00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

לגעת בחושים

פעילויות ויסות חושי ואינטגרציה חושית לבית ולביה"ס

פעילויות ויסות חושי ואינטגרציה חושית לבית ולביה"ס

 (תרגמה: עדיה – אם חד גורית)

 

http://www.coping.org/intervention/sensory/sensintegact.htm#Vestibular   מקור התרגום:

האתר Coping.org הינו שירות ציבורי של ג`יימס ג` מסינה Ph.D וקונסטנס מ. מסינה Ph.D

 

 

פעילויות גרייה טקטילית:

·      נתיב טקטילי בתוך הבית/כיתה:

-       צרו נתיב דרך חדרכם, הבית או הכיתה.

-       השתמשו בדבק איזולירבנד או בנייר דבק חזק כדי לסמן את הנתיב.

-       ודאו שהנתיב מכסה שטיחים, מרצפות או רצפות עץ, אם אפשר.

-       העבירו את הנתיב, דרך כל איזור פנימי כגון: ארגזי חול, בריכות מים, טרמפולינות, קופסאות כדורים קטנות, מנהרות בדים פנימיות, בתי משחק וכו`.

-       קבעו תחנות מנוחה לאורך הנתיב הטקטילי, שיהיו איזורי חלוקה עם "תיבות דואר" מקופסאות שתצבענה  בצבעים שונים כל אחת.

-       השתמשו בנתיב הטקטילי לפעילויות פנימיות נוספות.

 

·      שחיה "על יבש" בבית:

-       השתמשו בבריכת שחיה דמיונית, לשחיה

-       אם אפשרי, השתמשו בטקסטורות קרקע שונות, כדי לשחות עליהן.

-       אחרי השחייה השתמשו במגבת חוף לנגב את הילד, תוך שימוש בלחיצות שפשוף עמוקות כלפי מטה.

-       בזמן שאתם משפשפים כל איבר בגוף, ניקבו בשמו או תנו לילד לומר את שם האיבר.

 

·      עקבו אחרי המנהיג בנתיב:

-       הליכת חיות. תנו לילד לעקוב אחריכן בנתיב הפנימי, בהליכת פיל, סוס, תנין, כלב, חתול וכו`. לכו על כל 4 הגפיים כשאתם הולכים על הנתיב ותנו לילד להשמיע את קולות החיה, אם אפשרי.

-       כשאתם הולכים בהליכת חיה, בצעו אותה על 3 גפיים.

-       עכשיו היו נחשים וזחלו לאורך הנתיב, תוך שאתם מלחשים כמו נחש.

-       עכשיו היו בולי עץ שמתגלגלים לאורך הנתיב.

 

·      האצה על הנתיב:

-       השתמשו בלוח סקוטר, תנו לילד להיות חיה, תוך שכיבה ותזוזה על לוח הסקוטר.

-       נסו לתת לילד להיות חיה, כשהוא שוכב על גבו ומתקדם בעזרת הסקוטר לאורך הנתיב.

-       תנו לילד להיות חיפושית הזוחלת עם הסקוטר לאורך הנתיב.

-       תנו לילד להיות ספינת גרר, הנגררת ע"י אחיזה בחבל איתו תמשכו את הילד לאורך הנתיב או תנו לילד לגרור  את הסקוטר עם חבל לאורך הנתיב.

 

·      פעילויות עם כדור פיזיו` גדול:

-       השכיבו את הילד עם הפנים קדימה, על הכדור וגלגלו אותו על הכדור.

-       השכיב את הילד עם הגב על הכדור וגלגלו את גופו על הכדור.

 

·      נסיעה על "מגלשת סדין":

-       השכיבו את הילד עם הפנים כלפי מטה, על "מגלשת סדין" ומשכו את הילד לאורך הנתיב הטקטילי.

-       השכיבו את הילד עם הגב על "מגלשת הסדין" ומשכו אותו לאורך הנתיב הטקטילי.

 

·      מחקים מאיברי גוף:

-       השתמשו בריבועי שטיח או דוגמאות שטיחים כלוח גירים והשתמשו בגירים רכים או קמח שיבולת שועל, חול, אבנים קטנות של אקווריום, כתבו בעזרתם משהו על הריבוע ותנו לילד להשתמש ברגלו כדי למחוק את הכיתוב או הציור.

-       חיזרו על הפעילות אבל הפעם תנו לילד להשתמש בידיו כדי למחוק.

-       חיזרו על הפעילות אבל הפעם תנו לילד להשתמש במרפקיו כדי למחוק.

-       חיזרו על הפעילות אבל הפעם תנו לילד להשתמש בברכיו כדי למחוק.

 

·      לוח כתיבה מהגוף:

-       בעזרת אצבעכם, ציירו ספרה, אות, צורה או מילה על גבו של הילד ותנו לילד לנסות לנחש מה זה.

-       חיזרו על הפעילות, הפעם על הבטן.

-       חיזרו על הפעילות, הפעם על כף הרגל.

-       חיזרו על הפעילות, הפעם על כף היד.

 

·      ציורי גוף:

-       בעזרת שימוש במברשות מסוגים שונים, העמידו פנים שאתם צובעים חלקי גוף שונים של הילד.

-       השתמשו במברשות צביעה לבית בעוביים שונים.

-       השתמשו במברשות ציור גדולות, בינוניות וקטנות.

-       השתמשו במברשות של מאפים, בישול ונקיון.

-       ציירו עצמים דמיוניים על הגוף כמו נמשים על הפנים, על הידיים והזרועות.

-       ציירו משקפיים על הפנים.

-       ציירו מגוון סוגי בגדים על הגוף.

 

·      קופסת "משש וגע":

-       חתכו חור בקופסת נעליים עם מכסה.

-      שימו מגוון סוגי טקסטורות על תחתית הקופסא, כגון שטיח, נייר זכוכית, אריח, נייר שעווה ותנו לילד להרגיש   את הטקסטורות.

-       שימו מגוון עצמים בקופסא ותנו לילד לנחש מהו החפץ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פעילויות גרייה וסטיבולריות:

וסטיבולרי – תנועתי:  הוא התפיסה של הילד לגבי תנועה בעקבות הפעלת האוזן הפנימית ושינוי מנח הראש.

פעילויות גירוי וסטיבולריות אלו צריכות להעשות בזהירות ורוגע כדי למנוע מהילד ליפול ולחבוט את ראשו. יתכן וילדים שאינם ורבליים, אינם יכולים לומר לכם מתי כואב להם, לכן היו זהירים.

·      פעילויות עם גלגל פנימי:

-       השתמשו בגלגל הפנימי של צמיג ישן או השתמשו בגלגלים הפנימיים של בריכת שחייה ותנו לילד לשבת עליהם ולקפוץ.

-       הושיבו את הילד על הגלגל ותנו לו "לרוץ" על הנתיב הטקטילי הפנימי, כדי לערוך מירוץ.

-       מקמו חפצים שונים ומכשולים לאורך הנתיב, כדי שהילד ילד מעליהם עם הגלגל.

 

·      משחקי גלגול:

-       שחקו ב"עקוב אחרי המנהיג" ע"י גלגול על הנתיב הטקטילי הפנימי.

-       תנו לילד להתגלגל לאורך הנתיב מהר יותר ויותר.

 

·      משחקי סיבוב:

-       השתמשו בלוח הסקוטר כדי לתת לילד להסתובב.

-       סובבו את הילד על נדנדה.

-       סובבו את הילד על סדין, מעל קרקע חלקה.

 

·      משחקי כדור:

-       תנו לילד לקפוץ על הכדור.

-       תנו לילד להתנדנד על הכדור עם הפנים כלפי הכדור או עם הגב על הכדור.

 

·      משחקי סחרור:

-       בקשו מהילד שידמיין שהוא סביבון ויסתובב בחדר.

-       בקשו מהילד להושיט ידיים והעמידו פנים שאתם מכוונים את הזרועות כמו הידוק המפתח בשעון המעורר.

 

·      תרגול על טרמפולינה:

-       דאגו לטרמפולינה ביתית קטנה, עליה יוכל הילד לקפוץ.

-       תנו לילד לשבת על הטרמפולינה ולקפץ עליה.

-       תנו לילד לרוץ במקום, על הטרמפולינה.

 

פעילויות גרייה פרופריוצפטיביות:

פרופריוצפטיבי:  קינסטתי או מודעות גוף אשר מעניקה מידע לילד מתוך פנים הגוף, מהשרירים, רצועות ומפרקים. אלו עוזרים במיוחד לילדים עם טונוס שרירים נמוך ושאינם יכולים להיות בטוחים היכן נמצא גופם בחלל. הם זקוקים לפעילויות עבודה כבדה, אשר מערבות נשיאת משקל כבד על הגוף.

·      הליכות עם מטען כבד וטיולי צעידה:

-       תנו לילד להלך בנתיב הטקטילי הפנימי עם תרמיל גב בעל מטען כבד.

-       תנו לילד ללבוש אפוד משקל כבד כשהוא על הנתיב הטקטילי הפנימי.

-       תנו לילד ללבוש משקולות בכיסי החולצה והמכנסיים, כאשר הוא הולך בנתיב הפנימי.

-       תנו לילד לזחול עם משקולות כבדות, לאורך הנתיב.

-       תנו לילד לעבור מסלול מכשולים עם מטען כבד עליו.

·      להתעטף:

-       עטפו את הילד בצורה הדוקה בעזרת סדין, שמיכה או מגבת חוף ואז החזיקו חזק כמו זחל בתוך גולם.

 

·      טיפוס במעלה "גבעת המזרן":

-       הניחו את תחתית המזרן של מיטת הילד על הרצפה ואת ראש המזרן השעינו על המיטה במרכזה, אז תנו לילד לטפס על המזרן כדי להגיע לראש "גבעת המזרן".

 

·      מסעות תום סוייר:

-       השתמשו בריבוע של שטיח או דוגמת בד שטיח, תנו לילד לשכב על הדוגמא ולחתור בידיו וברגליו כברפסודה,  לאורך קרקע חלקה.

-       תנו לילד לשכב לאחור על שטיח וחזרו על מסע הרפסודה.

-       תנו לילד לחתור, אבל הפעם תוך שימוש בידיו בלבד, בתנוחת בטן וגב בכל פעם.

 

·      משחק חלוקה:

-       תנו לילד למשוך עגלה, לדחוף מריצה, לשאת סל קניות גדול או קופסת קרטון  (העמידו פנים שאלו משאיות שצריכות להדחף או להמשך לאורך הנתיב).  מלאו אותם בעצמים כבדים בצבעים שונים ותנו לילד להניח כל עצם בתחנת חלוקה בעלת צבע תואם, הממוקמות על הנתיב הטקטילי הפנימי.

-       תנו לילד לאסוף חפצים מתחנות החלוקה עד שה"משאית" עמוסה בחפצים כבדים ותובא לסוף הנתיב הפנימי.

 

·      הליכת חיות:

-       דומה להליכה טקטילית, אבל תנו לילד להשתמש רק בשלוש גפיים והחליפו אותם ככל שההליכה מתקדמת על הנתיב הטקטילי.

 

·      הליכת מריצה:

-       אחזו ברגליו של הילד ותנו לו לזחול על הרצפה וללכת בהליכת מריצה לאורך הנתיב הטקטילי הפנימי.

-       אתה אחזו ידיים ותנו לילד ללכת לאורך הנתיב, כשהוא נשען על גופכם להליכת מריצה לאחורנית.

 

·      משחק קפיצות לגובה:

-       תנו לילד לשבת ישיבה שפופה וסובבו את גופו, תנו לו לקפוץ למעלה תוך כדי הסיבוב, כמו בובה הקופצת מתוך קופסא.

-       תנו לילד לקפוץ לגובה בכל פעם שאתם קוראים לילד בשמו.

-       תנו לילד להיות צפרדע ולקפוץ מתוך תנוחה של ישיבה שפופה, לאורך הנתיב הטקטילי הפנימי.

 

·      קחו את זה מהידיים שלי:

-       במשחק מסירות, העמידו פנים שהכדור או חפץ שנמסר לילד, הוא "תפוח אדמה לוהט" ממנו הילד צריך להפטר מיד תוך שמירה על קצב מהיר.

-       אתם יכולים להשתמש בכדורים גדולים, שקיות של קטניות וכו` במשחק מסירות זה של "תפו"א לוהט".

 

·      הר מנייר:

-       תנו לילד למעוך דפי נייר של עיתון, בכל פעם דף אחד ולזרוק אותו אל תוך איזור שציינתם, כמו בריכת שכשוך ריקה, או מעגל תחום דמיוני, עד שתהיה ערימה עצומה של נייר, שתיצור הר נייר.

-       עכשיו תנו לילד להכנס להר ולחקור אותו.

-       תנו לילד לטפס מעל הר הנייר.

-       תנו לילד למעוך את הר הנייר.

-       תנו לילד לזרוק את הר הנייר אל תוך פח אשפה גדול.

 

·      הזזת קירות במשחק:

-       העמידו פנים שקירות החדר זזים פנימה ותנו לילד לדחוף נגד הקירות כדי לעצור את תנועתם.

 

·      משחק חילוץ:

-       תנו לילד לשבת על ריבוע או דוגמת שטיח, עגלה, לוח סקוטר, גלגל פנימי והעמידו פנים שצריך לחלץ אותו, משכו אותו בזרועותיו, כך שהילד והרכב שלו יוכלו להחלץ החוצה מהנתיב הפנימי למקום בטוח.

 

·      מגבי מכונית מהגוף:

-       תנו לילד לשכב על הרצפה ולהשתמש ברגליו כמגבי מכונית.

-       תנו לילד לשכב על הרצפה ולהשתמש בידיים כבמגבי מכונית.

-       תנו לילד לשבת על הרצפה ולהשתמש בידיו ורגליו כמגבי מכונית.

 

·      חידון תנועות בשימוש הגוף:

-       תנו לילד להעמיד פנים שהוא מצחצח שיניים, שוטף פנים, שוטף ידיים, רוחץ את הגוף.

-       תנו לילד להעמיד פנים שהוא מתלבש, לובש מכנסיים, חולצות, גרביים, נעליים.

-       תנו לילד לדמיין שהוא אוכל, שותה, מנסה את הלכלוך אחריו.

 

פעילויות גרייה של תכנון תנועה ושיווי משקל:

תכנון תנועה:  היכולת של הילד לארגן, לתכנן ולהוציא לפועל פעילויות מוטוריקה עדינה וגסה חדשות או שלא תורגלו.

שיווי משקל:  היכולת של הילד לשמור על איזון כאשר הוא משנה תנוחות.

·      הליכה על הקו:

-       תנו לילד להלך על חבל המונח על הנתיב הטקטילי.

-       תנו לילד להלך לאורך קרן אור , המונחת על הרצפה.

-       תנו לילד לקפץ לאורך החבל על הרצפה.

-       תנו לילד לקפוץ מעל החבל על הרצפה.

 

·      גלגל והקפץ את הכדור על הקיר:

-       השתמשו בכדור פיזיו` גדול, תנו לילד להזיז את הכדור לאורך הקיר ע"י שימוש בבטנו.

-       תנו לילד להקפיץ את גופו לנגד הכדור, כך שגופו יזנק לנגד הכדור והקיר בצורת הלוך וחזור.

 

·      הליכת "עקוב אחרי המנהיג":

-       הליכת חיות על הנתיב הטקטילי הפנימי, תוך החלפת גפיים, מה שבוחר מוביל ההליכה.

-       הליכת רכבת כשהקטר מוביל את הרכבת לאורך הנתיב.

 

·      משחקי דחוף את החפץ:

-       תוך שימוש במטאטא, דחפו חפץ כבד לאורך הנתיב הטקטילי הפנימי.

-       השתמשו במחבט, יתד או מקל מדידה כדי לדחוף שקיות של קטניות לאורך הנתיב.

-       השתמשו בחפצים כבדים אחרים כדי לדחוף אותם לאורך הנתיב.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אם חד גורית אלא אם צויין אחרת