33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 21] - כא' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

בחסדי השם יתברך, נסיים היום פרק ג' - בבאור חלקי הזהירות 

"כן הדבר הזה : מי שעדיין לא משל ביצרו, הוא בתוך השבילים [של גן המבוכה] - לא יוכל להבחין ביניהם, אך המושלים ביצרם, שכבר הגיעו אל האכסדרה וכבר יצאו מן השבילים וראו כל הדרכים לעיניהם בברור, הם יכולים ליעץ למי שירצה לשמוע, ואליהם [אל המושלים ביצרם] צריכים אנו להאמין. ואמנם מה היא העצה שהם נותנים לנו: "בואו חשבון" - "בואו ונחשב חשבונו של עולם"! כי כבר הם ניסו וראו וידעו שזה לבדו הוא הדרך האמיתי להגיע האדם אל הטובה אשר הוא מבקש ולא זולת זה.

כללו של דבר: צריך האדם להיות מתבונן בשכלו תמיד בכל זמן [היינו, לפני כל מעשה ומעשה], ובזמן קבוע לו [שיעלה לפניו זכרון כלל מעשיו] בהתבודדו [לבל יהיה לו הסח הדעת] - מהו הדרך האמיתי [ולא דרכו שלו או של חבריו] לפי חוק התורה שהאדם צריך לילך בו, ואחר כך יבוא להתבונן על מעשיו אם הם על הדרך הזה אם לא, כי על ידי זה ודאי שיהיה לו נקל ליטהר מכל רע [עבירות] ולישר כל דרכיו [הנהגות ומידות], וכמו שהכתוב אומר [משלי ד, כו]: "פלס מעגל רגליך וכל דרכיך ייכונו" ואומר [איכה ג, מ]: "נחפשה דרכינו ונחקורה [דרך זו- החקירה, היא תביא אותנו אל ה'] ונשובה עד ה' ".

 

אך המושלים ביצרם, שכבר הגיעו אל האכסדרה וכבר יצאו מן השבילים וראו כל הדרכים לעיניהם בברור, הם יכולים ליעץ למי שירצה לשמוע, ואליהם צריכים אנו להאמין - "כענין שנאמר [שמואל א' כו' כא']: הנה הסתכלתי ואשגה הרבה מאוד. על-כן הוצרכנו ללמד לבני יהודה, לתורה ולתעודה, חומר העונשים לכל עוון ולכל חטאת... ועוד לתועלת נשגבה גדולה ובצורה, כי ראה ראיתי רוב העם חושבים על כמה פשעים כבדים כי הם קלים...ונכשלים בלי משים ואין תוכחת, כענין שנאמר [ישעיה מח, ח]: גם מאז לא פיתחה אוזנך. על-כן הוצרכנו להזהירם ולגלות אזנם על חומר עברות רבות, וכי יש במצוות הקלות דרכים וצדדים רבים לכליון חרוץ ואבדון הנפש. ורבים מן הרשעים יעזבו דרכם, כי ידעו האבדון וההפסד אשר בה, בהגלות להם גודל החטא ואת אשר נגזר עליו, ונכשלים יאזרו חיל לכבוש תאותם, כי איככה יוכלו וראו באובדן נפשם? והמשל בזה לאדם החפץ ללכת אל עיר, ויאמרו לו כי הדרך משובשת במינים ופחים ואבני נגף, ולצרכו אל המקום ההוא לא יחדל מלכת, והיה כי יאמרו אליו כי שחל בדרך ונמר שוקד עליו, אז יכלה רגליו מן הדרך ההיא. על כן אמר שלמה המלך עליו השלום [משלי א, ב]: לדעת חכמה ומוסר להבין - פרוש: כשרון המעשה ועזיבת העברות יקרא חכמהכענין שנאמר [דברים ד, ו]: כי היא חכמתכם ובינתכם. ואחר שילמד וידע המצוות ומה הן העברות - צריך שילמד גנות העברות וההפסד והאבדון הנמצא בהן, להרחיק נפשו מהן, ולהוכיח עצמו בזכרון הענשים וליסר זולתו.  וזאת הידיעה תקרא "מוסר" , ולמוכיחים ינעם ללמוד לדעת זאת" ["שערי תשובה", שער שלישי, ג].

צריך האדם להיות מתבונן בשכלו תמיד - התבוננות, חקירה, "חשבון נפש" - הם פעולות של תשובה, כמו שמסביר רבינו יונה גירונדי בספרו "שערי תשובה": "מפני שהוזהר בעל התשובה לחפש דרכיו, וכמה לו עוונות וחטאות, ואחרי אשר תם חפש מחופש הוזהר לחקור גודל כל חטא מחטאיו, כמו שנאמר [איכה ג, מ]: נחפשה דרכינו ונחקורה, להיודע אליו כל חטאתו אשר חטא, כמה הגדיל לאשמה בה, כי יש אשמה עד לשמים גדולה, ויש רעה כנגד כמה חטאים גדולים שקולה. והתשובה הגדולה כפי היות גדולים חקרי הלב באלה. כי לדעתו רוב העוון וגודלו, נפשו ירעה לו, או אז יכנע לבבם הערל ואז ירצו את עוונם [לשון הכתוב בפרשת בחוקותי (ויקרא כו,מא) והכוונה, דצריך להכניע לבבו הערל, ובזה ירצה את עוונו] "  ["שערי תשובה" שער שלישי , א].  

הרב קוק זיע"א כותב על הכרחיות מציאות התשובה ופעולתה באדם בעולם ובכנסת ישראל: "א. התשובה היא ההרגשה היותר בריאה של הנפש. נשמה בריאה בגוף בריא מוכרחת היא לבא לידי האושר הגדול של תשובה, והיא מרגשת בה את העונג הטבעי היותר גדול. פליטת החמרים המזיקים פועלת פעולתה הטובה והמבריאה בגוויה כשהיא שלמה בתכונתה, והרקה רוחנית של כל מעשה רע וכל רשומים רעים ומקולקלים הבאים ממנו, של כל מחשבה רעה ושל כל רחוק מהתוכן האצילי האלהי בכלל, שהוא יסוד לכל רע, לכל גסות וכעור, מוכרחת היא לבא, כשהאורגן בריא מצדו הרוחני והגשמי יחדיו. ב. נגד כל חלק של כעור, שמסתלק מנשמת האדם ע"י הסכמתו הפנימית של אור התשובה, מתגלים עולמות מלאים בבהירותם העליונה בקרב נשמתו. כל העברת חטא דומה להסרת דבר החוצץ מעל העין הרואה, ואופק-ראיה שלם מתגלה, אור מרחבי שמים וארץ וכל אשר בהם. ג. העולם מוכרח הוא לבא לידי תשובה שלמה. אין העולם דבר עומד על מצב אחד כי-אם הולך הוא ומתפתח, וההתפתחות האמתית השלמה מוכרחת היא להביא לו את הבריאות הגמורה, החמרית והרוחנית, והיא תביא את אור חיי התשובה עמה. ד. רוח התשובה מרחף בעולם והוא נותן לו את עיקר צביונו ודחיפת התפתחותו, ובריח בשמיו הוא מעדן אותו ונותן לו את כל כשרון יפיו והדרו" ["אורות התשובה", פרק ה, א-ד] 

מהו הדרך האמיתי -  צריך האדם להתבונן על מעשיו ודרכיו האם תואמים הם את הדרך האמיתית, "דרך התורה" ולא דרכו שלו או של חבריו, כי כמה מכשולים יש בדרך וכמה תקלות, גם לאלו הרוצים ללכת בדרך הישר. כמו שמסביר רבינו יונה גירונדי: "וראה ראיתי כי רבו עוונות הדור על זאת, כי יש אנשים רבים [אינם] מקבלים על נפשם להזהר מעברות ידועות, וכל ימי חייהם אינם נזהרים בהן, אבל הן אצלם כהתר, ואילו לא היו נוהגים כן [אפילו] רק על עברה אחת, חולי רע הוא בנפשם, אף כי נוהגים על אזהרות רבות, וכהנה מן החמורות, כמו שבועת חינם, ומקלל את חברו או את עצמו בשם, והזכרת שם שמים לבטלה או במקום שאינו טהור או בידים לא נקיות, והעלמת עין מן העני, ולשון הרע, ושנאת חינם, וגבהות הלב, ונתינת חיתתו, והסתכל בעריות, וביטול תלמוד תורה כנגד כולם. וכן ראוי לכל בעלי התשובה [בע"ה כל עם ישראל] לכתוב ב"מגילת ספר" את הדברים אשר נכשלו בהם והמצוות אשר קיצרו בקיומן, ולקרא ב"ספר זכרונותם" בכל יום". ["שערי תשובה" שער ראשון, ח]אומר הרב קוק: "העקשנות לעמוד תמיד בדעה אחת ולהתמך בה בחבלי החטאת שנעשו למנהג, בין במעשים בין בדעות, היא מחלה הבאה מתוך שקוע בעבדות קשה, שאינה מניחה את אור החרות של התשובה להאיר בעוצם חילה: כי התשובה היא שואפת לחופש מקורי אמתי שהוא החפש האלהי שאין עמו שום עבדות". ["אורות התשובה", פרק ה', ה] 

גן המבוכה - הרבה דרכים בהתבוננות השכל, והרבה שבילים בעבודת ה'. וכולם מובילים את האדם לאושר הנצחי, כמו שיש הרבה שבילים לאכסדרא שב"גן המבוכה", שכולם מובילים לגנים נאים ופרדסים מרהיבי-עין. ברם, להגיע אל האכסדרה ולעלות לשמי השלמות אפשר לו לאדם רק ע"י התבוננות כללית בחשבונו של עולם, להכיר את ערך עצמו וערך העולם נגדו. מיהו ה"אני" שבו ומהו שלמותו, עד כמה האדם חופשי בדמיונו ואסור במושכלו, הפסד השכל כנגד שכר הדמיון ושכר הרגש נגד פגם השכל. להתבונן בדעת תורה, להשכיל באמיתת מדותיו של הקב"ה איך הוא מנהיג את העולם ומחבב את האדם וישראל, להשרות שכינתו עליהם. ע"י חשבונו של עולם שכזה, משחרר האדם את שכלו מקבוץ המידות ומזככו מזיופי הדמיון וסיגי הרגש. שלהבת השכל מתגלה ומתלהטת מתוך הגחלת העמומה, וכאספקלריא מאירה לו את דרך החיים!

לסיכום:  מהו הדרך האמיתי - דרך התורה ומצוותיה! תורה מלשון הוראה, ככל אשר יורוך, כמו שאומר רבינו יונה: "נתחייבנו מן התורה לקבל תקנות הנביאים והשופטים ולשמוע דברי חכמים ולהזהר בגדריהם, שנאמר [דברים יז, יא]: לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל, וגם כי הוזהרנו מן התורה לקיים עלינו להיות עושים ככל אשר יורונו" [שערי תשובה, שער שלישי, ד].

רבינו הרמח"ל מלמדנו כלל גדול: צריך האדם להיות מתבונן בשכלו תמיד כל הזמן... מהו הדרך האמיתי לפי חוק התורה שהאדם צריך לילך בו. ורבינו יונה אומר, שכגודל חקרי הלב גודל התשובה. "ועוד תועיל חקירת עוצם העוון לכסות כלימה פניו בשאלת המחילה, כעיניין שנאמר [עזרא ט, ו]: אלוקי בושתי ונכלמתי להרים אלוקי פני אליך, ולהעטות בושה על נפשו לפני השם יתברך אחרי הבטחון בסליחתו, כענין שנאמר [יחזקאל טז, סג]: למען תזכרי ובושת וגו' בכפרי לך לכל אשר עשית, ולהיות לנגד עיניו גדולת חסד הכפרה, כענין שנאמר [תהילים כו, ג]: כי חסדך לנגד עיני" ["שערי תשובה" שער שלישי, ב].

מסיים רבינו הרמח"ל את פרק ג': "נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' " - ההתבוננות השכל, חקירת הלב, חשבון הנפש, זה אור ה"תשובה", זו הדרך שתביא אותנו אל ה' ! 

 

ונסיים את לימוד פרק ג' ב"מסילת ישרים", עם דבריו הנשגבים של הרב קוק זיע"א על יסוד התשובה: מבלעדי מחשבת התשובה, מנוחתה ובטחונה, לא יוכל האדם למצוא מנוח, והחיים הרוחניים לא יוכלו להתפתח בעולם. החוש המוסרי תובע מהאדם את הצדק והטוב, את השלמות, - והשלמות המוסרית כמה רחוקה היא מהאדם להגשימה בפועל, וכמה כחו חלש לכון מעשיו אל הטוהר של אידיאל הצדק הגמור! ואיך ישאף אל מה שאיננו ביכלתו כלל? לזאת התשובה היא טבעית לאדם, - והיא משלימתו. אם האדם עלול תמיד למכשול, להיות פוגם בצדק ובמוסר, אין זה פוגם את שלמותו, מאחר שעיקר יסוד השלמות שלו היא העריגה והחפץ הקבוע אל השלמות. והחפץ הזה הוא יסוד התשובה, שהיא מנצחת תמיד על דרכו בחיים ומשלימתו באמת ["אורות התשובה", ה, ו].

בעזרת השם ביום א' נתחיל פרק ד' - "בדרך קנית הזהירות".

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת