33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 16] - יב' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

המשך פרק ג' - בבאור חלקי הזהירות

"... הודיעונו חכמינו זכרונם לברכה באמרם [ערובין יג, ב]: "נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, ועכשו שנברא - יפשפש במעשיו, ואכא דאמרי: ימשמש במעשיו". "

"ותראה ששני הלשונות הם שתי אזהרות טובות ומועילות מאוד, כי הנה הפשפוש במעשים הוא לחקור על כלל המעשים ולהתבונן בו: הנמצא בהם מעשים אשר לא יעשו [שאסור לעשותם], אשר אינם הולכים על פי מצוות ה' וחוקיו [בין במצוות שיש בהם טעם והרגשה ובין מצוות שהן עבורינו בחינת "חוקה חקקתי גזירה גזרתי ואין לך רשות להרהר אחריה"], כי כל אשר ימצא מאלה יבערם מן העולם [כלומר מן האדם, שהוא עולם קטן], אך המשמוש הוא החקירה אפילו במעשים הטובים עצמם, לחקור [בספרי מוסר והלכה] ולראות [במעשי האדם] היש בענינם איזה פניה אשר לא טובה [כמו העובד עבודת השם בעבור ממון או כבוד], או איזה חלק רע שיצטרך להסירו ולבערו, והרי זה כממשמש בבגד - לבחון הטוב וחזק הוא, או חלש ובלוי, כן ימשמש במעשיו - לבחון תכונתם [טיבם] בתכלית ההבחנה [בהבחנה מירבית] עד שישאר זך [טהור מכוונות שלא לשמה במעשי המצוות. וכוונה לשם שמים, במעשים הגופניים] ונקי [במעשה, אפילו בענפים הדקים ביותר] ".

ועכשו שנברא - יפשפש במעשיו - אדם לא נשאל אם להיברא, ידיעה זו, שנוח לו לאדם שלא נברא מאשר נברא, נאמרת כדי שנדע עד כמה אנו בסכנה, אם לא נפשפש במעשינו [הרחבנו על הענין בשעור שעבר: מוסר ואמונה,מסילת ישרים,יא אדר ב תשע"ו].

יפשפש במעשיו, ואכא דאמרי: ימשמש במעשיו - ימשמש במעשיו - כגון אם בא מצוה לידו יחשב הפסד מצוה כנגד שכרה, ולא יניח לעשותה בשביל ההפסד, שהרי שכרה עתיד לבוא. ואם באת לידו עבירה, יחשב שכרו שמשתכר בה עכשיו, כנגד הפסדה העתיד ליפרע ממנו. יפשפש במעשיו - מעשיו שעשה כבר, ויבדוק עבירות שבידו, ויתוודה וישוב בתשובה עליהם [לשון רש"י בעירובין,יג, ב].

עיקר הסכנה לאדם במקום מצוה. דשם הנגיעה גדולה מאוד, והעצה היחידה בעדו הוא משמוש המעשים, דהינו לבחון ולמשמש בכל מעשה של מצוה כמו שממשמש בגד, לראות הטוב הוא אם רע.

כן ימשמש במעשיו - לבחון תכונתם בתכלית ההבחנה עד שישאר זך ונקי - בדרך כלל "זך" מורה על היות הדבר עצמו בלי תערובת של דברים אחרים. שמן זית זך הוא שמן ללא תערובת שמרים, ומעשה זך הוא מעשה שנעשה מתוך כוונה אך ורק לשם שמים בלי עירוב כוונות אחרות. הרמח"ל מדגיש את הצורך בבדיקת טהרתם המוחלטת של המעשים הטובים, שיהיו בלי פניות ובלי תערובת של רע. דבר "נקי" הוא דבר שלא נדבק בו שום לכלוך חיצוני. בעניין המעשים הוא דבר שהמניע הראשוני לעשיתו היה נקי ללא צירוף פניות.

ונמשיך עם דבריו של הרב אמנון יצחק שליט"א נ"י על עניין הדעת : 

אדם "מריח" קצת ממון, רואה אדם אחר שהצליח, והוא עצמו "תפרן" , רק לומד תורה. החליט להיות לוט. עזב את "אברהם", עזב את הישיבה והולך לעסקים. אבל בסוף הדרך מי יהיה שווה יותר ?! כולם נטמנים באותו מקום ואף אחד לא לוקח כסף. אבל, חוכמה עוברת למעלה! מה שקנית ברוחניות ובחוכמה עובר אתך! כי דעה קנית מה חסרת?! אבל, אם דעה חסרת, בסוף מה קנית? אדם צריך להבין, יש הזדמנות רק בעולם הזה להרוויח! 

אנחנו מחוברים לקב"ה, לצינור השפע בעולם, "וירא אליו השם" - אלינו לכל אחד. השם רוצה להעניק לכל אחד את הגן-עדן של האדם הראשון, את העולם הבא. הכל נברא בשביל אדם אחד, ללמדך שכל אדם יאמר: כל העולם נברא בשבילי. אם אדם זוכה שהקב"ה ישפיע עליו שפעו, איך אפשר להיות לוט ולעזוב את הקב"ה, בשביל כמה פרוטות, שאתה חושב שתשיג בלעדיו?! את ההצלחה, את קיום הממון והשמירה עליו, הקב"ה עושה! ככתוב: "יברכך השם וישמרך", מה יברכך - בממון, וישמרך - שיתקיים, שלא יקחו לך.

ודוד המלך אמר על מבטחו בקב"ה : "כגמול עלי אימו כגמול עלי נפשי: [תהלים קלא, ב].

יהי רצון, שנזכה להיות בעלי-דעה ולבחון מעשינו בתכלית ההבחנה עד שיהיו זכים וטהורים, ולא נשכח ולו לרגע את מטרת הבראינו ואת תכלית היותינו פה, בעולם העשיה. שנזכה להתגבר על יצרינו, מול הפיתויים הרגעיים והחולפים בעולם הזה ונעדיף את השכר הנצחי לעולם הבא. אמן!

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת