33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 19] - יט' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

המשך פרק ג' – בבאור חלקי הזהירות

"והוא מה שאמרו זכרונם לברכה [בבא מציעא פג, ב]: "תשת חושך ויהי לילה" [תהלים קד, כ] – זה העולם הזה שדומה ללילה. והבן כמה נפלא המאמר האמתי הזה למי שמעמיק להבין בו. כי הנה חושך הלילה – שני מיני טעויות אפשר לו שיגרום לעין האדם: או יכסה את העין עד שלא יראה מה שלפניו כלל, או שיטעה אותו עד שיראה לו עמוד כאילו הוא אדם ואדם כאילו הוא עמוד. כן חומריות [הנטיה אחר העוה"ז] וגשמיות [עניני העוה"ז עצמם] העולם הזה הנה הוא חושך הלילה לעין השכל [כושר ההבחנה של האדם להבדיל בין הטוב והרע] וגורם לו שתי טעויות: האחת: אינו מניח לו שיראה המכשולות שבדרכי העולם ונמצאים הפתאים הולכים לבטח [כי הרשעים, לבם בריא להם כאולם (שמות ל"א ב')] ונופלים [פתאום] ואובדים [ונכרתים] מבלי שהגיעם פחד תחילה [כי אין אדם חוטא אא"כ נכנסה בו רוח שטות,ושוטה אינו מרגיש], והוא מה שאמר הכתוב [משלי ד, יט]: "דרך רשעים כאפילה לא ידעו במה נכשלו", ואומר [שם כב, ג]: "ערום ראה רעה ונסתר ופתיים עברו ונענשו", ואומר [שם יד, ט]: "וכסיל מתעבר ובוטח", כי ליבם בריא להם כאולם ונופלים טרם ידעו מהמכשול בכלל. והטעות השניה: והוא קשה מן הראשון, הוא: שמטעה ראייתם עד שרואים הרע כאלו הוא ממש טוב, והטוב כאילו הוא רע, ומתוך כך מתחזקים [בעצמם] ומחזיקים מעשיהם הרעים [מצדיקים עצמם], כי אין די שחסרה מהם ראית האמת לראות הרעה אשר נגד פניהם, אלא שנראה להם למצוא ראיות גדולות [אפילו מהתורה ומחז"ל] ונסיונות מוכיחים לסברותיהם הרעות ולדעותיהם הכוזבות, וזאת היא הרעה הגדולה המלפפתם [כי העבירה קשורה בהם ככלב, וכ"ש "ילפתו אורחות דרכם"] ומביאתם אל באר שחת [גיהנום, שהיא עמוקה]. והוא מה שאמר הכתוב [ישעיה ו, י']: "השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע פן" וגו', וכל זה מפני היותם תחת החושך [החושך הוא החומריות והגשמיות שבתוככי נפשו של האדם, שמחשיכות את עיני השכל] וכבושים המה תחת ממשלת יצרם [הפך מה"מושלים ביצרם"]".

"תשת חושך ויהי לילה" – רבים החכמים שטעו ולא עמדו על האמת וע"ז כתב הרמח"ל תשת חושך וכו'. טעויות מצויות בכל שטחי המחשבה, והעצה להמלט מטעויות היא רק שהאדם לא יסמוך על חכמתו ויציע מסקנותיו לחכמים וישמח על כל ביקורת, וכתב החזון איש ג"ע כי חכם אמיתי יהנה ממיתיבי יותר מתנא דמסייע כי ע"י הקושיא הוא עומד יותר על האמת וניצול מהשקר [עלי-שור].

שני מיני טעויות אפשר לו שיגרום לעין האדם – הפתי והכסיל, הפתי – אינו חושב כלל על מעשיו, ועושה הכל מתוך המשכיות אחרי יצרו ותאוותיו ולכן נכשל מתוך חוסר התבוננותו. הכסיל – שהוא אדם חכם וחושב, אלא שמתוך עוצם תאוותיו הוא מסלף את הדברים ומנצל את חכמתו לרעה. והוא נכשל בגלל עקשנותו לאמר לרע טוב ולטוב רע.  

זה העולם הזה שדומה ללילה – לא לחינם חכמינו דימו את  העולם ללילה ולא לחושך סתם, כי חושך הלילה אינו תמיד אפילה גמורה. למשל, בליל ירח-מלא החושך אינו מוחלט, ואפשר לראות ראייה- חלקית לאור הלבנה והכוכבים. ודוקא ראיה חלקית זו לעיתים יכולה לגרום לתקלות. האור העמום מטעה את הרואה, וגורם לו לחשוב שהוא אכן רואה טוב. יוצא איפא שלפעמים אור עמום גרוע יותר מחושך מוחלט.

חושך מוחלט [לעומת חושך הלילה], בו האדם יודע בודאות כי אינו רואה ולא מושלה ע"י האור-העמום [של חושך לילה] ומודע לכך שאינו יכול לסמוך עליו, לכן הוא מגשש בידיו ובודק טוב טוב את הדרך, נזהר זהירות כפולה ברגליו ועד שלא ברר ומצא שהדרך ללא מכשולים – לא מתקדם! ופה אנו נפגשים שוב עם עניין הזהירות, הבדיקה, המשמוש והפישפוש של מעשינו לפני המעשה ובמשך המעשה. יוצא איפא שחושך מוחלט מכשיל פחות מחושך הלילה עם האור העמום.

מצב האדם בעולם הזה הוא כמו ההולך בחושך הלילה. הוא אינו מזהה שהוא הולך בתוך חושך רוחני, בשל העובדה שיש אור עמום ויכול לזהות דברים העומדים לפניו, האדם סומך על אור זה. אך שני מכשולים לפניו: מכשולים שאינו מזהה [כי האור אינו מספיק] ומכשולים שמזוהים בטעות – כלומר מזהה את המכשולים כחיוביים.

אדם ההולך בחושך הלילה ומאמץ עצמו להתבונן בדרכו, ולא סומך על האור העמום כאילו היה אור מוחלט, הוא הדימוי הרוחני לאותה התבוננות עמוקה בהפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה. לברר לנפשו מה זה מצוה ומה זו עבירה, ולהבין את ההפסד והשכר הנצחי שבהם, נגד השכר וההפסד הזמני המושך את האדם אחריהם. זהו לימוד המוסר בהתפעלות, לחזק תמיד את השכל שיהא מתגבר על יצרי הלב ומוליכו בדרך האמת.

שמטעה ראיתם עד שרואים הרע כאילו הוא ממש טוב – ענין התורה הוא להאיר את העולם והגוף ולהורות אורח חיים ברור בכל מצבי העולם והגוף. כך רצה הקב"ה, ועל מתכונת זו העמיד את הבריאה של השית אלפי שנין, שנברר את העולם בתכלית בירור בכח תורתנו הקדושה, עד שכל מה שאיש-התורה עושה בעולם, הוא בגדר בירור רצונו יתברך. אם כל עינינה של התורה הוא לברר את העולם והגוף בירור מוחלט, הננו מבינים שהתורה עצמה היא אור עצום – "מצות ה' ברה מאירת עיניים".

בעל "אורחות צדיקים" הפליא בספרו לתאר איך בהתבוננות מעומק הלב, ובעזרת התורה הקדושה, האדם מתפעל ומתמלא ביראה-שמים [אורחות צדיקים,שער "יראת שמים:]: "כך ענין הנשמה, היא בת מלך נפוחה באדם מכסא הכבוד, והובאה בגוף המלוכלך, אשר חשקו רב מאוד לעולם הזה, ויש לו כמה מיני תאוות, עד שנקבעה הנשמה, שהיא בת המלך ביניהן, ונמשכת אחר תאוות הגוף, ושוכחת אביה – המלך העליון. ובעת שמלמדים אותה התורה אז היא מתעוררת לחשוב למעלה, ובעת שמראים לה שמים וכוכבים וחמה ולבנה היאך מתנהגים הם במנהג שוה, ואומרים לה שהיא נבראת ממי שברא אותם, אז היא מתעלה יותר ויותר. ובעת שמלמדים אותה סוד יחוד הקב"ה וסוד חכמת הנשמה, אז היא לובשת בגדי מלכות ונכנסת בסוד היראה. וגם אפילו אדם שאינו יודע כל זה כשחושב למעלה מעומק הלב ומבחין גבורות האל ברוך הוא, ודומה לכבוד בוראה במקצת, ומואסת בתענוגי בני אדם והבלי שעשועיהם, ומחכמת ומשכלת דעת, וכל מחשבותיה לעבוד להקדוש ברוך הוא ביראה, ומחשבת מה יהיה בסוף בעת שימות הגוף ויכלה, ואיך תשוב בטהרה למי שבראה והכניסה בגוף".

יהי רצון שלא נסמוך על חוכמתינו שהיא כחושך הלילה המתעתע, אלא נברר את עולמינו בתכלית ברור בכח תורתינו הקדושה, כי תורה היא אור עליון, שמנחה את דרכינו בעולמינו החשוך, אמן! 

כל הזכויות שמורת לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת