33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 3] - מוסר ואמונה - "מסילת ישרים" / הרמח"ל - המשך פרק א'- בבאור כלל חובת האדם בעולמו

 

המשך פרק א' "מסילת ישרים" - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

 

אומר הרמח"ל: "אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצינו זה הוא זה העולם. והוא מה שאמרו זכרונם לברכה [אבות ד,ו], "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא". והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר ציונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשית המצוות הוא רק העולם הזה".

בתחילת ספרו "דרך השם" מבאר הרמח"ל, בטעם בריאת האדם, שמכיון שה' הוא טוב, ומדרך הטוב להיטיב - ברא ה' את האדם, שהוא זה שיכול לקבל את ההטבה באיכותה המירבית, שהיא ההיתענגות על ה' בעולם הבא. ובכדי שהטובה לא תהיה בבחינת "לחם חסד" קבע הקב"ה, שהאדם יוכל לקנות את הטובה הזו ע"י מעשי מצוות בעולם הזה.

שכר המצוות הוא סוג של טוב שנמצא רק בעולם הבא, ובעולם הזה אין שום טוב שראוי-להיות ושייך-להיות שכר מצווה.

העולם הזה כמו ההול לסלון , מי שמשקיע בעולם הזה [שלא עבור העולם הבא], משאיר את כל פרי-עמלו לאחרים.

להלן קטע ממכתב ששלח הרמח"ל לתלמידיו בעת ששהה באמסטרדם: "...ואני לתומי מתהלך בין חברים אשר הכין לי ה', עוסק בתורה עמהם במחיצתם, וליבי לאלוקי , מיראתו לא עזבתי ובאהבתו אהלך, להתענג בכבודו תמיד. אחת שאלתיה אותה אבקש: אל תגבר עליכם עצלה. ואם טרדות הזמן עלו עליכם - מקומכם אל תניחו. זכרו, כי עולם הזה פרוזדור להכנס לטרקלין, שהוא מבטחכם ומגמת פניכם..." 

יפה שעה אחת של תשובה ומעשים טובים יותר מכל חיי העולם הבא , לכן העולם הבא מושג בעולם הזה. 

יפה שעה אחת של קורת-רוח [שזה אפילו לא "תענוג"] בעולם הבא יותר מכל העולם הזה.

"ומקום עשית המצוות הוא רק העולם הזה" - המהר"ל בספר "דרך חיים" פרק ד' משנה יח' מסביר: "..בחומר יש שתי בחינות: הבחינה האחת - שחומר הוא בעל שינוי ותמורה... והשנית - שהחומר הוא בכח ,מקבל צורה. ולפיכך יפה שעה אחת בעולם הזה בתשובה ומעשים טובים, כי מהות התשובה היא שהאדם משנה את דבריו מרע לטוב, ושינוי - שייך בעולם הזה דוקא, כאשר האדם הוא בעל חומר ושייך בו שינוי ותמורה.אבל בעולם הבא שהוא נבדל מן החומרי לא שייך בו שינויים. וכן המעשים הטובים שייכים דוקא בעולם הזה, כי רק בעולם הזה שבו האדם בעל חומר ועדיין חסר צורה, שייך להשלים את צורתו ע"י המצוות, אבל בעולם הבא שבו אין אדם חומרי - אין עוד בכוחו לקבל שלימות".  

 

 

"אורחות צדיקים" - הקדמה [המשך]

"דוד המלך ע"ה אומר: "ראשית חכמה יראת השם" [תהילים קיא, י]. ומפני שאנו רואין האדם מבחר ברואי הבורא בעולם התחתון כי הוא מתוקן בצורתו, שיש בו הנשמה המתבוננת סוד העליונים ותחתונים... וכל מה שנברא בעולם הזה הכל לצורכו, ועבור זה ניתנה לאדם תורת אמת להורותו הדרך הישרה.  ....וכבר ידענו ,כי יש אדם שיש לו יתרון הרבה [במעלות הרוחניות ובמושכלות האלוקיות] על שאר בני האדם, אעפ"י שהם בדמות אחד ויסוד אחד להם, אלא שנפשו של זה עלתה אל מעלות העליונות, כי זה המשיל חכמתו על תאותו [כלומר מושל ביצרו, צדיקים ליבם ברשותם], וזה המשיל תאותו על חוכמתו והולך כל ימיו במחשכים וממשש כעיוור באפילה".

"חמישה כוחות יש באדם: האחד הוא כח השמיעה, השני הוא כח הראות, השלישי הוא כח הריח, הרביעי הוא כח הטעם, החמישי הוא כח המישוש, שהאדם מרגיש כשהוא ממשש בדבר. חמישה כוחות הללו כולם מעשה האדם ואין פעולה נעשית בלא אחד מחמשת הכוחות, והלב פועל על ידיהם, כי חמישה כוחות האלו מביאים ללב עיניין, וכל מעשה ומחשבה נמשכת אחריהם. הלב יש בו דעות רבות, כגון הגאוה והענווה, הזכרון והשיכחה, היגון והשמחה, הבושת והעזות, וכאלו יש רבות, וכל אלו הדעות מתחזקות מן חמשת הכוחות, כי הסומא לא יוכל להתגאות כאלו היה רואה. לכן כל אדם הנלבב ישתדל בכל כוחו להגיע לתכלית הטובה, שאם הגיע אדם למעלה טובה, לעולם יחמוד לעלות אל מעלה שהוא למעלה ממנה, עד שיגיע לתכלית הטובה,  בזה יגיע לעולם הגמול [שבו משלם הבורא-יתברך-שמו בעד מעשי-המצוות]  שהוא עולם הבא. וכבר נתאווה דוד להגיע לטוב העולם הבא באומרו: "מה רב טובך אשר צפנת ליראך" [תהילים לא,כ]".

"צפנת ליראך" -וכמו שנאמר על העולם הבא: "עין לא ראתה אלוקים זולתך", וכן אמרו במסכת שבת [כ"ג, ב']: הזהיר בקידוש היום [בשבת, שהוא מעין עולם הבא] זוכה וממלאים לו גרבי יין, שהוא יין המשומר וצפון לצדיקים, כמו היין המשומר בתוך הענבים, וזהו הסוד של נכנס יין יצא סוד, ואכ"מ.

"ואומר דוד המלך: "ירויון מדשן ביתך ונחל עדניך תשקם [תהילים לו,ט], והמעלה הזאת לא תגיע אלא אל הראוי לה, כמו שאמר: "מי יגור באהלך, מי ישכון בהר קדשך, הולך תמים ופועל צדק [תהילים טו א-ב]". 

"ונחל עדניך תשקם" - והוא עיניין נהרי אפרסמון שבעולם הבא.

" והמעלה הזאת..." -המעלה הזאת להיות בן העולם הבא לראוי לה, לפי מעשיו בעולם הזה, כמו שכתוב: "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת".

 

יהי רצון שנזכה ללכת מחיל אל חיל, להגיע לתכלית הטובה ולזכות לעולם הגמול.

 

 

מומלץ לרכוש את הספרים: "מסילת ישרים" ו"אורחות צדיקים" וללמוד בם כל יום [וכשמסיים את הספר, חוזר ולומד בו מהתחלה].

 

 

כל הזכויות שמורות לזכות ת.א.ד. בעלת "תורת חסד על לשונה - תורת השם תמימה".

 

 

 

זכו את עצמכם וקרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

  {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות}       

    יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת