33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 6] - כח' אדר א' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

נמשיך בפרק א' "מסילת ישרים" - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

"ואם תעמיק עוד בענין תראה כי העולם נברא לשמוש האדם, אמנם הנה הוא עומד בשיקול גדול, כי אם האדם נמשך אחר העולם ומתרחק מבוראו, הנה הוא מתקלקל ומקלקל העולם עמו, ואם הוא שולט בעצמו ונדבק בבוראו ומשתמש מן העולם רק להיות לו לסיוע לעבוד בוראו, הוא מתעלה והעולם עצמו מתעלה עמו. כי הנה עלוי גדול הוא לבריות כולם בהיותם משמשי האדם השלם המקודש בקדושתו יתברך, והוא כעין מה שאמרו חכמינו זכרונם לברכה [חגיגה יב, א] בענין האור שגנזו הקב"ה לצדיקים, זה לשונם, "וכיון שראה אור שגנזו הקב"ה לצדיקים שמח, שנאמר:   "אור צדיקים ישמח"  [משלי יג, ט]" .

"תראה כי העולם נברא לשימוש האדם" - כאן מסביר הרמח"ל מדוע צריך את עולם זה, ומשיב: כל העולם לשימושינו, כדי שנשיג את התכלית שלנו.

"הנה הוא מתקלקל ומקלקל העולם עמו" - כשהאדם ח"ו מקלקל - מקלקל את כל העולם כולו. בעבירה אחת - האדם מקלקל את כל העולם. חטא האדם הראשון , בעתיו כולנו מתים, בשל חטא אחד!  אנו משפיעים גם על המתים. אדם ששולט בעצמו, משפיע לטובה - הוא מתעלה ומעלה את העולם כולו.

"כי אם האדם נמשך אחר העולם ומתרחק מבוראו" - אם אין האדם משתמש בעולם לפי הצורך הראוי, אלא נמשך אחרי העולם ותאוותיו, הנה הוא מקלקל עצמו ומקלקל את העולם עמו, לדוגמא: אם אדם אוכל מאכל מסויים, ואח"כ בכח האכילה ההיא עושה עבירה. לא רק האדם העושה מקלקל, אלא גם המאכל ההוא מתקלקל, ואינו מתוקן כפי הראוי להיות אילו היה עושה מצווה בכח אכילתו.

?כל אדם, גם אם אינו קדוש, כאשר הוא משתמש בעולם לצורך עבודת ה' - מעלה את העולם עמו. אלא שמי שהגיע לדרגת הקדושה, זוכה להעלות את הדברים הגשמיים, לא רק בעשיית מצוות, אלא אפילו כשהוא משתמש בהם לצרכיו האישיים.

יריעות עור של פרה, אין בהם קדושה, אך אם כתבו על יריעות אלו ספר-תורה, היריעות מתעלות מעלה בדרגת הקדושה שלהם, לכן ישנן הלכות גניזה - החומר התקדש והתעלה. 

"כי הנה עלוי גדול הוא לבריות כולם בהיותם משמשי האדם השלם המקודש בקדושתו יתברך" - אין עלוי גדול יותר לבריות כולם [דומם,צומח,חי,מדבר], להיות משמשים של האדם השלם - זה שמקורב לשכינה. מי שנסמך [נמצא קרוב] לשמן - נשמן [אף הוא] - לדבוק בצדיק [צדיק האמת]. "אבני המקום" שלקח יעקב אבינו ,שאמרו: "עלי יניח צדיק את ראשו" - אחד משערי בינה יש גם באבנים [בדומם], ויש להם השגה על הקב"ה ומלאך שממונה עליהם - אם אבנים מבינות, איך בני אדם לא מבינים?! אדם צריך להתחבר אל מי שיותר שלם בעבודת השם, וזה עילוי גדול לכל העולם כולו. כל העולם עומד על צדיק אחד. הרמב"ם אומר: בכל דור יש צדיק יסוד עולם אחד. וכל העולם הוא משמשיו של אותו צדיק. כל התכלית - להגיע למה שהשם רוצה [רצון אחד- הרצון העליון], עלוי גדול להיות משמש האדם השלם.

בפרק האחרון, פרק כ"ו, של "מסילת ישרים" - "בבאור מידת הקדושה ודרך קניתה", הרמח"ל כותב: " והנה האיש המתקדש בקדושת בוראו, אפילו מעשיו הגשמיים חוזרים להיות עניני קדושה ממש, וסימנך אכילת קדשים, שהיא עצמה מצות עשה, ואמרו חז"ל [פסחים נט]: "כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים"... אך הקדוש, הדבק תמיד באלוקיו, ונפשו מתהלכת בין המושכלות האמיתיות באהבת בוראו ויראתו, הנה נחשב לו כאילו הוא מתהלך לפני ה' בארצות החיים עודנו פה בעולם הזה, והנה איש כזה הוא עצמו נחשב כמשכן, כמקדש וכמזבח ומעתה, המאכל שהם אוכלים הוא כקורבן שעולה על גבי האישים, כי ודאי הוא שיהיה נחשב לעילוי גדול אל אותם הדברים שהיו עולים על גבי המזבח, כיון שהיו נקרבים לפני השכינה".

בספר "מכתב מאליהו " של הרב אליהו דסלר זצוק"ל [ח"ג עמ' 152] ,הרב כותב: "הקדוש, רואה את עצמו מוכרח לרדת לענייני העולם הזה, כדי להשתמש בם לעבודת הבורא... להעלות את ניצוצות הקדושה, לתקן את העולם הזה, כרצון הבורא. ברור, שזו מסירות נפש מצידו, וקורבן גדול, שכן שונא הוא לרדת אל מקום הטומאה - עולם האכילה והשתיה, ושאר ענייני העולם הזה המתועבים והמאוסים בעיניו. ברם, מתחזק הוא במסירות נפש לעבודה זו, לשם קדושת שמו יתברך... וזו היא בחינת הקורבן שמזכיר ב"מסילת ישרים" אצל מעלת הקדוש".

"וכיון שראה אור שגנזו הקדוש ברוך הוא לצדיקים, שנאמר: "אור צדיקים ישמח" [משלי יג, ט] " - האור הגנוז - אור שבעת הימים - לצדיקים - בתוך התורה. והאירה עינינו בתורתיך - הצדיקים שואבים האור הזה מהתורה, ולקב"ה יש שמחה מזה.

הרמח"ל מלמדינו יסוד חשוב מאוד והוא: שהעולם מתעלה או ח"ו מתקלקל ע"י האדם. ויסוד זה לומד ה"מסילת ישרים" משתי ראיות. הראיה הראשונה: מאבני המקום של אברהם אבינו, שנקבצו כולם כדי שעליה יניח הצדיק ראשו. לא מצינו שיריבו אבנים בינהם להקבע במזבח או באורים ותומים. והרי, שעיקר התעלות הנבראים הוא ע"י שימושו של האדם בהם. והראיה השניה: ממה שאמרו חז"ל בעיניין האור שגנזו הקב"ה לצדיקים [חגיגה י"ב], וכיון שראה שגנזו הקב"ה לצדיקים שמח. וסיבת השמחה של האור כשראה שגנזו לצדיקים, כי הגניזה לצדיקים היא, מפני שראה הקב"ה שאין מי שיהיה ראוי בעולם הזה לאור כזה. כי האור שרואים בו מסוף העולם ועד סופו, הוא האור שמאיר תמיד ואינו מחשיך לעולם, והוא ראוי אך לצדיקים, ואם כן הרי שלעתיד לבא יהיו צדיקים שיהיו ראויים לכך והוא ישמש בשימושו המלא לצדיקים אלה, לפיכך שמח.

כי שמחת הברואים היא, כשמתעלים ע"י שימושם לצדיקים שלכך נבראו וזהו עילויים. אמר הקב"ה: ראה מעשי כמה נאים וכו' תן דעתך שלא תקלקל ותחריב עולמי, ואין הקלקול הנאמר כאן קלקול של חטא אלא קלקול של הפסק העלוי. כלומר, כיון שעילוי העולם תלוי בעליה שאתה עולה ושרק ע"י עליתך הם מתעלים כולם אם תחדל לעלות תקלקל את העולם שלא יהיה עילוי. ועולם שאין לו עילוי, אין לו קיום, והוא מוכרח להגנז, כמו שגנז הקב"ה את האור [דליות יחזקאל].

"משמשי האדם השלם" - מה ענינו של חסד לאמיתו? החסד מתגלה לנו בראשונה - מעצם הבריאה. כל הבריאה כולה ענינה חסד. "עולם חסד יבנה". הכל מכוון לחסד. כל היצורים כולם יונקים בלי הרף מחסדו של הבורא. וכל הבריאה כולה אומרת שירה לפניו. על חסדיו שבכל הוויתה בכל רגע ורגע עם כל יצור. ותכלית כולם הוא האדם ואף זה חסד להם. כי עילוי הוא לבריות כולם בהיותם משמשי האדם השלם, כולם משמשים לאדם, כולם נוצרו כדי להיטיב עם האדם, להנאות את האדם. לשם כך נברא כל העולם כולו, כל העליונים והתחתונים כל מלאך בעליונים וכל עשב בתחתונים. הכל הוא למען בחיר היצורים - האדם, שגדול הוא כל כך, עד שצריך הוא לכל העולמות. ואם יחסר איזה עשב או איזה מלאך ואף רגע אחד, יהא חסר לו לאדם [אור הצפון].

נסיים את הלימוד עם הפתיחה של ר' יונה גירונדי בספרו "שערי תשובה", ונלמד חסד נוסף של השם - "התשובה" :

"מן הטובות אשר היטיב השם יתברך עם ברואיו, כי הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם ולנוס מפח פשעהם, לחשוך נפשם מני שחת ולהשיב מעליהם אפו, ולימדם והזהירם לשוב אליו כי יחטאו לו, לרוב טובו וישרו, כי הוא ידע יצרם, שנאמר [תהילים כה, ח]: טוב וישר ה' על כן יורה חטאים בדרך, ואם הרבו לפשוע ולמרוד ובגד בוגדים בגדו, לא סגר בעדם דלתי-תשובה, שנאמר [ישעיה לא, ו]: שובו לאשר העמיקו סרה. ונאמר [ירמיה ג, כב]: שובו בנים שובבים ארפה משובותיכם " .

 

יהי רצון שנחזור בתשובה שלימה,נדבוק בקב"ה ובשליחיו צדיקי האמת, נתעלה מעלה מעלה ואיתנו בעה"י יתעלה כל העולם כולו, אמן!

 

מומלץ לרכוש את הספרים: "מסילת ישרים" של הרמח"ל זיע"א ו"שערי תשובה" של ר' יונה גירונדי, וללמוד בהם כל יום [וכשמסיים את הספרים לחזור וללמוד בהם מהתחלה].

בעה"י נמשיך מחר [עדיין ב"מסילת ישרים" פרק א'].

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת