00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ספרים, מידע ומה שביניהם

מעבר הבלוג

 

כולכם מוזמנים לבלוג בבית החדש

פרשת השבוע - פרשת שמות

[גם הפעם לצערי לא הספקתי להעלות את הרשומה לפני שבת, בעיקר בגלל הפסקות החשמל המרובות שהיו באיזור שלנו...]

 

במסגרת הפינה - דברים לפרשת השבוע.

פרשת שמות

השבת אנחנו מתחילים חומש חדש – שמות.

כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת שמות היא פרשת השבוע הראשונה בספר שמות. פרקים א'-ו'.
בפרשה מסופר על תחילת שעבוד עם ישראל במצרים ועל שנות חייו הראשונות של משה ובחירתו להנהגה. בפרשה זו מוצגות כמה מן הדמויות שיופיעו במהלך הפרשות והספרים הבאים, ובהן מרים ואהרן אחיו של משה, וכן פרעה מלך מצרים שמשעבד את עם ישראל.

מה בפרשה

* גזירות פרעה -
תחילת הפרשה מקושרת לסיומו של ספר בראשית ומסכמת את שמות בני ישראל שירדו למצרים. עם ישראל, המכונה כך לראשונה על ידי פרעה, מזוהה בעיני המצרים כסיכון פוטנציאלי (גייס חמישי) על כן מחליטים המצרים לדכא אותו במספר דרכים - שיעבוד פיזי ובניית "ערי מסכנות" ובהמשך ציווי על המתת כל הזכרים הנולדים. המיילדות המופקדות על ביצוע המשימה אינן מצייתות לציווי זה, ומצילות את הילדים. בעקבות מעשי המיילדות, מסופר כי ה' גמל להן טובה "ויעש להן בתים".
פרעה מרחיב את הציווי ומורה אותו לכל המצרים: "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו".
על רקע הציווי הנ"ל, מספרת הפרשה על זוג עבריים משבט לוי הנישאים ומביאים לעולם בן זכר. אם הילד חוששת להשאירו בביתה, בונה לו תיבה ומניחה אותו בתוך התיבה ביאור.

 

* חייו של משה -
בת פרעה מוצאת את התיבה ביאור בה הונח הילד, היא קוראת לו "משה", לוקחת אותו לביתה ומגדלת אותו בארמון פרעה.
כשמשה גדל הוא יוצא לפגוש את בני עמו המשועבדים לפרעה. הוא מתערב בשני סכסוכים אלימים ומציל את הנרדפים, ועקב כך נאלץ לברוח לארץ מדיין.
על הבאר במדיין הוא מסייע לבנותיו של יתרו, בעקבות כך גר בביתו ונושא את אחת מבנותיו, צפורה. למשה נולדים שני בנים, גרשם ואליעזר.

 

 

* הסנה הבוער והחזרה למצרים -
באחת הפעמים שמשה רועה את צאן יתרו הוא מגיע להר סיני ורואה שם סנה בוער באש. אלוקים מדבר אל משה מתוך הסנה, מודיע לו שהחליט לגאול את עם ישראל ולהביאם לארץ ישראל, ומטיל על משה את הנהגת העם.
משה מנהל משא ומתן ארוך עם ה' ואומר אלו בעיות עשויות להפריע לו במשימה זו. בין היתר, מנסה משה לסרב לשליחות מהסיבה שהוא "ערל שפתיים" ("כבד פה"), אולם ה' מעמיד לצידו את אחיו אהרן כ"נביא" (לפי רש"י: מתורגמן). כמו כן, אלוקים מצייד את משה באותות ובמופתים שיעזרו לו לשכנע את העם ואת פרעה בדבריו, וכן מגלה לו את שמותיו המיוחדים.

משה לוקח את אשתו ואת בניו בדרך חזרה למצרים. בדרך מתרחש אירוע בלתי מוסבר: "ויפגשהו ה' ויבקש המיתו". צפורה מלה את בנה, ובעקבות מעשה זה סרה סכנת המוות.

 

* משה ואהרון מתעמתים עם פרעה -
משה נפגש עם אהרן במצרים ושניהם באים לפני פרעה ותובעים בשם ה': "שלח את עמי". פרעה מסרב ומקשה את תנאי השעבוד של בני ישראל. הם מצידם מתלוננים למשה שבואו רק הירע את המצב, והוא קובל לפני ה'.
בפסוק החותם את הפרשה, עונה אלוקים למשה: "ויאמר ה' אל משה עתה תראה אשר אעשה לפרעה כי ביד חזקה ישלחנו וביד חזקה יגרשם מארצו".

 

בהפטרת פרשת שמות מתקיים מצב יוצא דופן שבו כל אחת ממסורות הקריאה המרכזיות של העדות השונות קוראת בספר אחר מספרי הנביאים:
האשכנזים קוראים בספר ישעיהו מפרק כ"ז; ו'-כ"ח; י"ד ובנוסף פרק כ"ט; כב'-כג'. את הנבואה "הבאים ישרש יעקב" - הנבואה הזאת מזכירה את ניסי יציאת מצרים.
הספרדים מפטירים בספר ירמיהו, מתחילתו ועד פרק ב' פסוק ג'. מתוארת כאן הקדשתו של ירמיהו כנביא - באופן שמזכיר את הקדשתו של משה בפרשתנו.
התימנים והעיראקים מפטירים בספר יחזקאל פרק ט"ז פסוקים א-יד, בנבואה מתאר יחזקאל את הורתו ולידתו של עם ישראל וכיצד ה' גידלם וטיפחם - ברמיזה על הוצאתם ממצרים.

 

 

ומשהו לשבת

ראשית דבר תורה לשבת.

"ואלה שמות בני ישראל הבאים" (שמות א'; א')

דרש ר' יששכר דוב מבעלז : "הבאים"  לשון הווה. ללמדך: שתמיד, כל הימים הארוכים שעשו בגלות מצרים, היו בבחינת "הבאים", 
כאילו רק היום באו, עוד המה היו ספוגים באוירה של ארץ ישראל. כי לא הושפעו ולא נשתנו מאומה בהשפעות הסביבה המצרית.

 

 

אני ממשיכה במתכונת של - שיר לפרשה.

כשחיפשתי שיר המתאים לפרשה זכרתי את השיר "משה בתיבה" ("דומם שטה") וכשהתחלתי לחפש על השיר חומר גילתי כמה דברים מעניינים.
זהו כידוע שיר ילדים מאת קדיש סילמן.
השיר בנוסחו המקורי נדפס בשנת תרע"ז בשני ספרי לימוד בארצות הברית: "שחרית" ו"היסטוריה לילדים" (שם בעצם מזוהה המחבר(
השיר הולחן בשתי נעימות – הראשונה עממית יידית, (באידיש) וכן ע"י המלחין נסים נסימוב.

‏לשיר, מתברר יש שלושה בתים (וכן גם ניסוחים שונים כמו צפה במקום שטה ועוד...)

הנה הנוסח היותר מוכר

דומם שטה תיבה קטנה
על היאור הזך
ובתיבה משה קטון
ילד יפה ורך

ומלמעלה זוהר תכלת
ומלמטה יאור
והשמש בשמיים

שופכה הרבה אור

הס הגלים השובבים
משה הקטן שט
לא יטבע, חיה יחיה
ילד זה הקט

 

בגרסה השנייה, שהולחנה על ידי נסימוב, הושמט הבית האמצעי.

לשיר

 

 

 

סילמן שהיה "ממקימי "אחוזת בית" ולקח חלק בחיי הציבור והחברה של היישוב", הרבה לעסוק בשיריו בלאומיות היהודית החדשה ובמפעל הציוני בארץ ישראל.
בשיר, שנכתב בשנות העשרים או השלושים של המאה ה-20, מהדהד העימות של היישוב עם שלטונות המנדט הבריטי על סוגיות העלייה לארץ והקמת יישובים חדשים, ולצדו החרדה לגורל היהדות באירופה שבה התגברה בשני העשורים שבין מלחמות העולם, האנטישמיות ועליית הנאציזם לשלטון.

המתבוננים על תהליכים הרי אסון אלו, מקרב היישוב ויהדות התפוצות, ביקשו להתעודד ולא לאבד את התקווה לשרידתה של האומה.

 

 

 

שתהיה לכולנו שבת שלום ובשורות טובות

 

זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:17.  תל-אביב- 16:31.  באר-שבע- 16:35.   חיפה- 16:20

 

זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:33.  תל-אביב- 17:34.  באר-שבע- 17:36.  חיפה- 17:32

רבנו תם- 18:10

 

 

קישור לדף פרשת שמות

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל חוטהשני אלא אם צויין אחרת