00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מזון למחשבה

קוד חופשי

מה הם המקורות הטובים לוויטמינים? היכן אפשר למצוא אותם?

19/05/2014

ויטמינים הם יחידות קטנות שתפקידן להפעיל את האנזימים והתאים בגוף.לגוף דרושה כמות קטנה של כל ויטמין אך יש לספק לגוף את כל המגוון.מקורם של הויטמינים בכל סוגי המזון.קבוצת הירקות והפירות הם עשירים מאוד בהם וכן מוצרי הבשר לכל סוגיו.חשוב לגוון את סוגי המזונות כדי לספק לגוף את כל סוגי הויטמינים הקיימים. מומלץ להרבות באכילת ירקות על קליפתן בכל ארוחה.יש להגביל אכילת פירות עד כ - 3 יחידות פרי ליום עקב תכולת הסוכר הגבוהה.את הויטמינים אנו אמורים לקבל מהמזון שאנו אוכלים בקצובה היומית,אך כאשר המזון מעובד מדי ואינו קרוב לצורתו הטבעית הם נהרסים ואינם זמינים עוד לגוף.את החסרים שנוצרו מאוד קשה להשלים מהמזון בלבד.עם זאת מאוד חשוב לאזן את התזונה כדי למנוע חסרים בעתיד. את החסרים אי אפשרות להחזיר על ידי תזונה אלה באמצעות תוספי תזונה.

את רוב הויטמינים אנו מקבלים דרך המזון וישנם בודדים שאותם הגוף מייצר. לדוגמא: ויטמין D נוצר בגוף בעזרת החשיפה לשמש. ויטמין K וחלק מקבוצת ה - B נוצרים במעיים על ידי חיידקים.ויטמינים משתתפים בהרבה מאוד תהליכים חשובים בגוף - פירוק אנרגיה ממזון, מסייעים לעיכול, גדילה והתפתחות, מטבוליזם, תפקוד מערכת העצבים, משתתפים בבניית כדוריות הדם וההורמונים בגוף. הויטמינים הם חסרי קלוריות לחלוטין, הם לא מייצרים אנרגיה אבל הם מסוגלים לסייע בהפיכת המזון למעגלי אנרגיה.

סוגי ויטמינים והמקור שלהם

ויטמין A (רטינול)

מונע חמצון של חומרים ותרכובות בגוף, משפר את הראייה בחשיכה, שומר על הבריאות העור ומסייע למערכת החיסונית. נמצא בגזר,בטטה, דלעת, תרד,חמאה,ביצים,כבד בקר,משמש,מנגו,מלון,כרוב ושמן דגים.

ויטמינים מקבוצת B

קיימים שמונה סוגים בקבוצה זו הם שונים האחד מהשני במבנה ובתפקיד ואת רובם אפשר למצוא בקטניות ודגנים מלאים.

ויטמין B 1 (תיאמין)

מסייע בחילוף החומרים של חלבונים ופחמימות ובפעילות של מערכת העיכול והעצבים. נמצא בלחם, אורז, דגים, שמרים, קטניות, נבטים ואגוזים. מחסור בויטמנין זה עלול לגרום לדיכאון, בלבול, הפרעות בעיכול, חוסר תיאבון וחולשה בשרירים.

ויטמין B 2 - ריבופלבין

מסייע בגדילה ומונע מחסור בדם, חשוב לעיכול סדיר,לבריאות העור והשיער,ולפעילות תקינה של העיניים. מסייע אף לפעילות ויטמין B 6 . נמצא בשמרים,קטניות,חיטה מלאה, וירקות ירוקים עלים. מחסור בו עלול לגרום לסדקים בזווית הפה,צריבה או גירוי בעיניים.

ויטמין B 3 - ניאצין

משתתף בחילוף החומרים של הסוכרים והחלבונים. חשוב ביותר לעצבים,לנשימה,לעיכול תקין ויצירת אנרגיה. מחזק את הזיכרון ומונע כאבי ראש ונדודי שינה. נמצא בסויה,גרעיני דלעת,שעועית,עדשים,תרד,שמרים,לחם חי,ואורז. מחסור בו עלול לגרום להפרעות בעור,במערכת העיכול ובמערכת העצבים המרכזית. עודף עלול לגרום לסומק,לבחילות וסחרחורות.

ויטמין B 5 חומצה פטותנית

חיוני לפעולת העצבים, מערכת החיסון, ההורמונים הנשיים והכדוריות האדומות. נמצא בדבש מלכות,זרעי חמניה, אורז, לחם, יוגורט,תפוח אדמה ובטטה.מחסור בו עלול לגרום לעצבנות,עיפות,חוסר תיאבון ותחושת נימול.

וטימין B 6 - פירידוקסין

מסייע בחילוף החומרים של החלבון ופעילות העצבים. נמצא בחומוס,אורז תפוח אדמה, עגבניה, דגים, קטניות, אגוזים, בננות, נבטים ושמרים.מחסור בו עלול לגרום לאנמיה,עיפות ובעיות נוירולוגיות.

ביוטין

שומר על העור ועל הכדוריות האדומות ומקטין מתח נפשי.נמצא בבוטנים,אגוזים,קטניות,וירקות עלים.

ויטמין B 9 חומצה פולית

שייכת לויטמין מקבוצת B, מחזקת את פעילות מערכת העיכול והזיכרון.חשובה מאוד לחילוף החומרים הקשור לויטמין B 12, מחסור באחד מהן עלול להוביל למחסור בשני. חומצה פולית חיונית לצמיחת תאים שמתחלקים בגוף. בעלת תפקיד חשוב בהיריון במניעת מומים מולדים ואף מחסור בו גורם לאנמיה.נמצא בדגים,תרד,אגוזים,דגנים וירקות עלים.

ויטמין B 12 - ציאנוקובלאמין

חשוב לגדילה, למערכת העצבים וליצירת כדוריות הדם האדומות. נמצא באופן טבעי בדגים.מחסור בו עלול לגרום לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים. B 12 הוא ויטמין שמיוצר רק על ידי מיקרואורגניזם ולכן אם המקור הצמחי לא הותסס הוא לא יכול לספק B 12.

ויטמין C - חומצה אסקורבית

מסייע ביצירת רקמות העצמות,שומר על נימי הדם והשיניים,מחזק את מערכת החיסונית. נמצא בפלפל אדום וירוק,ברוקולי,הדרים,קיווי,עגבניות,ירקות עלים,תפוח אדמה ותות שדה. מחסור בו עלול לגרום לדימומים ברקמות ולפגיעה בבניית העצם.

ויטמין D 

 מסייע בספיגה תקינה של הסידן והזרחן מהמזון. עוזר בבניית עצמות השיניים. הגוף מסוגל ליצר 90%  מימנו על ידי חשיפה לשמש - מספיקה רבע שעה ביום של חשיפה לשמש.את 10% הנוספים יש צורך לקבלו ממזון. נמצא ב דגים,חלמון ביצה, פטריות שיטאקי,שמן דגים, ומאכלים מועשרים בויטמין. מחסור בוויטמין D גורם לא רק לרככת בילדים, אלא גם לחולשת שרירים, לסיכון מוגבר לנפילות ולשברים, לאוסטיאופורוזיס ולאוסטיאומלציה.

ויטמין E - אלפא טוקופרול

הינו נוגד חמצון  הוא מעורב בייצור תאי דם אדומים, ביצירת אנרגיה לתפקוד הלב והשרירים ובהגנה על הריאות מחומרים מזהמים. נוסף על כך הוא מאט את תהליך ההזדקנות, מחיש ריפוי צלקות ומסייע בשמירה על גמישות העור.נמצא בגרעינים מלאים,דגנים,אגוזים,ביצים,שמנים צמחיים וירקות ירורים עלים.מחסור עלול לגרום לאנמיה,קוצר נשימה, חולשה בשרירים.

ויטמין K - מנדיון

אחד ממרכיבי הדם, המשפיע על קרישת הדם. נוצר בגוף. הוא שייך לויטמינים המסיסים בשומן. מסייע בקליטת סידן ממקורות מזון, ואף בבניית העצמות וכלי דם.נמצא בירקות ירוקים - תרד ברוקולי,חסה,תפוח אדמה,סויה,ביצים,פטריות,בשר ומוצרי חלב. מחסור עלול להתבטא בדימומים פנמיים, בהסתיידות של הסחוס,ובעיות במפרקים.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

42 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מזון למחשבה1 אלא אם צויין אחרת