך אומר רבינו יונה - "וכל אנשי לבב יחשבו העולם הזה כמו דירת ארעי, ולא ישתמשו בו רק לעבודת הבורא יתברך, ויכינו בו צידה לנפשם, כי אם שנים רבות יחיה האדם ואלו חיה אלף שנים פעמיים - אחרי שיש מספר שניו, ייכלה המספר וסופו כלא היה, יהיה. ועולם הגמול אין לו תכלית, כענין שנאמר [איוב טז, כב]: כי שנות מספר יאתיו ואורח לא אשוב אהלוך, אף כי ימי האדם כצל עובר, כענין שנאמר [תהלים צ, י]: ימי שנותינו בהם שבעים שנה, ונאמר [שם קמד, ד]: ימיו כצל עובר, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה [קהלת רבה א-ג]: לא כצלו של אילן ולא כצלו של כותל, אלא כצל עוף הפורח ועובר. רצונם לומר, כי חייב האדם להמשיל העולם הזה בלבבו כצל הפורח וברגע קטן עובר, גם כי אין האדם יודע אם היום כאן ולמחר בקבר, ונמצא בהשתדלו וטרחו על יום מחר כי הוא מצטער על עולם שאינו שלו. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה [סנהדרין ק:]: אל תצר צרת מחר כי לא תדע מה ילד יום" ["שערי תשובה" שער שני, יט]. 

אמר רבי פנחס בתחילת הבריתא: "תורה מביאה לידי זהירות" - נסיים את הלימוד עם מה שכותב בעל "אורחות צדיקים" על התורה: "תתן לבך וכל דעתך על התורה בכל עת ובכל שעה ותמצא חיים וכבוד ותזכה לפרי רב בעולם הזה ולכל מדות טובות שבעולם, כי האדם לומד בתורה חכמה ויראה ודרך-ארץ וענוה וצניעות וכל מעשים טובים, ומן השמים עושים לו צרכיו, והתורה משמרתו ומגדלתו ומרוממתו, כמו ששנו חכמים [אבות פ"ו מ"א]: רבי מאיר אומר: כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים הרבה; ולא עוד, אלא שכל העולם כדאי הוא לו" ["אורחות צדיקים" שער התורה].

בעה"י נמשיך ללמוד בשיעור הבא, בפרק ד' - "בדרך קנית הזהירות".

 כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת