33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 14] - י' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

בחסדי השם יתברך נסיים היום פרק ב' ב"מסילת ישרים"

פרק ב - "בבאור מדת הזהירות"

"ופשוט הוא שאפילו אם יפקח האדם על עצמו, אין בכוחו להינצל, אילולי הקדוש ברוך הוא עוזרו [קדושין ל, ב], כי היצר הרע תקיף מאוד, וכמאמר הכתוב [תהילים לז, לב-לג]: "צופה [תצפיתן,על הכוונת] רשע לצדיק ומבקש להמיתו ה' לא יעזבנו [בידו]" וגו, אך אם האדם מפקח על עצמו, אז הקדוש ברוך הוא עוזרו וניצול מן היצר הרע. אבל אם אינו מפקח הוא על עצמו ודאי שהקדוש ברוך הוא לא יפקח עליו, כי אם הוא אינו חס, מי יחוס עליו? [מי שמפקיר את חייו-מי יחוס עליו?] והוא כענין מה שאמרו זכרונם לברכה [ברכות לג, א]: "כל מי שאין בו דיעה אסור לרחם עליו". והוא מה שאמרו [אבות א, לג, א]: "כל מי שאין בו דיעה אסור לרחם עליו". והוא מה שאמרו [אבות א, יד]: "אם אין אני לי מי לי".

ופשוט הוא שאפילו אם יפקח האדם על עצמו, אין בכוחו לינצל... - כי היצר הוא כאש בוערת, והאדם הוא בשר, והאש בכוחה לשרוף את הבשר... אילולי הקב"ה עוזרו ! יצר הרע לא ישן! ובני אדם , גם בשנתם חולמים על דברים אסורים ממה שהיצר הרע פיתה אותם לראות ביום. לכן ללא עזרת השם, לא ניתן להתגבר על היצר הרע.

צופה רשע לצדיק - היצר הרע לא צופה על הרשע, כי ממילא הוא חוטא, אך אצל הצדיק היצר מחפש כל הזמן איזו התרשלות, ודרך פתח זה הוא יכול להכנס, בחינת "לפתח חטאת רובץ", ומבקש להמיתו - צריך להתייחס לסכנת היצר, כאל רוצח הרץ אחר אדם להורגו ממש.

אם כן מהי תקוות האדם? ומשיב הרמח"ל : אך אם האדם מפקח הוא על עצמו ודאי שהקב"ה עוזרו וניצול מן היצר - הקשר בין חישוב הדרכים לבין הזכות לראות בישועתו של הקב"ה, מבואר בעמקות בדברי המהר"ל בספר "חדושי אגדות" על מסכת סוטה : כל השם אורחותיו וכו' - ואין כל הדרכים שוות אצלו, אלא שם את אורחותיו ואת המעשה אשר יעשה, ולא ילך כסומא בכל מעשיו - זוכה ורואה בישועת אלוקינו. ודבר זה ראוי הוא, כי מי ששם ארחותיו, ואין מעשיו מעורבין ללא סדר ומחשבה, אלא משגיח על מעשיו זוכה לראות בישועת אלקינו, שאז תתגלה הנהגת ה' בעולם, ולא יהיה כאן סדר מבולבל אלא מושגח. ועוד, כי השם דרכיו, שאין עושה את מעשיו במושכל הראשון כלל [אלא מחשב ואומר בליבו: אם יעשה, יארע לו כך וכך...] לפיכך זוכה ורואה בישועת אלוקינו, שאז הנהגתו תהיה לא על פי [ההנהגה הראשונה שהיא] הנהגת הטבע, אלא הנהגה עליונה [אלוקית] יותר [למעלה מההנהגה הראשונה].

חכמינו זכרונם לברכה ,[במועד קטן ה, א] אומרים: "כל השם אורחותיו בעולם הזה, זוכה ורואה בישועתו של הקב"ה" - רש"י מפרש את המילה "שם" - מלשון שומה, חישוב חשבונאי, כלכלי. כאשר הכוונה היא: שאדם יחשב מעשיו בחינת הפסד מצווה כנגד שכרה ושכר מצווה כנגד הפסדה.

האדם נברא כדי לבנות את עצמו ואת עולמו בהיותו מתגבר על הרע וכובשו, ומגביר את כח הטוב שבו, ובכך מראה את נאמנותו ואת הכרתו למיטיבו. ולמרות כל הקשיים , כדאי כל זה אם בסוף לאחר כל עליות וירידות יצליח לנוט את עצמו כאדם עם הכרה, ויהנה מיצירת כפיו ומעמלו אשר עמל לחנך ולכוף את יצריו לאשר ילך השכל נגד זרם הרגש [מתוך הגיון ליבי, הרב לוגסי].

לסיכום: הבנו את כוחו הרב של היצר הרע, כח הטומאה חזק יותר מכח הקדושה, וללא עזרת הקב"ה לא נוכל להתגבר עליו. אך ברור הוא שכל מי שלא משתמש בדעה שניתנה לו כדי לפקח ולכלכל מעשיו - בודאי שאין לרחם עליו.

הקב"ה נתן לנו דעה ושכל וזה מה שמבדיל אותנו מהבהמות. כי סוד כל עצמות האדם הוא הממשל - הוא סוד הדעת. זה שאינו נזהר, היינו אינו מושל בעצמו, היינו אין לו דעה, ובחוסר דעת - חוסר הכל!

בידינו הבחירה האם להיות בהנהגת הטבע או בהנהגה אלוקית.

יהי רצון שנזכה לכלכל מעשינו כראוי ונבטח בקב"ה בכל צעד ושעל, אמן!

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת