33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 5] - כז' אדר א' תשע"ו - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל

"שערי תשובה" שער שלישי, סעיף יז', רבינו יונה גירונדי זצ"ל

רבינו יונה גירונדי זצוק"ל כתב את הספר "שערי תשובה" , ספר שכדבריו "פותח שערים לדופקי בתשובה, לרפא הנפשות ממשובה. ויורה חטאים בדרך, להכניע ולהשפיל ברך. לשוב לה' אלוהינו, הסולח לעוונינו. החותר חתירה תחת כסא כבודו, לקבל תשובת עם מרעיתו וצאן ידו".

בשיעור הקודם של "מסילת ישרים" למדנו, שהאדם הושם בזה העולם כדי שע"י האמצעים שמזדמנים לו יזכה להגיע למקום שהוכן לו ,שהוא העולם הבא, לרוות שם בטוב אשר קנה ע"י האמצעים האלה.

למדנו כי האמצעים האלה הם :תורה,מצוות ומשפטים. [ראה פירוט מהשיעור שעבר "מוסר ואמונה", כו אדר א תשע"ו]. 

לפני שנמשיך ב"מסילת ישרים" נלמד מה כותב רבינו יונה גירונדי זצוק"ל בספרו "שערי תשובה" על מצוות עשה:

"ודע כי המעלות העליונות נמסרו במצות עשה, כמו מעלת הבחירה, שנאמר [דברים ל, יט]: "ובחרת בחיים"ומעלות תלמוד תורה, שנאמר [דברים ו, ז]: "ודברת בם"ומעלות לכת בדרכי ה', שנאמר [דברים כח, ט]: "והלכת בדרכיו", ומעלות התבונן בגדולת ה', שנאמר [דברים ד, לט]: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים", ודוד אמר [תהילים יד, ב]: "ה' משמים השקיף על בני אדם לראות היש משכיל דורש את אלוקים"ומעלות זכרון חסדיו והתבונן בהם, שנאמר [דברים ח, ב]: "וזכרת את הדרך", ונאמר [דברים ח, ה]: "וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלוקיך מיסרך", ודוד אמר [תהילים קז, מג]: "ויתבוננו חסדי ה' ", ונאמר [ויקרא יא, מד]: "כי חסדך לנגד עיני", ומעלות הקדושה, שנאמר [ויקרא יא, מד]: "והתקדשתם והיתם קדושים"ומעלות העבודה, שנאמר [דברים י, כ]: "אותו תעבוד "ומעלות היראה, שנאמר [דברים י, כ]: "את ה' אלוקיך תירא"ומעלות האהבה, שנאמר [דברים ו, ה]: "ואהבת את ה' אלוקיך"ומעלות הדבקות, שנאמר [דברים י, כ]: "ובו תדבק".

לכל אחת מהנה כמה מדרגות... ובעבור המעלות האלה נברא האדם, שנאמר [ישעיה מג, ז]: "כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו. ומה תקות הנברא אם לא ישים עמל נפשו ועיקר עסקו בדברים שנברא בעבורם". [ מתוך הספר "שערי תשובה" שער שלישי, יז, רבינו יונה גירונדי זצ"ל].

קיום "מצוות עשה", והזהירות במצוות "לא תעשה" נקרא "יראת-שמים" [ועל יראת שמים בע"ה יתברך נדבר עוד הרבה בשיעורינו]. 

אומר הרמח"ל"לכשיזכה האדם לטובה הזאת [להיות קרוב לשם], ראוי שיעמול ראשונה וישתדל ביגיעו לקנותה [להתייגע כדי להגיע למעלה של "להתדבק לשם"], והיינו: שישתדל לדבק בו יתברך בכח מעשים שתולדותם [תוצאותם] זה הענין, והם הם המצוות" [כשעושים את המצוות ככתבם וכלשונם, התולדות של המצוות יביאו להתדבקות בשם, שאין תענוג גדול מזה]. 

 

ונחזור להמשך בפרק א' "מסילת ישרים" - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

"והנה שמו הקב"ה לאדם במקום שרבים המרחיקים אותו ממנו יתברך, והם התאוות החומריות, אשר אם ימשך אחריהן הנה הוא מתרחק והולך מן הטוב האמיתי, ונמצא שהוא מושם באמת בתוך המלחמה החזקה. כי כל עניני העולם, בין לטוב בין לרע, הנה הם נסיונות לאדם, העוני מצד אחד העושר מצד אחד, כענין שאמר שלמה המלך ע"ה [משלי ל, ט], "פן אשבע וכיחשתי ואמרתי מי ה', ופן אורש וגנבתי", השלווה מצד אחד והיסורין מצד אחד. עד שנמצאת המלחמה אליו פנים ואחור. ואם יהיה לבן חיל וינצח המלחמה מכל הצדדין, הוא יהיה האדם השלם אשר יזכה לדבק בבוראו ויצא מן הפרוזדור הזה ויכנס בטרקלין לאור באור החיים, וכפי  השיעור אשר כבש את יצרו ותאוותיו ונתרחק מן המרחיקים אותו מהטוב ונשתדל לדבק בו - כן ישיגהו וישמח בו".

לפנינו ביאור מדבריו של המהר"ל מפראג [תפארת ישראל פרק ט']:

"... התורה מוציאה את האדם מן הטבע, ומביא אותו אל הדבקות בו יתברך... אין ענין המצוה - רק שהמצוה היא בירור הדרך הנכון והישר, שבדרך התורה יבוא לדבוק בו יתברך... וכמו שאין הדרכים מביאין את האדם אל מקום חפצו המיוחד לו, כך אין כל הדרכים והמעשים מביאים אותו אל הדבקות המיוחד, רק דרך המצוות הם מצרפים ומבררים את דרך הישר המיוחד אשר נוכח ה' מבין שאר הדרכים ...

"... ויש לך להבין, כי בשביל כך נקראת התורה בשם הזה, ולא נקראת בשם: חכמה ותבונה ודעת, שהרי על התורה נאמר [דברים ו']: "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני כל העמים"? אלא לומר, כי התורה אף שיש בה חכמה - אין החכמה שהיא בתורה היא חכמה מחקרית, אלא החכמה שהיא בתורה, שהתורה היא מלמדת ומורה לך דרך חיים, שהאדם יקנה ההצלחה האחרונה היא הדבקות בו יתברך, שנפשו תהיה צרורה בצרור החיים את ה', ודבר זה שיבא אל הדבקות הזה - הוא על ידי עשיית התורה.

 

אומר הרמח"ל"והנה שמו הקב"ה לאדם במקום שרבים בו המרחיקים אותו ממנו יתברך" - המקום שרבים בו המרחיקים אותו ממנו יתברך, הוא הוא המקום לגדול בו, ללא מציאות הרע לא היה לאדם מקום להתהוות גדול, ואולם כשיש מציאות הרע והוא מתוך המלחמה לנצח הרע. ובמה יגבר גבר? - הרי הכלל הוא " אם תיטיב שאת" [בראשית ד]. להיות טוב אין דרך אחרת כי אם בהתעלות והתנשאות מעל הרע.

המטרה ששם אותנו הקב"ה ית' פה, זה המלחמה - נסיונות לאדם. רק האדם [אפילו לא המלאכים] זכה לבחירה, בדומה לשם. הקב"ה ברא אותנו עם דברים התחלתיים: מוסר,דרך ארץ, מה שמרים אותנו קצת מעל החיות. הקב"ה אומר לנו, מה שיעשה אותנו אדם הם התורה והמצוות בהם נהיה ב"צלם אלוקים", מעל הברואים [הקב"ה סידר בעבורינו הכל עד סוף כל הדורות]. אדם שסוטה מדרך התורה, עלול לאבד הכל. אבל, השומע בקולו יתברך אומר השם : כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, כי אני השם רופאך.

"כל עניני העולם בין לטוב בין לרע, הנה הם נסיונות לאדם" - הרבה נסיונות אורבים למי שרוצה לקיים כל המצוות במילואן, ומוכרחים לעמוד בניסיונות. לעמידה בניסיונות דרוש כח מיוחד. שני שלבים יש כאן: התמסרות לקיום תורה ומצוות בלי שיורים - זו היא תמימות ועמידה בניסיונות. מי שעמד בנסיונות הוא שלם. הוא אשר אמרו חז"ל: ולפי שכתוב "יעקב איש תם" לפיכך "ויבא יעקב שלם" [בר"ר פע"ט ג'] כיון שיעקב אבינו ע"ה היה תמים בתחילתו, לכן זכה לעמוד בכל הנסיונות, ואז נקרא "שלם". והכח שבו  אדם עומד בנסיונות היא הקרבה אל הבורא , או היראה. הוא אשר אמר הקב"ה על כלב "ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו. וימלא אחרי והביאותיו אל הארץ - תרגום: "וימלא אחרי" - כל שנים עשר המרגלים היו יראי שמים גדולים, ורק בנקודה קטנה לא "מלאו אחריו" יתברך, ביראתם - ונכשלו, רק יראת יהושע וכלב היתה "מלאה" ובזה עמדו בנסיון. הרי זה המהלך - תמימות, מילוי יראה - שלימות. השלמות - לידבק בבוראו, והעמידה בניסיונות - זוהי שלימות [עלי-שור].

כל ימיו האדם נמצא במצב של מלחמה, האם להתדבק בה' או ח"ו להתרחק ולדבוק בתאוות חומריות [התאוות,חמדנות,כבוד,גאווה - הגוף מושך ונמשך אחרי אפרוריותו ולא אחר נשמתו, ששואפת למעלה]. הכוחות שנלחמים נגד ההתדבקות בה' הם רבים ומגוונים, ובעצם כל מציאות שישנה בעולם הזה, לוחמת נגד הדבקות. בעצם כל מציאותו של העולם הזה, כל שורש קיומו הוא להוות משקל נגד לדבקות בה' [כפי שמבואר בהמשך, והזכרנו בשיעורינו זה, שזהו לצורך הבחירה]. ומכיוון שכך , כל עניין שיש בו - בין טוב ובין רע, לוחם ומרחיק מן הדבקות [כי יתכן ועושה מעשה צדקות וחסידות בשל דרישת ואהבת כבוד ומכיוון שכך נמצא שאינם מעשי חסידות].

אם נגביר את השכל והנשמה על התאוות אז נמשול ונשלוט על הגוף כמו הצדיקים.

 בגמרא בפרשת הבריאה נאמר על "היצר הרע" - טוב מאוד. היצר הרע נועד להכשילנו, ואם אנו מתגברים עליו ובוחרים נכון, אז אישיותינו נבנית ומתעלים מעלה.

לסיכום: אם נעמיק בעניין נבחין, שבעשיית המצוות משיגים שתי בחינות של שלימות. השלימות הראשונה מושגת בעצם זה שעשו את רצון השם, וכמו שאומר כאן רבינו שהשלימות מושגת כפי ההשתדלות וכפי כבישת היצר. הרמח"ל מדגיש, שהשגת הטוב והשלימות, באה לפי הכבישה וההשתדלות. לא התוצאות בשטח הם המביאות את השלימות הזו, אלא עצם פעולת כבישת היצר, עצם פעולת ההתרחקות מן התאוות, ועצם ההשתדלות במצוות. עשיית רצון השם, מביאה להתדבקות בו והשגת טובה ושלימות.

אבל יש שלימות נוספת שמושגת כאשר המצוה נעשית באמת כתיקונה. כי הרי המצוות הן הכלים שיצר הבורא להגיע באמצעותן לשלימות. הקב"ה טבע בבריאה שתרי"ג המצוות יוצרות שלימות, ומי שמקיימן כראוי זוכה לשלימות הזו, מלבד השלימות שמושגת ע"י היגיעה וההשתדלות.

 

מומלץ לרכוש את הספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל זיע"א וללמוד בו כל יום [וכשמסיים את הספר לחזור וללמוד בו מהתחלה].

בעה"י נמשיך מחר [עדיין בפרק א'].

 

"אורחות צדיקים" - הקדמה [המשך]

אומר בעל "אורחות צדיקים" : "יש להודיע לכל, כי כל איש הרוצה להביא נפשו לידי מידות טובות, צריך לערב יראת-שמים עם כל מידה ומידה, כי יראת השם היא קשר המחזקת כל המידות, ודומה לחוט שהכניסוהו לתוך חורי המרגליות, וקשרו קשרים בתחתיתו להחזיק כל המרגליות - אין ספק כי בהנתק הקשר יפלו כל המרגליות, כך היראה היא המחזקת כל המידות, ואם תתיר קשר היראה יבדלו ממך כל המידות הטובות, וכשאין בידך מידות טובות אין בידך תורה ומצוות, כי כל התורה תלויה בתיקון המידות, כי כל המידות טובות ורעות, החכם יכול לעשות הרעות לטובות, והכסיל יעשה מידות טובות לרעות".

"התבונן כי האדם ברוב מידותיו זו משונה מזו, וכל מידה ומידה טורפת דעת האדם, זו מושכתו לכאן וזו מושכתו לכאן, ויצר הרע "מסיעו" לכל מידה שיבחר הפחות שבה. והוא דומה לאדם שהולך במדבר, ופוגעים בו דובים ואריות ונמרים וזאבים והרבה משחיתים. האיש הזה צריך לפקוח עיניו ולהלחם עם כל אחד ואחד, ואם יעלים עיניו רגע אחד, יטרפוהו המזיקים. כך האדם במידותיו הרעות, כגון: התאווה והשנאה והכעס וכיוצא בזה, מתגלגלות בליבו תמיד, ואם יתעלם ולא יתקנם, יעקר מליבו אור האמת וימש חושך. ועל זה נאמר : "שויתי ה' לנגדי תמיד" [תהילים טז, ח].

"שיויתי ה' לנגדי תמיד" - פירושו לפי בעל "אורחות צדיקים", שלא יסיח דעתו אפילו לרגע במשך כל ימי חייו מהזהירות הרבה מנזק המידות הרעות אשר יכולות למנוע בעדו מלהגיע לתכלית האדם והוא לראות באור פניו יתברך. 

 

יהי רצון שנזכה להתגבר על התאוות ולמשול על גופינו בשכלינו ונשמתינו ונדבוק בו יתברך, אמן!

בע"ה נמשיך מחר.

מומלץ לרכוש את הספר "אורחות צדיקים" וללמוד בו כל יום [וכשמסיים את הספר ,לחזור וללמוד בו מהתחלה].

כל הזכויות שמורות לזכות "תורת חסד על לשונה".

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

 

יקובל ברצון,אמן!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת