00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בלוג חינוכי

שימושי מחשב- בלוג חינוכי- איילת

 

1. מהו בלוג-

הגדרה- בלוֹגהוא אתר אינטרנט שבו נכתבות פוסטים העוסקות בחוויות, חדשות ומאמרים, לעיונם של גולשי האינטרנט לשם קריאה ובדרך כלל אף לתגובה. הרשומות מסודרות בדף הבית ובדפי הקטגוריה על פי הנושא החדש ביותר בהתחלה והישן ביותר בסוף. בעלי בלוג נקראים בלוגרים וקהילת בלוגרים נקראת בלוגוספירה. 

הבלוג הוא אחד ממאפייניה של תרבות האינטרנט. יש שראו בו סוג של יומן אישי השונה מזה שנכתב בתקופה שקדמה לעידן האינטרנט, בפומביות ההתקשרות עם העולם שהוא מציע. 

כיום שולטת מגמת כתיבת בלוגים של אנשי עסקים, בלוגים של פוליטיקאים יידועי שם (כמו הילארי קלינטון), ובלוגים של יוצרים ואנשי אקדמיה המשמשים פלטפורמה לפרסום יצירות אמנותיות וספרותיות, מאמרי דעה וביקורת ומאמרים אקדמאיים. מספר הקוראים בבלוג מגיע לעתים קרובות למספר הקוראים של ספר בזמן קצר מאוד, זוהי הסיבה שבגללה מספר סופרים הולך וגדל כותבים בלוג אישי בידיעה שיצירתם תגיע לקוראים במהירות ויוכלו לקבל מהם משוב. על חשיבותם של בלוגים מסוג זה ניתן ללמוד מהשכיחות הגדלה והולכת שבה מאמרים אקדמיים מצטטים ומתייחסים למאמרים שמופעים בבלוגים של חוקרים וכותבים אקדמיים.

הבלוגים נשמרים באתרים ייעודיים, ניתן להגיב עליהם ואף להיות מנויים על בלוגים פופולריים. בלוגים פופולריים כיום אף מאפשרים תגמול כספי לכותביהם, המתוגמלים בהתאם למספר ה"כניסות" לבלוגים שלהם, או בעזרת אמצעים פרסומיים שונים שהם מאפשרים להופיע בדפי הבלוג. מגמה זו הולכת ומתרחבת ברחבי העולם וגם בארץ.

 

סוגי בלוגים-

ניתן לסווג את הבלוגים הקיימים לא רק מבחינת המאפיינים הטכנולוגיים שלהם, אלא גם מבחינת הנושאים שבהם הם עוסקים. ניתן למצוא בלוגים שבעליהם מפרסמים מידע אודות החיים הפרטיים שלהם, כאלה העוסקים בחדשות ואקטואליה, בלוגים המסקרים נושאים כמו טכנולוגיה, פוליטיקה או סרטים, ואף בלוגים המתארים את הנעשה בחברה מסחרית ונכתבים על ידי עובדיה. ניתן גם להרוויח מכתיבת בלוגים על ידי שילוב פרסומות או קבלת כסף על מנת לפרסם מוצרים, כך שישנם גם אנשים שכתיבת הבלוג מהווה עבורם משרהחלקית או מלאה.

בלוג פרטי

בלוג פרטי הוא הסוג הדומה ביותר ל"יומן אישי" ובו כותב כל אדם החפץ בכך את דיעותיו, מחשבותיו ורגשותיו, מתאר את סדר היום שלו, ולמעשה כותב את כל העולה על רוחו. בלוגים אלה לרוב יצברו קוראים במידה והאדם הכותב אותם הנו אישיות מוכרת או ייחודית, או במידה וכתיבתו יוצרת עניין מיוחד. גם בלוגים פרטיים נחלקים לקטגוריות שונות על-פי מאפייני גיל, נושאי כתיבה שונים, וכן לפי שיוך קהילתי.

 

 

 

בלוג קהילתי

בלוג קהילתי הוא בלוג שבו כל אחד יכול להביע את דעתו, לפרסם קישורים או מאמרים מעניינים שמצא באינטרנט או להביע דעה בקשר לכתבות שפורסמו. ההבדל המהותי בין בלוג קהילתי לבלוג רגיל (פרטי) הוא שבבלוג כותב רק איש אחד או קבוצת אנשים נבחרת. בבלוג קהילתי כל אחד יכול לכתוב. בלוג קהילתי שובר גבולות בין אנשים ומהווה מקום המפגש למבקריו תוך עידוד דיונים בין הגולשים. כל הפוסטים בבלוג קהילתי מבוקרים על ידי מנהלי המערכת כדי לסנן תכנים לא ראויים כגון: קללות, טרולים וכו`.

בלוג בארגון

בתוך משפחת הבלוגים הארגוניים יש שני סוגים: בלוגים של ארגונים ברשת האינטרנט ובלוגים ארגוניים ברשת האינטרנט. ארגונים רבים מתחילים להשתמש בבלוגים ככלי לעובדי הידע בארגון שבו הם יכולים לכתוב את הידע שלהם, ולשתף אותו עם עמיתים ועם לקוחות. ארגונים רבים מתלבטים בסוגיית איתור הידע הסמוי בראשם של עובדי הידע בארגון וכן בשימוש מושכל בידע סמוי זה. לצורך כך משקיעים ארגונים רבים משאבים בהפעלה ובהטמעה של מערכות ניהול ידע. בלוג, או אתר אישי של עובד ידע בארגון יכול להוות סביבה פתוחה, מזמינה ומעודדת את עובד הידע לשתף בידע שלו, לרכז סביב הבלוג שלו קבוצה של מומחים מאותו התחום ובכך להביא ליצירת ידע חדש כאשר העובד יוזם זאת, בעצמו.

ארגונים רבים המאפשרים הפעלת בלוגים בתוך הארגונים מסתייעים בבלוגים לפיתוח מוצרים חדשים, לתקשורת יעילה ובלתי מתווכת עם ציבור הלקוחות ועוד.

בלוג אקדמי

בלוג אקדמי הוא בלוג שנכתב על ידי קבוצת אנשי אקדמיה ונועד לקדם את השיח הציבורי בתחומי מומחיותם, להפוך ידע מקצועי לנגיש יותר לציבור הרחב, לאפשר פרסום תוצאות מחקרים מדעיים, לסייע למומחים לקבל תגובות מידיות לטיעונים אקדמיים, ולאפשר לאנשי אקדמיה לחוות דעתם על ענייני השעה.

בלוג עיתונאי

התרחבות השימוש בבלוגים הביאה את אתרי החדשות באינטרנט לפתוח בלוגים לאחדים מהעיתונאים הפועלים בהם (או בעיתון האם). לעיתונאים אלה ישנה הבמה השמרנית שלהם - הטור בעיתון, ובמקביל אליה הם מנהלים בלוג, כאמצעי נוסף לקשר עם הקוראים, אמצעי שבו יפרסמו נושאים הנמצאים פחות ברומו של עולם. דן גילמור, בספרו "אנחנו המדיה", מצביע על סוג חדש של עיתונות עממית המבוססת על טכנולוגיית האינטרנט והתקשורת ובעיקר על שימוש בבלוגים ככלי עיתונאי לנוחות הכותבים והקוראים כאחד.

 

2. בלוגים שמעניינים אותי-

בלוג אוכל-

בלוג אוכל טוב שמצאתי זה בלוג "דברים בעלמה"- http://www.dvarimbealma.com/%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99-%D7%90%D7%95%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%95%D7%9E%D7%9C%D7%A6%D7%99%D7%9D

בבלוג זה נצמאים המון מתכונים בריאים ולא בריאים, מאפים ומתוקים תמונות להמחשה יפיפיים ועוד.

אני אישית מאוד אוהבת לבשל. אז אני נורא אוהבת להסתכל מידי פעם על מה שהתחדש בבלוג הזה. מתכונים חדשים וכו`.

כ"כ הרבה פעמים קורה לנו שבא לנו לאכול משהו ואנחנו לא יוגעים מה? אז בבלוג יש מצע כ"כ גדול שיהיה בטוח משהו קל להכנה ומזין שיספק את רעבונך.

 

בלוג אופנה-

בלוגי אופנה אלו אחד מהבלוגים היותר מעניינים אותי אישית. מצאתי בלוג שמאוד מצא חן בעיני- http://glossberry.blogspot.co.il/- אני אוהבת איך שהכותבת שם מאוד אסטטית וכותבת שם הכל בצורה נוחה לקריאה וכל הזמן מחדשת. הבחורה שכובת את הבלוג מאוד אוהבת לתת את דעתה האישית על המוצרים שהיא מציגה בבלוג. וזה עוזר לקורא שלא כ"כ מבין במוצרי קוסמטיקה וטיפוח להיכנס לעניינים מהר מאוד.

 

3. בלוג חינוכי-

בלוג חינוכי הוא בלוג העוסק בתחום המוגדר כחינוכי או לימודי ובדרך כלל מיועד להפיץ מידע בתחומי החינוך, הדעת והלמידה השונים לאנשי חינוך וצרכני חינוך. לדוגמה: קהילות של מורים, קהילות של תלמידים, קהילות של מורים ותלמידים במשותף, קהילות של באי בית ספר מסוים (מורים, מדריכים, תלמידים וכו`), קהילות של חוקרי חינוך ולמידה וקהילות אחרות של אנשים בעלי עניין משותף בתחומי החינוך, ההוראה והלמידה. בבלוג החינוכי מועברים תכנים לימודיים, הודעות, דיווחים ודוחות על תהליכי חינוך, תהליכי למידה ותהליכי הוראה של תחומי הדעת השונים. בדרך כלל מאפשר הבלוג קבלת תגובות וביקורת לתוכן המופץ בו מצד כל משתתפי הבלוג שהם בעלי העניין בו. לעתים יאפיינו את הבלוג החינוכי שיתוף ואינטרקציה.

-          דוגמאות לבלוגים חינוכיים שמצאתי

 

 

4. פעילות-

פעילות חינוכית דרך הבלוג. מתאים לתלמידים בגילאי חט"ב.

מטרת הפעילות:גיבוש הכיתה, שיפור האקלים הכיתתי ומתן מקום ביטוי לכלל התלמידים.

 

מחלקים את הכיתה לקבוצות קטנות כך שכל קבוצה אחראית על חודש מסויים. על כל קבוצה לארגן פעילות כיתתית לחודש זה הכוללת מפגש חוייתי וערכי בזמן הלימודים או לאחריה. להעלות פרסום לבלוג מה היה, תמונות, מקום להערות משאר חברי הכיתה איך היה פידבק חיובי ושלילי, ולהעלות פוסט נוסף עם נושא לדיון בעקבות הפעילות. או בנושא של הפעילות עצמה או משהו שקרה במהלך החודש בכיתה וברצונם להעלות את הנושא ולדון בו.

על כל התלמידים להשתתף במהלך השנה בבלוג וכך הכיתה חווה הרבה פעילויות, הם מתועדות ויש עליהם דיבור כך שזה יוצר יותר עניין סביבם ומעלה את החשיבות והנוכוחות של הפעילויות החברתיות. כמו כן הבלוג הופך להיות מקום מעניין, תמונות, חויות וכו.. וכך יעודד תלמידים להיכנס אליו ולהביע את דעתם בסוגיות כאלה ואחרות. למורה תהיה אפשרות להשפיע מבפנים ולהיות חלק מהמרחב האינטרנטי של התלמידים.

הבלוג מאפשר לכל תלמיד לפרסם דברים שחשובים לו ומעניינים אותו, ונותן ביטוי לכל אחד.

 

יתרונותיו של הבלוג:

·         הבלוגים מאפשרים לפתח עימותים ודיונים כיתתיים במיגון נושאים. השיחות המתאפשרת במסגרת של בלוג, בניגוד לכתה, הן בטווח רחב מאוד ותורמות ליצירה של קהיליית לומדים – התלמידים זוכים להכיר אחד את השני יותר טוב על ידי קריאת בלוגים של חבריהם ומגלים, בדרך לא מאיימת, את השוני והדמיון ביניהם. כל האמירות והדעות מקבלות תשומת לב, בניגוד לכתה ממשית בה יש תלמידים ביישנים או קולניים, ונוצרת אווירה של שוויון.

·         מאפשר למורים גישה נוחה לתלמידים, הם מעדכנים בו מטלות, לוחות זמנים, רשימות קריאה וכיו"ב. הזנת התכנים נעשים בצורה פשוטה וקלה הרבה יותר עבורם מבחינה טכנית.בעקבות הפשטות הטכנית, מורים ומדריכים נוהגים יותר לצרף קישורים לאתרים ותכנים חיצוניים הקשורים בחומר הנלמד ומעשירים אותו במידה רבה.

·         כתיבת בלוג עשויה להינתן כמטלה בפני עצמה בשיעורים מסוימים, אשר התלמיד יקבל עליה ציון.

·         באפשרותו לחולל שינוי בדינאמיקה של הדיאלוג החינוכי. יצירת בלוגים בכיתה או בסביבה החינוכית יש בה כדי להעצים את קולו של התלמיד. כותב הבלוג יכול ליצור אינטראקציה עם כותבי בלוגים אחרים על ידי התייחסות ביומן שלו, הבלוג שלו. בצורה כזו, נוצר דו-שיח מקביל בין כמה כותבים. כותב הבלוג וגם הקוראים יכולים להגיב ולהעיר באופן חופשי.

·         מורים מעידים כי רמת המוטיבציה של תלמידים לכתוב ולעדכן את הבלוג שלהם עולה על כל התנסות מתוקשבת אחרת הזכורה למורים מזה 15 שנה.

 

ההבדלים לעומת חקרשת וכו`-

לדעתי הבלוג שונה מהחקרשת, ויקיפדיה והוראה פרונטלית בכך שהוא מאפשר למידה אף נותן מקום וביטוי לדברים נוספים כגון חוות דעת אישית, העלאת ופרסום פוסטים אישיים, תגובות אחד לשני. לעומת זאת שיטת הוראה פרונטלית מתמקדת בעיקר במורה ובחומר הלימודי. הויקיפדיה והחקרשת מאפשרים חוויית למידה ייחודית אך בעיקר למידה, ואישית.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ayelet234 אלא אם צויין אחרת