00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אמנון כרמל - על עתידנות, טכנולוגיה, פילוסופיה והעולם הגדול

הכתבות האהובות עלי ביותר בנושאי עתידנות וטכנולוגיה

ברשומה זו אביא לכם לינקים למאמרים האהובים עלי ביותר שפרסמתי בתחומי העתידנות והטכנולוגיה בכל הזמנים. אני ממשיך לעדכן את הרשומה הזו כל הזמן, כך שתמיד תוכלו למצוא כאן את המאמרים המעודכנים ביותר בבלוג.

...................................................................................................

"נגרים מעצבים עץ,יצרני החצים מעצבים חצים; חכמים מעצבים את עצמם."
בודהא
...................................................................................................


מצגת - ברוכים הבאים לעתיד
מצגת זו מעודכנת לשנת 2009 ומכילה תקציר של מאמרים ונושאים שונים עליהם כתבתי בעבר: מדוע קשה לחזות את העתיד, הסינגולריות של קורצווייל, גנטיקה, החיבור בין המוח למחשב, רובוטים, אינטליגנציה מלאכותית, הבעיות המוסריות הנובעות מהטכנולוגיה ועוד.

את ארבעת חלקי המצגת, כולל הרבה מאוד תמונות וקטעי ווידאו, תוכלו למצוא בקישורים הבאים:

* חלק ראשון - הקדמה, הסינגולריות ומדוע קשה לחזות את העתיד

* חלק שני - הנדסה גנטית וחיבור המוח למחשב

* חלק שלישי - רובוטים ביתיים ואנושיים

* חלק רביעי - רובוטים מיוחדים (צבאיים, משתכפלים, ננורובוטים ועוד) והצד האפל של הטכנולוגיה

אתם מוזמנים לעיין גם בגרסה הקודמת של המצגת שמכילה בנוסף גם פרקים על הארכת החיים, כלי הרכב בעתיד ונושאים נוספים:

 

מדוע קשה לחזות את העתיד? 
מדוע חשבו אנשים שבשנת 2000 יהיו לכולנו מכוניות מעופפות ואנשים יגורו על הירח, אבל איש לא חשב על האינטרנט או על הטלפון הסלולרי? המאמר סוקר את הסיבות העיקריות לכשלונן של תחזיות עתידיות ונבואות טכנולוגיות. במאמר מוזכרים גם ציטוטים משעשעים מהעבר כמו מנכ"ל IBM שאמר שאין מקום בעולם ליותר מ-5 מחשבים או עיתון מדעי גדול בארה"ב שפרסם כתבה בראשית ימיה של הטלוויזיה בה נטען כי הטלוויזיה לעולם לא תצליח משום שלמשפחה האמריקאית הממוצעת אין את הזמן לשבת אל מול המרקע.

המאמר עבר כמה גלגולים, החל מהמאמר המקורי (קובץ PDF שטעינתו עלולה לקחת זמן רב), ושנכתב בשנת 2003, דרך גרסה מקוצרת שפורסמה בעיתון מעריב בשנת 2005 ועד לגרסה המעודכנת שנכתבה כמעט מחדש ב-2008.

 

מתרגם שפות אוטומטי - דג בבל

האם ומתי נצליח לבנות מכשיר אוטומטי לתרגום משפה לשפה בזמן אמת, ומה יהיו ההשפעות של מכשיר שכזה שזמין לכל אדם בכל מקום ובאופן מיידי? מהם הקשיים שנאלץ לפתור לפני שנצליח לייצר מתרגם מוצלח שכזה? על כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם.

 

האם ניתן ליצור אינטליגנציה מלאכותית
במסגרת לימודי התואר השני, הכנתי עבודה הסוקרת את הדיון המרתק בנושא האינטליגנציה המלאכותית. בעוד חוקרים ומדענים רבים טוענים כי אנו עומדים ממש על הסף של יצירת אינטליגנציה מלאכותית אמיתית, אחרים טוענים כי לעולם לא נצליח ליצור אינטליגנציה של ממש. מאמר זה סוקר את העמדות השונות ומביא הסברים בנושא. יש לציין כי זהו מאמר אקדמאי ארוך למדי, שהוגש כעבודת רפרט, וייתכן כי פורמט זה אינו מתאים לכל אחד.

 

סדרת כתבות אודות רובוטים
הרובוטים חודרים אט אט לחיינו. הכל החל ברובוטים לניקוי הבית ולגיזום הדשא בחצר, אך מחקרים ופיתוחים חדשים הולידו דור חדש של רובוטים חכמים יותר, משוכללים יותר וטובים יותר בכל מובן. בסדרת הכתבות שהכנתי אודות הרובוטים תמצאו מידע אודות רובוטים בידוריים, רובוטים דמויי אדם, כאלו המפתחים אישיות, רובוטים המשכפלים את עצמם ואפילו ננורובוטים זעירים בגודל של מולקולות.

* עולם הרובוטים - חלק ראשון - הרובוטים בהווה 

Kismet2

 

הסינגולריות קרבה - על ספרו של ריי קורצוויל 

ריי קורצוויל הוא ככל הנראה העתידן החשוב והמהפכני ביותר בתקופתנו. במאמר זה אני מביא לכם את עיקרי הרעיונות המובאים בספרו האחרון "The Singularity Is Near". קורצוויל דוגל בשלוש מהפכות משמעותיות שישנו את חיינו - הגנטיקה הננוטכנולוגיה והרובוטיקה (AI) וחוזה כיצד ישתנו חיינו ללא היכר במאה העשרים ואחת בעקבות מהפכות אלו ואחרות. הספר מעורר דיון מרתק על שאלות פילוסופיות וטכנולוגיות ועוסק במגוון עצום של נושאים מעניינים.

 

מאמרים בנושא משחקי מחשב

כמי שגדל עם משחקי המחשב מגיל קטן, אני מאמין כי מדובר בנושא חשוב ורציני והקדשתי לו כמה מצגות ומאמרים.

* תרבות השוליים של משחקי הרשת - מצגת שהעברתי בכנס ה-11 של איגוד האינטרנט הישראלי. משחקי הרשת כבר מזמן עברו את שלב הגימיק. מדובר בתעשייה שמגלגלת מליונים רבים של דולרים, מעסיקה כמות עצומה של עובדים (ומכורים), ומשמשת ככר לניסויים סוציולוגים מעניינים. בשנים האחרונות צמחה תרבות שוליים ענפה מאחורי משחקי הרשת - גזענים, טרוריסטים, סמים וזונות ווירטואליות לצד דמויות פרווה מוזרות, סוחרי נדל"ן ווירטואלי ועוד שלל תופעות ביזאריות וצבעוניות. המצגת סוקרת את התופעות המעניינות הללו ומעניקה גם מבט חטוף לעתיד.

* היתרונות והחסרונות של משחקי המחשב - מצגת שהכנתי במסגרת התואר השני שעשיתי באוניב` ת"א. המצגת מכילה נתונים על שוק המשחקים כמו גם סקירה של היתרונות והחסרונות העיקריים של משחקי המחשב.

* פינת הנוסטלגיה - משחקי המחשב של ילדותי - מאמר נוסטלגי במיוחד (לפחות עבורי) הסוקר את משחקי המחשב שהיו נפוצים כשאני הייתי ילד בשנות השמונים של המאה העשרים.

* ראיון אודות קונסולות משחקים בהווה ובעתיד - מגזין הקונסולות הישראלי www.consoles.co.il ראיין אותי אודות שוק הקונסולות בהווה ובעתיד. כאן תמצאו את הראיון המלא אודות התפתחות השוק המעניין והדינמי הזה והמגמות העתידיות שאנו צפויים לראות בשנים הבאות.

 

על פרטיות, צדק והאח הגדול בעולם הווירטואלי
כיצד משפיעים מנועי החיפוש והטכנולוגיות של "האח הגדול" על חיינו? כיצד גוגל משנה את תפיסת הצדק והחוק ומתנגשת עם מערכת המשפט, מי רואה ומי אוסף את המידע עלינו ומה ניתן לעשות כדי להימנע מחשיפה מוגזמת? מה יהיו המגמות בעתיד הקרוב בתחום והאם נגיע למצב המטורף בו הפרסום ישטוף אותנו מכל כיוון כמו בסרט `דו"ח מיוחד`?

 

תרבות ה"קלאבינג" של הדור הבא
מעניין לבחון את השילוב הטכנולוגי בתרבות המועדונים והמסיבות שנקראת "קלאבינג". קהל המועדונים הוא צעיר ותמיד מחפש ריגושים חדשים ותמיד נכון לאמץ טכנולוגיות חדשות ומעניינות. הצורך בדחיפה אל החדשני והביזארי תוביל לפיתוחים מדהימים בעתיד הקרוב: כתובות קעקוע המסוגלות להציג על העור לא רק ציור סטטי אלא אנימציות וגם וידאו, מסיבות משותפות במועדונים שונים בעולם בהן לא רק ה- DJ משותף לכל החוגגים, אלא גם הקהל, VJ בעלי יכולות מופלאות של שליטה ויזואלית ברחבת הריקודים ובסופו של דבר גם במציאות מדומה, מסיבות בחלל ללא כוח כבידה ועוד. כמובן שיש לעניין גם צדדים שליליים כמו למשל סמים קשים במיוחד, שטיפת מוח ועינויים שיהפכו למסוכנים הרבה יותר, התעוררות של מחלות נפש סמויות ועוד.

 

עיר העתיד - פירמידת ענק ביפן
דמיינו עיר עצומת מימדים שנמצאת כולה בתוך פירמידה ענקית אשר גדולה פי 55 מהפירמידה הגבוהה ביותר במצרים! המבנה האדיר הזה מתוכנן להיות ממוקם בתוך הים, במפרץ טוקיו, יפן. המימוש של פרוייקט שכזה ידרוש שימוש בחומרים חדשניים מהונדסים, רובוטים חדשניים אשר יחליפו את הבנאים, ועוד שלל טכנולוגיות שיהיו זמינות בעשרות השנים הקרובות. יהיה גם צורך לתת פתרון תחבורה הולם לכ- 750,000 הדיירים בעיר ועוד כמות לא מבוטלת של תיירים ואורחים. האתגר קשה אף יותר משום שלא יהיה בעיר כל שימוש במכוניות וכלי רכב "רגילים". לשם כך מפתחים כיום פתרונות תחבורה יצירתיים כמו מעליות אנכיות, רכבות אוטומטיות, מדרכות נעות מהירות במיוחד ועוד.
אם מוסיפים לכל זה את העובדה כי המבנה יהיה חייב לעמוד ברעידות האדמה בעוצמה 10 בסולם ריכטר, ובגלי הצונאמי שעלולים להגיע אחריו, הרי שניתן ללא כל צל של ספק להכריז על הפרוייקט הזה כתכנון ההנדסי המדהים והנועז ביותר בכל הזמנים.



איך יאכלסו בני האדם את המאדים?
נאס"א מתכננת להציב אדם על המאדים עד שנת 2025. מה נגלה על הכוכב האדום? קשה לנחש, אבל סביר כי נרצה לחקור את הכוכב המרתק הזה לעומק. הטיסה הארוכה עד למאדים מובילה לצורך לבנות מבני קבע על הכוכב. עם חלוף השנים והתפתחות הטכנולוגיה, סביר להניח כי יותר ויותר גורמים יתעניינו באפשרויות שעל הכוכב - מחצבים נדירים ויקרים, תיירים עשירים ביותר וגורמים נוספים. סביר להניח שממש כמו בסרט "זיכרון גורלי", יוקמו מושבות קבע על המאדים. האם יוכלו בני האדם לגרום למאדים להיות ראוי למגורים?
תופתעו אולי לשמוע שכבר כיום מכינים לכך תוכניות תיאורטיות. הבעייה העיקרית שאינה מאפשרת חיים של בני אדם במאדים נכון להיום, נעוצה באטמוספירה הדלילה בכוכב. קיימות שתי גישות לפתרון הבעייה:
האפשרות הראשונה היא לבנות מפעלים ענקיים על פני המאדים שכל תכליתם הוא ייצור גזים כימיים שגורמים ליצירת אפקט חממה מהיר הרבה יותר. מפעלים אלו יוצבו במקומות אסטרטגיים על פני הכוכב ויאפשרו בנייה מהירה של האטמוספירה. 
האפשרות השנייה נשמעת מוזרה אף יותר - בניית מראה עצומת מימדים שתוצב כלווין במסלול מעל למאדים. בעזרת המראה יכוונו קרני השמש לקטבים בכוכב, מה שיוביל בסופו של דבר לבניית האטמוספירה.


רכב העתיד
המכונית הופכת להיות יותר ויותר ממוחשבת וחכמה. מה טומן לנו העתיד הקרוב בתחום הרכב האישי? בראיון שנערך עימי ופורסם במגזין הרכב של הונדה, סקרתי כמה מהטכנולוגיות המעניינות שנמצאות כיום בפיתוח - רכבים שנוהגים בכוחות עצמם בצורה אוטונומית, אמצעי בטיחות יעילים אך פולשניים, תחבורה ציבורית-פרטית וכמובן רכבים מעופפים.

כתבות נוספות שפרסמתי אודות רכב העתיד:
* מכונית העתיד -
בשנת 2004 פרסמתי מאמר שסקר טכנולוגיות שונות הצפויות בעתיד הרכב האישי. למעשה מאז כמה מהן כבר הפכו לנפוצות - חיבור אינטרנט לרכב, שיטות אנרגיה חלופיות, רכבים בהרכבה עצמי, GPS  ועוד.

 מהפכת כלי הרכב האישיים -  כלי הרכב האישיים התחילו בסגווי, אבל בכך לא תם הסיפור. רבים פועלים כיום כדי לייצר את חזון הרכב האישי שיוכל לקחת אותנו בקלות ונוחות ממקום למקום ויהיה קטן מספיק כדי לעבור גם בערים הצפופות של העתיד. מדובר בחזון מעניין ביותר לטעמי שאני מקווה שיהפוך לנפוץ יותר במהרה. את המאמרים ניתן למצוא בלינקים הבאים:
חלק ראשון - ההווה
חלק שני - העתיד



כיצד תיכנס האינטליגנציה המלאכותית אלינו הביתה?
כשחושבים על אינטליגנציה מלאכותית, רבים מדמיינים רובוטים נבונים ובעלי רגשות, ממש כמו בסרטים, אולם האינטליגנציה המלאכותית יכולה להופיע באמצעות טכנולוגיה לא צפוייה - P2P. דמיינו מליוני מחשבים המחוברים באמצעות תוכנת P2P המאפשרת שימוש בכוח המחשוב המצרפי של אותם מליוני מחשבים על מנת ליצור בינה מלאכותית שתותיר את כל האנושות הרחק מאחור.


מה יקרה כשנחייה עד גיל 170?
רוב הבנות הנולדות כיום בעולם המערבי יכולות לצפות לתוחלת חיים של כ- 150. אני מאמין כי עד סוף המאה הנוכחית נוכל לחיות יותר מ-100 ואולי גם 150 שנה בממוצע. תהליך זה יתאפשר באמצעות פריצות דרך טכנולוגיות בתחומי הביוטכנולוגיה, ננוטכנולוגיה, ביואינפורמטיקה ועוד. עיקר המאמר עוסק בהשפעתו של תהליך ההזדקנות המהיר של בני האדם על החברה האנושית מבחינה חברתית:
הפרישה לפנסיה תהיה בשלב מאוחר הרבה יותר. הידע הרב התחומי והנסיון הנצבר אצל כל אחד ואחד כתוצאה מלימודים ועבודה יהיה מגוון ומקצועי הרבה יותר. כיצד יראו משפחות מורכבות אחרי מערכות יחסים רבות? מה תהיה ההשפעה על דיני הירושה והעושר של משפחות צעירות? ואיך כל זה ישפיע על הספורט האתגרי והמסעות בחלל? שוב אומר תודה ליובל על השיחה המרתקת שהובילה לכתיבת המאמר הזה.


היום שבו נשלוט במחשבים באמצעות מוחנו
מאמר זה מטפל בנושא מדהים ומרתק אך בעייתי מבחינה מוסרית - החיבור בין המחשב למוח. רבים נוטים לחשוב כי מדובר במדע בידיוני הזוי במיוחד, אולם כבר כיום הצליחו חוקרים לחבר מוחות של חיות מעבדה וגם בני אדם למחשבים ולגרום לשליטה ברובוטים ותוכנות שונות בכוח המחשבה בלבד.
ענקית הבידור - סוני, רשמה ממש לאחרונה פטנט תיאורטי על העברת מידע בין מחשב ישירות למוח באופן אלחוטי. האם נוכל בעתיד להשתמש במחשבים על מנת להגדיל כמעט עד אין סוף את יכולות הזיכרון והחשיבה שלנו? האם נוכל לאפשר חיים לאדם שאין לו שום גוף פיסי למעט מוח? כיצד ננצל את היכולות הטלפתיות שנשיג באמצעים אלו? היכן עובר הגבול בין שתלים רפואיים לסייבורגים? מתי נגיע לטכנולוגיה שתאפשר לנו מציאות מדומה אמיתית, ממש כמו בסרטי המטריקס?
אני חייב להודות שגם אני אישית הופתעתי לראות עד כמה מתקדם יחסית המחקר בתחום כאשר עשיתי את התחקיר שהוביל לכתיבת המאמר הזה.


אתם מוזמנים להתרשם גם ממצגת (באנגלית) שהכנתי בנושא זה.


ההתנגשות בין הטכנולוגיה למוסר
זהו אחד המאמרים הישנים ביותר בבלוג. הטכנולוגיה והמדע הובילו מאז ומעולם לבעיות מוסריות. די לראות כיצד מתמודדים כיום אנשים דתיים עם אמצעי מניעה, הפלות, המתות חסד וכו`. אבל הבעיות המוסריות רק הולכות ומתרבות. מהי עמדתכם בנושא שיבוט ושינוי גנטי לצרכים חקלאיים? אולי זה בסדר עבור צמחים, אבל מה לגבי פרות ותרנגולות? ומה לגבי שיתוף קבצים? האם קיימת בכלל דרך למנוע פגיעה בזכויות יוצרים?
בעתיד נתקל בבעיות קשות הרבה יותר כמו ננורובוטים שיאפשרו לפקח ולהציל את חיינו אך גם לשדר לגורמים שונים את מיקומכם המדויק, מצבכם הבריאותי וכו`. האם נסכים שבכל פעם שנשתה 2 בירות ונתקרב לרכב שלנו יגיחו מייד שוטרים לעצור אתכם? כיצד תתייחסו לאדם שכל שנותר ממנו הוא מוח המחובר למחשב? האם יהיו לו זכויות סוציאליות? האם לרובוטים שיראו ויתנהגו כמו בני אדם ויהיו בעלי בינה מלאכותית מושלמת, יהיו זכויות כאלו?

 

האמנות בעתיד
גם זה אחד המאמרים הראשונים בבלוג. עוד כשחיו במערות עסקו אנשים באומנות, ומכאן שזהו יצר אנושי בסיסי מאוד אצל בני אדם. הטכנולוגיה מאפשרת לנו כבר כיום ליצור אומנות בדרכים שמעולם לא היו אפשריות בעבר. מוזיקה אלקטרונית, גרפיקה ואנימציה ממוחשבת, DJ ו- VJ ועוד שלל כלים אשר זמינים כמעט לכל בעל מחשב ביתי נכון להיום. כבר בעתיד הקרוב נוכל לראות כלים חדשים שיעשירו באופן משמעותי את האמנות ויגדירו סוגי אומנות חדשים לחלוטין - מייצגי וידאו ואנימציה ענקיים, כלי נגינה ווירטואליים, אמנות במייצגי מ
ציאות מדומה ועוד.
מה שמדהים הוא כי הטכנולוגיה מתפתחת לכיוונים של אמנות ממוחשבת, בהן תוכנת מחשב יוצרת אמנות כמו שירה וציור באופן עצמאי וללא התערבות אדם.



כיצד עזרה הטכנולוגיה ליצירת סרטי שר הטבעות
המאמר האחרון ברשימה זו, אינו עוסק כמעט בכלל בעתידנות, אלא סוקר לעומק את הטכנולוגיות השונות שהצליחו להפיח חיים ולהעביר לקולנוע את החזון המדהים של טולקין בטרילוגיה המפורסמת - שר הטבעות. באחת הטיסות שלי ללונדון ביקרתי בתערוכה שהציגה את הסודות שמאחורי הסרטים ואני מביא כאן הסברים ותמונות ממקורות שונים. לא מדובר בעניין פשוט. יצירת קרבות ענק בעלי מאות אלפי משתתפים מתאפשרת בזכות תוכנה היוצרת רובוטים בעלי אישיות ומראה אינדיבידואלים ויכולת לנוע עצמאית במרחב וירטואלי. דמותו של גולום נוצרה על ידי הלבשה ממוחשבת של ה`עור` הגרפי של גולום על תנועותיו של שחקן בשר ודם. גם יצירת התלבושות, תפאורות הענק (שחלקן היו קיימות רק במחשב) ושאר המרכיבים הייחודיים בטרילוגיה, הפכו את הטכנולוגיה לכוכב האמיתי של שלישיית הסרטים.



..................................................................................................

באתר פורסמו רשומות רבות אחרות בנושאי טכנולוגיה ועתידנות.
אני בחרתי להגיש לכם כאן את המאמרים האהובים עלי ביותר. אם תקליקו כאן, תוכלו לראות את כל הכתבות באתר בנושאי עתידנות וטכנולוגיה. תוכלו לקרוא כתבות נוספות גם באמצעות הקישורים בסרגל הכלים הימני תחת הכותרות"עתידנות והשפעת הטכנולוגיה על בני האדם" ו-  "הטכנולוגיות שישנו את חיינו".

לעמוד הראשי של האתר - www.AmnonCarmel.com

אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

12 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמנון כ אלא אם צויין אחרת