00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של לי גפן סול -♥- hagan-shel-lee.co.il

אז מה ילדינו באמת אוכלים בגן?

ביום ה' האחרון פורסמה כתבת תחקיר מעניינת בתוכנית של מיקי חיימוביץ על "הסוכר הסמוי" הנמצא כמעט בכל המאכלים המעובדים אותם ילדינו צורכים. בתוכנית התראיינו שלל מומחים והסבירו כי הסוכר ממכר, גורם לעליה במשקל ולמחלות רבות. 

קישור לתוכנית ניתן למצוא כאן : 
http://reshet.tv/Shows/The_System/videomarklist,236817//

כמחנכת (ובעלת "הגן של-לי" בגן יבנה) אני רואה בתזונה חשיבות רבה ביותר בבריאותם והתפתחותם של ילדי הגן, לכן בפוסט זה אנסה לעשות סדר ולפרט מה קורה בגנים רבים בארץ. 
 
אז מה הקטנטנים שלנו אוכלים ביומיום?

ארוחת בוקר:

 רוב הילדים בישראל אוכלים לארוחת הבוקר דגני בוקר עם חלב (כשבחלב עצמו יש סוכר חלב) או בשקית בדרך לגן או חטיף בריאות/אנרגיה. מרבית סוגי דגני הבוקר הקיימים בשוק מכילים כמות רבה של סוכר, הן בגלל שרובם מכילים תוספת סוכר והן משום שגם אלו שאינם מכילים סוכר עשויים מדגנים מעובדים ועמילנים. לכן, הרוב הגדול של דגני הבוקר וכמובן גם חטיפי ה"בריאות" למיניהם מכילים כמות רבה של סוכר.

ארוחת עשר:

ברוב גני הילדים מגישים כריך מלחם לבן/פיתה עם ממרח תעשייתי של שוקולד/חומוס/ סלט ביצים עם מיונז/ גבינה לבנה. גנים מעטים מגישים גם מזון בריא יותר , כלומר, תוספת של עגבנייה ומלפפון ואם ממש רוצים לצ'פר אז מוגשת גם גמבה.

אולם, חשוב לזכור כי ללחם הלבן או לפיתה אין ערכים תזונתיים כלשהם ואם לא צורכים אותם עם מגוון של ירקות או פירות, אז אין בארוחת העשר הזו סיבים תזונתיים, ויטמינים או מינרלים הנחוצים לילדנו לגדילה בריאה ותקינה. 

ההיפך הוא הנכון, כל אותם מזונות מעובדים מלאים בסוכר, שמן וחומרים משמרים ומהווים לא יותר מקלוריות "ריקות". קלוריות "ריקות" הן כאלו שלא מתלווים אליהן ערכים תזונתיים כלשהם, הן גורמות לילדינו להשמין אך לא מעניקות להם את אבני הבניין שגופם כה זקוק להן בגיל צעיר.

ארוחת צהריים:

פחמימה פשוטה - פתיתים, אורז לבן, פסטה, קוסקוס וכו'.  
גם במקרה זה, למרות שלרובנו נדמה כי אורז לבן, פתיתים או פסטה הינם מאכלים "בריאים" שרובנו אוכלים באופן קבוע, הרי שמאכלים אלו הינם מאכלים מעובדים, כאלו שהוצאו מהם כל הוויטמינים והמינרלים בתהליך העיבוד ומה שנשאר גם כאן הן קלוריות ריקות וסוכרים.  

עם הפחמימה מוגשת גם מנה בשרית, בד"כ מבשר זול ומעובד (ילדים בגיל הגן אינם אניני טעם או מודעים לאיכות הירודה של המזון), בתוספת ירקות מקופסת שימורים או מבושלים שלרוב מסתכמים בתירס אפונה ותפוח אדמה.

לכן, גם בארוחת הצהריים, הילדים שלנו אוכלים הרבה מזון מעובד, עם לא מעט סוכר ומעט מאוד ערכים תזונתיים.

חשוב בהקשר זה לציין כי חברות ה"קייטרינג" למיניהן מכינות מנות רבות של מזון, בד"כ למספר רב של גנים, ולכן חוסכות בעלויות ומוסיפות הרבה שמן וסוכר על חשבון מרכיבי מזון אמיתיים ואיכותיים. נסו פעם לבקר את הילד בגן בשעת ארוחת הצהריים, אף אחד מאתנו ההורים לא היה מעז אפילו לטעום מהמנות המוגשות לילדים.

ארוחה מנחה:

ברוב הגנים לארוחה מנחה מגישים: פתי-בר, וופלה או סנדוויץ מלחם לבן (לפעמים עם שוקולד למריחה) ושוב, הסוכר מככב גם פה.

לסיכום:

 יוצא שהקטנטנים שלנו אוכלים סוכר כל יום כל היום. אפס שובע, אפס חומרים מזינים ועוד לא דיברנו על ימי הולדת, מסיבות חגים ואמא-אבא של שבת. 

משום מה אנו ההורים חושבים שילדינו הפעוטים יכולים לאכול הכל ללא תוצאות או השלכות כלשהן. כוונתי היא למחשבה השגויה שמשום שהם קטנים, אין הם חשופים לבעיות בריאותיות ועודף משקל מהם סובלים אנחנו המבוגרים. זוהי טעות חמורה, משום שגופם של קטנטנים אלו מתפתח מאד בשנים אלו ובמקום לספק לו את  הויטמינים והמינרלים החיוניים לו הוא מקבל מזון מזויף ללא ערכים כלשהם. 

ילד שמתרגל מגיל אפס לאכול מזונות ג'אנק פוד עתירי סוכר ושומן יגדל להיות ילד פחות בריא, בעל משקל גבוה יותר וכזה שיהיה קשה מאד "להחזיר את הרגלי התזונה שלו למוטב" בגיל מאוחר יותר משום שהוא מתרגל לטעמים מאד דומיננטיים (טעמים של מזון מתועש בד"כ מתוקים מאד או מלוחים מאד). 

לכן, על מנת להימנע מסוכרת, מחלות אחרות, השמנת יתר והפרעות בריאותיות אחרות בגילאים מאוחרים יותר מוטלת עלינו המבוגרים האחריות להעניק לילדינו התפתחות תקינה ובריאה בעזרת תזונה נכונה, ביתית ועשירה בירקות ופירות רבים.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לי גפן סול אלא אם צויין אחרת