00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של יניב - צויין אחרת

מאי חנוכה

בסיפור חנוכה היוונים נכנסו לבית המקדש וטימאו את כל השמנים בהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי (החשמונאים) וניצחו את היוונים מצאו רק פח שמן אחד שהיוונים לא נגעו בו שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו אלא להדליק יום אחד ונעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים אז קבעו את חג החנוכה ליום הזה כהלל והודאה.

היוונים, כל כוונתם הייתה לטמא את השמן בבית המקדש. הם לא רצו להשמיד אותנו ולא רצו להעביר אותנו מדתנו. גם לא היה אכפת להם שנלמד תורה הם רק רצו שנלמד תורה ונקיים מצוות בלי הקשר שלנו לאלוקים כלומר שנעשה דברים על פי שכל. נלמד תורה כי היא שכל מופלא, נקיים מצוות שאפשר להבין על פי שכל כמו אל תגנוב או כיבוד הורים אבל הם התנגדו למצוות כמו פרה אדומה קדושה וטהרה אילו שאי אפשר להבין על פי שכל וזהו בעצם הקשר העצמותי של עם ישראל עם ה' לקיים את דבר ה' בפשטות משום שזהו דבר השם או ללמוד תורה קודם כל כי היא החיבור שלנו עם ה' ולזה הם התנגדו כי ידעו שכך ינתקו את ישראל מאלוקיהם.

דבר נוסף, עניין של שמן הוא עניין התענוג. בכל דבר של תענוג יש סיכוך דוגמא טובה היא מאכל שמן - בשר כבש טעים יותר מעוף. ומה ענין התענוג? כאשר האדם מקבל תענוג ממשהו הוא נקשר אליו רגשית ונפשית אז קשה לו להיפרד מהדבר הלב מושך לדבר וזו משיכה שקשה לעמוד בה לכן היוונים רצו לטמא את התענוג שלנו על מנת שנתקשר בקשר נפשי ורגשי לתרבות יוון שבכל דור היא מתבטאת באופן קצת שונה ובדור שלנו תרבות יוון היא תרבות המערב מה שאומר הוליווד, פרסומות, מותגים, אייפון וכו... פשוט רוצים לקחת לנו את הלב שימשוך אותנו לכל הזבל הזה אז אנחנו שבויים בידם ומזינים אותם בחיות ובאנרגיות שיש לנו מהנשמה האלוקית שלנו שהיא ה' עצמו.

בגמרא במסכת קידושין אמרו חז"ל "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין" אחד הפירושים הוא שהתורה היא תבלין ליצר הרע שתבלין עניינו הוא לתת טעם למאכל ותענוג למי שאוכל. הנפש הבהמית שהיא היצר הרע ברוחניות היא כוח מתאווה פשוט וכאשר אותו הכוח המתאווה משתלשל למטה לעולם הזה הוא נקרא יצר הרע מלשון יצרים וגם מלשון ציור אז הוא רודף אחרי כיף, אחרי תענוג ואחרי מה שמצטייר לו כתענוג וכמה שהאדם גס יותר ואפילו מצד טבעו, הוא נמשך לתענוג גשמי שהוא מוחשי לו אבל אדם שפועל לעדן את הנפש שלו יכול לקבל תענוג מדברים עדינים יותר למשל מוזיקה או עדין יותר יכול לקבל תענוג משכל פילוסופיות אבל מי שבאמת מעדן את הנפש שלו (ויש פה ענין של ביטול מציאות עצמו) יכול לקבל את התענוג מהתורה שזהו תענוג שלא בערך משום שהוא בלי גבול לעומת כל התענוגים האחרים אפילו כזה משכל פילוסופיה שהוא תענוג בעל גבול שחולף ואילו התענוג שבלימוד התורה הוא נצחי ויישאר בגאולה השלימה.

אז כאמור, השמן הטמא הוא המשיכה שלנו והאהבה שלנו לענייני העולם ובעיקר לתרבות יוון שכיום היא תרבות המערב ועל מנת להתנתק מכל זה אנחנו צריכים להתקשר לתענוג אמיתי ונצחי ששייך לכל יהודי כל אחד בדרגה שלו בלימוד התורה שהיא גם הקשר והחיבור שלנו עם אחדותו ית' ובפועל איך עושים זאת? רבי נחמן מדבר בתורות שלו הרבה על לעשות מהתורה תפילה שתפילה היא עבודת התחתון והתורה היא ההשפעה מלמעלה כך שלא מספיק רק ללמוד תורה ולקבל תענוג מהתורה כי זה כמו מתנה מלמעלה וכאשר האדם לא עושה משהו, לא עובד ומתייגע ממש בשביל זה אז הוא לא מעריך ולא נקשר ממש לעניין, העניין לא נהיה חלק ממנו אז אותו אחד שרק לומד תורה וגם מתענג מלימוד התורה, כאשר יצא החוצה לעולם מיד העולם ישאב אותו והוא שוב ירוץ אחרי תאוות ועניני העולם אבל אם הוא עושה מהתורה תפילה הוא מקשר את התורה אליו לנפש וחי אותה אז העולם לא יעניין אותו הוא ירגיש בשקר ולא ירצה ממנו.

ובפועל איך עושים מהתורה תפילה? תורה היא מלשון הוראה והתורה היא נצחית כך שכל סיפורי התורה בהשגחה פרטית קשורים עם המתרחש בפועל וביום יום אם זה המצב הכללי של העם שלנו או המדיני או העניינים האישים שלנו, הכול נימצא בתורה וגם מי שמחובר לתורה בהשגחה פרטית מובילים אותו לאותם המקומות שהוא צריך ללמוד אז הוא צריך למצוא איזו נקודה ששייכת לו ולהתפלל על העניין לדוגמא בפרשה שלנו מדובר על חלום פרעה ובהשגחה פרטית אתמול למדתי בליקוטי הלכות של רבי נתן על שבע הפרות הרזות שאוכלות את שבע הפרות השמנות הכוונה היא לתאוות ממון שהאדם בעל תאוות הממון לא רואה אף פעם שובע אך התיקון לכך הוא ע"י מצוות צדקה כך כל אחד יש בו נגיעה מהעניין הזה ויכול להתפלל לה' ולבקש ממנו להרבות בצדקה ותוך כך להבריא מתאוות הממון בהתאם למה שרבי נתן כתב.

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל yaniv450 אלא אם צויין אחרת