00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תבוא מחר...

עד שנת 2009 יהיה לך בלוג

היום ב15:00 אדבר בכנס איגוד האינטרנט הישראלי במסגרת מושב בשם "עידן התוכנה הקהילתית". אני מפרסם כאן את כל הטקסט של ההרצאה. באי הכנס יהנו גם מאפקטי Powerpoint משובחים.

 

נתחיל מהסוף

עד שנת 2009 לחלק הגדול מהאנשים שנמצאים כאן לא יהיה בלוג. לא במובן שאתם חושבים: לא יהיה לכם בלוג בו אתם מספרים מה קרה לכם כאשר חזרתם מבית הספר. לא יהיה לכם בלוג עיתונאי חוקר ולא יהיה לכם בלוג שמספר על הגאדג`טים הכי לוהטים. אבל, לדעתי הדרך שבה תתקשרו עם הסביבה שלכם תהיה בעיקר באמצעות יישומים מ"משפחת הבלוגים" יישומים המאפשרים שיתוף של מידע ברשת.

 

עד שנת 2006  יהיה לכם אי-מייל

בואו נחזור אחורה ונדמיין שהשנה היא 1991. עבר חודש מאז שישבתם בחדר האטום. טים ברנס-לי מציג ממש ברגעים אלו את ה WWW ואת דפדפן האינטרנט הראשון ובעוד כמה חודשים ברית המועצות תקרוס . 

 

תארו לעצמכם שבאותה תקופה הייתם פוגשים אותי והייתי מספר לכם שבעוד 15 שנים לכל אחד מכם תהיה לפחות תיבת אי- מייל אחת שתאפשר לכם לתקשר אחד עם השני מתוך החדר האטום, מבלי להוריד את המסיכה ושתיבת האימייל הזו תאפשר שליחת תמונות ממצלמה דיגיטלית וקבצי וידאו מקצה אחד של העולם אל הקצהו השני. לא הייתם מאמינים לי!

 

אצלי או אצלך?

אז, ב- 1991 הפצתם מידע בעיקר באמצעות פקסים, מכתבים או באמצעות הטלפון.  אם הייתם רוצים לשתף את חבריכם במידע, הייתם צריכים להפיץ אותו באמצעות ספר או, לא עלינו, להזמין ולארח את כולם אצלכם בבית.

 

אז, בטח גם לא הייתם מאמינים לי, שבמקום להזמין המון אנשים לא מוכרים אליכם הביתה תהיו יכולים  למצוא אנשים שמתעניינים במה שאתם מתעניינים  ולדבר איתם בפורומים או בבלוגים או בקומונות של תפוז שם, נכתבים מידי יום יותר מ- 100,000 הודעות על ידי גולשים בכל הגילאים ובנושאים מגוונים מאוד. אז, גם לא הייתם חושבים שבשנת 2006 בני האדם יוכלו לתקשר באמצעות אינסטנט מסנג`ר, VoIP, צ`אט, וידאו צ`אט וכד`

 

להיות או לא להיות, זו לא השאלה!

כלי הקהילה ושיתוף המידע שבאינטרנט, נותנים לנו "להיות"  במימד נוסף. האינטרנט מאפשר לנו להיפגש, להיות, לחוות לעשות, לתקשר ולשתף בלי באמת לצאת מהבית. בלי באמת להיפגש.

 

המושגים "להיפגש", "להכיר" ו"לדבר" מקבלים פירוש אחר בימים האלה ובזמן הזה. ההוכחה לכך היא אתם:  כאשר בזמן ההרצאה הזו חלקכם יכול, ובוודאי "מדבר" באמצעות אי-מיילים או בSMS או מעביר תמונות דרך המכשיר הסלולארי שלכם בלי להוציא מילה אחת מפיו.

 

 

בתמונות כאן ניתן לראות המחשה קיצונית של המושג "להיות". מדובר בהרצאה של כנס לה-בלוגס שנערך באפריל השנה.ל- 99% מהיושבים בקהל יש מחשב נייד המחובר לרשת אלחוטית ובאמצעותו הם משתתפים בצ`אט בנושא ההרצאה, הצ`אט מוקרן על גבי המסך שמאחורי הדוברים והקהל מתדיין בנושא ההרצאה ללא להוציא הגה מפיו. היכן הם נמצאים כרגע? באולם ההרצאות או בחדר הצ`אט הוירטואלי? היכן מתרחשת ההרצאה? בפריז או באתר הכנס?

 

עידן התוכנה הקהילתית

כלי הקהילה, או התוכנות הקהילתיות מאפשרות מפגשים וירטואלים שמאפשרים יצירה ושיתוף של מידע. הם מאפשרים לקבוצות להיות במקום מסוים אבל לא בזמן מסוים ביחד על מנת ליצור לצרוך מידע ולשתף.

 

בפורום ישראלים בחו"ל, ישראלים מכל קצוות תבל עוזרים אחד לשני בענייניהם היומיומיים (איפה קונים ממרח שוקולד השחר בלוס אנג`לס?) בפורום מזג אוויר, משווים גולשים מכל רחבי הארץ ומהעולם של מי המפה הסינופטית הגדולה ביותר,וב- 1000 הפורומים האחרים, מתאספים גולשים כדי לדבר, לשאול ולענות.

 

המידע שנצבר על גבי הפורומים משותף עם כל הגולשים באשר הם. הגולשים האחרים, שמגיעים דרך דפי הפורום או דרך מנועי החיפוש צורכים ומשתמשים במידע הזה גם כן. גם אם הם לא חברי הקהילה באופן רשמי.

 

להיות דיגיטלי

חדירתו הנרחבת של הפס הרחב והירידה בעלויות של מצלמות דיגיטליות, מצלמות רשת ומצלמות הוידיאו הפכו אותנו לצרכני אינטרנט  כבדים יותר של מידע ובידור ויצרנים גדולים יותר של מידע ובידור.

 

ב-5 השנים האחרונות אנחנו מבלים יותר זמן בגלישה באינטרנט. אנחנו עורכים תמונות וסרטי וידאו. מאחסנים אותם או שולחים אותם לחברים ומשפחה. הרבה מאיתנו הפכו לספילברגים קטנים.

 

כיום, רובינו משתמשים בתוכנות לאחסון, הפצה ועריכה של תכנים. תוכנות שיושבות על גבי המחשבים שלנו. התכנים, מאוחסנים על גבי ההרד דיסקים שלנו את המידע רובנו מפיצים עדיין באמצעות אי-מיילים וattachments.

 

WEB 2.0 = WEB.top

אך, אותן יכולות של פס רחב בשילוב של אבולוציה תפיסתית דחפו לפיתוח שירותי רשת חדשים המאפשרים לנו  לבצע על גבי הרשת, את מה שיכולנו לעשות בעבר רק על גבי המחשב האישי שלנו.

 

שירותים מבוססי רשת כמו Gmail או flickr  או  wikipediaמחליפים את התוכנות שמקומן הטבעי הוא במחשב שלנו. בכך, אנו יוצרים, מאחסנים, שולפים ומשתפים מידע על גבי הרשת. זהו עידן בו רשת האינטרנט הופכת לוובטופ. עידן, שסוף סוף מאפשר גם למשתמשים בסיסיים, באמצעות ממשקים יעילים, מהירים ופשוטים ליצור ולשתף מידע ברשת ולא רק להפיצו באמצעות אי-מייל, שנקרא לו מעתה "טיפש".

 

המגמה הזו מציינת את תחילתו של עידן שישנה את הדרך בה אנו צורכים ויוצרים תכנים אישיים, משפחתיים, חברתיים ומקצועיים ברשת.

 

מה זה בלוג?

היום, עולם הבלוגים הוא לא ברור ומסובך עבור המשתמש הממוצע. הוא מלא במונחים טכניים וההתנהלות בו איננה פשוטה. מה גם, שרוב משתמשי האינטרנט אינם מבינים מדוע הם צריכים בלוג, איך מנהלים אותו ואיך להוציא ממנו את המיטב.

 

הבלוגים, נזכיר כאן לכולם, מאפשרים לכל אחד לפרסם את התכנים שלו ללא צורך בידע בתחום של בניית אתרי אינטרנט. הפרסום מתבצע באמצעות  ממשק נוח המדמה חווית שימוש במעבד תמלילים.ה- RSS, מאפשר סינדיקציה יחסית פשוטה של תכנים. הבלוגים, מאפשרים לנו שיחה עם הקוראים שלנו ועם בלוגרים אחרים. הבלוגים מאפשרים לנו  גם הפצה וגם שיתוף של מידע.

 

Send is dead baby

אלו הם ההבדלים העיקריים בדרך שבה אתם יוצרים את המידע והנמענים שלכם צורכים אותו:

 

הבלוג מאפשר הפצה ושיתוף של מידע. המידע המתפרסם באמצעות הבלוג (סרטוני וידאו/ פודקאסטים/ תמונות/טקסט) נמצא תמיד במיקום כלשהו והשיחה על גבי הבלוג עצמו.

 

 

האי-מייל, מאפשר הפצה, העברה ומענה למידע. המידע והתיעוד על השיחה לגביו נשמר מקומית אצל המוען והנמען. צריכת התוכן מתבצעת אצל הנמענים.

 

עד שנת 2009 יהיה לך בלוג

הבלוגים, נתפסים היום בטעות כז`אנר של כתיבה. חלק מיחסים את השימוש בבלוגים לדור הצעיר. חלק משאירים את כתיבת הבלוגים לעיתונאים חובבים או לפוליטיקאים או לאמהות צעירות. המגמות שאנו רואים כיום: הגברה בשיתוף תכנים והגברה ביישומי רשת, גורמות לי להאמין שבעתיד כולנו נשתמש ביישומים ממשפחת הבלוגים לצורך הפצה, צריכה ושיתוף של מידע.

 

היישומים הללו יאפשרו קיום של סביבות סגורות ואינטימיות שיאפשרו לנו לשתף ולצרוך מידע (טקסט/ וידאו/ סאונד ותמונות) מהמשפחה שלנו, החברים או העמיתים. היישומים הללו יאפשרו לנו לעשות גם אגרגציה של תוכן מגופים המייצרים תוכן מסחרי חדשותי או בידורי וכד`

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

10 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Niro אלא אם צויין אחרת