33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 12] - ו' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

בחסדי השם יתברך נמשיך ללמוד בפרק ב' ב"מסילת ישרים"

פרק ב - "בבאור מדת הזהירות"

"והנה ירמיהו היה מתאונן על רוע בני דורו מפני היותם נגועים בנגע המידה הזאת, שהיו מעלימים עיניהם ממעשיהם בלי שישימו לב לראות מה הם [לא היו מפקחים על מעשיהם], הלהעשות אם להעזב? ואמר עליהם [ירמיהו ח, ו]: "אין איש ניחם על רעתו לאמור וגו', כולה שב במרוצתם כסוס שוטף במלחמה" [איש לא מתחרט על מעשיו], והינו, שהיו רודפים והולכים במרוצת הרגלם ודרכיהם מבלי שיניחו זמן לעצמם [הזהירות מחייבת קביעת זמן קבוע לבדיקת המעשים] לדקדק על המעשים והדרכים ונמצא שהם נופלים ברעה בלי ראות אותה [צריך לבדוק מה יקרה לאחר שנעזוב את העולם הזה]".

 כולה שב במרוצתם כסוס שוטף במלחמה - כאשר הסוס הולך במצב רגיל, הוא בוחן את הדרך בה הוא עובר, אך כששוטף במלחמה ודוהר, אין לו אפשרות לראות על מה הוא דורך.

דור ירמיהו הנביא, היו שטופים בנגע התאוות, וזה הביא לחורבן הבית. כל מגילת איכה, שנקראת בט' באב, מדברת על הדור של ירמיהו הנביא, אשר הזהירם שנים לפני החורבן, והשם ירחם, לא שעו לנבואתו, "אין איש ניחם על רעתו". 

"ושכנתי בתוכם" - האדם כ"בית המקדש" מישכן לקב"ה, ואין הבדל בין חורבן הבית לחורבן האדם.

בלי ראות אותה - אדם חולה קשה ירגיש בעצמו את סימני המחלה, אך חולה במחלת נפש, עלול להיות במצב קשה מבלי שידע וירגיש. אדם חייב להיתבונן במצבו, וזה מעצם עובדת היות האדם בעל בחירה!  

המדרגה הראשונה היא התעוררות של מורא שמים, כי האלוקים יביא במשפט על כל נעלם, ועליו להתבונן על מעשיו ודרכיו הטובים המה אם לאו. פיקוח האדם על עצמו הוא תחיית השכל שיהיה חי ומרגיש להיות מואס ברע ובוחר בטוב. בלעדי ראשית מחשבה זו, הרי הוא "כסומא ההולך על שפת הנהר".

בעל "מסילת ישרים" בחר לפתוח את המדרגות בהם יעלה האדם במעלה העבודה הרוחנית ממידת הזהירות עד בעה"י להיות אחוז במידת "יראת שמים", קדושה ומעל.

התנא הקדוש רבי פנחס בן יאיר זצוק"ל זיע"א, בגוף הברייתא סידר את המדרגות "ממדרגת התורה" לעומת הרמח"ל שהחל למנות "ממדרגת הזהירות", כי העולה במדרגות: ממדרגה ראשונה לשניה, בשניה יהיה כלול בה גם הראשונה אבל הנך מסולק מהמדרגה הראשונה, והרמח"ל פסח על תחילת "מדרגת התורה", כי אין מדרגת התורה בסדר המדרגות עצמו, שכן כל עצם מציאותם וקיומם של כל המדרגות כולם אינם אלא מפני שהם תנאי במדרגות התורה. לכן לא החל הרמח"ל ממדרגת התורה, אלא ממדרגת "מידת הזהירות" ללמדינו , שבהעלותך מדרגה אינך מסתלק ממדרגת התורה ,אלא התורה היא בחינת "חיים" ובכל מדרגה היא נמצאת , כשם שאינך מסתלק מ"החיים" כאשר הינך עולה במדרגות הרוחניות, אלא החיים כלולים בך בכל צעד ושעל וכן היא התורה.

והנה ירמיהו היה מתאונן על רוע בני דורו מפני היותם נגועים בנגע זה [עיוורון רצוני]בעל "מסילת ישרים" מביא ראיה מירמיהו הנביא, שחי בדור החורבן, כי הפך מידת הזהירות - אי שימת לב - היא מידה רעה שהנגוע בה מביא חורבן לעצמו ולעולם. ולא כחושבים שמדובר בסתם עבירה בעלמא של אי שימת לב. מכאן אנו מגיעים לסיבה בה בחר הרמח"ל להתחיל את סדר המדרגות "ממידת הזהירות" ללמדינו שאי-זהירות, אי שימת לב, הנה זה באמת המידה הכוללת של כל המידות והנה על כולנה. כי יסוד אי שימת לב הוא בחינת "חיים בטבע", בחינת " הטבע עושה את שלו", וזהו סוד כל המידות, להיות במצב של טבע ולחיות בטבע. ועל ענין זה סובב ספר "מסילת ישרים" וכן ספרי מוסר רבים: כ"אורחות צדיקים", שערי תשובה" של ר' יונה ועוד - ועל כן עפ"י הברייתא רבי פנחס בן יאיר החל את המדרגות "ממדרגת התורה" - כי זהו סדר העבודה להתעלות למעלה מן הטבע לעלות במדרגה המצטרכת לקנות אותם על נכון [בחינת קנין, אחוז ודבוק בה] והוא מה שאמר מכאן ר' פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות כי סוד התורה הלוא זה למעלה מן הטבע ודאי.

יהי רצון שנעלה מעלה מעלה במדרגות הרוחניות, לקנות אל נכון כל מידות-הטובות, עטופים, וכלולים בתורה הקדושה ומצוותיה, עד "יראת שמים" וקדושה ומעל ונזכה לטוב הצפון לעולם הבא, אמן!

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה". 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן! 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת