00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של גליקמן

בקשה לחוות דעת בנושא חיוב רטרואקטיבי בהיטל הביוב

                                                                                                      
יום שני 12 דצמבר 2005

 

לכבוד: עו"ד דפנה חצור

          תאגיד קולחי גולן

  

               ג.נ.

  

                הנידון:  חוות דעת בנושא חיוב רטרואקטיבי בהיטל הביוב

 

לדפנה שלום,

 

בהמשך לשיחתנו הטלפונית אני מעלה על הכתב את עיקרי הדברים ואת הסימוכין להם .

אני מבקש שתבדקי את הנושא ותשלחי את חוות דעתך המנומקת .

 

אני מקדים ומדגיש:  אינני משפטן ולכן אני מתנצל מראש על טעויות ניסוח וטעויות בהבנה שאולי קיימות  ביחס להיטל הביוב. 

 בדקתי את הנושא בדיקה ראשונית מול משפטנים המתמחים בהיטלי רשויות מקומיות והובהר לי בע"פ כי הדברים נכונים כאשר לא הגיעו עדיין הדברים לידי חוות דעת כתובה .

 

 

תחשיב נורמטיבי

אין חולק על כך  שהיטל הביוב נעשה לפי  תחשיב נורמטיבי לכלל הגולן  ולא ניתן לטעון על הפרשי עלויות בין פרויקט לפרויקט, בין ישוב לישוב או בין נכס לנכס.

אולם זאת בתנאי כי מבצעים עבור הנכס  את כל שלבי הביוב המוטלים בהיטל והמוגדרים לפי חוק הביוב הארצי.

 

חוק הביוב הארצי

בחוק הביוב סעיף 17 נאמר  "בעלי הנכס שנמסרה להם הודעה כדין על התקנתו או על קנייתו של ביוב שישמש אותו נכס"   "ההיטל מוטל לשם כיסוי הוצאות של התקנת הביוב  או של קנייתו"

כלומר : אם לא מבצעים את התקנת ביוב או קנייתו כלפי נכס מסוים לא ניתן לחייבו בהיטל ביוב .

בנוסף,  ברור מחוק הביוב כי ההיטל מיועד רק להתקנת ביוב או לקנייתו ולא לשדרוגו או להוצאות בגין שיפורים שנעשים בו.    

כאשר הרשות אינה מבצעת  שלב ביוב כלל (המוגדר בחוק הביוב) כלפי נכס מסוים – לא ניתן לחייב את הנכס בגין שלב זה בהיטל ביוב  .

 

לפי כל הבירורים שערכתי,  הדברים נכונים גם כאשר שלב הביוב בוצע בעבר לפני כניסת חוק הביוב לתוקף מאחר ולא ניתן להטיל היטל רטרואקטיבי - בגין הוצאות שבוצעו לפני כניסת חוק העזר לתוקף  .

 

חוק העזר

חוק העזר היטל ביוב גולן מחולק לפי ארבעת  שלבים:

א.      ביב ציבורי

ב.       ביב מאסף

ג.        מתקנים

ד.       מתקני טיפול

 

 חלוקה זו נועדה על מנת לאפשר הפרדת ביצוע והטלת היטל כאשר מבוצעים רק שלבים אחדים מהחוק ובהתאם לכך מוטל ההיטל.    גם היום,  המועצה/התאגיד מטילה  היטל ביוב רק בגין שלבים ג` ו ד`  לחוק.

 

שלב ג`

במסמך  "תחשיב היטל הביוב"  שהוכן ע"י דינה דנון  והכין למעשה את חוק העזר להיטל ביוב,

מוגדר השלב השלישי, "מתקנים"  כ:"מתקנים אחרים (תחנות שאיבה, קווי לחץ, קווי הולכה וכד`) "

 

פרויקט מיצר

כל המתקנים (שלב ג)  במפעל מיצר בוצעו לפני כניסתו של חוק הביוב לתוקף .

למיטב ידיעתי המועצה בצעה את כל תחנות שאיבה, קווי לחץ, קווי הולכה מהישובים לפרויקט מיצר  לפני ההכרזה על התקנת הביוב ואפילו לפני כניסתו של חוק העזר הטל ביוב  לתוקף (מרץ 2003)

 

 

יש גם סימוכין מקצועיים לעובדה זו:

תוכנית הביוב של הגולן  מבוצעת ע"פ  תוכנית אב שהוכנה ע"י משרד בלשה-איילון עבור מ.אזורית גולן ונציבות המים . תוכנית זו מתארת את כל המפעלים והחלופות שנבחנו.

 

בפרק על מפעל מיצר נאמר:  

(הערה: למרות האמור – קבוץ נטור עדיין לא מחובר למפעל מיצר ורק 13 ישובים מחוברים)

 

גם בתוכנית המקצועית למפעל מיצר שהוכנה ע"י משרד  י. לבל מהנדסים נאמר :

"תוכנית אב לביוב גוש מיצר נערכה לראשונה בשנת 1992"

"כיום, הושלמה בפועל החוליה האחרונה במפעל, קו מחבר חיתל מיצר "

"עם סיום הקו, מחוברים כל יישובי הגוש למפעל" 

כלומר: בכל התוכניות המקצועיות נמצא עובדתית כי כל מערכות ההולכה והמתקנים עד למאגר מיצר הוקמו לפי תוכנית האב לביוב הקודמת ולפני כניסתו של חוק העזר לתוקף 

לכן, תוכנית הביוב החדשה במפעל מיצר מטפלת בהקמת מט"ש מיצר לפי תקנים חדשים וטכנולוגיות מתקדמות (שלב ד`)  .

 

 

תקצוב מערכות הולכה  בפרויקט מיצר

בתוכנית הביוב , תוקצב מפעל מיצר בהשקעות בהיקף של 5.5 מליוני ₪ (כולל בצ"מ)

תקצוב זה נועד ע"פ כל ההסברים לחיבור  ישוב ה 14 למפעל – קיבוץ נטור  .

קיבוץ נטור  לא נכלל בתכנית האב הקודמת כחלק ממפעל מיצר אולם בבחינת החלופות בתוכנית החדשה נמצא כי האופציה הטובה ביותר היא לחברו למפעל מיצר . 

 

היטל רטרואקטיבי

בפסק דין  בית המשפט המחוזי   "עמ"ן 205/02 – ועד מקומי צור הדסה ואח` נ ג ד מועצה אזורית מטה יהודה  "  מצוין בסעיף 11  :

בערעור זה המשיבים הם תושבי הישוב "צור הדסה" שנדרשו, כפי שנקבע בהחלטת הועדה, לשלם היטל ביוב בגין מתקן ביוב שהוקם בשנת 1995. הועדה קבעה בהחלטתה, כי היתה הפרה מהותית של דרישות סעיף 28 לחוק הביוב בעניין הפירוט הנדרש לצורך תשלום ההיטל. המועצה [היא המערערת בעניננו] לא הכחישה בפה מלא את טענת העוררים, כי מתקן הטיהור הוקם בשנת 1995 ונועד לשתי שכונות ביישוב בלבד. הועדה קבעה, כי המערערת לא הראתה כיצד חולקה עלות ההתקנה בין כלל התושבים, וכי המועצה אינה רשאית להטיל היטל ביוב המתייחס לעבודות ביוב שבוצעו בשנת 1995, לפני חקיקת חוק עזר שהסדיר את סמכות הרשות להטיל היטל, בשנת 1998. עם זאת, הועדה נמנעה מהכריע בשאלה האם המועצה היתה רשאית לעשות כן על בסיס חוק העזר משנת 1984, שבוטל עם חוק העזר החדש בשנת 1998, והשאירה אותה בצריך עיון. הועדה הבהירה כי ההחלטה אינה מונעת מהמערערת לשלוח למשיבים בעתיד הודעות, לפי סעיפים 16ו- 28 לחוק הביוב.

 

אמנם בית המשפט החזיר את כל הנושא לועדת הערר לדיון מחודש אולם הוא לא חלק על החלטתה של ועדת הערר לביוב כי לא ניתן להטיל היטל ביוב בגין השקעות שבוצעו לפני כניסה חוק היטל ביוב לתוקפו (אפילו שבמקרה ההוא מדובר שהיה חוק עזר ישן יותר שלא נפסק האם ניתן בגינו להטיל זאת)  .

 

לכן,

לפי מיטב הבנתי, לאור המצב העובדתי שתואר לעיל, לא ניתן לחייב את כל הנכסים ב 13 הישובים שמחוברים לפרויקט מיצר  בהיטל ביוב שלב ג `  מאחר והוא בוצע כולו לפני כניסת חוק העזר לתוקף.

 

בכל נייר שכתבתי בנושא הביוב בשלוש השנים האחרונות, הצגתי את בעיית הרטרואקטיביות אולם לא קבלתי עד היום תשובה אמיתית לבעיה .

 

ברור לי שמצב זה ייצור אי שוויון בגולן ביחס לתשלום היטל הביוב  אולם אם זהו המצב המשפטי הנכון יש לפעול לפיו.

הדברים נכונים שבעתיים היום , לאור הדיון המחודש המתבצע לגבי היקפו של היטל הביוב כאשר דעה זו, אם תתקבל,  משפיעה מהותית על פרויקט הביוב 

  

אודה לתשובתך

 

 

יהודה גליקמן

חבר מליאת מועצה  אזורית גולן

 

הערה נוספת  :

קטונתי מלקבוע עמדה  ביחס לויכוח על  מהות הקשר בין ההיטל לתשתית המוניציפאלית שבגינה הוא מוטל – האם בגין התשתית הסמוכה לנכס ? או בגין כל התשתיות המוניציפאליות בתחום הרשות ?

רציתי רק  להביא בפניך מאמר המלמד על כיוון  אחר בפסיקה בשאלה זו.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל GlikmanY אלא אם צויין אחרת