33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 18] - יח' אדר ב' תשע"ו - "מוסר ואמונה" - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

המשך פרק ג - בבאור חלקי הזהירות

"וחכמינו זכרונם לברכה הורונו בפרוש צורך החשבון הזה, והוא מה שאמרו זכרונם לברכה [בבא בתרא עח, ב]: "על כן יאמרו המושלים בואו חשבון", [במדבר כא, כז], "על כן יאמרו המושלים ביצרם בואו ונחשוב חשבונו של עולם: הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עברה כנגד הפסדה" וכו'. וזה כי העצה האמיתית הזאת לא יוכלו לתת אותה ולא לראות אמיתה אלא אותם שכבר יצאו מתחת יד יצרם ומשלו בו, כי מי שהוא עדין חבוש במאסר יצרו אין עיניו רואות האמת הזאת, ואינו יכול להכירה, כי היצר מסמא את עיניו ממש והנה הוא כהולך בחושך שיש לפניו מכשולות ואין עיניו רואות אותם, והוא מה שאמרו זכרונם לברכה [בבא מציעא פג, ב]: "תשת חושך ויהי לילה" [תהלים קד, כ] - זה העולם הזה שדומה ללילה. והבן כמה נפלא המאמר האמיתי הזה למי שמעמיק להבין בו".

הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עברה כנגד הפסדה - חישוב הפסד מצוה כלומר: קושי המצוה בממון או בטרחה מול שכרה הנצחי. עיקר שכר המצוות הוא לעולם הבא, ויש מצוות שאדם אוכל פרותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא. ועוד ששכר מצוה מצוה, ומצוה גוררת מצוה. ולהבדיל הנאת העברה הרגעית, מול הפסד שכר נצחי וכן, עברה גוררת עברה. וי"מ דעד כמה שהפסד המצוה גדול כן שכרה גדול, וכמה שיש יותר הנאה מהעבירה כך גם עונשה גדול.

על כן יאמרו המושלים ביצרם... אלא אותם שכבר יצאו מתחת יצרם ומשלו בו - נזכרות כאן ב' דרגות "מושלים", זו למעלה מזו: האחת - ההשתחררות משלטון היצר הרע, והשניה - לאחר ההשתחררות, השלטון עליו. במצב של שליטה גמורה על היצר הרע, אפשר להטותו לטוב ולהשתמש בו לצרכי גבוה.

כי מי שהוא עדיין חבוש במאסר יצרו אין עיניו רואות האמת הזאת, ואינו יכול להכירה - ואלה שאינם מושלים ביצרם, יצר הרע מנהיגן, לכן אינם יכולים לתת את עצת-המושלים ואף לא להכיר באמיתותה של אותה עצה, כי היצר מסמא [הכי קרא שמו סמא"ל] ומסתיר מהאדם את אור ה', לכן יקבלו את עצת המושלים ביצרם מתוך אמונת-חכמים, ויקימוה גם מבלי להבין. 

המושלים ביצרם חדשו לנו, כי עצם האמונה והידיעה לא יתנו פרי עד כדי שינוי מעשי-האדם. אלא עצם עשיית החשבון- היא העצה, ובכדי לעשות החשבונות ירבה האדם ללמוד ולהתבונן, וע"י כך יתפעל לבדו [שערי אור].

"נוח לו לאדם שלא נברא ועכשיו שנברא יפשפש במעשיו" - הנה זה נחיצות והכרח והוא גופא "גופי תורה" ואף מצד הטוב נחוץ עניין זה של חשבון מצד "מעמיד" העינינים, היא המידה הקדושה של "די", אשר בלעדיה כל המעשים ילכו מטעם הכח שלהם, כגולם אוטומטי. לכן, "דעה חסרת מה קנית, דעה קנית מה חסרת" ?! וזהו סוד המלכות והממשלה והוא סוד החשבון אשר אמרו לנו המושלים [רבי ירוחם ממיר זצ"ל].

העולם הזה שדומה ללילה - עולם לשון העלם,נעלם, וזהו מהותו של העולם הזה. וכמו שנאמר שהעולם הזה דומה לאכסדרא בצורת האות ה' - כדיכתיב "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" - בה' בראם. אות ה' - יש בה פתח רחב למטה המאפשר את העבירה, ופתח צר למעלה לבעלי תשובה והוא מאפשר בחירה בין טוב לרע - הבא להיטהר מסייעים לו הבא להיטמא פותחים לו.

יאמרו המושלים - שלושה משלים הובאו ב"מסילת ישרים" על אלה שאינם מחשבין: במשל האחד - מדובר על זה, שאינו מחשב דרכיו, שהוא כסומא ההולך על שפת הנהר אשר סכנתו ודאי עצומה - כלומר מדובר על זה החי בלי חשבון כלל. במשל השני - מדובר על מי שהולך בליל-חושך, "והנה הוא כהולך בחושך שיש לפניו מכשולות ואין עיניו רואות אותם" - כלומר על מי שהוא חי במידה של חשבון, אלא שאין חשבונו ברור ובהיר ומצויות לו טעויות בכל פינה שהוא פונה. והמשל השלישי - שהוא המשל על "גן המבוכה" [שנלמד בעה"י בהמשך הפרק הזה], מדובר כבר באדם מסוג אחר לגמרי. אמנם הוא נמצא בתוך הגן והולך באחד השבילים המסודרים, אך אינו יודע מה יהא סופו של השביל שהוא הולך בו אם אמנם יוביל אל האכסדרה אם לאו, וכיון שבתחילה כל השבילים דומים אחד לשני אפשר איפא לאדם לחשוב שהשביל שהוא הולך בו הוא השביל הנכון, ורק לבסוף יוכח שטעה. כלומר: מדובר על אדם החי בחשבון עמוק אבל חשבונו אינו שלם, אינו ממצה כראוי ואינו מקיף כראוי. ועליו להגיע לעומק עומקו של החשבון - ולשרש שורשו!  כי אחרת עלול להימנות עם אלה שאינם מחשבים, עד כדי כך גדול עומקו של חשבון!. 

בעל "אורחות צדיקים" הפליא להסביר בספרו את עניין סוד המושלים:

"ועתה שמע חכמה מופלאה. כמו שהאלוקים עליון ומושל על האדם ועל כל העולם למעלה ולמטה, כן האדם כל עת שיעשה רצון בוראו אז הוא מושל. כי למשה, עליו השלום, אמר הקב"ה במעשה העגל [דברים ט, יד]: "הרף ממני ואשמידם", שתלה היכולת בו, ובמעשה קורח בלעה הארץ אותם ואת כל אשר להם על פיו [במדבר טז], ואליהו זכור לטוב נשבע שלא יהיה טל ומטר כי אם לפי דברו [מלכים א,יז]. והוריד האש [מלכים א יח, מלכים ב, א]. והרג נביאי הבעל א, יח]. החיה המת [מלכים א, יז], וגזר על אלישע להיות פי שנים ברוחו [מלכים ב,ב, ועיין סנהדרין מז, א,, חולין ז, ב]. וכן כל הקדושים שהיו בארץ, היו מושלים למעלה ולמטה ברצון הקב"ה כשעושים רצונו!  לכן תזהר שתקיים תורותיו חוקותיו ומצוותיו כדי שתזכה לרב טוב הצפון! ".

ועוד ממשיך בעל "אורחות צדיקים" על ענין התגברות ושלטון על ה"יצר הרע":

"לפי מעט הכח וקוצר החיים שנתן לו האלוקים, הוסיף הקב"ה יצר הרע לטובתו ולרעתו, כדי לבחנו ולנסותו בין טוב ובין רע, וכדי להתנאות, לבנות ולנטוע ... ואם לא היה היצר הרע, בשביל אימת המות לא היה עוסק בפריה ורביה, ולא היה בונה בנין... והקב"ה לא ברא העולם מימי בראשית כי אם להיבנות ולהתנהג ברחמיו הרבים ע"י בני אדם. ואם יתגבר ביצרו הטוב לכבוש את יצר הרע שלא יחטא לפני יצרו, כי ישתמש ביצרו הרע לעשות הכל ביראת הקדוש-ברוך-הוא, בלא עוון ופשע - זו היא טובתו אשריו ואשרי יולדתו! ". [שער עשרים ושמונה - "יראת שמים"].

אומר בעל "אורחות צדיקים" - "כן האדם כל עת שיעשה רצון בוראו אז הוא מושל" - כי כמו שהאדם שולט בעצמו, כן נותן לו הקב"ה שליטה בעולם, כי עצם שליטת האדם על עצמו באה מדבקות בה' וכמו שכתוב אצל הנזיר "כי נזר אלוקיו על ראשו" ופירש האבן עזרא כי נזיר מגזירת נזר דהיינו כתר מלכות. וכן מצינו אצל צדיקים בחינה של צדיק גוזר והקב"ה מקיים כמ"ש ותגזור אומר ותקום.

וכן אומר "כי ישתמש ביצרו הרע לעשות הכל ביראת שמים" - היות ומצוות ישובו של עולם נעשות עם כח התאווה שבא מן היצר, לכן צריך האדם להיות בזהירות כפולה ומכופלת, ושיראה שכל מעשיו יהיו לשם שמים, וכמו שכתוב: "בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך" וזהו מה שדרשו חז"ל "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך" בשני יצרך. פירוש : שגם ביצרו הרע יעבוד את הבורא יתברך וכמו שביאר רבינו בעל ה"אורחות צדיקים".

רבינו יונה גרונדי בספרו "שערי תשובה" נותן דוגמא נפלאה על עומקו של חשבון:

"ומי שחננו השם יתברך דעה, ישיב אל ליבו כי השם יתברך שלחו בעולם הזה לשמור משמרתו ותורתו וחוקותיו ומצוותיו, ולא יפקח עיניו זולתי לעשות שליחותו, ולקץ הימים אם עשה שליחותו באמונה, ישוב ובא ברינה, ושמחת עולם על ראשו, כעבד אשר שלחו המלך לעבר הים, שאין עיניו ולבו זולתי על דבר שליחותו עד שובו אל אדוניו, וכן אמר שלמה עליו השלום [משלי כב, יט-כא]: להיות בה' מבטחך וגו' להודיעך קושט אמרי אמת להשיב אמרים אמת לשולחיך. ומן הדברים שאדם חייב לזכור בעבורם יום המות, כדי שלא יתבטל ואל תרפינה ידיו בעבודת השם יתברך, ותידד שנתו מעיניו לעמול בתורה ולהתבונן ביראת השם ולתקן מדות נפשו, ולהשיג מעלות היראה והאהבה, ולחשוב מחשבות איך יגדיל ויאדיר מצוות להיות לנפשו סגולה ואוצר, כענין שנאמר [משלי י, ח]: חכם לב יקח מצוות, כי ידע ויזכור שהימים קצרים, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה [אבות ב, טו]: היום קצר והמלאכה מרובה והפועלים עצלים והשכר הרבה ובעל הבית דוחק."[שער שני, כא-כב].

בדברי רבינו יונה רואים כיצד אדם חכם-לב: מתבונן, חוקר, בודק, מפקח על ענייניו, בוחר נכון, מושל ושולט על יצרו, עמל ויגע ומנצל כל רגע לקיים את תכליתו, ולא יפקח עיניו זולתי לעשות שליחותו! לכן אמר שלמה המלך בחכמתו: "להשיב אמרים אמת לשולחיך" - כי האדם כל זמן היותו בעולם הזה הוא שליח השם יתברך. וזו נקודה עמוקה בהבנת תכליתו של האדם בעולמו!

לסיכום: החקירה של המעשים, חישוב הרווח וההפסד של המצוות והעברות, הוא החשבון שמחשבים אותם המושלים ביצרם, וכיצד הגיעו לאותה ממשלה? ע"י החשבון עצמו. מי שמפקח על מעשיו, יש לו עליהם ממשלה. ולמדנו כי בזהירות כפולה ומכופלת ניתן גם להשתמש ביצר הרע לעבודת השם. בכל עת שיעשה האדם רצון השם, אז יש לו ממשלה. וכמו שהאדם שולט על עצמו הקב"ה נותן לו שליטה בעולם, כי שליטת האדם על עצמו באה מדבקות בה'!

יהי רצון שנזכה להיות בין מחשבי החשבונות והמושלים ביצרם, אמן!

כל הזכויות שמורת לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת