00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ספרים, מידע ומה שביניהם

מעבר הבלוג

 

כולכם מוזמנים לבלוג בבית החדש

פרשת השבוע - פרשת ויקהל-פקודי – פרשת פרה

[מתנצלת שהרשומה מועלה רק עכשיו - יש לנו בבית בעיה באינטרנט, חשבתי שהעניין הסתדר אבל התברר שהוא הסתדר חלקית והיה בלתי אפשרי להעלות את הרשומה...]

 

 

במסגרת פינתנו – דברים לפרשת השבוע

פרשת ויקהל-פקודי – פרשת פרה

במסגרת פרשות השבוע הנקראות משמחת תורה עד שמחת תורה (במשך שנה) פרשת ויקהל  ופרשת פקודי החותמות את ספר שמות נקראות יחד. הפרשות הן קצרות  יחסית.
שתי הפרשות אף עוסקות באותו נושא - הקמת ובבניית המשכן בפועל.
הציווים על הקמת המשכן פורטו כבר בפרשות תרומה ותצוה, במסגרת הפרשות האלו הם באים לכלל ביצוע בפרשות אלו.

כמה מילים על הפרשות מהויקיפדיה

פרשת ויקהל, הפרשה העשירית בספר שמות פרקים ל"ה-ל"ח. הפרשה עוסקת בצרכי המשכן, אך מתחילה דווקא בדיני שבת. הקב"ה רוצה להבהיר כי השבת קודמת להכנת ובניית המשכן וכי אין לחלל שבת לצורך הקמת המשכן. (כל אבות המלאכה האסורים בשבת, הן מלאכות שהיו לצורך הקמת ובניית המשכן.)

פרשת פקודי, הפרשה האחת-עשרה והאחרונה בספר שמות, פרקים ל"ח-מ', ממשיכה בנושא הקמת המשכן וחנוכתו.
משה מקים את המשכן ביום הראשון של חודש ניסן, בשנה השנייה ליציאת מצרים. אחרי הקמת המשכן שוכן ענן הכבוד, המסמל את נוכחותו של ה', על המשכן. לרוב קוראים את הפרשה לפני ראש חודש ניסן.

* השבת במסגרת 'ארבע הפרשיות' מוסיפים את פרשת פרה. 'ארבע הפרשיות' הן ארבע פרשיות מיוחדות שנאמרות אחרי קריאת פרשת השבוע בין השבת שלפני חודש אדר לשבת שלפני חודש ניסן, בפרשיות אלו מפורטים דינים ייחודיים לתקופה זו של השנה.

פרשת פרה, אותה קוראים שבת לפני שבת פרשת החודש עוסקת בדיני טהרה מטומאת מת על ידי אפר פרה אדומה.

ההפטרה השבת היא בספר יחזאל פרק ל"ו "ויהי דבר ה'".
ההפטרה עוסקת בטיהורו הרוחני של עם ישראל על ידי הקב"ה. "וזרקתי עליהם מים טהורים..."

 

 

חזק חזק ונתחזק !

 

 

ומשהו לשבת

ראשית דבר תורה לשבת.

קצת גיאמטריה

''אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׂת אֹתָם'' (שמות ל"ה; א')

חכמינו ('שבת' צז:) דרשו: מכאן רמז לשלשים ותשע מלאכות האסורות בשבת, שמנין ''אֵלֶּה'' הוא: שלשים ושש ו''הַדְּבָרִים'' משמע שנים. שמעוט רבים, שנים. ויתורה של האות ה''א באה לרבות עוד אחד. הכל עולה יחד: שלשים ותשע.

רבנו יעקב 'בעל הטורים' הוסיף בזה עוד מספר רמזים נפלאים:

א. תיבת ''לַעֲשׂת'' נכתבה כאן חסר האות ו' והיא מורכבת מהאותיות ל' תשע (''עֲשׂת'') לומר: ל''ט מלאכות יעשו אותם בו' (שישה) ימים ולא בשבת.

ב. בכתובים שלפנינו מתיבת: ''וַיַּקְהֵל'' עד: ''לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת'' יש ל''ט תיבות, חוץ ממילת ''הַשַּׁבָּת'', ללמדנו על איסור עשיית ל''ט המלאכות בשבת.

ג. עוד רמז נאה. וכן: ''אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹקִים לַעֲשׂוֹת'' ('בראשית' ב) הכתוב ב''וַיְכֻלּוּ'' תמצא עשיות ובריאות ומלאכות והויות והוצאות והבדלות כולם ל''ט, לומר: ל''ט מלאכות הן חוץ מתולדות.

 

 

אני ממשיכה במתכונת של - שיר לפרשה.

הפרשות שלנו עוסקות במשכן שהוא בעצם בית המקדש שלנו ולכן חשבתי שלפרשות הללו מתאים שיר על בית המקדש ונדמה לי שהשיר של עדי רן "בית המקדש"

 

בית המקדש
מילים ולחן: עדי רן

 

כן יבנה בית המקדש שיבנה בית המקדש
כל עמך ישראל ירננו ויגידו בך
שיבנה בית המקדש, שיבנה בית המקדש
כל עמך ישראל ירננו ויגידו בך

ותחזינה עינינו בשובך לציון
זה לא חלום, זו מציאות לא דמיון,
בשובך לציון זה לא חלום זו מציאות לא דמיון.
 

שיבנה בית המקדש, שיבנה בית המקדש
כל עמך ישראל ירננו ויגידו בך
שיבנה בית המקדש, שיבנה בית המקדש
כל עמך ישראל ירננו ויגידו בך

ותחזינה עינינו בשובך לציון...

 

 

לשיר

 

 

 

ולסיום

 

חזק חזק ונתחזק !

 

 

 

שתהיה לכולנו שבת שלום ובשורות טובות

 

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 17:10.  תל-אביב- 17:25.  באר-שבע- 17:27.   חיפה- 17:16

 

זמני יציאת השבת:

ירושלים- 18:23.  תל-אביב- 18:25.  באר-שבע- 18:25.  חיפה- 18:25

רבנו תם- 19:02.

 

 

קישור לדף פרשת ויקהל-פקודי

 

קישור לדף פרשת פרה

 

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל חוטהשני אלא אם צויין אחרת