00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מיומנה של סטודנטית לתקשורת

הכוכב המתאים לאירוויזיון

היי קוראים יקרים,

היום אשמיע שוב את כעסי על הכוכב הבא.

בגלל שאני בסך הכל אדום טוב ומפרגן, אתחיל מהצדדים הטובים: הפקת ההופעות הרבה יותר מקצועית ו"אירוויזיונית" מבחינת השואו פר ביצוע. הכשרונות יותר בינלאומיים, כאלו שבאמת יכולים לפנות אל אירופה ולבנות אפילו בישראל המלנכולית קריירה פופית לא רעה. יש יותר מגוון סגנוני וניתן לראות באמת קשת של ז'אנרים, מהסול דרך המזרחי עד לפופ. מהבחינות האלו, העונה הזו לגמרי מתעלה על הקודמת. המתמודדים וההפקה מבינים שאירוויזיון זה יותר אקס פקטור ופחות כוכב נולד. הם מבינים ששווה להשקיע בתחרות הזו, כי היא כבר לא התחרות הישראלית הפרובינציאלית (אותה מייצגות כוכב נולד והעונה הראשונה של הכוכב הבא). מבינים שיש כאן משהו אחר. סופסוף מבינים בישראל את מה שרב מדינות אירופה הבינו כבר מזמן, שהאירוויזיון הוא הרבה יותר מ"השיר", אלא מכלול של גורמים גדולים יותר ששווה אולי להשקיע גם בהם.

 

אז למה אני בכל זאת כועסת? כי ככה! כי אני אישה בתקופת מבחנים! אבל אם בכל זאת, בואו נתמקד בכמה סיבות.

קודם כל, הרמה של ההופעות עצמן. אנחנו נמצאים עכשיו בשיא עונת הקדמים, כך שיש לי יותר מדי גורמים להשוואה. לצערי ולצערו של הכוכב הבא, במקרה מתקיימים בשבתות כל הקדמים הכי שווים. אחד מהם והגדול שבהם הוא המלודיפסטיבולן, שהוא ה-קדם השבדי. בגדול, אפשר לומר שהוא בערך האירוע הכי חשוב בשנה האירוויזיונית אחרי האירוויזיון עצמו. המלודי התחיל לפני שבוע (אתמול היה הסמי השני שלו מתוך ארבעה) ויסתיים עוד חודש. כלומר, הוא משודר ממש במקביל לכוכב הבא. עכשיו, חובב ישראלי ממוצע שעוקב אחרי הקדמים הזרים יושב לרב עם שני מסכים מולו. בדרך כלל מסך אחד נמצא על המלודי והשני על קדם נוסף. במקרה שלי, אני יושבת מול הכוכב הבא שבטלוויזיה, והמלודי שבלפטופ, מקווה שהביצועים לא יהיו במקביל אלא שאנחנו נשיר בזמן שהשבדים חופרים ולהפך. עכשיו, כשצופים בהפקה הישראלית מול ההפקה השבדית, רואים הבדלים עצומים. זה... זה כמו לצפות בכוכב נולד ובאקס פקטור במקביל. זה כמו לצפות בפירוטכניקה של בון ג'ובי לעומת הפירוטכניקה של ביונסה. זה... לא בר השוואה, אלו שתי רמות שונות לחלוטין. אז נכון, ההפקה של הכוכב הבא אמנם שומרת על רמה גבוהה יחסית להפקות בישראל, אבל לא מתקרבת בכלל למה שקורה במלודי ובאירוויזיון. אבל ניחא.

בריאליטי שירה נורא אוהבים לדבר על דרכים ותהליכים. גם בכוכב הבא מדברים על זה. שלשום סקעת ציין שנעמי (המדהימה!) עדיין לא מספיק טובה ושהיא צריכה לעבור דרך. בטח שהיא צריכה לעבור דרך, רב המתמודדים שם צריכים לעבור דרך, אנחנו סך הכל בשלב השלישי! זה לא כמו בשלוש העונות הראשונות של כוכב נולד, שלכל ביצוע היו בערך שני ביצועים עד הגמר. לא ציפו מהמתמודדים בגמר כוכב נולד לתת שואו מטורף כמו באירוויזיון! כאן לא מספיק לתת למתמודדים שלושה שלבים, צריך לתת להם כמה וכמה שלבי נבחרת כדי להגיע למקום הזה בהם הם יכולים לשיר ולרקוד בו זמנית. גם נדב גדג' בעצמו עבר תהליך מטורף מהאודישן שלו לשיר של ריהאנה, עד שהצליח לשיר ולרקוד את אפטאון פאנק וקרייזי אין לאב (פאקינג קווין בי!) בגמר. בטח שנעמי צריכה לעבור תהליך - אבל תתנו לה לעבור אותו! אם תתנו פחות פרקי אודישנים מטופשים ותשימו יותר דגש על תכניות נבחרת רציניות, המתמודדים יוכלו לעבור תהליך רציני ומועיל שיעזור להם לייצג אותנו באירוויזיון בכבוד! כל מה שנעמי הייתה צריכה לעשות זה להתאמן, או לפחות לקבל את האפשרות להתאמן, כי היא זמרת פופ פשוט מצוינת! היא נתנה ביצוע מצוין לביונסה, כל מה שפגם בה היה שנאלצה לרקוד בו זמנית. עד שרקדה, היא הייתה פשוט מצוינת - וזה לא ברור מאליו לשיר טוב שיר של ביונסה. גם נדב גדג' היה מודח אם היה משתתף בדו קרב מכריע כזה רק בשלב השלישי. 

אבל מה שהכי מכעיס אותי, הוא המשפט הזה שמשתמשים בו יותר מדי: "אתה מתאים לאירוויזיון" / "זה היה אירוויזיון!" / "אתה צופה באירוויזיון? כי זה מה שיש באירוויזיון!" ודומיו. שופטים יקרים, אתם באמת צופים באירוויזיון? כי אם באמת הייתם צופים באירוויזיון - לא הייתם מרבים להשתמש במשפט הזה. מעטים הם המתמודדים בעונה הזו שהייתי אומרת עליהם את המשפט הזה בלב שלם. מה זה "מתאים לאירוויזיון"? קודם כל, זמר טוב וכריזמטי שיודע להופיע. שירי מימון התאימה לאירוויזיון. היא אולי הכי "Eurovision material" ששלחנו בתולדות השתתפותנו בתחרות, והיא הוכיחה את עצמה ככזו. נדב גדג' הוא זמר שמתאים לאירוויזיון, והוא הוכיח את זה. הוא לא היה כזה כשהתקבל לנבחרת, הוא גם לא היה כזה עד השמינית גמר. חובי מתאים לאירוויזיון. למעשה, הוא כל כך מתאים לאירוויזיון, שהוא זועק "טייק מי שטוקהולם!!!" וזה היתרון והחסרון שלו בו זמנית. לא כל מי שמגיע לאירוויזיון או זוכה בו הוא "Eurovision material" ולא כל מי שהוא "Eurovision material" מגיע לאירוויזיון או זוכה בו.

כשקרן פלס מדברת על "שטאר" כלהקה שמתאימה לאירוויזיון, היא לא יודעת על מה היא מדברת. שוב אשווה לקדם השבדי. בקדם השבדי יש בערך כל שנה את להקת הרוק התורנית ששרה שיר רוק כזה או אחר. הלהקה הזו, אגב, כמעט תמיד נופלת בשלבים המוקדמים או לוקחת מקום נמוך יחסית בגמר המלודי. בשנה שעברה שמחתי מאוד כשהעבירו את רנדום דוגס לנבחרת. שמחתי לא רק כי הם הרכב מצוין שמביא "מוזיקה ישראלית" קצת אחרת, עם גוון בינלאומי, אלא בעיקר כי הם הזכירו לי את אותם הרכבי רוק מצוינים שאיכשהו מתפספסים בקדם השבדי. רנדום דוגס היו (ועדיין) הרכב מצוין שמוכן לאירוויזיון, as is. שטאר? פחות. אני מאוד אוהבת את שטאר, הם מחזירים את הרוק הטוב של הניינטיז והאלפיימיז א-לה לינקין פארק ומאוד נהנתי מהם שלשום. אבל(!) הם עדיין לא מספיק טובים ומוכנים לאירוויזיון. יש בהם משהו חמוד אבל טיפה חובבני. הם לא מגיעים לרמה של ההרכבים שמגיעים לאירוויזיון או שמפסידים בגמר השבדי, אז להגיד עליהם שהם מתאימים לאירוויזיון - זו הגזמה. זה כמו להגיד "שמעו, זה מגניב, זה שונה, זה גימיק כי הם להקה של דוסים ששרים היפ-הופ-רוק, אז בואו נשלח אותם למרות שהם עדיין לא מספיק טובים".

אבל שטאר הם עוד הדוגמה הסבירה. כשאומרים על כיארה דופלה שהיא מתאימה לאירוויזיון - זו הגזמה אדירה. כיארה מקסימה, יש לה המון מוטיבציה ורצון טוב. היא אכן פרפורמרית אדירה. יום יבוא ויהיה לי זמן ללכת להופעה של פאות קדושות, אני חולה עליהן כי הן באמת מהממות. אני בעד הדמות שלה ועוד יותר בעד המסר. אני גם בעד המאמץ, אבל בואו נודה באמת - היא לא באמת זמרת מספיק טובה. היא לא הייתה זמרת מספיק טובה כדי לעבור את השלב הראשון, אבל נגיד שהעבירו אותה בשביל הגימיק. כשהעבירו אותה לנבחרת הבנתי שיש כאן הבנה קלוקלת של "מהו אירוויזיון". קודם כל, אין באמת כללים ל"מה מתאים לאירוויזיון". כלומר, יש כללים, אבל הם מאוד גמישים ופרטניים. בגדול, דראגים מתאימים לאירוויזיון. האירוויזיון נותן במה להופעות מוגזמות, קאמפיות, נוצצות - וכל אלו מאפיינים את עולם הדראג. היו דראגים באירוויזיון: סלובניה 2002, דנמרק ואוקראינה 2007, קונצ'יטה שזכתה לפני שנתיים מטעם אוסטריה. חלקן הצליחו יותר, חלקן פחות. כולן הביאו הופעה קאמפית (אירוני שדווקא זו שהביאה את השואו הכי "נקי" הייתה זו שזכתה, למרות שגם ההגדרה הזו שלי לא ממש מדויקת אבל נשאיר אותה כך). הכי חשוב - כולן היו קודם כל זמרות מצוינות. כולן הפגינו ווקליות מרשימה ויחסית מדויקת. כאן בדיוק כיארה נופלת. היא שרה סבבה, אבל לא מספיק טוב. אז נכון שלא כל הזמרים באירוויזיון הם הזמרים הכי גדולים. יודעים מה? לא כל הזוכים בתחרות היו ווקליסטים דגולים. אזרבייג'אן זכתה לפני 5 שנים למרות הופעה זייפנית במיוחד. הבעיה היא שישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשלוח זמר שהוא פחות מ"מצוין". גם נדב לא הבריק ווקלית בגמר בוינה, אבל אחרי שהתאפס על עצמו והפסיק לתת להתרגשות להשפיע עליו, הוא נתן ביצוע ווקלי נהדר (צריך לקחת בחשבון שהוא רקד במקביל). ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשלוח גימיק ולהסתמך עליו בלבד, הוא גם חייב להוכיח את עצמו ווקלית. גם דנה, שנשלחה כסוג של גימיק - נתנה ביצוע ווקלי נהדר. ולכן נורא כעסתי כשכיארה נצחה את נעמי - כי זה מראה שהתפיסה האירוויזיונית שלנו קלוקלת. במקום לשלוח מישהי שיכולה להשתפר מתכנית לתכנית כי יש לה כבר בסיס נהדר, החליטו ללכת על הגימיק כי הוא נתפס כ"אירוויזיוני".

חברים, הרשו לי לנפץ לכם את התפיסה האירוויזיונית הקלוקלת שיש כאן במדינה: האירוויזיון הוא לא תחרות גימיקים. זה שגימיקים מצליחים באירוויזיון לא הופך את התחרות ל"תחרות גימיקים". אירוויזיון הוא קודם כל מופע של שירים. אתם יודעים כמה גימיקים נכשלו באירוויזיון? הדראג הדני מ- 2007 נכשל באירוויזיון, ובצדק! יודעים מה, אפילו דנה נכשלה באירוויזיון בהשתתפותה השנייה ב2011, למרות שהיו בטוחים שהיא תצליח עם כל שיר. אלו שתי דוגמאות מתוך עשרות גימיקים שנכשלו שנה אחרי שנה. אין נוסחה, יש מכלול של מרכיבים שאם משקיעים בהם מספיק, יש סיכוי שהם יניבו הצלחה. כיארה דופלה לא מתאימה לאירוויזיון מהסיבה הבסיסית שהיא לא זמרת מספיק טובה וישראל לא יכולה להרשות לעצמה לשלוח זמרים שהם לא מספיק טובים בלייב. 

תבינו, אירוויזיון זה לא רק "אוחצ' תרימי!", נצנצים, קונפטי, נוצות וגייז. זה לא. מספיקה צפייה אחת באירוויזיון כדי להבין שזה ממש לא. הרבה שירים שענו על המאפיינים שציינתי עכשיו נכשלו. אין נוסחה. גם חובי, שאני טוענת שהוא הכי "Eurovision material" וראוי לאירוויזיון - יכול להיכשל. יודעים מה? הוא יכול להיכשל דווקא בגלל שהוא הכי אירוויזיוני בעולם, ומכאן לצאת הכי קלישאתי שיש. אגב, גם אלה דניאל, שנאמר עליה שהיא מתאימה לאירוויזיון - לא באמת מתאימה. ההוכחה לכך היא היא הכשלון הגרמני לפני שנתיים, שהוא הכי אלה דניאל שיש. זה לא אומר שהיא לא מתאימה או לא יכולה לייצג אותנו בכבוד.

מה שניסיתי להסביר היום הוא שאין באמת כזה דבר "הוא מתאים לאירוויזיון!", אבל אם כבר משתמשים במשפט הזה ובחבריו - תשתמשו בו בחוכמה. תשתמשו בו אחרי שאתם צופים באירוויזיונים באופן קבוע (ואולי באיזה קדם או שניים, אבל לא חובה). תשתמשו בו עם הבנה אמיתית אודות התחרות. לא כל משהו שהוא טיפה "גימיקי ושונה וגיי" - מתאים בהכרח לתחרות. יודעים מה? מספיק גימיקים נפלו דווקא כי היו גימיק, ומספיק שירים "רגילים ולא אירוויזיונים" הצליחו בתחרות. צריך לדעת לאזן בין השניים ולעשות זאת עם שיר מעולה.

 

מקווה שהצלחתי ללמד אתכם דבר או שניים על מהות התחרות.

 

כמה מילים על ההדחה המפתיעה, המאכזבת והמעצבנת של מייקי מהאח הגדול: אז הדחתם את המתמודד היחידי שאהבתי בעונה המעצבנת הזאת? המתמודד היחידי שהיה שם פשוט בחור טוב? אני מניחה שמייקי התפספס בעונה הזאת, כי הוא היה שקט מדי ומלנכולי. אבל מייקי היה מהיחידים שהצליחו להוציא מהדיירים עומק. הוא היה נציג הקהילה היחידי שהיה ראוי. חבל שהוא לא התעורר בזמן. אני מבינה את הרצון שלו לשתוק ולא להגיב על כל דבר, כי גם אני כזו - לפעמים מעדיפה לתת את הבמה לאחרים. פספסנו מתמודד אדיר. הייתי בטוחה שייכנס לשלישייה.

שיהיה שבוע נפלא!

נית.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל nit li אלא אם צויין אחרת