00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

תפקידה של מליאת המועצה האזורית

16/4/2006

 השלטון המקומי בישראל

 השלטון המקומי בישראל מבוצע באמצעות מועצות מוניציפליות כאשר מליאת הרשות היא הגוף המנהל הבלעדי, זאת למרות שחברי המליאה נבחרו כ"א באופן עצמאי ואינן "נבחרת מנצחת" של ראש המועצה.

ראש הרשות, הגם שנבחר בבחירות אישיות,  אינו מקבל החלטות בעצמו אלא הוא ראש ל"מועצה" ("חבר אנשים") שהיא זאת שקבלה את מנדט ניהול-הרשות לתקופה לה היא נבחרה.

 במרבית הרשויות המקומיות בישראל הניהול מבוצע באמצעות קואליציה/אופוזיציה מקומית ,כאשר  בחלק מהמקרים הדבר כולל גם שיוך למפלגות ארציות. 

  לכן, במרבית הרשויות בארץ קבלת החלטות, אינן ענייניות אלא על בסיס הסכמים, יחסי כוחות ואינטרסים של כל אחת מהקבוצות במועצה. 

התוצאה היא: מאבקי כוח מיותרים הפוגעים משמעותית בתפקוד הרשות. 

 

מליאת המועצה שלנו

 אצלנו, במועצה אזורית גולן, אין קואליציה ואין אופוזיציה ובודאי שאין שיוך מפלגתי ולכן כל ההחלטות מתקבלות על בסיס ענייני ולא על בסיס אינטרס של מגזר מסוים.

ברור שהשיטה שבה אנו פועלים נכונה וטובה יותר לתושבי הרשות,  אך "אליה וקוץ בה" :

הגיבוי המלא שאנו נותנים לראש המועצה ולפעילותו שהופך לעיתים לאוטומטי, מביא למעשה להפחתה בשיתוף המליאה באופן אמיתי ולמעשה להתנוונותה של מליאת המועצה .

 כל צופה מהצד בישיבות מליאת המועצה יבחין כי  : 

·        מרבית הנושאים המובאים לדיון הם רק  אלו החייבים לקבל את אישור מליאת המועצה בשל דרישת פקיד ממשלתי כלשהו או הוראות טכניות בצו המועצות .

      כך אנו מוצאים את עצמנו דנים בעיקר בנושאים פרוצדורליים בלתי חשובים (אישור פרוטוקול,

      בחירת חברי מליאה/ועדות, תקציבי ישובים, ועדות ביקורת ועוד.. ) כאשר הנושא היחיד

      שבו אנו מתעמקים במקצת הוא ענייני תקציב המועצה (וגם זאת בשל הנחיות החוק).

·        הבעיות האמיתיות שקורות בגולן אינם עוברות דרך מליאת המועצה.

בארבע השנים שחלפו היו בגולן לא מעט נושאים ובעיות שכלל לא הגיעו לדיון במליאה.

·        ישנם לא מעט החלטות שמתקבלות בשוטף ללא אישור המליאה וזאת בניגוד לנוהל המחייב זאת וחברי המליאה אפילו אינם מיודעים על כך.

·        חברי המליאה מתחלפים בתדירות גבוהה, שיעור ההשתתפות בישיבות פחת והחברים כמעט שלא מתבטאים  בנושאים הבודדים שעולים לסדר היום.

      (בשביל מה לדבר - אפילו בפרוטוקול הדברים לא נרשמים כראוי !) .

      נראה לי שקשה כיום אפילו לרתום חברי מליאה לפעילות בועדות המועצה השונות .

       ואולי זו בעיית "הביצה והתרנגולת", בהעדר תכנים מהותיים ושותפות אמיתית , מדוע יסכימו

       חברים להיות שותפים ע"ח זמנם ?!

דוגמא מהימים האחרונים: 

לאחרונה מתנהל בגולן דיון ציבורי נוקב לגבי הבניה והפיתוח הכלכלי לאורך חופי הכינרת .

באופן אישי, אני חושב שהמתנגדים טועים לחלוטין והמהלך הוא נכון ואף מתחשב בסביבה החופית בכינרת.   אולם עצם הדיון הוא אמיתי וראוי שיתקיים גם אם הוא בניגוד לדעתנו.

במליאה האחרונה קבלנו דיווח על המצב העובדתי בשטח,  אבל האם קיימנו דיון ציבורי בנושא ?

      האם שמענו במליאה את תושבי הגולן המתנגדים ? לא.

      מדוע הדיון צריך להתנהל מעל גבי העיתונות ואתרי אינטרנט ולא באופן ישיר ובלתי אמצעי ?

 

לוויני המועצה

 אצלנו בגולן הבעיה חריפה אף יותר ממועצות אחרות מאחר וחלק נכבד מפעילויות המועצה מנוהל למעשה ע"י גופים חיצוניים - "הלוויינים" .  לכל גוף לווין יש הנהלה ומליאה עצמית וממילא אין נוהל או חובה חוקית להביא את הנושאים והבעיות למליאת המועצה .

החקלאות – במור"ג,   התיירות – בעמותת התיירות , התעשיה -בפלג,  התרבות והספורט- במתנס גולן   וכו`..   כל הנושאים הללו מהווים למעשה מחלקות פנימיות ברשויות מקומיות מקבילות .

 גם מידת מעורבותנו בלוויינים הכפופים ישירות למועצה (חברה כלכלית ותאגיד הביוב) היא פחותה מהמתחייב.

 

אדון דורון

לפני מס` שבועות התפטר מהמליאה, זקן חברי המליאה (למעט היו"ר) -  דורון יער מאליעד .

דורון ידוע כלוחם עקשן, הפועל לעיתים בשיטות לא מקובלות ומעט דורסניות אולם אם "נקלף את הקליפות" , נמצא כי עיקר מטרתו של דורון הייתה חיזוק מליאת המועצה .   

דורון הביא לקבלת נוהל שאילתות ע"י חברי המליאה, למעורבות לקביעת סדרי עדיפויות תקציביים במליאה , לתקצוב בקורת חיצונית  ועוד..  והשקיע בכך לא מעט מזמנו האישי.

על כך מגיעה לו תודה וברכת הצלחה בהמשך דרכו  החדשה/ישנה

אבל הוא היה מבחינת קול בודד ודי חריג שנעלם.

 

הנהלת המועצה

ברשויות מקומיות, כל הפורומים הפנימיים (הנהלה פעילה, צוות 5 ..) אינם מחייבים והם נועדו בעיקר לצורכי עזר להחלטות ראש הרשות.  הפורום היחיד (שאינו מליאה) המוסמך לקבל החלטות מסוימות הוא ועדת ההנהלה שנבחרה והוסמכה ע"י המליאה .

כחבר הנהלה ותיק אני יכול להעיד כי הדברים שתוארו לעיל משקפים גם את פעילות ההנהלה וד"ל.

  החלטת המליאה האחרונה (שהובאה בחטף) להרחיב את מס` חברי ההנהלה באופן משמעותי, היא עוד דוגמא להחלשת המוסדות ויצירת ערפל המנוגד לדרכי ניהול הגיוני.

איזה ארגון בס"ג שנתי של מעל 120 מיליוני ₪ בשנה מנוהל ע"י גוף מסורבל המונה 15 חברים (כולל משתתפים קבועים) ומתכנס אחת לחודש וחצי/חודשיים ?

 

החשש

ככל שעובר הזמן מתחילת הקדנציה (מעל 4 שנים), כוחה של המליאה יורד ולדעתי יש בכך סכנה רבה :

א.       אני חושש שיגיע היום בו תתקבלנה החלטות חד-צדדיות מהותיות ע"י ראש הרשות שלא בדרך דמוקרטית מקובלת  ואז נגרר למאבקים פנימיים, קשים הרבה יותר . 

קבלנו דוגמית קטנה לכך, מהליך אישור שלב א` בדוח דברת והניסיון לכפות את המהלך על ציבור שלם ללא קבלת החלטות בנוהל דמוקרטי  מסודר. רק לאחר מאבק ציבורי, הדברים יושרו.

ב.       ניתן לקבוע כי המועצה נמצאת היום בתנופה רבה ובהיקף עשייה והשקעות שלא ידענו כמוה.       אולם אחרי כל עליה מגיעה תמיד הירידה, ממנה אנו צריכים להיזהר שלא נתרסק ולשם

      כך  חשובה הבקרה והשקיפות.

      לא נבחרנו למליאה למחוא כפיים לעשייה החיובית (למרות שגם זה יש לעשות). 

      תפקידנו ואחריותנו הישירה היא להוות גם כלי בקרה למניעת טעויות וכשיש עשייה יש גם טעויות .

      באופן תפקודה הנוכחי של המליאה (וההנהלה) אין סיכוי כי תפקיד זה יבוצע כהלכתו.

 

הפתרון

 ראש הרשות וסגניו מאמינים בדרכם ופועלים במלוא המרץ להגשימה.  לכן, מטבע הדברים לא הם שישאפו לחיזוק המליאה ולהבאת כל הנושאים לדיון והחלטה למרות שהם מצהירים שזו כוונתם.

 

הפתרון תלוי רק בנו, חברי מליאת המועצה .

 

רק אם חברי מליאה יעלו נושאים לדיון, יהיו מעורבים בדיונים ציבוריים המתהווים בגולן, יביעו דעות בפומבי (כולל: בעיתונות המקומית), ישאלו שאילתות , ישתתפו בישיבות מליאה וכתוצאה מכך יתקיימו דיונים אמיתיים במליאה ,

רק אז נוביל לחיזוק המליאה והפיכתה לפרלמנט האמיתי של יישובי גולן.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת