33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 10] - ד' אדר ב' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

בעה"י נסיים פרק א' - "מסילת ישרים" - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

"והנאות העולם אין ראוי שיהיו לו אלא לעזר ולסיוע בלבד, לשיהיה לו נחת רוח וישוב דעת למען לפנות לבו אל העבודה הזאת המוטלת עליו. ואמנם ראוי לו שתהיה כל פניתו רק לבורא יתברך ושלא יהיה לו שום תכלית אחר בכל מעשה שיעשה אם קטן ואם גדול אלא להתקרב אליו יתברך ולשבור כל המחיצות המפסיקות בינו לבין קונו, הן הנה כל עניני החמריות [המותרים והכשרים] והתלוי בהם, עד שימשך אחריו יתברך ממש כברזל אחר אבן השואבת [מגנט], וכל מה שיוכל לחשוב שהוא אמצעי לקורבה הזאת - ירדוף אחריו ויאחז בו ולא ירפהו, ומה שיוכל לחשוב שהוא מניעה לזה [ריחוק מהשם]  - יברח ממנו כבורח מן האש וכענין שנאמר [תהלים סג, ט]: "דבקה נפשי אחריך בי תמכה ימינך", כיוון שביאתו לעולם אינה אלא לתכלית הזה, דהינו להשיג את הקורבה הזאת במלטו נפשו מכל מונעיה ומפסידיה.

והנה אחר שידענו והתברר אצלנו אמיתת הכלל הזה, יש לחקור על פרטיו לפי מדרגותיהם, מתחילת הדבר ועד סופו, כמו שסדרם רבי פנחס בן יאיר במאמר שלו שהבאנו כבר בהקדמתנו, והם:

 הזהירות, הזריזות, הנקיות, הפרישות, הטהרה, החסידות, הענוה, יראת החטא והקדושה" . 

"ועתה נבארם אחד אחד בסיעתא דשמיא" - הרמח"ל בפרקי הספר "מסילת ישרים" מבאר את המידות הנ"ל וכיצד להיות אחוז בהם.

מסביר הרמח"ל זיע"א, כי הנאות העולם הזה הן בגדר עזר וסיוע, כלומר בגדר רפואות שחולה נזקק להם, אבל אינן מאכל בריאים, למען יוכל לפנות ליבו לעבודת השם המוטלת עליו.  וגם באותן הנאות אלו שלוקח לעזר וסיוע לעבודת השם יתברך ראוי שיהיו "לשמה" כלומר כוונתו תהיה אך ורק לבורא יתברך.

שיהיה לו נחת רוח וישוב דעת - מידי פעם להתאוורר ["בין הזמנים" וכו'], כדי שיוכל אח"כ להתפנות לתכלית האמיתית והיא עבודת הבורא. 

עד שימשך אחריו ממש כברזל אחר אבן שואבת - "אבן שואבת" - "מגנט", וכמו שכתוב בתהילים: "כן נפשי תערוג אליך אלוקים". לעניני עבודת השם: תורה, תפילה, שבת, ברכות, וכו'  יש טעם מיוחד, כדי שיהיה נמשך אחרי העבודה. יהי רצון שנזכה לטעום טעמה ולו של מצוה אחת, כי אז נדע שהתפרצנו מתוך שטחו המגנטי של היצר במדת מה, והתקרבנו קצת אל כח המשיכה של הקדושה.

לקדושה יש משיכה מגנטית ממש, במצוה יש תענוג של ממש ומי שטעם טעמו נמשך אחריו כברזל למגנט - אבל כח משיכה של הדמיון הפקיע הקב"ה ממנה. לעבירה יש כח משיכה חזקה מצד הדמיון, אבל תענוג של ממש אין בה!

בסוף פרק א' מתברר ומתאמת אצלינו הכלל, שביאתנו לעולם הזה [התכלית] אינה אלא להשיג את הקורבה אל השם ולהמלט נפשינו מכל מונעיה ומפסידיה.

ולאחר שהתבררה והתאמתה לנו התכלית שלשמה הושמנו בעולם זה, יש לחקור על פרטיו לפי מדרגותיהם את הכללים שיביאו אותנו לידי השלמות בעבודת השם - את הדרך הסלולה לישרים [כשם הספר "מסילת ישרים"] להוביל אותנו אל השם ולהשיג את העידונים של העולם הבא.

ישנה הבטחה של הרמח"ל, שמי שמקיים כל מה שכתוב בספר "מסילת ישרים" זוכה לרוח הקודש בעולם הזה, לגילוי אליהו ולהיות דבוק לשם בעולם הזה ובעולם הבא. וכדי שנבין הבטחה זו נחזור לסוף הקדמת ספר "מסילת ישרים" וזו לשונו הקדושה:

"הוא מה שמשה רבנו עליו השלום מלמדינו באמרו: [דברים י' יב-יג] "ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעימך כי אם ליראה את ה' אלהיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו ולעבוד את ה' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך לשמור את מצוות ה' ואת חוקותיו" וגו'. כאן כלל את כל חלקי שלמות העבודה הנרצית לשם יתברך והם: היראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב, ושמירת כל המצוות.

... והנה כל אלה כללים צריכים פרוש גדול. ומצאתי לחכמינו זכרונם לברכה, שכללו החלקים האלה בסדר וחילוק אחר יותר פרטי ומסודר לפי ההדרגה [הסדר] המצטרכת בהם לקנות אותם על נכון [שיתקיימו בידו]. והוא מה שאמרו בבריתא הובאה במקומות שונים בש"ס [גמרא], ואחד מהם בפרק אידיהן [מסכת עבודה זרה דף כ' עמוד ב'], וזה לשונו: 

"מכאן אמר רבי פנחס בן יאיר [חמיו של רבי שמעון בר יוחאי,מחבר הזוהר הקדוש]: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות [זריזות פנימית שמביאה לזריזות חיצונית ולהיפך], זריזות מביאה לידי נקיות [נקי במעשיו], נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי חסידות [עושה יותר משנדרש], חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביאה לידי תחית המתים [כשאדם מגיע לרוח הקודש ביכולתו להחיות מתים] ".

וממשיך הרמח"ל: "והנה על פי הבריתא הזאת הסכמתי [החלטתי] לחבר חבורי זה [הספר "מסילת ישרים"], ללמד לעצמי ולהזכיר לאחרים [ בחינת מאמר חז"ל: "קשוט עצמך ואחר-כך קשוט אחרים" (בבא-מציעא קז,ב) ] תנאי העבודה השלמה למדרגותיהם ואבאר בכל אחד מהם עניניו וחלקיו או פרטיו, הדרך לקנות אותו ומה הם מפסידיו והדרך להשמר מהם, כי אקרא בו אני וכל מי שימצא בו נחת [רצון], למען נלמד ליראה את ה' אלוקינו, ולא תשכח ממנו חובתנו לפניו. ואשר חמריות הטבע משתדל להסיר מלבנו - הקריאה וההסתכלות [ההתבוננות השכלית] יעלה [את עבודת-השם] על זכרוננו ויעירנו אל המצווה עלינו. וה' יהיה בכסלנו [בעזרתנו] וישמר רגלינו מלכד [ממוקשים ומכשולים], ותתקים בנו בקשת המשורר האהוב לאלהיו [תהילים פו, יא]: "הורני ה' דרכך, אהלך באמתך, יחד לבבי ליראה שמך". אמן כן יהי רצון ".

 

רבנו, הרמח"ל, כותב כי חיבר את הספר לעצמו ולאחרים שילמד הוא ואחרים - מדבריו אלו למדים אנו על מדותיו התרומיות. כמה ענווה מצדיק קדוש עליון שכל חייו עבד את השם באהבה ויראה גדולה והיה דבוק ואחוז בו יתברך, ובכל זאת מעיד על עצמו שלומד ומשנן מוסר ואמונה למען לא תישכח ממנו חובתו לפניו. רבנו משה חיים לוצאטו, זכרון צדיק וקדוש לברכה, זכותו תגן עלינו אמן ואמן! 

בעה"י נתחיל מחר פרק ב' ב"מסילת ישרים".

מומלץ לרכוש את הספרים: "מסילת ישרים" של הרמח"ל זיע"א, "אורחות צדיקים"  ו"שערי תשובה" של ר' יונה גירונדי, וללמוד בהם כל יום [וכשמסיים את הספרים לחזור וללמוד בהם מהתחלה].

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת