33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תורת חסד על לשונה

"תורת ה' תמימה משיבת נפש עדות ה' נאמנה מחכימת פתי, פקודי ה' ישרים משמחי-לב מצות ה' ברה מאירת עיניים" (תהלים י"ט, ח'-ט')

 קַוֵּה, אֶל-יְהוָה: חֲזַק, וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ; וְקַוֵּה, אֶל-יְהוָה [תהלים כז, יד].

תוצאת תמונה עבור תמונות של שויתי ה לנגדי תמיד

"כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא"

"תורת חסד על לשונה" - הוא אתר "לימוד-יומי" של הלכות, מוסר ואמונה. בכל יום נפתח את הלימוד בתפילת "נשמת כל חי", נמשיך ללמוד: הלכות שמירת לשון, הלכות בחיי היום יום ושבת, הלכות והנהגות לקראת החגים והמועדים  הקרבים. נלמד את ספר "מסילת ישרים" ונעשיר את עולמינו בשיעורי-חיזוק ופנימיות התורה ובעה"י נסיים עם "מזמור לתודה". 

מטרת-האתר - לזכות את עם ישראל לסיים 3 פעמים בשנה ללמוד את כל ההלכות שחייבים בהם, לקבל הכנה מלאה לכל מועדי ישראל, להכיר את צדיקינו וכן לעבוד על מידותינו באמצעות ספרי מוסר ואמונה!

הפיצו את האתר - וזכו גם אחרים בקדושה רוחנית משמחת ומקרבת אל הקב"ה ובשכר אין סופי לעולם הבא. 

בשם השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח - השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך:

לימוד יומי [שעור 2] - "מסילת ישרים" / הרמח"ל - פרק א' - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

 

תולדות חייו של הרמח"ל

 

 

תוצאת תמונה עבור תמונות של הרמחל

 

 

מולדתו של הרמח"ל [רבי משה חיים לוצטו זצוק"ל] היא העיר פאדובה שבאיטליה. שם נולד לאביו יעקב חי לוצטו, בשנת תס"ז. רבו המובהק היה רבי ישעיהו באסן, המכונה מהר"י באסן. כשהיה בן 14 שנה, היה בקי בתורת הנגלה, וגם כתבי האר"י ז"ל היו שגורים על לשונו. שלוש שנים לאחר מכן הוציא את ספרו הראשון "לשון לימודים".

משעזב רבו מהר"י בסאן את העיר פאדובה, ניהל הרמח"ל את ישיבתו. כל תלמידיו של רבו ובניהם גדולי תורה באים בימים, קבלו עליהם ללא ערעור את מרותו, והוא רק כבן 20 שנה.

כשהגיע לגיל 20, זכה למגיד מלאך מן השמים ולגילוי אליהו. בתקופה זו נגלו לו סודות רבים, שחלק גדול מהם העלה על הכתב. אף-על-פי שהיה נחבא אל הכלים, הגיע לאוזני תלמידיו מידע על שמץ מגדולתו, והם דבקו בו ביתר שאת.

ט"ל שנים בלבד היו ימי שני חייו של רבי משה חיים לוצטו. וברוב השנים הללו, היו רדיפות ומחלוקות מנת חלקו. בימי חייו לא זכה הרמח"ל להערכה והערצה שרוחש לו כל בית ישראל כיום. חוץ מרבותיו המובהקים ומתלמידיו הקרובים ,שהכירו מקרוב את גדולתו, וכתבו עבורו מכתבים,אגרות והסכמות מלאי-שבח.

ספרים רבים נכתבו ע"י הרמח"ל בשנות חייו הקצרות. רבים מהם נשרפו או נגנזו, אך גם אלה שנשארו לפליטה הם רבים ונכבדים. להלן רשימה מספריו של הרמח"ל, עם תיאור קצר אודות כל ספר:

אדיר במרום - ביאור עמוק ונפלא על האידרא רבא [אלו הסודות שנגלו לרשב"י]. כולל את יסודות שורשי היראה והקדושה, ופותח שערי אורה לבאים להיכנס בשערי חכמת הקבלה.

דעת תבונות - ויכוח בין הנשמה והשכל על העיניינים: עבודת השם, הבחירה, שכר ועונש, יסודות האמונה, ותכלית הבריאה.

דרך השם - כל עינייני האמונה ועבודת השם.

דרך חכמה - נכתב בצורת דו-שיח בין רב לתלמיד.מבוארות בו הדרכים הנכונות בעבודת ה', וכן ניתנת בו הדרכה בסדר הלימוד והעיון.

דרך עץ חיים - נכתב כהקדמה לספר הקבלה "קל"ח פתחי חכמה", יש בו כללים בעבודת השם, והדרכות בעיניין חינוך הבנים.

דרך תבונות - זהו ספר בתורת הניגלה. עיקרו הדרכה בדרכי התלמוד וביסודות הפילפול.

חוקר ומקובל - מוכיח את אמיתות הזוהר והקבלה. נכתב בצורת ויכוח, ומכוון כנגד חוקר שחי בזמנו וכפר באמיתות הקבלה.

לשון לימודים - ספרו הראשון של הרמח"ל. מתבארים בו חוקי המליצות בלשון הקודש. מטרת הספר להקנות ללומדים את היכולת להבהיר את דבריהם באמצעות מליצות. קיים גם קיצור לספר זה, הנקרא: "המליצה".

ספר המאמרים - על עניינים שונים בדרך הסוד. כמו-כן מאמרים על מהות אגדות חז"ל, ועל עינייני דרוש.

מסילת ישרים - כולל כל עינייני מוסר ויראת שמים. ובעזרת השם יתברך נלמד את הספר בלימוד היומי- "מוסר ואמונה".

ספר הדקדוק - כללי חכמת הדקדוק ופרטיה.

ספר ההגיון - הדרכה להלך מחשבה נכון.

ספר הכללים - כללי לימוד הקבלה.

קיצור הכוונות - כוונות התפילה לכל ימות השנה, עפ"י כתבי האריז"ל.

קל"ח פתחי חכמה - חיבור מקיף בקבלה.

מלבד הספרים הללו , מצויים עוד חיבורים, וכן שירים, תפילות ומאמרים.

[מלוקט מתוך הספר "מסילת ישרים" בצירוף תולדות הרמח"ל מאת: הרב שמואל נחום הלחמי].

 

 

"מסילת ישרים" - פרק א' - בבאור כלל חובת האדם בעולמו

 

הספר "מסילת ישרים" כולל עניני מוסר ויראת שמים, נתחבר בכדי להדריך את האדם בעבודת השם מהמסד ועד הטפחות.

"יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה [השלימה] הוא - שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו, ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו".

הרמח"ל פותח את ספרו "מסילת ישרים", בביאור חובת האדם בעולמו, כי לצערינו יש הסבורים שלידתם מקרה והוא דרך העולם וכשם שנולדו כן ימותו. וכן סבורים שאין שום משמעות לחייהם או שמוטלת עליהם חובה כל שהיא.  

וממשיך הרמח"ל ומשיב: " והנה, מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו, שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להימצא ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא נברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה, אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצינו זה הוא זה העולם".

יסוד החסידות ושורש העבודה - חסידות היא מהקומות העליונות בבנין האדם השלם, כמו כל בית, גם בנין האדם מושתת על יסוד חזק הנושא את כל הבנין ובלעדיו הוא יפול.

עבודה תמימה - היא צמיחה אורגנית, אך מכוונת, ברוחניות של האדם. כל צמיחה מתחילה עם שורש, כי רק מהשורש יונק הצמח את חיותו עד כדי הבשלת הפרי. וקנין מעלות הוא עיניין של לימוד וקניין הנהגות קבועות. [הצמיחה היא צמיחה אורגנית כגידול העץ ושורשו, הבנין הוא הוספת נדבך על גבי נדבך לפי תכנית מעובדת מראש].

שיתברר ויתאמת - ידיעה גרידא עדיין אינה מספקת לבנות עליה את עבודתו, אלא ידיעה חדה וברורה של חובתו בעולמו. וחייב להוסיף לבירור גם אימות. והידיעה והבירור - בשכל, והאימות - בלב האדם.

מה חובתו בעולמו - בדרשת המהר"ל ל"שבת תשובה" מבואר, ש"עולמו" של האדם, הוא כל הכוחות והקיניינים שיש לו בעולם מצד המזל העליון שלו. הרמח"ל כאן אומר, שכל אחד חייב לעבוד בתוך מסגרת "עולמו", דהיינו כוחותיו וקניניו שניתנו לו ממעל. ב"צדקת הצדיק" אות קמ"ט מוסיף, שמי שאכן זוכה לנצל את כל הכוחות בשביל לקנות עולם הבא, הוא זה שנקרא בדברי חז"ל "קונה עולמו". 

האדם לא נברא אלא להתענג על השם - עיקר זכות האדם בהיותו מקורב לקב"ה. וכל המצוות והתורה הם אמצעים כדי להתקרב אל השם ולהנות מזיו שכינתו. תענוג זה לא רק על העולם הבא נאמר, גם על העולם הזה. מוקף האדם עונג ועידון בלי גבול. לכן כתב "שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול" וממשיך, "ומקום העידון הזה... הוא העולם הבא", ולא מזכיר הרמח"ל את מקום התענוג, אם כן, מקום התענוג על השם הוא כבר בעולם הזה. 

הקב"ה יתברך, ברא נשמה, שם אותה בעולם הזה בתוך גוף, לתקופה מסויימת, שתתמודד עם יצרים ונסיונות. העולם הזה בונה את הנשמה ומעצב אותה לקבל את ההטבה בהתאם לעבודה וההשקעה.

לכן ישים מבטו - הסתכלות לעבר היעד הסופי [עולם הבא], ומגמתו - כיוון הליכתו, אנה ילך, וכשתהיה לו התאמה בין המבט והמגמה אזי תהיה לו שלימות פנימית. כי התענוג האמית, הנצחי, הוא עידון הנשמות.

 

יהי רצון שנזכה להתענג על זיו השכינה בעולם הזה ובבא, אמן!

 

 

כל הזכויות שמורות לזכות ת.א.ד. בעלת "תורת חסד על לשונה - תורת השם תמימה".

 

 

 

זכו את קרובכם בברכת הלימוד, הכנסו לתגובות וכיתבו  [בדרך המופיעה למטה ]:

הלימוד לזכות:

זיווג _______________ בת/בן _________________

פרנסה______________בת/בן__________________

בריאות______________בת/בן__________________

זרע-קודש____________בת/בן__________________

ולהבדיל:

לעילוי______________ בת/בן_________________

 {ניתן לרשום ברכות רק בתגובות      

   יקובל ברצון,אמן!

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל azulayt אלא אם צויין אחרת