33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד לכבוד ערב שבת - שבת 'זכור'

                                                       

 פרשת זכור 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של פרשת זכור

 

 

" זכור את אשר-עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים: אשר קרך בדרך ויזנב בך כל-הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע ולא ירא אלוהים: והיה בהניח יהוה אלוהיך לך מכל-איביך מסביב בארץ אשר יהוה-אלהיך נותן לך נחלה לרשתה תמחה את-זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח: " [דברים,כה,יז-יט].

 

 

רש"י על הפרשה:

זכור את אשר-עשה לך - אם שיקרת במידות ובמשקלות, הוי דואג מגרוי האוייב, שנאמר: "מאזני מירמה תועבת ה' ", וכתיב בתריה: "בא זדון ויבא קלון".

אשר קרך בדרך - לשון מקרה. דבר אחר: לשון קרי וטומאה. שהיה מטמאן במשכב זכור. אחר: לשון קור וחום, ציננך והפשירך מריתחתך, שהיו העובדי כוכבים יראים להלחם בכם, ובא זה והיתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטי [אמבטיה] רותחת, שאין בריה יכולה לירד בתוכה, בא בן בליעל אחד, קפץ וירד לתוכה , אעפ"י שנכווה, היקרה אותה בפני אחרים [ביאור:ע"מ להכשילם, בזדון].

כל-הנחשלים אחריך - חסרי כח מחמת חטאם, שהיה הענן פולטן.

ואתה עיף ויגע - עייף בצמא, דכתיב: "ויצמא שם העם למים", וכתיב אחריו: "ויבוא עמלק". ויגע, בדרך.

ולא ירא - עמלק.

אלוהים - מלהרע לך.

תמחה את-זכר עמלק -  מאיש ועד אישה, מעולל ועד יונק, משור ועד שה, שלא יהא שם עמלק נזכר אפילו על בהמה, לומר: "בהמה זו משל עמלק היתה".

                                                   

 

  עמלק זה ספק

"ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה" - על עמלק ועל הספק 

"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" (דברים כה, יז). מהי המשמעות של מצוות מחיית עמלק לימינו אנו?

 

פרשת זכור 

בתורה מובאת מצוות זכירת מעשה עמלק: "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם" (דברים כה, יז). המלחמה עם עמלק נמשכת מאז ימות משה רבנו ועד סוף כל הדורות, כפי שאומרת התורה, "מִלְחָמָה לַיהֹוָה בַּעֲמָלֵק מִדּר דּר "


מלבד המצווה לזכור את מה שעשה לנו עמלק ישנה מצווה נוספת, והיא למחות אותו, "וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל איְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ, תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" (שם, יט). 

היום איננו יודעים מי הוא עמלק ואין לנו אפשרות למחות אותו בפועלאך את התכונה שמייצג עמלק אנו יודעים גם יודעים, ואותה צריך למחות כפי שיתבאר. 

עמלק - ספק 
ביציאת מצרים אחרי קריעת ים סוף היה ברור לכל העמים כי ה' הוא האלוקים. הדבר היה ברור עד שבא עמלק להילחם עם ישראל והטיל ספק בשליטתו של ה'. וכן כתב השם משמואל: "שקליפת עמלק הייתה מטילה ספק ופגם אף במקום שנראית התגלות אלוקית" (שם משמואל פרשת זכור, שנת תרע"ט). 


הַמָן מִן התורה מניין?
המן הוא צאצא של אגג (מלך עמלק). 
הגמרא שואלת "המן מִן התורה מניין? (שנאמר): המִן העץ (אשר ציוויתיך לבלתי אכול ממנו אכלת)" (חולין קלט:). 

על גמרא זו יש להקשות: הרי המן חי זמן רב לאחר שנכתבה התורה, אז מה פירוש השאלה "המן מִן התורה מניין?" ועוד יותר קשה תשובת הגמרא האומרת כי הָמן רמוז במילים "המִן העץ"נכון שהאותיות של 'הָמן' זה כמו אותיות של המילה 'המִן' המופיעה בפסוק "הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלתָ" (בראשית ג, יא), אך לכאורה אין שום קשר בין המילה 'המִן' להמן בן המדתא? 

הספק הראשון
נראה לומר ששאלת הגמרא "המן מִן התורה מניין"? היא בעצם השאלה, היכן מופיע בתורה הכוח השורשי של המן, של העמלקיות. והתשובה היא שמכיוון שהכוח של עמלק הוא הטלת הספק בכל דבר, אז המקום הראשון בתורה שכביכול יש ספק בתורה, נמצא בפסוק הזה, שכביכול משתמע ממנו שה' מסתפק האם אדם הראשון אכל מן העץ או לא? כלומר מהסימן שאלה שבסוף הפסוק "הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלתָ? ", מגיע הכוח של עמלק, שהוא הטלת הספק. 


כס - יה
בפרשת זכור נאמר: "וַיֹּאמֶר כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ מִלְחָמָה לַיהֹוָה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר" (דברים יז, טז). בפסוק זה שתי מילים שאינן מובאות בשלמותן, במקום כיסא כתוב 'כס' ובמקום ששם ה' יופיע במלואו דהיינו י - ה - ו - ה, כתוב "יה". ומבאר רש"י כי הסיבה שמילים אלו נכתבו חצויות היא ללמדנו ששם ה' לא שלם וכיסא ה' לא שלם כל עוד עמלק קיים: "נשבע הקב"ה שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם". 

שם, פרושו התגלות ה'. גילוי ה' לא שלם כל זמן שעמלק בעולם. מכיוון שכל עוד יש אומה כזו שמטילה ספק תמיד בשליטת ה', גם אם הוא יופיע בצורה הגלויה ביותר (כמו קריעת ים סוף), הם יבואו ויטילו ספק בשליטתו. לכן כל עוד הם קיימים, אין שם ה' (דהיינו כוח ההתגלות של ה') שלם

עמלק פרטי וכללי 

העמלק שיש בתוכנו הוא בעצם הספקות הרבים שאנו נמצאים בתוכם, אצל האדם הפרטי הדבר בא לידי ביטוי בשאלות על נכונות דרכו, ובאומה זה מתבטא בשאלות לאומיות כאלו ואחרות, ולכן עמלק בגימטרייא עולה כמניין ספק. 

 

ומרדכי לא יכרע 
ההשקפה הברורה היודעת מה נכון ומה לא, היא למעשה הכוח הדוחה את השורש של עמלק. ולכן על מרדכי היהודי שבא כנגד המן נאמר: "וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה" (אסתר ג, ב). שכן למרדכי הייתה השקפה ברורה ומוצקה על החיים, ושום גורם חיצוני לא בלבל אותה. הוא ידע שהמן זה המן, ולהמן לא משתחווים! מן הסתם נאמר למרדכי שפיקוח נפש דוחה הכל, ושהוא עלול לפגוע באינטרסים של עם ישראל, אך את מרדכי אף אחד לא הצליח להכניס לספקות, ולכן הוא לא כרע ולא השתחווההייתה לו וודאות האומרת כי למי שלא צריך להשתחוות - לא משתחווים! 

לסיכום
הכח השורשי של עמלק הוא הטלת הספקוהכוח הדוחה אותו הוא הראיה הוודאית והברורה מה נכון ומה לא. וזהו כוחו של מרדכי - "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה".

[מאת: הרב חנניה מלכה - קרית הישיבה בית-אל].

 

שעור נפלא זה מתקשר לשיעור 13 "מסילת ישרים" - "בביאור מידת הזהירות", ובו למדנו על מידת הזהירות ועל היצר הרע. כיצד היצר הרע בתחבולותיו,  מנסה להסיט אותנו מדרך התורה. ככתוב בפרשה: "אשר עשה לך עמלק" - עמלק גימטריה "ספק", ו"אשר קרך בדרך" - לשון "מקרה" - לא פעם שומעים אנו את המשפטים: "במקרה קרה, רק במקרה, צרוף מקרים" וכו', זוהי עצת היצר להטיל ספק בהימצאות הבורא ובהנהגתו הפרטית והמושלמת על כל הבריאה כולה. 

 

יהי רצון שנזכה לקיים את המצוות:

"זכור את אשר-עשה לך עמלק בדרך בצאתכם ממצרים"

ו"תמחה את-זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח".  

אמן, כן יהי רצון!

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות      

יקובל ברצון,אמן!

 

 

                                   

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת