00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אמנון כרמל - על עתידנות, טכנולוגיה, פילוסופיה והעולם הגדול

מדריך צילום למתחילים - צילום דיגיטלי וצילום בלילה ללא פלאש

אחת השאלות שאני נשאל לא אחת היא איך לצלם תמונות איכותיות בתנאי תאורה לקויה ובעיקר בלילה. צילום לילה מצריך כמה הגדרות פשוטות שניתן למצוא כמעט בכל מצלמה דיגיטלית, גם בדגמים הפשוטים ביותר. ברשומה זו אביא כמה טיפים שיאפשרו לכם להפיק את המקסימום מהמצלמה שלכם.

לפני שנתחיל, ייתכן שצד ימין של הטקסט במאמר מופיע כחתוך במקצת. לצערי אין לי שליטה על זה, ומדובר כנראה בתקלה במערכת של תפוז. הפתרון לכך הוא להגדיל את המסך על ידי לחיצה על מקש F11 במקלדת. לחיצה נוספת על אותו מקש תחזיר את החלון לגודלו המקורי.

ציוד נדרש
1. מצלמה (אתייחס למצלמה דיגיטלית, אולם אותן הגדרות נמצאות גם בחלק ממצלמות הפילם).
2. חצובה (פירוט בהמשך).
3. רצון להשתפר בצילום ונכונות לנסות דברים חדשים.

כמה הערות לפני שנתחיל: אינני מתיימר להיות צלם מקצועי. הטיפים שבמאמר זה נועדו לצלמים חובבים ואין כל צורך בידע קודם.
למרות שהמאמר מתייחס למצלמות דיגיטליות, רוב העקרונות נכונים גם למצלמות פילם.
ניתן להקליק על כל התמונות ולראות את התמונה הגדולה.
עוד אציין כי ברשותי מצלמה דיגיטלית פשוטה מדגם Canon A70. אני משתמש  לרוב במצב P, שהוא חצי אוטומטי - רוב ההגדרות נשמרות גם אם סוגרים ופותחים את המצלמה, אבל אין צורך להתעסק עם הגדרות מתקדמות כמו זמן חשיפה, רוחב צמצם וכו`.

ועכשיו - ניגש לעניינים:

פלאש (מבזק)
כאשר מצלמים בחושך במצב אוטומטי, ברוב המצלמות יופעל הפלאש. הפלאש מאפשר צילום בתנאי חושך מוחלט והוא טוב לחלק מהמצבים כמו למשל לצילום אנשים ואובייקטים קרובים (אם כי גם לכך יש סייגים), אבל הפלאש ממש ממש אינו מתאים לצילום אובייקטים רחוקים כמו נוף בשעת בין ערביים, שקיעה, מבנה גדול וכו`.
הפלאש גם אינו מתאים במקרים רבים לצילום אובייקטים במרחקים שונים כמו למשל חבורת סועדים בשולחן ארוך, משום שהפלאש מתפזר באופן לא שווה - האנשים הקרובים למצלמה "יישרפו" ויצאו בהירים מידי בעוד האנשים שבקצה השולחן יראו כהים מאוד.
כמעט תמיד ניתן לכבות באופן ידני את הפלאש במצבים שאינם אוטומטיים לחלוטין. ברוב הדגמים הסימון לכך יהיה ברק עם סימן ביטול עליו , כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת . במצלמות CANON  מסדרת Axx (מצלמות ה- A60 - A95) ובדגמים רבים אחרים, ניתן לעבור בין 3 מצבים: ללא פלאש, פלאש אוטומטי ופלאש קבוע.



Flash Disabled.jpg
משמעות האייקון השמאלי - פלאש מבוטל


אם ברצונכם לצלם תמונות נוף טובות בשעות הערב, גם אם עוד יש קצת אור, יהיה עליכם לכבות את הפלאש. הבעייה היא שבהעדר פלאש, המצלמה תידרש לחשיפה ארוכה על מנת לקבל מספיק אור כדי לצלם את התמונה. הבעייה היא שבחשיפה ארוכה, המצלמה חייבת להיות יציבה לחלוטין. לשם כך יש צורך בחצובה או בקיבוע אחר כלשהו.

אני לא עומד לעסוק במאמר זה בכוונון חשיפה ידנית וקביעת גודל צמצם, משום שברוב המוחלט של המצלמות הדיגיטליות מהשנים האחרונות, אין הכרח בכיוונון ידני שכזה. עם זאת כדאי בהחלט לצלמים מתקדמים יותר להכיר את האופציות האלו. מידע נוסף בנושא זה ניתן למצוא בכתבה מקיפה למדי של YNET - חשיפה נכונה.



Picture 020.jpgPicture 024.jpg
מימין - צילום נוף עם פלאש
 משמאל - אותה התמונה ללא פלאש ועם חצובה



חצובה
תמיד נרתעתי מלהסתובב עם חצובה. זהו אביזר גדול ומסורבל בד"כ שהורס את ההנאה שבספונטניות. צריך להיערך מראש, לקחת את החצובה הגדולה והכבדה לכל מקום, ולמרות שהיו לי חצובות בעבר, פשוט זנחתי אותן בסופו של דבר מטעמים פרקטיים.  עד שיום אחד הסתובבתי באחד האיים בתאילנד וראיתי בחנות צילום חצובה זעירה מתקפלת. החצובה הזו נכנסת לתוך נרתיק המצלמה ולכן קל לשלוף אותה בכל עת. חצובות מסוג זה לא אמורות לעלות יותר מ- 30-40 ש"ח (10-15 בתאילנד), וזוהי תהיה אחת ההשקעות הטובות ביותר שתעשו בתחום הצילום.



Hazuba 001.jpg
זו החצובה שלי


גם אם אין לכם חצובה, עדיין ניתן למצוא פתרונות יצירתיים. כל עמוד, פסל, כוס הפוכה או קיר, יכולים להפוך לקיבוע זמני ומאולתר. הבעייה במקרים אלו היא שקשה מאוד לקבוע את הזווית המדויקת לצילום, אולם זה בהחלט עדיף מאשר לנסות ולצלם ללא קיבוע. לא משנה עד כמה אתם יציבים, כאשר מחזיקים מצלמה ביד, גם אם תפסיקו לנשום, התמונה תמיד תצא מטושטשת.

השהייה לפני הצילום
רוב המצלמות הדיגיטליות היום הן קטנות וקלות מאוד. לחיצה על כפתור הצילום, גם כשהמצלמה מורכבת על חצובה, גורמת לתזוזה (גם אם זעירה), של המצלמה. משום שבתנאי תאורה לקויים, זמן החשיפה הנדרש הוא ארוך, יש חשיבות מכרעת ליציבות מוחלטת של המצלמה. אחד הטריקים השימושיים ביותר כאשר משתמשים בחצובה הוא להשתמש בהשהייה האוטומטית על מנת שהיציבות תהיה מושלמת.





Drive Mode.jpg
במצלמות Canon Axx, לחצו על כפתור Func. ובחרו ב- Drive Mode של 2 שניות
 (בשורה התחתונה, האפשרות השנייה מימין)



אופציית ההשהייה - Drive Mode, נמצאת כמעט בכל מצלמה - זוהי אותה אפשרות של צילום עצמי בהשהייה של 10 שניות. ברוב המצלמות יש גם השהייה קצרה יותר של 2 שניות, ולאופציה זו אני מתכוון. השהייה של 2 שניות תאפשר לכם לכוון את המצלמה ולייצב אותה היטב, ללחוץ על כפתור הצילום ורק אחרי השהייה קצרה, כשהמצלמה תהיה יציבה לחלוטין, יתבצע הצילום.



Picture 022.jpgPicture 023.jpg
מימין - צילום עם חצובה אבל ללא השהייה
משמאל - צילום עם חצובה ועם השהייה



White Balance
איזון לובן, או בשמה המוכר יותר - White Balance, היא אחת ההגדרות החשובות ביותר שמשום מה רוב האנשים לא מכירים. White Balance מגדיר כיצד המצלמה רואה את הצבע הלבן. כמעט בכל מצלמה דיגיטלית ניתן למצוא את האפשרות הזו כאשר בד"כ יש כמה הגדרות מוכנות מראש למגוון מצבי תאורה: שמש ישירה, עננים, נורת ליבון (Tungsten) או נורת פלורסנט. כברירת מחדל הצילום מתבצע באיזון לובן אוטומטי (Auto White Balance - AWB). השימוש ב- White Balance שימושי בעיקר כאשר מצלמים ללא פלאש. במיוחד היזהרו משימוש בפלאש יחד עם הגדרת Tungsten White Balance!



White Balance.jpg
במצלמות Canon Axx, לחצו על כפתור Func. ובחרו ב-AWB. מימין לשמאל האפשרויות הן: CUSTOM,פלורסנט1, פלורסנט2, נורת ליבון, עננים, שמש, AWB



לדוגמא: בצילום בחדר בעל נורת ליבון (נורה רגילה פשוטה), כאשר ברירת המחדל של AWB מופעלת, התמונה תראה צהובה מאוד. שינוי פשוט של ההגדרות למצב Tungsten, יצור תמונה בצבעים טבעיים הרבה יותר. 



Picture 043.jpgPicture 047.jpg
מימין - חדר מואר בנורה רגילה (Tungsten) בצילום ב- AWB
משמאל - אותה תמונה עם איזון לובן Tungsten. שימו לב לצבע הקיר

Picture 052.jpgPicture 051.jpg
מימין - צילום עם פלאש ו- AWB
משמאל - צילום עם  פלאש ו- Tungsten White Balance



הגדרת Custom White Balance
ניתן להגדיר את ה- White Balance באופן ידני פשוט ביותר המצריך 2 לחיצות בלבד:
בחרו במצב Custom (בתמונה למעלה, זו האפשרות הימנית ביותר בשורה התחתונה), הצביעו על אובייקט לבן לחלוטין כמו קיר (נקי!), דף לבן וכו` ואז לחצו על כפתור SET (בדגמים אחרים יכול להיות כפתור אחר, בד"כ יהיה רשום על המסך). המצלמה "תלמד מהו הלבן האמיתי במקום בו אתם מצלמים, ותדע להתאים את שאר הצבעים בהתאם. אם מצביעים עם המצלמה על אובייקט לבן לחלוטין, התוצאות יהיו בד"כ טובות מאוד.  


Picture 041.jpgPicture 039.jpg
מימין - AWB
משמאל -  Custom White Balance

Picture 038.jpgPicture 036.jpg
מימין - הגדרת פלורסנט2
משמאל - הגדרת Tungsten



טיפ - הגדרה של Tungsten White Balance, בצילום של הים לקראת השקיעה, יכול ליצור תוצאה מיוחדת ומעניינת. כך צילמתי כמה מהתמונות החביבות עלי. שימו לב כי ברוב המוחלט של המקרים שימוש ב- White Balance Tungsten ייצור תמונה כחולה וזוועתית, אולם עם הנסיון ניתן למצוא אובייקטים מתאימים לצילום מסוג זה.


Australia - Blue Tree.jpg
צולם ביום באמצעות הגדרת Tungsten White Balance



מדידה (Metering)
במצלמות דיגיטליות קיימת לרוב אפשרות הנקראת Metering. במצלמות קנון מדגמים AXX (כמו ה- A70), קיימים לפחות 3 מצבים:
Spot
Cenetr Weight Avarage
Evaluative




Spot.jpg
המצב הימני ביותר בשורה התחתונה נקרא SPOT


אני אתמקד כרגע במצב Spot. מצב זה מאפשר מדידת אור מנקודה אחת ספציפית בתמונה במקום לקחת ממוצע מכלל התמונה. על מנת לצלם שקיעות צבעוניות במיוחד, או על מנת להתמקד בנוף שמחוץ לחדר חשוך, מומלץ לנסות את מצב Spot. אם אתם מצלמים שקיעה, נסו להתמקד בשמש עצמה. בתגובה התמונה כולה תהפוך לכהה יותר, וצבעי השקיעה יראו בצורה טובה מאוד.


EvaluativeSpot
מימין - שקיעה בגואה עם הגדרת Evaluative
משמאל - הגדרת Spot. שתי התמונות צולמו עם הגדרת צבעים - VIVID (ראה בהמשך)



אפקט צבע
עוד אפשרות מעניינת הקיימת במצלמות דיגיטליות רבות היא אפקטי צבעים. לרוב תמצאו כאן אפשרויות כמו צילום שחור לבן, Sepia (חום-עתיק), טבעי וגם צבעים חדים - Vivid.
צילום במצב Vivid מחדד את הצבעים בצורה משמעותית והופך תמונות שונות, ובמיוחד צילומי שקיעה, למיוחדים וצבעוניים הרבה יותר! (ראה תמונות שקיעה למעלה).




Effects.jpg
אפקטי צבעים - בחרו ב- V עבור Vivid



פיצוי חשיפה - Exposure
אם התמונה שלכם יוצאת כהה או בהירה מידי, אתם יכולים לנסות לשנות מעט את החשיפה על ידי שינוי אפשרות זו. בד"כ ניתן לבחור בין (2-) ל- (2+). ככל שהמספר גדול יותר, כך התמונה תהיה מוארת יותר וההיפך. כאשר מצלמים שקיעה כשהשמש עדיין גבוה יחסית בשמיים, אני משתמש במקרים רבים בכיוונון של (1-). זוהי רק עוד אפשרות לכוונון שתאפשר לכם תמונות טובות יותר.





Exposure.jpg
בחרו בפיצוי החשיפה המתאים, בין (2-) ל- (2+)

Picture 029.jpgPicture 030.jpg
מימין - פיצוי חשיפה (2-)
משמאל - פיצוי חשיפה (1-)


כיוון ה- ISO
במצלמות פילם, ה- ASA הוא למעשה מידת הרגישות לאור בפילם. ככל שהמספר גדול יותר, כך הרגישות לאור גדולה יותר. אם נפשט את העניין, המשמעות היא שפילם עם 400 ASA יכול לצלם ללא פלאש בתנאי תאורה נמוכים יותר בעוד ש- 100 ASA אמור לצלם תמונות טובות יותר באור יום.



ISo.jpg
בחירת ה- ISO במצלמות Canon


במצלמות הדיגיטליות הכניסו פרמטר דומה על מנת למדוד את הרגישות לאור. הבעייה היא שלפחות במצלמה שלי - Canon A70, תמונות ב- 400 ISO יוצאות מאוד מאוד גרעיניות. אם תסתכלו טוב בתמונות בגודל מלא של התמונות הבאות, תבינו על מה אני מדבר. מסיבה זו אני כדאי לכוון את ה- ISO על מספר נמוך, אפילו על 50, ובמקום להסתמך על רגישות לאור של המצלמה, להשתמש בחשיפה הארוכה ושאר הטיפים שכתבתי עליהם עד כה. תודה ל- JazzPhoto על הרעיון.


Picture 026.jpgPicture 027.jpg
מימין - 400 ISO
משמאל - 50 ISO


לינקים למידע נוסף:

* פרק ארוך ומפורט כולל תמונות והסברים רבים באנגלית שנקרא Capturing Light and Color

* 14 טיפים לצילום בלילה (אנגלית)

* מאמר מצויין של ePHOTOzine עם טיפים ותמונות מרהיבות אודות צילום דיגיטלי בלילה (אנגלית)

* מדריך - הכירו את המצלמה שלכם (מתוך אתר YNET)

* מדריך בעברית לצילום לילה - לצערי ראיתי את המאמר המצויין הזה רק אחרי שסיימתי את המאמר שלי. רועי גליץ, הכותב, פורש מסביר באופן מעניין ומפורט אודות טיפים שונים לצילומי לילה כולל צמצם ומהירות סגר (מתוך אתר www.d-spot.co.il).

הערה: תמונות תפריטי המצלמה לקוחים מהאתר המעולה והמקצועי ביותר שאני מכיר לבחינת מצלמות - www.dpreview.com

...................................................................................................

אם נהנתם מרשומה זו, אולי תתעניינו גם ברשומות הבאות:

בואו להוריד רקעים לשולחן העבודה - Wallpapers

המדריך לרכישת מצלמה דיגיטלית (נכתב מזמן, אבל עדיין רלוונטי מהרבה בחינות)

תערוכת תמונות - נופים ובעלי חיים 

תערוכת תמונות - ארכיטקטורה בעולם


אם יש לכם רעיונות נוספים, טיפים, הערות או שאלות, אשמח לקבל תגובות.

אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

50 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמנון כ אלא אם צויין אחרת