33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 15] - יא אדר ב תשע"ו - מוסר ואמונה - מסילת ישרים / הרמח"ל

בחסדי השם יתברך נתחיל היום פרק ג' של "מסילת ישרים"

פרק ג' - בבאור חלקי הזהירות

"הנה הרוצה [עבודת הזהירות, עבודה לכל החיים, מצריכה רצון] לפקח על עצמו [להבדיל מאלו המפקחים רק על אחרים], שתיים הנה ההשקפות [הסתכלויות, מבטים] הצריכות לו, האחת: שיתבונן מהו הטוב האמיתי [טוב ניצחי] שיבחר בו האדם והרע האמיתי [רע נצחי] שינוס ממנו, והשנית: על המעשים אשר הוא עושה לראות אם הם מכלל הטוב או מכלל הרע. וזה בשעת מעשה ולא בשעת מעשה. בשעת מעשה, שלא יעשה שום מעשה [כלומר: מעשה בעל משמעות רוחנית ונצחית] מבלי שישקול אותו במאזני זאת הידיעה, ושלא בשעת מעשה, שיעלה לפניו זכרון כלל מעשיו [לדוגמא: ביטול תורה,שמירת עיניים,כשרות,כבוד הורים,תפילות,ברכות,בין אדם לחברו,הממנות וכו] וישקול אותם כמו כן במאזני המשקל הזה לראות מה יש בם מהרע למען ידחה אותו ומה מן הטוב להתמיד בו להתחזק בו, ואם ימצא בהם מן הרע אז יתבונן ויחקור בשכלו איזה תחבולה יעשה לסור מן הרע ההוא וליטהר ממנו [כי כל מעשה עברה מטמא מנפש ועד בשר]. ודבר זה הודיעונו חכמינו זכרונם לברכה באמרם [ערובין יג, ב]: "נוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא, ועכשיו שנברא - יפשפש במעשיו, ואיכא דאמרי: ימשמש במעשיו".

שתי השקפות, התבוננויות יש על האדם לעשות:

האחת: להתבונן באופן כללי מהו הטוב האמיתי [לא ההנאה הרגעית לפי שעה ,שחולפת] ומהו הרע האמיתי [לא הסבל והיסורים בעולם הזה שהוא עולם חולף]. כלומר: שיהיו ברורים ומאומתים אצלו באופן עקרוני, כל מה שנאמר ע"י הרמח"ל בלימוד הקודם שלמדנו [משיעורים: 1-13], בנוגע למהותו של הטוב האמיתי ,הטוב הנצחי,שאדם יכול להשיג ולהבדיל מהותו של הרע האמיתי. ואין די לו שלא יבחר ברע אלא עליו לנוס ממנו, באשר הטבע מושך אותו אל הרע ויש להפעיל כח נגדי של מנוסה כדי להינצל מהרע.

והשנית: לאחר שהגדיר לעצמו את הטוב האמיתי והרע האמיתי, עליו לבחון את מעשיו שלו האם הם מכלל הטוב או מכלל הרע. בשעת מעשה ושלא בשעת מעשה.

בשעת מעשה: שוקל רק מעשים שיש לדון אם לעשותם אם לאו.

שלא בשעת מעשה: כדי לבדוק את המעשים הטובים והחיוביים אם אין בהם איזה פגם, צריך לשקול אותם שלא בשעת מעשה ולבדוק אותם. כגון: התפילות, הברכות, כיבוד אב ואם, היחס לאשתו, חנוך ילדיו וכו'. בנוסף הצורך בבדיקה לאחר מעשה הוא, שבשעת המעשה עצמו עלולות להיות נגיעות אישיות, לכן משנסתלקו הנגיעות, אפשר לבחון את המעשה ביתר אוביקטיביות. 

בשעת מעשה, שלא יעשה שום מעשה מבלי שישקול אותו במאזני זאת הידיעה - לאחר ידיעת הטוב והרע האמיתיים, עליו לשקול כל מעשה במאזניים אלו, ולהחליט לפני עשייתו לאיזה צד הוא שייך. והטעם לכך הוא, שישנם דברים רבים שבהשקפה ראשונה שטחית ללא התבוננות - נראים טובים, ורק ע"י התבוננות מגלים כי - אינם טובים, ולפעמים אף רעים. ידוע שהיצר הרע בעורמתו בא אל האדם בלבוש מצווה, ומראה לו על דבר עבירה שהוא כביכול מצווה, ולהיפך, ייתכנו מצבים מסויימים שייראו רעים, ולאחר התבוננות יימצא שבאמת הם טובים. ישנם מעשים מתוך כלל המעשים אשר הם רעים לגמרי, ואותם יש לדחות, לעומת המעשים הטובים בהם יש לדבוק, להתחזק ולהתמיד בהם .

ואם ימצא בהם מן הרע - מדובר במעשים טובים בעצמותם, שמעורב בהם רע. על כך אומר בעל מסילת ישרים, אין לדחותם לגמרי, אלא רק להטהר מן הרע שבהם [ועל כך בעה"י נלמד במידת הטהרה]. יש לעשות תחבולות כיצד יעשה את המעשה הטוב ללא החלקים הרעים שמצטרפים אליו. פעולה זו מורכבת יותר מדחית מעשה לחלוטין, כי יש צורך בהפרדה של חלקים מתוך מעשה אחד, לכן יש צורך בתחבולות.

ועכשיו שנברא, יפשפש במעשיו - כאן גילו לנו חז"ל את הסוד הגדול, המקיף את הכל, להיות תמיד בתוך המצרף - לצרף ולחזור ולצרף את כל מעשה ומעשה, בחינת "בואו חשבון". עולם הזה דומה לחושך, ואדם יכול להבחין מרחוק בדמות שידמה לו אדם והוא בעצם עמוד. 

עניין הזהירות הוא להפוך את הדברים שוב ושוב ולהעבירם בכור המבחן, ולא להשאיר שום ענין מונח. ודומה לאבן המונחת זמן רב, ובאם ירימה ימצא תחתיה שקצים ורמסים.

כך הוא בעניני עבודת השם, כי אם אין מעבירים את המעשים במסננת, לברור הטפל מהעיקר, הרע מהטוב, יכולים חלילה להכנס לתוכם כל מיני עיניינים זרים וקל וחומר שאפשר להיכשל בעבירות.

וזהו סוד לימוד המוסר, שהוא "כור המבחן" של כל מעשה ומעשה

ונסיים בקטע מתוך שיעורו של הרב אמנון יצחק שליט"א נ"י:

אדם יושב ולומד תורה, מקיים מצוות, המונה שלו עובד - אמיתי. את זה לא יקחו ממנו! את זה הוא לא יפסיד! זה ישאר שלו לנצח! כל השאר זה עובר, פסה, לא ישאר לו כלום מזה, כלום!

רק תיקנה חוכמה, תיקנה דעה. כמה שתוסיף בעבודת השם, כמה שתוסיף ברוחניות, ככה תשאר לאורך זמן. את זאת אדם צריך לדעת ולכלכל.

ספר בראשית, ספר מוסר לכל החיים. התורה האריכה כ"כ במעשי אבותינו הקדושים, כי הם שורשים ובנינים שמהם אפשר להיבנות, יש מצוות חשובות כמו שבת, שנאמרו בפסוק אחד או שניים ואת הכל תילי תילים של הלכות נמסרו בע"פ, ואילו מעשי אברהם, יצחק ויעקב והאבות הקדושים נמסרו באריכות ובהפלגה. לדוגמא: רבקה משקה את הגמלים של אליעזר, עבד אברהם - פרשה שלימה וחוזר עוד פעם על הסיפור. מכל זה אפשר ללמוד על אורח-חיינו לנצח נצחים. 

לכן צריך ללמוד, להבין, להתבונן, להסיק מסקנות, ולחיות על פיהם.? אבל אם אדם חי רק עפ"י החדשות והטמבלויזיה ומה ששומע מסביב ונבהל מכל רעש: שאומרים "שיהיה ככה ויהיה ככה", והוא לא מתמיד בלימוד התורה ומצוותיה - הוא פשוט מפספס את חייו! החיים עוברים לידו - והוא ח"ו יפסידם! [עכ"ל].

?יהי רצון שנתבונן על מעשינו, נשקולם בזהירות רבה, נחקורם בשכלינו, נסלק את הרע מקירבינו, ונתמיד בלימוד ספרי-מוסר, אמונה והלכה, כדי לאחוז במעשים-טובים נצחיים, אמן!

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת