33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 20] - כ' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

המשך פרק ג' – בבאור חלקי הזהירות

"אך אותם שכבר יצאו מן המאסר הזה [כמו שכתוב: "חרות על הלוחות" - אין לך בין חורין, אלא מי שעוסק בתורה], הם רואים האמת לאמיתו ויכולים ליעץ שאר בני האדם עליו [הכוונה, לאלה שסילקו מליבם את החלק הרע החומרי, והם בבחינת "צדיקים גמורים".לא רק שאין לרע שליטה עליהם,אלא הם גם שולטים בו]. הא, למה זה דומה? לגן-המבוכה [שנקרא בימינו - מבוך], הוא הגן הנטוע לצחוק הידוע אצל השרים, שהנטיעות עשויות כתלים כתלים [של עצים מעוצבים], וביניהם שבילים רבים ומעורבים – כולם דומים זה לזה, ותכלית בם הוא להגיע אל אכסדרה אחת שבאמצעם, ואמנם השבילים האלה מהם ישרים ומגיעים באמת אל האכסדרה, ומהם משגים את האדם ומרחיקים אותו ממנה, ואמנם ההולך בין השבילים, הוא לא יוכל לראות ולדעת כלל אם הוא בשביל האמיתי או בכוזב, כי כולם שוים [נורא עד למאוד, כי בלי חשבון הנפש אי אפשר לדעת ממש כלום] ואין הפרש ביניהם לעין הרואה אותם, אם לא שידע הדרך בבקיאות וטביעות עין שכבר נכנס בם והגיע אל התכלית, שהוא האכסדרה. והנה העומד כבר על האכסדרה הוא רואה כל הדרכים לפניו ומבחין בין האמיתיים והכוזבים, והוא יכול להזהיר את ההולכים בם, לומר: "זה הדרך לכו בו!" והנה מי שירצה להאמין לו – יגיע למקום המיועד, ומי שלא ירצה להאמין וירצה ללכת אחר עיניו – ודאי שישאר אובד ולא יגיע אליו".

גן המבוכה – הוא מבוך של עצים גבוהים נטועים בצפיפות, שלא מאפשרים לראות לצדדים ולא לראות שבילים אחרים אלא את השביל שלפניו. השבילים: חלקם מובילים למבוי סתום, חלקם חוזרים לנקודת המוצא וחלקם אף מרחיקים מהיעד, כמו שכתב רבינו יונה בשערי תשובה: "ולא ימצא אחור התשובה זולתי בעמי הארץ, אשר ישנים שוכבים ולא ישיבו אל לבבם ולא דעת ולא תבונה להם למהר להימלט על נפשם", ובשל כך מתרחקים מהדרך הנכונה המובילה ליעד, מבלי לשים לב לכך כלל.

ונחזור למשל: רק שבילים מסויימים, בדרך מסויימת מביאים את ההולכים במבוך למרכזו, שם ישנה במה גבוהה [אכסדרה], שהעומד עליה יכול לראות את כל המבוך מלמעלה ולהנחות את ההולכים בתוך המבוך, להגיע אל היעד.

נקודת דמיון מיוחדת לנמשל, מקשרת אותנו לשיעור של אתמול [יט' אדר ב' תשע"ו], באשר ההולך בין השבילים של המבוך, של  גן המבוכה, גם כאשר הוא באור יום לכאורה, הרי למעשה הריהו כאילו הולך בחושך. המבוכה והבילבול הופכים אור לחושך [כמו ההולך בחושך הלילה,שהאור העמום מבלבלו ולא מבחין בן עמוד לאדם].

בשל צמצום זוית ראיתו והגבלתה לשביל הצר המונח לפניו, לא יכול ההולך במבוך לדעת את השביל המוליך ליעד או לראות את היעד כלל. ללא הנחייה ברורה כמוהו כהולך בחושך הלילה, המתעתע בו.

כך גם מצבו של האדם בעולם הזה, שלפעמים אף במצב שהוא לכאורה מצב של אור, יוצר היצר-הרע מבוכה ובלבול מכוונים, אשר מהווים חושך לעיני השכל.

וביניהם שבילים רבים נבוכים ומעורבים-כולם דומים זה לזה... ומהם משגים [מטעים] את האדם ומרחיקים אותו ממנה [מהתכלית]אומר רבינו יונה גירונדי: "ויש אנשים שאינם נותנים פנאי לנפשם לקבוע עיתים להבין לאחריתם מטרדתם בקיניני העולם, כענין הכתוב [איוב ד,כא]: הלא ניסע יתרם בם, ימותו ולא בחכמה" ["שערי תשובה" שער שני,כה]

העולם הזה מושך אותנו אחריו במבוך מבלבל במטרה שלא נעצור לרגע ממרוץ החיים. כי אם נעצור – יהיה לנו זמן לחשב דרכינו ומסלולינו ולהגיע אל היעד האמיתי, אל התכלית האמיתית "האכסדרה" – היא העולם הבא. והדרך אליה היא דרך השבילים הנכונים – שבילי התורה הקדושה. בחר הרמח"ל לקרוא ספרו "מסילת ישרים" – לאלו שרוצים לעצור ממרוץ החיים בעולם הזה, לעשות "חשבון" ולחפש את דרך הישר. לחפש את השביל הנכון - היא "המסילה", השביל שיוביל את אותם "ישרים" אל התכלית האמיתית!

ואמנם ההולך בין השבילים, הוא לא יוכל לראות ולדעת כלל אם הוא בשביל האמיתי או בכוזב... " – אמרו רבותינו זכרונם לברכה [אבות ג, א]: הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עברה: מאין באת – מטיפה סרוחה, ולאן אתה הולך – למקום עפר רימה ותולעה, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון – לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה. באור הדבר: כאשר תחשוב מאין באת, תכניע נפשך ותשנא הגאוה, וכאשר תזכור לאן אתה הולך, תבזה העולם ותכיר כי מותרו אין, ולא תתעסק בו זולתי לעבודת הבורא יתברך, וכאשר תשיב אל ליבך לפני מי אתה עתיד ליתן את החשבון, יהא מורא שמים עליך, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה [ב"ר ט-ה]: וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד [בראשית א,לא] – זה המות, כי גם המות טוב להכניע הנפשות ולהיות חיתת אלוקים על הלבבות, ולבלתי עשות העולם הזה עיקר ["שערי תשובה" שער שני,כה].

והנה העומד כבר על האכסדרה הוא רואה כל הדרכים לפניו ומבחין בין האמתיים והכוזבים, והוא יכול להזהיר את ההולכים בם – עיקר ספר קהלת חיברו שלמה המלך עליו השלום למען ישים האדם על ליבו כי העולם הבל הבלים ולא ישתמש בו זולתי לעבודת הבורא יתעלה, והודיע כונתו בפתיחתו וחתימתו, כי פתח ואמר [קהלת א,ב]: הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל, ואמרו רבותינו זכרונם לברכה [קהלת רבה ג-יג]: אלו אדם אחר היה אומר כן, היינו אומרים: אולי לא אסף שתי פרוטות מימיו, על-כן נחשב העולם הבל בעיניו, אכן שלמה, שנכתב עליו [מ"א י,כז]: ויתן המלך את הכסף בירושלים כאבנים, לו נאה לומר כי העולם הבל הבלים! וחתם ספרו ואמר [קהלת יב,יג]: סוף דבר הכל נשמע את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם" ["שערי תשובה" כ].

והנה מי שירצה להאמין לו – יגיע למקום היעד, ומי שלא ירצה להאמין וירצה ללכת אחר עיניו – ודאי שישאר אובד ולא יגיע אליו – אמר שלמה המלך עליו השלום [קהלת ט, ד]: כי מי אשר יחובר אל כל החיים יש בטחון, כי לכלב חי הוא טוב מן האריה המת – פרוש: שיבח חיי העולם הזה לענין התשובה ופעולת המצוה והשגת מעלות הנפש, והוא הבטחון הנמצא לאשר יחובר אל החיים. כי האדם הפחות, בחיים יכול להוסיף מעלות בנפשו מה שלא יוכל לעשות כן החכם והצדיק המת - כי אין מעשה וחשבון וחכמה ודעת בשאול אשר אתה הולך שמה. ובמקום אחר ביזה וגינה, שלמה המלך, את העולם הזה לעניין השגת תענוגיו וכבודו, ואמר [קהלת א,ג]: מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש ["שערי תשובה",שער שני,כד].

נמשל המבוך,המבוכה, מוביל אותנו שוב אל ענין ה"חשבון", הוא "חשבון הנפש" אותו כל אדם חייב לעשות בחייו. ומפליא רבינו בעל "אורחות צדיקים" לומר על "חשבון הנפש": "האדם יש לו שני אדונים, ובמותו נעשה חופשי מהם שנאמר [איוב ג יט]: "קטון וגדול שם הוא, ועבד חפשי מאדוניו", שני האדונים הם רוח ונפש, שהם חושבים בתענוגים ולהרבות ממון, ולאכול ולשתות ולשמוח ולעשות כל מחשבות הלב ומראה העין, ולדבר דברים הבלים ולהנאות הגוף, והנשמה הופכת מחשבותיהם ואומרת: מה שוה לאדם ומה יתרון לו בכל עמלו שיעמול, וברגע אחד איננו והגוף כלה, ואז איה חכמתו ומאכלו ויפיו, אם כן טוב אלא לעבוד את הקב"ה ולדבקה בו ולעשות דרכיו בלב שלם ובנפש חפצה".

בעה"י, נצטרף גם אנו לדבריהם של הצדיקים הקדושים: שלמה המלך ע"ה, חכמינו ז"ל, בעל "שערי תשובה", בעל "מסילת ישרים" ובעל "אורחות צדיקים" ונקבל עלינו קבלות טובות ומועילות, לעשות "חשבון נפש", לנצל את זמננו פה בעולם הזה לעבוד את הקב"ה,לדבקה בו ולעשות דרכיו בלב שלם ובנפש חפיצה, אמן כן יהי רצון!

כל הזכויות שמורת לזכות "תורת חסד על לשונה". 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת