33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 7] - כט' אדר א' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל - ערב ראש חודש טוב

נמשיך בפרק א' "מסילת ישרים" - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

"ובענין אבני המקום שלקח יעקב ושם מראשותיו אמרו [חולין צא, ב]: "אמר רבי יצחק: מלמד שנתקבצו כולן למקום אחד והיתה כל אחת אומרת, עלי יניח צדיק ראשו".  והנה על העיקר הזה העירונו ז"ל במדרש קהלת, שאמרו ז"ל [קהלת רבה ז]: "ראה את מעשה האלהים" וגו' - בשעה שברא הקב"ה את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן-עדן ואמר: ראה מעשי כמה נאים ומשובחים  הן, וכל מה שבראתי - בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי".

משובחים - אין בהם דופי.

תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי - לפני חטא האדם הראשון, עמדה כל הבריאה כולה לשרותו של האדם וכמו שמצינו אצל יעקב אבינו, שהוא תיקון אדם הראשון. אבל לאחר החטא מכיון שנתקלקל האדם, נתקלקלה גם הבריאה, כי גם לצורך עבודת השם אנו נאלצים לטרוח ולהוציא לחם מן האדמה. [ראה עוד בהרחבה בעיניין ב"לימוד יומי" - כח אדר א תשע"ו - "מוסר ואמונה"].

את עולמי - ככתוב "לה' הארץ ומלואה" וגו' ואין רשות לאדם להנות מהעולם הזה אלא אם כן מברך, ואז "והארץ נתן לבני אדם", כמבואר בברכות [ל"ה, א'], וכמו כן אין ראוי לו לאדם להשתמש בעולם, אם לא לצורך עבודת השם, כי העולם כולו שייך לקב"ה וכמו שאמרו באבות, תן לו משלו שאתה ושלך שלו [פ"ג].

וממשיך הרמח"ל: "כללו של דבר: האדם לא נברא בעבור מצבו בעולם הזה , אלא בעבור מצבו בעולם הבא. אלא שמצבו בעולם הזה הוא אמצעי למצבו בעולם הבא, שהוא תכליתו, על כן תמצא מאמרי חז"ל רבים כולם בסגנון אחד: מדמים העולם הזה למקום וזמן הכנה, והעולם הבא למקום המנוחה ואכילת המוכן כבר. והוא מה שאמרו [אבות ב, טז]: "העולם הזה דומה לפרוזדור", וכמו שכתבתי לעיל, "היום לעשותם ולא למחר לעשותם, היום לעשותם ומחר לקבל שכרם", [ערובין כב, א]. "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת" [עבודה זרה ג', א'], "העולם הזה דומה ליבשה והעולם הבא לים" וכו' [קהלת רבה א, טו]. וכאלה רבים על דרך זה ".

רבינו הרמח"ל מדגיש כאן שהעולם הזה הוא גם מקום ההכנה וגם זמן ההכנה. בהתאם לכך הוא מביא את מאמרי חז"ל בעניין, העולם הזה: הפרוזדור - כולל את שני העניינים, שכן הוא גם מקום ההכנה, וגם הזמן שנמצאים בו הוא זמן ההכנה: ערב שבת - הוא זמן ההכנה. יבשה - הוא מקום ההכנה.

ולעומת זה העולם הבא: הטרקלין - הוא מקום אכילת המוכן, וגם זמן אכילת המוכן. שבת - הוא זמן אכילת המוכן, וגם אי אפשר להכין בו דברים. ים - הוא מקום שאפשר לאכול בו רק מה שהכינו קודם.

לסיכום: השבת היא בחינת "עולם הבא", וכמו שכאן בשבת אי-אפשר להוסיף תבשיל או להכין דבר נוסף, כך בעולם הבא אי אפשר לתקן יותר !

 

"אורחות צדיקים"

כותב "בעל אורחות צדיקים" [בהקדמה לספרו]: " האדם בשעה שנולד הוא בגופו ובחכמתו חלש משאר כל הבריות, כי כל הבריות ביום הולדם הם הולכים ואוכלים ומסיעים לעצמם, אבל האדם טורח גדול בגופו, וגם-כן צריך יותר תיקון לנשמתו לתקן החכמה ולהבין דברים טובים, כי האדם בתחלתו בלא מלמד נוהג כבהמה, אך לבו דומה ללוח שהוא מוכן לכתב עליו, אם הלוח ביד טיפש - ישרטט עליו שרטוטי הבלים עד שיתקלקל ולא יהיה בו תועלת עוד, אבל החכם יכתב עליו סדר עניניו וצרכיו וחובותיו, ומתוך הלוח יכלכל ויפרנס בניו, ויגיע לתועלת גדולה. והמשכילים יכתבו על לבם מכתב אלהים, שהוא יסוד התורה והמצוות וחכמת המידות, עד אשר יזהירו נפשותם כזהר הרקיע. ולזה היתה כונת שלמה באומרו: "קשרם על אצבעותיך, כתבם על לוח לבך" [משלי ז, ג].

"בעל אורחות צדיקים מחדד את עניין הבחירה של האדם, שבו הכסילים מחליפים עולם עומד, שהוא העולם הבא הנצחי, בעולם חולף,שהוא העולם הזה, שחולף כ"הרף עין" ואיננו. אך מי שישכיל ויבחר נכונה, על דרך האמת, ככתוב: "הן יראת ה' היא חכמה". ועל זה נאמר, [תהילים טז, ח]: "שויתי ה' לנגדי תמיד", שלא יסיח דעתו כל ימי חייו מנזק המידות הרעות , שעלולות למנוע בעדו מלהגיע לתכלית האדם, לראות באור פניו יתברך.

יהי רצון שנזכה להיות בין המשכילים,לבחור באמת ולכתוב על לוח לבינו מכתב אלוקים, אמן!

 

מומלץ לרכוש את הספרים: "מסילת ישרים" של הרמח"ל זיע"א, "אורחות צדיקים"  ו"שערי תשובה" של ר' יונה גירונדי, וללמוד בהם כל יום [וכשמסיים את הספרים לחזור וללמוד בהם מהתחלה].

בעה"י נמשיך מחר [עדיין ב"מסילת ישרים" פרק א', ובהקדמה של "אורחות צדיקים"].

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת