44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מערכה שלישית

בירדמן

11/02/2015

במקור: Birdman

במאי: אלחנדרו גונזלס אינאריטו
שחקנים: מייקל קיטון, אמה סטון, אדוארד נורטון
שנה: 2014
אורך: 119 דקות 
ז`אנר: קומדיה, דרמה
 
אחד ההישגים הקולנועיים המרשימים ביותר של השנים האחרונות היה השוט הראשון של 'כוח משיכה'. למי שלא זוכר, זה היה שוט באורך של 17 דקות שבו המצלמה עפה בחלל, עושה תרגילי אקרובטיקה מדהימים ומצליחה להכניס אותנו לתוך נעליה של הדמות הראשית. שנה לאחר מכן, אלחנדרו גונזלס אינאריטו (להלן: אג"א) ועמנואל לובצקי (שצילם גם את 'כוח משיכה' וגם את 'בירדמן') הולכים בגדול. הם לא יעשו את הפתיחה בשוט אחד, הו לא, הם יעשו את כול הסרט בשוט אחד! אבל מכיוון שזה בלתי אפשרי, הם יצלמו את הסרט בשוטים ארוכים מאוד שיחוברו בעריכה כך שזה ייראה כמו שוט אחד ארוך.
 
האמת? אני יודע שבטח יש לזה איזושהי משמעות ושאני, כמבקר קולנוע עילאי ומתנשא, אמור להתלהב מתרגיל הקרקס הקולנועי שהוא הלא בדיוק וואן שוט הארוך הזה, אבל לא ממש הצלחתי להתלהב מהרעיון הזה. זה מגניב ומרהיב אבל לא הרגשתי שיש להחלטת העריכה הזאת פואנטה מלבד 'זה מגניב!'. הסרט היה עובד נהדר גם אם היה בו יותר משוט אחד.
 
מתחת לגימיק המגניב הזה יש גם סיפור. ריגן תומסון (מייקל קיטון בהברקת ליהוק) היה פעם כוכב בסדרת סרטי גיבורי העל 'בירדמן' ששברה קופות. אך עבר המון זמן מאז ותומסון רוצה להוכיח שהוא יותר משחקן שהיה פעם גיבור על. לכן הוא מנסה להעלות מחזה בברודווי. בנוסף לזה הוא גם מנסה להוכיח שהוא עוד קיים ורלוונטי כיום, לשקם את משפחתו ולהתמודד עם הקולות שבראשו. אה, וגם יש לו כוחות על.
 
אחד הדברים ששמים לב במהלך הצפייה ב'בירדמן' זה שהוא עמוס. דמותו של ריגן תומסון היא מעניינת, אבל הפיתוח והכתיבה שלה נראית כאילו התסריטאים פשוט זרקו בלי סדר את כול הרעיונות שלהם בנוגע לדמות. למרבה המזל, ההופעה הנהדרת של מייקל קיטון מצליחה להשכיח את חסרונות הכתיבה ולהפוך את דמותו לכזאת שמעניין לראות מה קורה איתה ואיך היא מתמודדת עם הקונפליקטים שלה.
 
הבימוי של אג"א (שביים עשור וחצי לפני כן את 'אהבה נושכת' הנהדר) הוא די כבד יחסית לסרט שמוגדר כקומדיה. יש רגעים מצחיקים פה ושם אבל 'בירדמן' לא מרגיש כמו קומדיה אלא כמו סרט גדול וחשוב שאתם אמורים להפיק ממנו חומר למחשבה. מה שנקרא 'קומדיה לאינטלקטואלים'. 
 
מה שכן, הבימוי של אג"א מצליח להוציא הופעות נהדרות משחקניו. בנוסף למייקל קיטון יש גם את אמה סטון המהממת, את אדוארד נורטון שלא נראה כאילו הוא השתנה מאז ימי 'השעה ה-25', את זאק גליפיאנקיס בהופעה נורמלית (!) ואת נעמי ווטס. כולם משחקים נהדר מלבד ווטס שהיא סתם בסדר. הם מצליחים להפיח חיים בדמויות שלהם ולהפוך אותן למעניינות.
 
בנוסף, 'בירדמן' הוא סרט ששואל ומציג דברים מעניינים בנוגע לתרבות ומה אנחנו נעשה כדי להישאר קיימים ו/או רלוונטיים בעולם הפייסבוק, הטוויטר והסלפי של היום. הסרט מצליח מאוד בתחום הזה והוא נותן לא מעט חומר למחשבה בנושאים אלו. ראויה לציון דמותה של מבקרת התיאטרון ששונאת את תומסון ואת מה שהוא מייצג. זוהי דמות נהדרת שלמרבה הצער לא מופיעה הרבה בסרט והייתי רוצה לראות עוד עליה.
 
אך ל'בירדמן' יש גם כמה חסרונות. על אף הדברים הטובים שבו, לוקח לו די הרבה זמן עד שהוא מתחיל להתניע. בנוסף לזה הסרט מדי פעם מתנשא מעל הקהל הפשוט וגורם לכך שבאחת הסצנות הכי טובות בסרט התביישתי מעט בכך שמאוד נהניתי ממנה. גם אנשים שנהנים מקומדיות אינטלקטואליות נהנים מדי פעם מפיצוצים ואפקטים, לתשומת לב יוצרי 'בירדמן'.
 
אך בשורה התחתונה, 'בירדמן' הוא סרט נהדר. שחקנים טובים, רגעים מצחיקים, צילום מרהיב ותסריט כתוב היטב הן סיבות מספיק טובות לראות אותו. לא 9 מועמדויות לאוסקר, אבל בהחלט סרט ששווה לראות.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל עוף בשומשום אלא אם צויין אחרת