33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

אמנוריאה ......מה אין?

הפעם בחרתי לדבר על נושא המעניין נשים. נושא שבגיל ההתבגרות ואחר כך בגיל הנשיות הינו מצב אך כשרוצים ומבקשים להרות לפעמים הופך לבעייה וקושי. 

אמנוריאה = אל ווסת, אין מחזור. 

מצב של אל ווסת ראשוני, בו בנות בגיל ההתתבגרות לא מקבלות מחזור בשל פעילות הורמונלית נמוכה , או מצב של אל ווסת שניוני, בו מפסיק המחזור בגיל העשרה , 18 ומעלה בשל סטרס, בשל טראומה כל שהיא , בשל אורח חיים אינסנסיבי, אחרי שימוש ממושך בגלולות, בשל הפרעות הורמונליות, איפיונים של מלנכוליה ודכאון יכולים להביא לתסמין זה....הטיפול הרפואי הינו נטילת גלולות והורמונים כדי לעודד פעילות הורמונלית וכך מתקיים מחזור . 

טיפול בגלולות אכן יביא את הגוף למחזור סדיר, "מזויף " כל חודש אך כשמפסיקים את הגלולות עלול להיות  מצב בו הגוף חוזר לאל ווסת. 

אחד האיפיונים המלווים אל ווסת הוא שחלות פולציסטיות . (הקישורים מתוך ויקיפדיה, מצאתי שהם מסבירים היטב את התופעה, משום מה הקישורים אינם עולים ואיתכם הסליחה). 

​כיום גיל המחזור משתנה , הפעילות ההורמונלית של בנות מתחילה בגיל צעיר 11-12 . אין מחזור יכול להיות בשל תזונה לקויה, בשל מצב שהילדה מאוד רזה באופן טבעי , טיפוסי וכמובן , בשל אנורקסיה,בגלל חולשה של מערכת העצבים ומערכת החיסון. יתכן מצב של חוסר התפתחות הרחם והשחלות, מצב של מחלה גנטית, X שביר. 

במקרה שהמחזור אינו מגיע באופן טבעי בגיל ההתבגרות חייבת להיות התיחסות מצד ההורים , לאפשר בדיקות ואבחון רפואי, איבחון אנדוקרינולוגי ,פעילות של בלוטת התריס והיפתלמוס. 

ובמידה והמחזור לא מגיע גם בגיל-18-25-30 אמליץ על אבחון מקיף של פעילות הרחם והשחלות. לשאול את הרופאים שאלות, להיות במודעות ותודעה גבוהה לגבי ההשלכות של המצב על פריון והריון. לא להסתפק בתשובה "כשיגיע הזמן להרות נטפל", "יהיה בסדר" . 

הטיפול בכל מיקרה ברובו , הינו טיפול הורמונלי, טיפול בכדורים, זריקות המפעילים את הפעילות ההורמונלית של האישה, אז למה לחכות לגיל קצה..38-42 כדי לברר נושאים אלו ולא להיות בעלות ידע ומודעות לפני. 

בעיתון "בריאות פלוס" , גיליון חודש מאי מצאתי כתבה בנושא יחידות ההפריה החוץ גופית בתל אביב , אצטט פיסקה :

"דפוס מעניין שמתגלה בשנים האחרונות הוא הפנייה אלינו בגילאים מבוגרים. זוגות מתחילים כיום לתכנן את התא המשפחתי שלהם מאוחר מאשר פעם, בשל עיניני פרנסה, קריירה ונישואין מאוחרים. גם נשים שלא מצאו בן זוג מבקשות כיום לממש את יכולתן להיות אימהות, ובוחרות לעשות  זאת בדרך כלל בסוף שנות השלושים שלהן. אלא שבניגוד לגברים שיכולים לייצר תאי זרע עד יום מותם, נשים מוגבלות בשנים בהן הן יכולות להרות, שיא הפוריות בקרב נשים הוא עד גיל 35, ולאחר מכן הסיכוי להרות קטן בהדרגה. בגיל 42-45 כבר קשה מאוד להרות והסיכוי שנשים בנות 44-45 יססימו טיפולי פוריות בהריון תקין הוא כחצי אחוז בלבד" . 

פיסקה זו מתייחסת לנשים בריאות ,נשים שיודעות וחושבות שהן בריאות ואין להן בעיה של פוריות.

אי לכך ובהתאם לזאת  נשים שמבינות או מגלות במהלך השנים שיש להן חוסר איזון הורמונלי, כאל ווסת, כשחלות פוליציסטיות, וסימפטומים אחרים הקשורים למחזור ופריון נשי,  חייבות לנקוט בעמדה והעלאת מודעות לגופן , לפעול בתחילת גיל השלושים לחייהן. 

יש מספר פעולות שניתן לעשות אחרי איבחון הבעייה . 

 בדיקה רזרבה שחלתית, ניתן לעשות במחלקה הגניקולוגית בתל השומר. 

 שאיבת ביציות בגיל שלושים ומעלה, שימור פוריות. 

כיון שלטיפול התרופתי, קונבנציונלי יש ערך רחב ורב בתחום זה אתן לכם תחומים משלימים ,שיכולים בהחלט לעזור , להקל ולצור תפנית חיובית באתגר זה. 

טיפול ואיבחון בתחום הרפואה המשלימה:

  דיקור סיני , נמצא כי דיקור ורפואה סינית עוזרים בצורה טובה לאיזון המערכת ההורמונלית, לשיפור תפקוד השחלות, עוזרים בהנעת מחזור חודשי. 

 צמחי מרפא מערביים , צמחים הורמונליים, נשיים, מעודדים פעילות הורמונלית, מניעים את הרחם והשחלות: שיח אברהם, קלנדולה ועוד. (חשוב להתאים את הצמחים עם הרבולוג ). 

 תוספי מזון כויטמין E , שמן נר הלילה, אנטיאוקסידנטים .

 רפלקסולוגיה- טיפול ומגע דרך כפות הרגלים תורם להנעה וזרימה של כלי דם, לחיזוק מערכת העצבים ואיזון המערכת ההורמונלית. 

 תזונה ונטורופתיה,הן מבחינת שחלות פוליצסטיות, והן במצב של אל ווסת חשוב לשמור על משקל גוף תקין, לשמור על תזונה בריאה,מזינה,עשירה ברכיבי מזון וויטמינים, מינרלים ואנטיאוקסידנטים, אבות המזון. 

​חשוב לשמור על איזון ולהמנע  ממחלות סכרת, טריגליצרים וכולסטרול. 

חשוב להכיר את הגוף ותגובתו למזונות אלרגניים כמוצאי חלב, כלחם, ביצים, תפוזים, בוטנים ותירס. 

בסיס תזונתי רחב המבוסס על אוכל מבושל, מרקים, דגניים מבושלים, מגוון קיטניות מונבטות או מבושלות היטב, בשר עוף או הודו, ירקות ופירות טריים ומבושלים, אגוזים , שקדים, גרעינים, מזונות אדמתיים. 

חשוב לבנות את התפריט עם איש מקצוע המלווה ותומך בתהליך, איש/אשת שיחה זמינים וקשובים. 

חשיבות נוספת ניתן להעניק לפעילות גופנית אירובית ואנאירובית המניעה את הגוף, מחזקת את מרכז הגוף , גב ובטן , אגן ושרירים טבעתיים. 

תודה שקראתם, 

אני מקווה שנתתי ידע וכלים, העליתי מודעות לנושא חשוב זה. 

בברכה אתי. 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת