00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אייקידו - מגאזין האייקידו בעברית

אייקידו וזן - ראיון עם קנשו פורויה סנסאי - סתיו 2005

איקידו דוג`ו און-ליין
 
אייקידו וזן
"דממה היא תנועה, תנועה היא דממה"
ראיון עם קֶנשוֹ פוּרוּיָה סנסאי
ראיין - זאב ארליך
תרגמו  לעברית -עידו בלום וזאב ארליך
 
הקדמה
לפני כארבע שנים בעקבות קריאת ספרו הנפלא של פורויה סנסאי - הספר "קודו", יצרתי עימו קשר שהתפתח לקשר ידידות חם. במרוצת השנים מספר מאמרים פרי עטו תורגמו לעברית ושיחות רבות שערכתי עימו איפשרו לי ללמוד ממנו רבות אודות האייקידו על רבדיו המגוונים. בחודש פברואר 2002 ראיינתי את פורויה סנסאי בפעם הראשונה. היה זה עבור מגאזין האייקידו שיצא באותה תקופה לדרך. היום, כשלוש וחצי שנים לאחר מכן אני שמח להציג בפניכם ראיון מרתק נוסף. פורויה סנסאי מוסמך להוראת זן ומחזיק כיום בדרגה דאן 6 באייקידו. הוא אחד החוקרים הבולטים בארה"ב בנושאים הקשורים להיסטוריה של אמנויות הלחימה ביפן. הדוג`ו של פורויה סנסאי אשר ממוקם בלוס אנג`לס ברובע טוקיו הקטנה, הוא אחד הדוג`ואים המוערכים בארה"ב על ידי ההומבו דוג`ו שביפן. בכירי המורים מטעם ההומבו דוג`ו מבקרים בו בקביעות.
 
* כל הבדל בין התרגום העברי לבין המקור באנגלית נעשה תוך התיעצות עם קנשו פורויה סנסאי ובאישורו.
 
Aikido & Zen
An Interview With Rev. Kensho Furuya Sensei
 
זאב: מה זה זן?
 
פורויה סנסאי: זן הוא הפלג הבודהיסטי  אשר בו מודגשים המדיטציה וההרהור. בימי קדם, מדיטציה היתה החלק החשוב באימונים בכל האסכולות של הבודהיזם.  כך היה מאז התקופה בה חי בודהה. בסביבות המאה השישית לספירה, סגנון חדש של בודהיזם הובא לסין מהודו. סגנון זה הדגיש את חשיבותה של המדיטציה מעל לכל התרגולים והטקסים שהופיעו והתפתחו עם חלוף השנים.
 
בשפה הסנסקרית המילה מדיטציה נקראת "דהיאנה". משמעות המילה דהיאנה היא "ריקות" בדיוק כמו המושג "תודעה ריקה". הסינים ביטאו מילה זו כ"צַ`אן" והיפנים מאוחר יותר ביטאו אותה כ"זֶן". המילה "זן" נכתבת בסינית וביפנית על ידי סימנית אשר מורכבת משני חלקים  - משמעות הימני הוא "יחיד" והשמאלי משמעותו "גלימה". הגלימה היא ה"קֶסָה" - גלימת הנזירים הפשוטה.
 
                                     
 
המשמעות של זן היא "מדיטציה", אך כיום אנו נרתעים מהאסוציאציות ומהניואנסים החדשים שהיא קיבלה בשל הפופולריות ההולכת והגוברת שלה בעת המודרנית. לכן אנחנו מפרשים את ה"זן" בפשטות כ"לשבת - sitting".השימוש במילה הפשוטה - ישיבה, מאפשר לנו להימנע מאי ההבנות ומהבלבול שנוצר סביב המילים "זן" ו"מדיטציה".
 
זאב: לאיזו אסכולת זן אתה שייך?
 
פורויה סנסאי: הוסמכתי באסכולת הסוֹטוֹ - זן. במקור היו בסין שתי אסכולות. אסכולת הזן הצפונית ואסכולת הזן הדרומית.  שתי אסכולות אלו התפתחו מאוחר יותר לחמש אסכולות. ביפן, שלוש העיקריות הן סוֹטוֹ, רִינזַאִי ואוֹבַּאקוּ.
 
אסכולת הסוטו הובאה באמצע המאה השלוש עשרה ליפן מסין על ידי נזיר הזן דוֹגֶן זֶנגִ`י. דוגן הגיע לסין במטרה ללמוד מגדולי המורים אך ציפתה לו אכזבה. צורת התרגול במנזרים לא היתה לרוחו והוא שם פעמיו אל הנמל כדי להמתין לספינה ליפן.
 
בעודו ממתין לספינה הגיע אל הנמל נזיר זקן שבא לקנות פטריות מיובאות עבור המטבח שבמנזר הזן בו הוא חי. דוגן פתח עימו בשיחה ושאל אותו "איזה מרחק עברת כדי להגיע עד לכאן עבור הפטריות הללו?"
 
"כעשרים ושניים קילומטר" ענה הנזיר הקשיש.
 
"זהו מרחק רב בשביל נזיר זקן שכמוך. אל תכביד על עצמך, תן לצעירים שבמנזר למלא מטלות נחותות שכאלו. מדוע לא תשב קצת לנוח ונלגום מעט תה ביחד?"
 
"זהו תפקידי וזהו התרגול שלי כך שעלי לעשותו בעצמי. אין לי פנאי לשתיית תה וכן עלי לחזור עשרים ושנים קילומטר עד למנזר ולבשל שם את ארוחת הערב." כך השיב לו הנזיר.
 
"למה כוונתך במילה `תירגול`?" שאל דוגן.
 
"1, 2, 3, 4  א` ב` ג`..." ענה הנזיר.
 
"אני לא מבין" הקשה דוגן.
 
"אתה לא מבין את המשמעות של `תרגול`, מוטב שתתלווה אלי לפגוש את המורה שלי!"
 
בזכות אותו נזיר זקן הגיע דוגן אל מורה הזן ניוֹג`וֹ. ניוג`ו היה מורה קשוח ומחמיר שלימד זן בדרכים העתיקות והמסורתיות. לאחר מספר שנים דוגן הגיע למצב של הארה רוחנית גדולה וזכה להכרתו של ניוג`ו. חרף מאמציו של ניוג`ו לשכנע את דוגן להישאר עימו בסין, דוגן בחר לשוב ליפן ולהביא עימו לשם את אסכולת הסוטו - זן.  
 
ביפן דוגן חיבר את היצירה הספרותית שוֹבּוּגֶנזוֹ - אוצר עין החוק (התורה) האמיתית. ספר זה נחשב ליצירת מופת והוא הוכרז כאוצר לאומי יפני. דוגן מתאר בספרו זה בדיוק רב ובפרטי פרטים את אופן התרגול במנזר בסין. כיום, לאחר שמונה מאות שנה, במנזרי סוטו - זן מתרגלים בדיוק את אותם הדברים שמתוארים בספר זה שנכתב באמצע שנת 1200.
 
התרגול בסוטו - זן הוא בעל אופי צנוע, קפדן ובעל פשטות. כל שעל המתרגל לעשות הוא פשוט לשבת באותה תנוחה בה ישב שַקָאמוּנִי בּוּדְהָה ברגע בו זכה בהארה רוחנית. עבור דוגן, אין צורך להיעשות מפורסם, לרכוש מיומנות או להשיג הארה רוחנית. החשוב על פי דוגן הוא השבת המצב התודעתי ה"מקורי והנורמלי".
 
זאב: מהי המשמעות של התואר "Rev" שמופיע בשמך ומה הקשר של תואר זה לזן?
 (Rev. Kensho Furuya Sensei)
 
פורויה סנסאי: הוסמכתי על ידי כומר הזן קֶנקוֹ יָמַאשִיטָה. קנקו ימאשיטה עמד בראשו של המרכז הראשי של סוֹטוֹ - זן בודהיזם של צפון אמריקה. הוא היה גם ראש המנזר זֶנשוּגִ`י במשך חמישים שנה. זהו מנזר הזן הראשון באמריקה. הוא נוסד לפני יותר מתשעים שנה.
 
בכל שנות כהונתו, לימאשיטה סנסאי לא היו תלמידים ולכן בשנותיו האחרונות לחייו הוא בחר בי כממשיך דרכו. נמשכתי אליו מאוד בזכות חכמתו ובזכות הדברים שלמדתי ממנו. את ההסמכה קיבלתי ממנו בשנת 1988 ועבדתי בצמוד אליו עד למותו בגיל תשעים וארבע.
 
משמעות התואר "Reverend" מקביל לכומר זן. אני שומר לעצמי תואר זה כאות כבוד וזכרון למורי האחרון הזן - מאסטר.
 
 זאב: תוכל בבקשה לספר על משמעות השם שלך, "קֶנְשוֹ"?
 
פורויה סנסאי: כאשר הוסמכתי ככומר זן קיבלתי את אחת הסימניות (קַנְגִ`י) שהרכיבו את שמו של מורי. סימניה זו צורפה לאחת מהסימניות שהרכיבו את שמי היפאני. "קֶן" הגיע משמו של מורי - "קֶנְקוֹ" ו"שוֹ" היה חלק משמי המקורי. השילוב של "קן" ו"שו" יצר את השם "קֶנְשוֹ". המשמעות של "קנשו" היא שגשוג או הפצה של האמת. זהו שם טוב מאוד, מה דעתך?אולי הרבה יותר מדי טוב עבורי! יש במקרה אימרה ישנה ששמי מופיע בה - "הַאגָ`ה קֶנְשוֹ" - השמד את הרוע והפץ את הצדק והיושר.
 
זאב: כיצד התוודעת אל הזן בודהיזם?
 
פורויה סנסאי: למרות שגדלתי במשפחה בה לא שמרו בחומרה רבה על חוקי הדת, עוד מימי ילדותי היה לי עניין רב בזן. בייחוד בקשר שלו עם אמנויות הלחימה. כבר כשהייתי ילד התאמנתי בקנדו, איאיידו ומאוחר יותר גם באייקידו.
 
את ספר הזן הראשון קראתי בשנת 1957 כאשר ספרון זה יצא לאור. באותה תקופה מעט מאוד היה ידוע בארה"ב אודות זן בודהיזם. הייתי אז בן תשע. התחלתי להתאמן בקנדו כשהייתי בן שש או שבע. איאיידו התחלתי ללמוד בגיל שמונה ואייקידו בגיל עשר.
 
מאז שקראתי את אותו ספר עשיתי את כל שהיה ביכולתי כדי ללמוד ולקרוא אודות זן. חרף גילי הצעיר בשל העובדה שהיה מעט מאוד חומר מודפס אודות זן בארה"ב, נהגתי להזמין ספרים מאנגליה ומיפן רק כדי להשביע את תאוותי ללמוד. דַיאסֶצוּ סוּזוּקִי - אחד מחלוצי הזן מחוץ ליפן כתב ספרים רבים באנגלית והוציאם לאור באנגליה. היה גם מגאזין חודשי בנושא שעלה בידי להשיג.  הספרים הללו כיום הם נדירים ביותר. אני מעריך שבספרייתי יש בין שלוש מאות לארבע מאות ספרים על זן.
 
בשלב מאוחר יותר התחלתי להתאמן בזאזן (מדיטציה של זן בודהיזם). כאשר העברתי את הדוג`ו שלי אל רובע טוקיו הקטנה שבלוס אנג`לס בשנת 1980, התחלתי לתרגל זאזן במנזר זנשוג`י. הדוג`ו שלי היה ממוקם ממש בקרבת מקום מהמנזר. זה היה נוח מאוד עבורי.  לצערי מקדש הזן בלוס אנג`לס בנוי כך שההיכל בו מתרגלים זאזן נמצא במקום נפרד מהאיזור בו מתנהלות שאר פעילויות המקדש. לכן רק לאחר מספר שנים שם התמזל מזלי ופגשתי בראש המנזר - הכומר קנקו ימאשיטה.
היה לי מזל לפגוש בו אך בה בעת היה גם צד מוזר למפגש הזה. הסתבר שפגשתי אותו בעבר שנים רבות לפני כן. היה זה בהלוויה של אביו של חברי הטוב. קנקו ימאשיטה ניהל את הטקס ואת ההלוויה.
 
בקבלת הפנים בהלוויה ישבתי מול הכומר והתרשמתי עמוקות מנימוסיו ומאצילות הליכותיו. באותו רגע חשבתי לעצמי, "אני רוצה להיות כומר שכמותו!" היתה זו הקרמה שלי לפגוש בו שוב, כך אני מאמין.
 
עלי לציין כאן שהשפעה עמוקה נוספת אשר גרמה לי להעמיק אל תוך עולם הזן הגיעה ממורה לאייקידו מההומבו דוג`ו - קִיסַבּוּרוֹ אוֹסַאווָה סנסאי - דאן 9. על אף העובדה שהוא מעולם לא דיבר על זן, בדרך מסויימת הוא הוביל אותי אל הסף האמיתי של עולם הזן. בזכותו התוודעתי אל זן מאסטר גדול בשם סַווָאקִי קוֹדוֹ רושי אשר היה מורו של אוסאווה סנסאי במשך כעשרים שנה. 
 
סוואקי רושי היה מקורב אל אנשי אמנויות לחימה רבים של תקופתו כולל או סנסאי ונָקַאיָמַה הַאקוּדוֹ סנסאי - אבי האִיאַיידוֹ המודרני. 
 
כך, למרות שכל הקשר שלי אל הזן היה רק העניין האישי שלי בו, בזכות ההשראה שקיבלתי מדמויות כגון או-סנסאי, אוסאווה סנסאי, סווארי קודו סנסאי, ונקאימה האקודו, זכיתי להגיע אל המקום הנכון - אל כומר הזן קנקו ימאשיטה.
 
זאב: תוכל לספר על התרגול היומיומי שלך בזן?
 
פורויה סנסאי:  בשל כאבי ברכיים אינני יושב הרבה במדיטציה. אני מקפיד על מילוי המחויבויות שלי ככומר זן. אני חי חיים שקטים בדוג`ו שלי ומהרהר מדי יום אודות הוראה ואודות החיים שלי. אני כותב אודות המחשבות שלי. הדרכת התלמידים שלי לאייקידו גם היא סוג של תרגול זן. אני חושב על התרגול שלי, על החיים שלי ועל הדרך הנכונה ללמד. אני מנסה לחיות חיים ללא אלימות, חיי שלום תוך המנעות מפוליטיקה, תהילה, כוח, כסף, ותחרות למען יוקרה.
 
מעבר לכל אלו, אינני עושה עוד דברים שאפשר להתרברב בהם או לספר עליהם. אני רק מנסה להיות הגון, אדם רגיל, לעשות מעשים טובים, לדאוג לזולת. זוהי הדרך שמורי לימד אותי.
 
זאב: כיצד אייקידו קשור לזן?
 
פורויה סנסאי:  אינני רוצה לומר שעליך לתרגל זן על מנת לתרגל אייקידו. אני מאמין שכאימון, האייקידו הוא אך ורק אייקידו. מכיוון שאני כומר זן אינני מעוניין להפוך ל"איש מכירות" של זן ולמכור לך זן.
 
 אם אתה אוהב זן ואם אתה מתעניין בזן, אין לי ספר שזה יעזור לך בדרך כלשהי באייקידו. אם אינך מתעניין בזן ואינך מתרגל זן, אני מאמין שגם אז לא תהיה לזה השפעה על האייקידו שלך.
 
מנקודת הראות שלי, עוד מגיל צעיר מאוד התעניינתי מאוד בזן. האמת היא שאינני יודע למה. נמשכתי לזן בדיוק כפי שמתאהבים. התאהבתי בזן בדיוק כמו שהתאהבתי באייקידו. העניין הראשוני שלי בזן היה כמובן בעקבות הידיעה שלי לגבי הקשר ההדוק לצד הרוחני של אמנויות הלחימה היפאניות. כל תגלית בתחום גרמה לי לגלות יותר ויותר עניין.
 
מנקודת המבט שלי אני סבור שחשוב ללמוד זן בשל השפעתו העמוקה על הבּוּדוֹ ועל הסמוראי עוד מאז ימיה הראשונים של יפן הפיאודלית. סיבה נוספת שבגללה לזן יש חשיבות היא שאופן התרגול של אמנויות הלחימה כיום כולל אייקידו, לקוח מדרכי התרגול במקדשי זן. אם נלמד אודות זן נוכל להבין את משמעותם של דברים שאנו עושים בדוג`ו. נוכל להבין את הסטנדרטים של האימון הגופני והנפשי ואת המקור שלהם ממנו הם נובעים - דרכי התרגול במקדשי זן.
 
אוסאווה סנסאי - המורה לאייקידו מההומבו דוג`ו מעולם לא דיבר על זן אך יכולת להבחין בזן במעשיו ובגינוניו. זהו הדבר אותו אני אוהב אצל אוסאווה סנסאי ובזן. זן נלמד ומועבר ללא מילים וללא דרכים מוגזמות. בזן אין טקסים מסובכים וגינונים מיותרים. סברתי לעצמי שכדי להיעשות למורה לאייקידו ולאדם מופלא כמו  אוסאווה סנסאי עלי להתמיד ולהעמיק בזן. זה הכל, אין סיבה משמעותית לשוחח על זה יותר מדי אין לי עוד דברים שבכוונתי להוסיף.
 
זאב: האם ישנה דרך בה האימון באייקידו יהפוך לאימון בזן?
 
פורויה סנסאי:  כן, ואני שוב מדגיש שאני מדבר מנקודת המבט האישית שלי, יש שתי דרכים בהן נוצר קשר בין זן לאייקידו. שתיהן משתלבות בצורה יפה מאוד בחיי היומיום. אני עושה כל שביכולתי ליישם את שתי הדרכים הללו בחיי היומיום שלי ובאימונים. הראשונה היא: "אל תילחם." זהו העקרון הראשון באייקידו ובזן. השניה היא: עליך להיות אדם נעים הליכות ובעל מעשים טובים." אני מתבונן בשתי הדרכים הללו באייקידו ובזן ומנסה להבין אותן משתי נקודות המבט. גם באייקידו וגם בזן, אני מאמין שאין דבר יותר חשוב מאשר להיות אדם טוב ונכון לעזור לזולת.
 
זאב: המושג "זן בתנועה" מוזכר לעיתים בהקשר של אמנויות לחימה כגון קיוּדוֹ (קשתוּת יפנית) ואייקידו. תוכל בבקשה להרחיב בנושא?
 
פורויה סנסאי:  כן, אתה צודק. אכן שומעים מושג זה לעיתים די קרובות. אומרים זאת גם אודות אִיאַיידוֹ (אמנות שליפת החרב).
לאחרונה אוהבים להזכיר את המושג "זן בתנועה" גם כתיאור לקראטה, טה-קוון-דו,... בארה"ב אוהבים לשייכו גם לטניס, לרכיבה על אופנוע, גינון, בישול וכמעט כל תחביב!
 
אני חושב שאנחנו אוהבים להשתמש בתיאור זה מכיוון שאנחנו מחפשים אחר "מצב תודעתי מיוחד." מצב תודעתי מאוד ממוקד ומהורהר או בעל מרכז איתן - מצב תודעתי אשר יכול לשמש אותנו בפעילויות כגון אייקידו, איאיידו או כל פעילות ושיטה.
 
במקרים רבים אפשר בהחלט לומר שזה נכון מאוד - בזן ישנו הרעיון של "להעיר את התודעה", או "לפקוח את העיניים." או לנער את התודעה מעצלותה או ממצבה הישנוני. להיות יותר מודע ורגיש למעשיך.
 
זן מתורגל תמיד במצב של "ישיבה." אי לכך, יישום זן באייקידו למשל למשל יהיה כמובן "זן בתנועה".
 
במבט מבחוץ על זן אפשר לומר זן ב"ישיבה" או זן כלשהו, אבל מנקודת ההשקפה בזן בודהיזם במבט החוצה אנחנו לעולם לא משתמשים במושגים שכאלו. בזן, כל דבר הוא "פעולה של התודעה" בין אם אנו נעים או יושבים ללא זיע.  בזן, תרגול המדיטציה נחשב ל"התגשמות הטהורה" של ה"הוויה" שלנו מהסיבה שהיא מייצגת את התנוחה ואת המצב הנפשי בו היה בודהה כאשר הוא השיג את ההארה הרוחנית הגדולה שלו.
 
בכל מקרה, בתרגול זן, בין אם אתה קורא בכתבים עתיקים, עובד או מנקה, מבשל, מדבר עם חברים, מתאמן באייקידו, בכל אלו, אפילו כאשר אתה ישן, זן יהיה נוכח שכן התודעה תהיה במצבה המקורי והטבעי. אני מקווה שדברי אלו מובנים לך. בזן ובאמנויות הלחימה אנחנו משתמשים לעיתים בביטוי, "הֶייג`וֹשִין קוֹרֶה דוֹ". משמעותו של ביטוי זה היא, "התודעה של היומיום היא הדרך (do)".  "דוֹ" כמו באייקידו. זהו זן.
 
מגילה בה כתובות המילים "הֶייג`וֹשִין קוֹרֶה דוֹ" (באדיבות פורויה סנסאי):
 
 
זאב: מה זה "סַאטוֹרִי"? 
 
פורויה סנסאי: המושג  "סאטורי" פירושו "הארה" והוא מתייחס להארה של הבודהא. בזן אנשים חשים פעמים רבות כי המטרה היא להשיג הארה זו באמצעות תרגול. באופן מוזר, בסוטו זן, לעולם איננו מדברים על סאטורי. אם אנו עושים זאת מורינו נוזפים בנו ומתבדחים על כך. לפעמים הם שואלים: "כשתשיג את ההארה שלך, מה אתה מתכוון לעשות איתה?" באמת, זוהי שאלה טובה! בסוטו זן אנו מסבירים זאת בדרך כלל כך: "לפני התרגול, תפוח הוא רק תפוח. כשאנו מגיעים להארה, תפוח הוא שוב רק תפוח".
 
דוֹגֶן זֶנגִ`י אמר לא לחפש שום דבר "מיוחד" בתרגול. התרגול עצמו הוא ההארה. כשאתה מתרגל אייקידו או זן אתה במצב של הארה. כפי שאתה – אתה מואר. אין צורך לרדוף אחרי דבר. עם זאת, איננו יכולים להבין זאת עם תבונה, הגיון או תודעה מצומצמת ואנוכית. אנו מתרגלים ומתאמנים בכדי להבין ולחדד את ההכרה הזו... לכן אפילו שאנו כבר מוארים, עדיין עלינו להתאמן. על פי אותו כיוון מחשבה, כולם כבר עתה אומני אייקידו גדולים. אבל כיוון שאיננו יכולים להבין זאת בעצמנו, עלינו להתאמן בכדי לחדד את ההבנה הזו.
 
או-סנסיי היה ידוע בכך שהעניק הסמכה לדאן 10 לכולם ולכל חבריו. אני חושב שאנשים רבים חשבו שזה מאוד מוזר, אבל בהתאם לאופן החשיבה שלו שציינתי לעיל, אני בטוח שאו-סנסיי הביט בכל אדם שפגש כרב-אומן אייקידו ומורה אייקידו גדול... כיצד נוכל להגיע לדרגת מציאות בה נביט בכולם באופן זה? עליך להתאמן בנחישות כפי שאו-סנסיי התאמן.

זאב: האם ניתן להשיג סאטורי באמצעות אימון באייקידו?
 
פורויה סנסאי: אילו תלמידיי היו שואלים אותי את השאלה הזו, היה עלי לעטות הבעה כועסת ולומר "לא!". התשובה היא, כמובן, "כן", אבל "המילה המסוכנת" כאן היא "להשיג". אנחנו תמיד מנסים "להשיג" דברים שונים. כל חיינו מורכבים מ"אני רוצה את זה" ו"אני רוצה את ההוא". אנו בסטורי כשאנחנו יכולים להימלט ממעגל זה, או מצב תודעתי זה בו אנו כל הזמן "רוצים" או "מנסים להשיג" משהו.
 
בזן אנו לעולם לא אומרים "אני מואר!". אם מישהו עושה זאת אנו צוחקים. זה כמו לשאול "האם אהיה אי פעם רב-אומן באייקידו?" עלינו לענות כמובן "לא!", אך למעשה, עלינו לחשוב בליבנו "כן".
 
אני חושב שזה דומה לשאלה "האם אגיע אי פעם לגן עדן?" מי יודע? אף אחד מעולם לא חזר משם בכדי לאשר זאת, אבל בליבנו אנו אומרים "כן, אני אגיע".
 
באייקידו כמו באייקידו, שאלות רבות אינן ניתנות למענה באמצעות מילים או הגיון וישנם דברים שלא ניתן להסבירם באמצעות מה שאנו עושים או חושבים - זה בליבנו ועלינו פשוט לדעת זאת. בדרך זו, אני מאמין, כולם משיגים הארה באייקידו.
 
זאב: לפני זמן מה שלחת לדוג`ו שלנו במתנה מגילה בה כתוב באותיות יפניות גדולות המשפט:
"לעולם אל תשכח את תודעתו של המתחיל".
 
השאלה היא מה היא תודעתו של המתחיל וכיצד אפשר "לא לשכוח" אותה?
 
תצלום של המגילה (באדיבות פורויה סנסאי):
 
 
פורויה סנסאי:  הרעיון של "תודעת המתחיל" נחשב לאחד הרעיונות החשובים ביותר שעליך להבין בייחוד אם אתה בראשית דרכך בתרגול זן. זהו עקרון בעל חשיבות רבה גם בכל אמנויות הלחימה. יהיה זה שימושי מאוד אם נוכל ליישם עקרון זה באימון האייקידו שלנו.
 
תודעתו של המתחיל היא נאיבית,  צלולה, ללא רבב, נלהבת, טרייה... גישה מלאת רעננות האופינית לתחושה שיש לנו כאשר אנחנו מתחילים בפרוייקט חדש או אתגר. זוהי הרוח הרעננה שיש לך כאשר אתה מתאמן מתחיל באייקידו. עליך לנסות ולשמר רוח זו לכל אורך שנות אימוניך. באופן טבעי למדי, עם חלוף הזמן אתה מתחיל לצבור נסיון וותק. אתה מתחיל לחשוב על דרגות ועל יוקרה, על מי שיותר טוב ומי שפחות טוב, על אלו שאתה אוהב ועל אלו שאתה לא אוהב. אתה חושב על הקידום הבא שלך בדרגה ועל אלו שיותר טובים ממך באייקידו ועל אלו שפחות טובים ממך... אתה מתחיל להתשעמם לפעמים מהאימון או שאתה מתחיל להתחרות באחרים- כל אלו הם ההפך מ"תודעת המתחיל". בדוג`ו שלך תלויה מגילה בה כתוב:
"Shoshin wo wasurebekarazu" - לעולם אל תשכח את תודעת המתחיל.
 
כיצד לא לשכוח את תודעת המתחיל? זהו האתגר והקסם של האימון שלנו וזה מה שמחייב אותנו להישמר דרוכים וערניים כדי שנוכל להשגיח על המצב התודעתי שלנו באימון.
 
זאב: מהם ההבדלים שאתה מוצא בין אלו שמתרגלים אייקידו וזן לבין אלו שמתמקדים באייקידו?
 
פורויה סנסאי: אינני מעודד או מחייב את התלמידים שלי לתרגל זן. אני רק עונה להם על שאלות אם הם שואלים אותי. בנוסף לכך, תרגול זן איננו מהווה חלק מחייב באימונים אצלינו. בכל מקרה, חלק מהתלמידים שלי מתרגלים זן במרכזי זן שונים ואני סבור שחלק מהתלמידים שלי הגיעו אלי מכיוון שאני כומר זן והיה להם עניין בשני התחומים - זן ואייקידו.
 
עלי לציין שאינני מצפה למצוא שום הבדלים בין אלו שמתרגלים זן ואייקידו ביחד לבין אלו שמתמקדים באייקידו.
 
ובכל זאת עלי לומר שבגלל שזן מדגיש בין השאר גם אי-אלימות ורוגע, אני "מרגיש" שאותם אלו שמתרגלים גם זן נראים יותר ממורכזים והם בעלי תנועה יותר ממורכזת. הם לרוב פחות תחרותיים ופחות אלימים.  ישנם מחקרים רבים שמראים בבירור את ההשפעה של תרגול זן על המצב הנפשי. בעת תרגול זן, הנפש מלאה באנרגיה ובעת ובעונה אחת גם יותר נינוחה ושקטה. כפי שידוע לך, זהו גם המצב האידיאלי בעת אימון באייקידו.
 
למדתי והתאמנתי בתורות שונות מהמזרח אך תמיד הרגשתי שזן הוא המתאים ביותר באופיו לאימון באייקידו. למרות זאת אני מרגיש שאין זה הוגן מצידי לומר זאת לכולם ולקוות שאנשים יתחילו לתרגל זן. לזן צריך להגיע רק מתוך בחירה ורצון חופשיים. עלי לזכור זאת תמיד כאשר אני מלמד אייקידו. אני מדבר הרבה על זן בעיקר במאמרים ובספרים שאני כותב. הסיבה לכך היא שיש לו השפעה עמוקה כל כך על אמנויות הלחימה המסורתיות של יפן.
 
זאב: האם אתה מאמין שאייקידו יכול להוות חלק מתרגול זן?

פורויה סנסאי: ידוע לי על מורים רבים, בנוסף אלי, שמשלבים אייקידו ותרגול זן וישנם רבים שחושבים שהם מאוד תואמים. כשצפיתי באוסאווה סנסיי היה ברור כי הוא היה מתרגל זן, אך הוא מעולם לא דיבר ישירות על זן או דחף את עניין הזן למישהו. על כל פנים, חשבתי שאם היה עלי להדמות למישהו באייקידו, זה היה אוסאווה סנסיי, משום שהוא היה מורה נפלא עם טכניקה מדהימה – כל כך שלווה ובעלת עוצמה בעת ובעונה אחת. לכן נראה לי שהייתי רוצה ללכת בעקבותיו ולהדגיש את הזן באופן בלתי מילולי בלבד. יש לי גם תחושת מחויבות גדולה לדושו ולהומבו דוג`ו. על כן עלי להשתדל ללמד אייקידו בצורה הטהורה ביותר ולהקדיש לכך מחשבה רבה.

בסופו של דבר חשוב לדעתי שהזן ישאר זן והאייקידו ישאר אייקידו. אם לתלמיד יש עניין בשני הנתיבים – כפי שלי יש – במקום כלשהו הם יתמזגו באופן טבעי. אני חושב שזוהי הדרך הטובה ביותר – לא הקלה ביותר, אלא הטובה ביותר – ללמד את שניהם, על ידי מתן כבוד ראוי וחשיבות ראויה לכל אחד מהם.

זן מלמד להיות בלתי אלים ולטפח תודעה שלווה, ערה ורגישה, אך הוא משיג זאת באמצעות ישיבה דוממת. לעיתים רעיון זה של אי-אלימות ושלווה אינו ברור בטכניקות האייקידו, משום שאנו כל העת נעים, מטילים בן זוג או יריב או מרתקים אותו. אנו כמובן תמיד בתנועה ו"תנועה" או "פעילות" – הן תודעתית והן גופנית – הן הראייה הברורה ביותר לקיום חיים. אחת מלמדת דממה ואחת מלמדת תנועה. לדעתי הדבר דומה לאימרה העתיקה באמנויות הלחימה: "דוֹ צ`וּ נוֹ סֵיי, סֵיי צ`וּ נוֹ דוֹ", אשר ניתן לתרגם כ:"דממה היא תנועה, תנועה היא דממה". אני מאמין שזהו השילוב המושלם של תרגול זן ואייקידו יחדיו.

זאב: כיצד ניתן לשלב תרגול זן בתרגול האייקידו היומיומי בדוג`ו?

פורויה סנסאי: נזיר הזן המפורסם איקיו כתב פעם שתי אימרות שלדעתי מבטאות זן באופן מוצלח. אימרה אחת היא "שוֹאַקוּ מאקוּסַה" או "אל תעשה רע". האימרה השניה היא " שוֹאַקוּ בּוּגְיוֹ" או "תרגל את הטוּב".
 
מגילה עם האימרה "שוֹאַקוּ מאקוּסַה" או "אל תעשה רע". (באדיבות פורויה סנסאי):
 
 
מגילה עם האימרה "שוֹאַקוּ בּוּגְיוֹ" או "תרגל את הטוּב".  (באדיבות פורויה סנסאי):
 
אם אתה מצליח להבין מילים פשוטות אלו וליישמן בחייך, אני חושב שניתן לומר כי השגת את רוח הזן. אני חושב שכשאו-סנסיי דיבר על אי-לחימה, שלום ומשפחה אחת של בני האדם, הוא ניסה לתאר לנו את אותו רעיון בדיוק אך במילים מעט שונות.

כיצד לתרגל זן באייקידו שלך? הייה אדם איכפתי, שמור על אלו שסביבך, כבד אותם והתייחס לבני אדם בטוּב. לעצמך, ראה תמיד את תרגול האייקידו כחלק משגרת חייך – כמו צחצוח שניים או שתיית כוס תה – לא משהו יוצא דופן, אך יחד עם זאת משהו מאוד חשוב וחיוני בחייך.

ברמה יישומית יותר, זן עוסק ב"היקשרויות". לדוגמא, לעיתים קרובות יש לנו נטייה לתפוס את היד בשומן-אוצ`י, למרות שאנו יודעים שעלינו להוביל אותה למטה עם להב היד. לפעמים קשה להתגבר על נטייה זו משום שההגיון אומר "תפוס" ולא "הובל למטה". זהו סוג של "היקשרות" לרעיון ישן. זן מלמד שאל לנו להיות תפוסים, אלא לפעול בחופשיות בלא הפרעות כאלו. במילים אחרות, איננו מתמקדים בחוזקה ברעיונות או נתפסים בהם, אלא מניחים להם לזרום בצורה חופשית וטבעית. אנחנו לא ננעלים על היד המתקיפה אלא מאפשרים לה לזרום הלאה מאיתנו.

אינך צריך לדאוג לגבי ישיבה במדיטציה, שינון כתבי זן או התנהגות כנזיר בכדי ליישם זן בתרגול האייקידו, כל עוד אתה אדם איכפתי ואוהב. איננו נלחמים ואיננו נקשרים לאויב או רעיון של של אויב. התודעה שלנו חופשית ובלתי מופרעת, חושבת רק על יצירת הרמוניה עם האדם השני, לא על פגיעה בו או השמדתו.
 
 
זאב: יש מסר כלשהו שהיית רוצה למסור לקוראים בישראל? 
 
פורויה סנסאי: אינני יודע רבות אודות הדתות אצלכם ואודות החיים בישראל אך ישנו סרט שאני מחבב במיוחד. כמובן זהו אך ורק סרט והמידע בו איננו מדוייק ולכן אנא סלחו לי שאני מזכיר סרט זה. זהו סרט אודות אישה - שוטרת בניו יורק אשר חיה בשכונה חסידית. היא חיה שם במטרה לפענח מקרה פשע.   הסרט מתאר את ההלם התרבותי שהיא חווה בשל המעבר אל החיים בלב שכונה חסידית היישר מחייה כאישה צעירה בעולם המודרני. אחד הדברים שהפליאו אותי היה החדירה של הדת אל חיי היומיום. עבורי דבר זה הזכיר לי כיצד גם בזן כפי שהוא מתגלם בקודש ובחול.
 
אני חושב שעבור אנשים שגרים בישראל הערתי זו נראית מוזרה, אך מי שחי בארה"ב  יכול אולי להבין את כוונתי. בארה"ב ישנו עקרון של הפרדה בין הכנסיה למדינה. אף על פי השכוונה של העקרון הזה מכוונת בעיקר לזכויות האזרח, ישנם אנשים רבים שמבינים אותו בצורה לא נכונה ורואים לנכון להפריד לחלוטין את הדת שלהם מחיי היומיום.
 
כמובן, בדוג`ו שלי ובקרב הסובבים אותי אין אנשים שמאמינים שחיי הדת צריכים להיות נפרדים לחלוטין מחיי היומיום אך לפני מספר שנים היה לי מקרה לא נעים בו באחד מאתרי האינטרנט שמוקדש לאייקידו עניתי על שאלה של אחד הקוראים אודות מחיאות כף בדוג`ו. לנושא מחיאות הכפיים בדוג`ו יש אספקט דתי והופתעתי מאוד מהתגובות שפירשו את דברי כאילו הטיפו לדת. אני חושב שזאב זוכר את המקרה הזה אשר גרם לי צער רב. זה היה כל כך מוזר עבורי. מוזר עד כמה אנשים יכולים להיות נוקשים וצרי אופקים.
 
אני חושב שלמרות השינויים בעולם שלנו אשר מתרחשים כה מהר, יהיה אשר יהיה אנחנו חייבים לדבוק במנהגים ובאמונות שלנו. אייקידו או זן אינם נוגדים ואינם דוחים שום דת, אמונה או פילוסופיה. זן ואייקידו יכולים להתאים בנוחות רבה לצד כל אמונה. גם באייקידו וגם בזן אנחנו חייבים להתאמן בשקידה על מנת שנוכל להנות מפירותיהם ומסגולותיהם. ופשוט בלהיות אדם טוב ובנסיונותי לעשות מעשים טובים עבור הזולת - עבורי זהו לב ליבו של האימון שלי וכך אני רואה את האייקידו שלי וביחד איתו את תרגול הזן.
 
אני מקווה שביום מהימים נוכל להיפגש. חברי הטוב ומורי מַסָטַקֶה פוּגִ`יטָה סנסאי שביקר אצלכם לאחרונה סיפר לי כמה שהוא נהנה ללמד בישראל. מגיע אליו גם מידע אודות הקורה אצלכם דרך העלון שאני מוציא לאור מדי חודש. אני רואה בכל ההכירויות הללו סוג מסויים של קארמה ומאמין שזהו גם חלק מעקרון האייקידו לפי או-סנסאי - עקרון לפיו האייקידו מאחד את כולנו בהרמוניה כמשפחה אחת גדולה.
 
אני מקווה שעניתי בבירור על שאלותיו של זאב. מכיוון שזן ואייקידו אינם "מחוברים" באופן רשמי, עלי להגיש את כל התשובות הללו כרעיונותי הפרטיים בתקווה שלא פגעתי ברגשותיו של איש ולו רק בשל חוסר נסיוני ובשל הידע המוגבל שלי.
 
אני מאחל לכולכם כל טוב ומקווה שרוח השלום של או-סנסאי "תיגע" בכל אחד ואחד מכם ובמדינה שלכם. אני מתפלל גם למענכם כאשר אני מתפלל את תפילתי היומית לשלום בעולמינו. אנא התאמנו בשקידה ותמכו במורה שלכם ובדוג`ו שלכם.
 
איחולי הכנים מקרב לב,
 
קנשו פורויה
המרכז לאייקידו של לוס אנג`לס
 
תודה רבה על זמנכם,
ותודה לזאב ארליך - אייקיקאן - רחובות - ישראל.
 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל aikido magazine אלא אם צויין אחרת