00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

הערות לדו"ח האסטרטגי מס` 16

28/5/2006

 

קראתי את דוח האסטרטגי מס 16 שכתב יהודה הראל. 

(ניתן לקרוא את הדוח באתר הגולן : http://strategy.golan.org.il/  )

אני חושב שחלק ממטרתו של דו"ח אסטרטגי הוא להעלות נושאים לדיון ציבורי רחב  גם בכיוונים ורעיונות חדשים שלא הולכים בתלם ועל כך מגיע לויישר כוח .

להלן כמה מהערותיי לדו"ח האחרון :

 

א. קצרין

הנתון המדהים מבחינתי היה תרגום נתוני התושבים של משרד הפנים לאחוזים:

  קצרין:     מ2001 ל 2005   גידול של כ-  20%

  ישובים:   מ2001 ל 2005   גידול של כ - 14%

 למרות הכל - קצרין שומרת על גידול יפה ! (עובדה זו לא הייתה ברורה לי)

(ברור כי אין הדבר משקף את המגמות בשנים הקרובות )

 

 ב. . מיתוג   -

 היה מיתוג של מועצה אזורית גולן על כל לווייניה. לא היה מיתוג של הגולן כאזור כפי ש"התכוון המשורר" !

   *  קצרין לא משתתפת למעשה במיתוג .

   * לא הושקע מאמץ מינימלי בהכוונה ובהחדרת המותג לתושבי הגולן.

      לא יכול להיות מותג אזורי בלי שותפות התושבים והעסקים בגולן ובלי שהמותג יוטמע בכלל המערכת 

      ולא רק במוסדות המועצה.

יש לא מעט אנשים מכל המגזרים והישובים שהמותג הפך למשהו שלילי לגביהם.  משהו שלא מתאים למציאות הקיימת בגולן וניסיון ליצור משהו מלאכותי, אחר - כמותג .

והרי בכל הדיונים שקדמו לתהליך המיתוג נאמר מפורשות כי:  מותג למוצר שאינו אמת - לא יצליח!

 

אני מציע לא להמשיך בתהליך מיתוג ללא הפקת לקחים אמיתית ממה שנעשה עד היום.

 

 ג. . הגוש הדתי

    בגוש הדתי יש הסכמה כי יש לחפש פתרונות נוספים לשיטה הקיימת בה משווקים  מגרשים לבניה  

   למשפחות שאינן תושבות הגולן .

      *  גם 14 משפחות בחספין אינן הצלחה כבירה כי חלקן כבר גרות בגולן (בחספין היה מתחת ל 2%

         השמה לעומת מעל 6% השמה מהפניות לישובים החילונים)

      *  חספין שונה באופן מהותי משאר הישובים הדתיים החקלאים

 

  אנחנו חושבים שמזהים לפחות 2 מרכיבים יחודיים לגוש הדתי  :

  1. הקמת משפחה בגיל צעיר מונעת לקיחת מחויבות כלכלית בהיקף הדרוש לרכישה ובניית בית .

  2.  בדיקה ומעורבות גדולה יותר בבחירת הישוב עד כדי צורך במגורים לפני ההתחייבות

 

    גם לאור כל הדיונים שהיו לאחרונה , יש לי יותר מהרגשה כי מנסים ל"רבע את המעגל" !

למרות שהשיטה הקיימת של שיווק מגרשים לא הצליחה (ביונתן זה כבר 5 שנים ובמגשימים גם לא מעט זמן)

ומנגד יש הצלחה לשיווק מגרשים למשפחות שגרות שנה-שנתיים בישוב (בנוב יש כ 24 כאלו)

עדיין מנסים לדחוף בכל מחיר את שיטת המגרשים גם בגוש הדתי ואפילו לא מנסים באמת למצוא פתרונות חלופיים!

התשובה היא בד"כ בסיסמאות  "תשנו אתם את החשיבה ואז תקלטו", "בחספין שברנו את המחסום" , תקימו "צוות משימה" וכו`...

נכון שאין פתרון אחר זמין ופשוט:  "מי יבנה להשכרה ?"  "מה יהיה סטטוס הקרקע מבחינת המנהל?"  ויש עוד הרבה שאלות .  אבל גם שיווק המגרשים "בני דונם עם 2 צימרים" היה רק לפני מס` שנים חלום  ולמרות הכל הצליחו להזיז ולשנות דפוסים אפילו ברמה הארצית .

גם בבעיה הזאת צריכים להיפתח לרעיונות חדשים ויצירתיים ולהלחם על הפתרונות  .

 

ד. קרקעות ונחלות

   הקריאה של יהודה הראל  לקלוט עוד משפחות לנחלות צריכה לבוא קודם כל הביתה פנימה לישובים .

   לא יתכן שישובים קבלו אמצעי יצור ל 100 משפחות או נחלות, ובפועל עצרו את הקליטה על שלושים

   ומשהו משפחות!

   אילו יתרת אמצעי היצור הייתה נשמרת ומחולקת לבנים חוזרים ניחא (כפי שקורה בחלק מהמושבים)

   אבל מדוע  קבוצת חברים קטנה יכולה להנות מאמצעי יצור שהמדינה נתנה להם על מנת שישלשו את מס`

   חבריהן והם אוחזים בנכסים ומסרבים לשתף אחרים?

   אני חושב שמן הראוי הוא שאותם ישובים ימצאו דרך להקצות אמצעי יצור בסיסים (מים וקרקע)

   לתושבים המעונינים להקים משקים חקלאים  (כך לא "תפגע" הכנסתם ברפת ובמטע המשותף )

 

 

ה.  שנת השירות לתושב

  מטבע הדברים, האזרח הפשוט רואה רק את הטווח הקצר: הכביש עם הבורות, הפקיד שלא ענה בזמן והחוג שלא התקיים בהעדר משאבים וכו`..  .

תפקידם של ראשי המועצה לראות לטווחים ארוכים יותר, לצפות את הבעיות לפני שהן קורות והעיקר להקדים תרופה למכה .

כך אכן עשה אלי מלכה בכל חמש השנים האחרונות וכל הקרדיט על כך מגיע לו!

 הופנו משאבים ליעדים ארוכי טווח וברור היום כי נפרצה דרך בתחומי הקליטה, החינוך ויש התחלות בנושא התעסוקה. אבל לתהליך הזה יש מחיר בשוטף.

 לי נראה שהנתק בין המועצה האזורית ולתושבי הישובים מתעצם ולא קטן!

 יש איזה הרגשה של חוסר תקשורת בין הצדדים  ביחס הפוך :

 ככל שהעשייה בגולן ע"י הקברניטים גדולה יותר (ובאמת היא עצומה), כך הרצון לכפות שינויים גובר  ("אנחנו יודעים טוב יותר")  והנתק מתעצם !

 ראינו זאת בתהליך המיתוג, בדו"ח דברת, בקליטה בגוש הדתי ועוד דוגמאות ...

  אני משוחח הרבה עם תושבים/מזכירים  מכל ממיני מגזרים וזה הרושם שאני מקבל !

 

  אולי צריכים לעשות אתנחתא קלה מיעדים חדשים (להמשיך בקיימים) ולהשקיע ביודעין בעיקר בטווח הקצר והמיידי ?

 אולי צריך  להגדיר שנה אחת (2007) כשנת "השירות לתושב" על מנת שיקבעו מדדים לפני תהליך ולאחריו  ויהיה תהליך אמיתי של דוח שיח בין מועצה לתושביה ? (יש ישובים שלא הייתה להם ההזדמנות להיפגש עם נבחרי המועצה ולו פעם אחת באופן ישיר )

המטרה צריכה להיות אמיתית ביצירת דפוסים שיובילו לשינוי המצב, גם לטווח הבינוני והארוך ולא רק לשנת המבצע .

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת