00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

פרשת השבוע קולנועית - בראשית

אז ברוכים הבאים לפינה חדשה, שבתקווה אצליח לשמור עליה במהלך כל השנה הקרובה: בשמה הארוך "כיצד פרשת השבוע מתקשרת עם סרט כלשהו" ובשמה הקצר יותר "פרשת שבוע קולנועית". מכיוון שאני נמצא בדיליי קצר, בשבוע הקרוב אני ארוץ על פרשות השבוע שפספסתי מאז שמחת תורה, ואז אכנס לקצב קבוע של פוסט בשבוע (עם פוסטים מיוחדים פה ושם).

 

פרשת השבוע: בראשית. 

בריאת כדור הארץ/היקום והחיים (בשתי גרסאות), פרשיית עץ הדעת, קין והבל, נפילים ובני אלוהים מתעסקים עם בנות אדם והצצה לנוח. 

"בראשית" הוא הספר הקל ביותר מבין ספרי התורה, עד כמה שאפשר להגיד ש"קל" לקרוא משהו בתורה - אבל בראשית הוא הסיפורי ביותר מבין חמשת החומשים. בעוד שפרשות של בנות צלפחד וקורח פחות מוכרות את ספר בראשית כולם מכירים בנקודות כלליות - בריאת עולם,נחש,קין והבל, בבל, נח, אברהם,יצחק,יעקב,יוסף, מצרים. כמובן שעל כל הסיפורים הידועים יש פרשנויות ופירושים שמדי פעם אפילו יותר מוכרים מהסיפור כמו שהוא כתוב ובראשית לא יוצא דופן בכך. רוב האנשים מכירים את סיפור הבריאה של שבעת הימים, אבל סיפור הבריאה השני נתקע קצת לא מוכר, לצערנו. לאחר מכן מגיעים סיפורים מוכרים (עץ הדעת, קין והבל) הפסקה ארוכה לסיפור תולדות משפחת אדם ואז בכמה משפטים הסיפור מתחיל להטרים לגבי מה שיתרחש בפרשיית "נוח".

 

ההקשר הקולנועי המתבקש: "התנ"ך: בראשית" של ג'ון יוסטון.

בשנת 66, ג'ון יוסטון ביים את 22 הפרקים הראשונים של ספר בראשית. מבריאת העולם ועד עקדת יצחק. למרות שגם הסרט הזה נשכח, הוא עדיין כנראה העיבוד הגדול ביותר לסיפורי בראשית שנעשה. אז למי שרוצה לראות את הסיפור עם שחקנים מעידן אחר מוזמן, אני אישית עדיין לא הספקתי לצפות בסרט בשביל לקלוט אותו.

ההקשר הקולנועי הפחות מתבקש: רימייקים, ריבוטים וספיידרמן.

                                                                                     "...ספיידרמן?"

כאשר עולם האקדמיה והתורה נפגשים יוצא "ביקורת המקרא", אשר סוברת שהתנ"ך אינו יצירה שנכתבה על ידי אדם או ישות אחת אלא חמישה מקורות שונים שנתגבשו לגבי יצירה אחת. הרעיון מעניין אבל מדי פעם נופל לקטנוניות שמגחיכה אותו. אבל הרעיון הבסיסי לא חסר ביסוס ונותן שאלה מעניינת לשאלה " למה בעצם יש לנו שתי סיפורי בריאה אחד אחרי השני?". כמובן שיש לא מעט פרשנויות מדרשיות לנושא, אבל השאלה עדיין קיימת. למה,בעצם, הורגש הצורך לעשות רימייק לסיפור ששמענו לפני שנייה? ואולי רימייק זה לא המושג הנכון אלא דווקא ריבוטים, וספציפית ריבוטים שמגיעים שנייה אחרי שיצא הסרט הקודם ויותר ספציפית: "ספיידרמן המופלא".  כי את אותה עלילה של "ספיידרמן" או בריאת העולם כבר הכרנו, ולכן הסיפור השני נמצא בבעיה. הוא צריך להציג את אותה העלילה ולהציג את אותן דמויות, אבל בצורה שקצת שונה מהסיפור המקורי. ובאמת, התוצאה דומה: למרות שספיידרמן המופלא וסיפור הבריאה השני עולים באיכותם ובעניין שלהם על הסיפורים הראשונים בלא מעט פרטים, כולם מכירים ואוהבים את הגרסאות הראשונות יותר. 

 

הקשר קולנועי אפילו פחות מתבקש: סרטי מארבל

"ונח מצא חן בעיני ה'". אחרי סאגה ארוכה של בריאת העולם, ופרי עץ הדעת,  ורצח אחים ותיאור של כמה וכמה דורות מגיע אלוקים להחלטה להשמיד את העולם. וכבר שנראה שזה הסוף, לפתע מגיע משפט אחד -"ונח מצא חן בעיני ה'". בחינה סיפורית, זה לחלוטין המקבילה הקולנועית של " אני רוצה לספר לך על תוכנית הנוקמים" מאיירון מן, שמתחיל סיפור ארוך יותר ומסובך יותר. ההבדל היחיד הוא שבעוד שבספר בראשית זנחו את הרעיון לאחר פרשת בראשית,מארבל אימצו את הסצנה ודוחפים אותה לכל סרט שלהם, ואיתם הולכים כל סרט גיבורי-על (כמעט). אבל בגלל שאחרי כמה סרטים נגמרו התפניות והעלילות התחילו לשים שם סצנות ביזאריות ומשעשעות שזה כבר מתחיל לחשוב שאולי צריך להוציא את הסצנה הזאת לגמלאות לטובת הכלל. 

 

פרשנות תנ"כית לאור סרטים עכשווים: בין-כוכבים ('אינטסטלר')

זהירות, ספויילר. 

הטוויסט הצפוי והגדול של בין-כוכבים הוא שה"רוח" שהייתה בחדר של מרפי הייתה בעצם אביה, שתקשר איתה מתוך חור שחור כי "...בסדר?" . בגדול, הסרט מציג תמונת מצב שבה העתיד חוזר לעבר בשביל לוודא שהעתיד יקרה. מה שמוביל לשאלה - מה אם הנחש הוא בעצם דרך שאדם (או הנחש) תקשר עם חוה מהעתיד? מה אם לעולם לא הייתה ברירה אחרת אלא לצאת מגן העדן ואדם,הנחש או מישהו חזר אחורה לתקשר דרך הנחש ולוודא שבני האדם ייצאו? טוב, אולי לא. אבל בכל זאת, מחשבה לשבת,כלומר, לשבוע החדש.

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת