00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

גזוז עושים מבועות

ישראבלוג – המציאה של האינטרנט הישראלי

לפני כחודשיים פגשתי במישהו שמתכוון להשיק אתר מטעם גוף תקשורת ישראלי גדול. התחלנו לדבר על סיכויי החדירה של המוצר החדש לשוק הישראלי. המטרה שלנו, הוא אמר, היא להיכנס לעשרים האתרים המובילים בארץ. שאלתי אותו אם יש לו כסף לרכישות, כי אני מכיר אתר שדי בזול מכניס אותו ואת שולחיו לעשירייה הראשונה.

 

בן שיחי לא מצמץ, ובתוך שניות נשלפה מתיקו רשימת אתרים המובילים בישראל, על פי סקר TIM. האתר הזה נמצא ברשימה הזו? הוא שאל. לא, אמרתי. בן שיחי נאנח קלות, כמי שתגרן בשוק מכר לו איזה חתול בשק.

 

אבל יש אתר כזה, שלהערכתי הוא אחד מעשרת האתרים הישראלים הנצפים ביותר, או בפריפריה המידית של העשירייה, ושלא מופיע ב-TIM. קוראים לו ישראבלוג, ואם הייתי צריך להוציא עכשיו כסף על משהו באינטרנט הישראלי, הייתי מוציא אותו עליו.

 

התפיסה הרווחת היא שישראבלוג הוא חלק מנענע, כזה שנרכש תמורת כסף טוב. אבל האמת היא שנטוויז`ן, הבעלים של נענע, מעולם לא רכשה את הנכס הזה מיריב חבוט, המייסד והבעלים של ישראבלוג. ההסכם בין חבוט לנטוויז`ן בסך הכל מאפשר לחבוט להשתמש בשרתים של ספקית האינטרנט, ומאפשר לנענע להתייחס אליו כאל חלק ממנה, כלומר למכור לו באנרים ולהשתמש בתוכן שמייצרת הקהילה.

 

שיתוף הפעולה בין חבוט לנענע החל בפועל במאי 2004. כיום, שנתיים מאוחר יותר, ישראבלוג הוא השירות הפופולרי ביותר של נענע, בלי תחרות בכלל. על פי אלקסה, 14% מהגלישה בנענע נעשית בישראבלוג. יותר מבעמוד הראשי של נענע. יותר מבאינדקס של נענע (שבאלקסה נספר ביחד עם האינדקס של ynet). מנענע עצמה דולפות הערכות מדהימות עוד יותר. יש מי שמדבר על חצי מכמות הדפים הנצפים. המונה המשובש של ישראבלוג, שמודד "כניסות" (שהן לא יוניק יוזרים ולא דפים נצפים, אלא משהו מוזר באמצע), מונה למעלה ממיליון כאלה בחודשים האחרונים. מדי חודש מצטרפים לאתר למעלה מ-4,000 משתמשים.

 

וצריך לומר, שבשנתיים האלה של שיתוף פעולה, בנענע לא עשו רבות, בלשון המעטה, לקידומו של ישראבלוג. בזמן שעולם הקהילות עובר מהפיכה אחר מהפיכה, רשתות חברתיות רודפות אתרי שיתוף תמונות ווידאו, ישראבלוג נסמכת על זמנו הפנוי של יריב.

 

אולי בנענע לא מזהים את הפוטנציאל העסקי שבישראבלוג, ומעדיפים לשמור אותו אצלם רק כי הם יכולים לעשות זאת בחינם, וכי זה נחמד לרייטינג הכללי. בראיון שנתנה ל-TheMarker בדצמבר האחרון אמרה יעל זכריה, מנהלת נענע, כי בנענע טרם פיצחו את הדרך להפוך קהילות לכסף.

 

ניכר על פי הפרסומות המופיעות בישראבלוג שבנענע לא התאמצו יותר מדי. אם כל בלוגר מכניס את גילו ומינו, ואם חלק ניכר מהגלישה של בלוגרים בישראבלוג נעשית כשהגולש נמצא בתוך המערכת (Logged in), הרי שבידי ישראבלוג כלי בסיסי אך מרשים לפילוח הפרסום שהוא מציג לגולשים. יתר על כן, בעלי הבלוגים בישראבלוג מכניסים את הבלוגים שלהם לקטגוריות נושאיות, ומכניסים גם חלק מהפוסטים לקטגוריות נושאיות. תוספת של מנגנון תגים למנגנונים הפופולריים הנוכחיים היתה נותנת לישראבלוג יכולת פילוח כמעט חסרת תקדים.

 

אין בדברים האלה כדי להשמיץ את נענע. מדובר באתר שידע לחבק את התחום ולהכיר בחשיבותו עוד מימיו הראשונים. לא במקרה הגיע ישראבלוג לשרתיה של נענע. הדברים שכתבתי באים כדי להצביע על הכוח של ישראבלוג, שממשיך לגדול למרות קיפאון בן שנתיים בפיתוחו ועליית מתחרים מתוחכמים כמו SHOX ו-dex, ועל הפוטנציאל הכלכלי הגלום בו. לפוטנציאל הזה יש להוסיף כמובן את כניסת גוגל לזירה הישראלית, ואת הציפייה להכנסת שירות הפרסומות באתרים שלה, ה-Adsense, שבחו"ל כבר מצליח לפרנס כמה אתרים קטנים ובינוניים. לפרסום על סוגיו יש להוסיף גם את מכירת מנויי הפרימיום ("פרו" בישראבלוגית), שעובדת כבר היום, למרות שהמנויים האלה אינם נותנים יותר (ובעצם, אפילו פחות) מהמתחרים, ומעידה על הקשר הרגשי בין האתר ומשתמשיו, ועל הנכונות שלהם לפתוח בשבילו את הארנק. לא נשכח גם את הסלולר, שעשוי להפוך למקור הכנסה מרכזי, אם לוקחים את הדוגמא של תפוז.

 

גם פוטנציאל הצמיחה של ישראבלוג מרשים. האתר מצליח להגיע לנתוני התעבורה שלו בלי מערכת פורומים שמאפשרת למשתמשיו להיפגש על בסיס נושאי, ובלי מערכת מסרים פנימית. עוד לא דיברנו על אלבומי תמונות, פרופילים אישיים ועוד כהנה וכהנה תוספות, שיהפכו את האתר למגוון יותר ומענג יותר לגולשיו. התוספות האמורות לא רק שאינן מסובכות מדי ליישום, אלא שפיתוח הדרגתי שלהן, תוך הקשבה לצרכי המשתמשים (שיטת העבודה הרגילה של חבוט, כשחושבים על זה), תיתן להן יתרון על מערכות אחרות.

 

עם קצת פיתוח עסקי, וקצת פיתוח טכנולוגי, ישראבלוג הוא בונבוניירה. אני לא יודע כמה יריב רוצה עליו, אבל נראה לי שאין כמעט שחקן באינטרנט הישראלי שלא שווה לו להרים את הטלפון ולשאול.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

11 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל צביקה בשור אלא אם צויין אחרת