00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

עבודות רבותיי, עבודות...

"החזיר" / אידה פינק

 

שאלות:

  1. מדוע, לדעתך, אין לגיבור הסיפור שם? בסיפור הוא מכונה "בן אדם", מדוע?
  2. הסיפור בנוי על ניגודים. רשום אותם בטבלה.
  3. מדוע, לדעתך, קראה אידה פינק לסיפורה "החזיר"?

 

 

 

תשובות:

 

1. לדעתי, יש כמה סיבות לכך שלגיבור סיפור אין שם:

הסיבה הראשונה, לדעתי, היא מכיוון שאם היה לאיש שם, זה היה הופך אותו לגיבור הסיפור, ואת הסיפור למקרה פרטי. מכיוון שהסיפור, והמסר שאותו הוא מנסה להעביר, בעצם נותן תפיסת עולם שהייתה קיימת בשואה, שם האיש אינו חשוב, מכיוון שכל אחד היה יכול להיות במקומו. כי כאשר המסר בסיפור הוא החוסר פרופורציות של הפולנים, העיוות של ערכי המוסר, ותגובתם האדישה לטבח היהודים, בניגוד לתגובתם למות חזיר. האדם בעצם מייצג את הצד היהודי, ובאותה מידה היא הייתה יכולה לכנות אותו "יהודי". אך אם למשל הייתה קוראת לו חיים, הוא היה הופך לגיבור הסיפור, והמסר היה בעצם הזוועה האישית שהוא עבר.

סיבה נוספת, לדעתי, היא שלדמות אין ערך, אין חיים. לפני תחילת המלחמה, בעברו, היו לאיש חיים תקינים, הוא היה בעל מקצוע, בעל משפחה, היה לו מעמד, חברים, מכרים, הוא חי חופשיים ועשה בהם כרצונו, הוא היה בריא, ושלט בחייו. כל אלה הם בעצם הדברים שנותנים לבן אדם ערך לחיים, סיבה לחיות. כאשר הוא איבד את עצמאותו, את חבריו, את משפחתו, את מקצועו, ואת השליטה בחייו והאפשרות לנהל אותם כרצונו, הוא בעצם איבד את חייו. בזמן המלחמה, כאשר הוא נודד, מחפש מקומות מחבוא, נותן לאחרים להכתיב לו את חייו הוא בעצם מאבד לאט לאט את עצמו. החיים שלו תלויים במישהו אחר והוא כבר לא שולט בהם. לאט לאט הוא מאבד את שפיותו ושוקע בייאוש, בבדידות ובחוסר אונים. הוא מאבד את עצמו. הוא גוף ללא נשמה. וכאשר האדם הוא רק גוף, הוא בעצם חסר ערך. וכאשר הוא איבד את כל אלה, ונשאר חסר ערך, הוא מאבד את שמו.

 

 

 

 

 

 

2.

 

יהודי סגור במתבן.

פולני גר חופשי בכפר.

חיי היהודי חסרי ערך, הוא על סף התמוטטות.

חיי הפולני מתנהלים על מי מנוחות.

היהודים נטבחים.

פולנים ממשיכים כרגיל.

אדישות הפולנים לזוועות הטבח.

האכפתיות והדאגה של הפולנייה הענייה.

הטבע בחוץ פורח, צבעוני, רגוע, שקט, יפה.

מקום המסתור מאובק, קטן, חשוך.

בן אדם.

הופך בזיכרונותיו כמעלה גרה.

חולה, קרוב לפיצול אישיות.

קובע זאת בבטחה עצמית של רופא.

בן אדם יהודי.

חזיר.

לעיתים קשוב לקול יריות.

לעיתים קשוב לדממה.

הסיגריה, העשן משמשים כסם החיים.

החריץ, האוויר הצח משמש כסם החיים.

 

 

3. החזיר בסיפור עוזר להעביר את המסר. את הזדעזעות הפולנים ממות החזיר, לעומת אדישותם להשמדת היהודים. החזיר מושווה בסיפור ליהודים מצד אחד. ומצד שני מראים איך היהודי בסיפור עובד מעין תהליך אשר התחילתו הוא מעל החזיר, אך בסופו הוא הרבה מתחתיו.

הפולנים מעדיפים את חייו של החזיר על פני חייהם של מיליוני יהודים שנטבחים יום יום.

הפולנים אדישים להובלת היהודים למוות, אך כשהמשאית שבה מובלים היהודים דורסת חזיר, נוצרת מהומה רבה. החזיר הוא בעל חשיבות לפולנים, אך היהודי הוא דבר נחות. בנוסף לכך החזיר נחשב טמא ביהדות ולכן זה הרבה יותר קיצוני כאשר מעמידים אותו מעל היהודי.

בעברו של האיש, לפני תחילת הסיפור, הוא רופא בכפר בעל חיים תקינים. במהלך הסיפור אנו עדים אט אט איך הוא נהפך לנחות, אפילו יותר מן החזיר. היהודי מעלה גירה (פסקה שלוש, שורה שנייה) ומסתתר במתבן (פסקה ראשונה, שורה ראשונה), ובכך בעצם משווים אותו לבהמה (החזיר עצמו אל מעלה גירה), בשלב זה הוא עדיין קצת מעל החזיר. כאשר נשמעת זעקה על מות החזיר, לעומת האדישות להובלת היהודים אל הטבח, החזיר נמצא מעל היהודי. הוא יותר חשוב. וכאשר בסוף הסיפור אומרים שהוא שהה בבור מתחת לדיר חזירים (פסקה שביעית, שורה ראשונה- שנייה), מראים בברור שהחזיר התעלה עליו. הוא גם גר מתחת לחזירים, וגם הביטוי בעצם מראה שרמת המחיה שלו נמוכה מבדיר חזירים.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל cauliflower אלא אם צויין אחרת